معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

چشم انداز اقتصاد آفریقای جنوبی در سال 2023

با آغاز سال نو میلادی 2023، رسانه‌های آفریقای‌جنوبی به بررسی و پیش‌بینی وضعیت اقتصادی این کشور در سال پیش رو پرداخته‌ و باتوجه به تداوم بحران در اقتصاد جهانی و وضعیت سیاسی و اقتصادی داخلی، اغلب سالی سخت را برای اقتصادکوچک و باز این کشور پیش‌بینی کرده‌اند که در ادامه بطور خلاصه محورهای‌اصلی تحلیلی منشره به شرح زیر ارائه می گردد.

اقتصاد ترکیه و اقتصاد جهانی در سال 2021

سال 2020 با خسارات بزرگ ناشی از بحران جهانی در اقتصاد و شیوع Covid-19 به پایان رسید. حتی اگر شیوع Covid-19 وجود نداشت، مشکلات در اقتصادهای توسعه‌یافته، به ویژه در منطقه یورو، افزایش یافته بود. اپیدمی ‌که از ابتدای سال 2020 آغاز شد این مشکلات را افزایش داده و در نتیجه اقتصادهای توسعه‌یافته بار دیگر با واقعیتی به نام رکود روبرو می‌شوند.

کاهش رشد اقتصادی رومانی در سه ماهه دوم سال 2020

طبق اعلام وزیر دارایی کشور رومانی، این کشور در سه ماهه دوم سال جاری، کاهش رشد اقتصادی را تجربه نموده است.

کاهش بی سابقه نرخ تولید ناخالص داخلی مجارستان در سه ماهه دوم 2020

طبق گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان (ksh)، با آغاز شیوع ویروس کرونا، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور درحال کاهش و این کاهش در سه ماهه دوم سال به حدود 13.6 درصد رسیده است.

کوچکتر شدن اقتصاد مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا

ارزیابی وضعیت اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا در سه ماهه دوم سال 2020 نشان می دهد تا کنون چند کشور در این منطقه اعلام کرده اند رشد تولید ناخالص داخلی آنها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بصورت جدی کاهش یافته است.

پیش بینی کاهش رشد اقتصادی آفریقای جنوبی

کاهش تولید ناخالص داخلی، اختلال در تجارت و زنجیره ارزش، کاهش جریان تأمین منابع مالی خارجی، گردشگری، سرمایه گذاری مستقیم خارج و بحران امنیت غذایی، همگی از اثرات شیوع ویروس کرونا هستند که نه تنها اقتصاد آفریقای جنوبی بلکه سایر اقتصادهای بزرگ قاره آفریقا را نیز متاثر می‌کند. بانک جهانی توصیه کرده است که سیاست گذاران آفریقایی با تمرکز بر تقویت سیستم های بهداشتی و انجام اقدامات سریع برای به حداقل رساندن اختلالات در زنجیره‌های تأمین مواد غذایی، به نجات زندگی افراد و حمایت از معیشت مردم بپردازند. همچنین برای حمایت از شهروندان بویژه کسانی که در بخش غیررسمی‌کار می‌کنند، اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی از جمله انتقال نقدی پول، توزیع مواد غذایی و پرداخت هزینه را توصیه می‌کنند.