معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی فنلاند( هفته سوم مرداد ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی کشور فنلاند در هفته سوم مرداد ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد:

کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی فنلاند در بهار سال جاری

براساس آمارهای اولیه مرکز آمار فنلاند، میزان تولید ناخالص داخلی این کشور بر حسب روزهای کاری، در بازه زمانی آوریل تا ژوئن سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.9 درصد کاهش یافته است. این گزارش علت کاهش تولید ناخالص داخلی فنلاند را کاهش صادرات و توسعه اندک بخش خدمات ارزیابی نموده است. در همین حال آقای "تیمو هیرونن" اقتصاددان ارشد هندلزبانک فنلاند تخمین زده بعد از حفره ای که از آوریل تا می در اقتصاد این کشور ایجاد شد، بهبودی اقتصادی از ماه ژوئن شروع شده باشد. هیروونن خاطرنشان می‌کند که کاهش تولید ناخالص داخلی فنلاند در سه ماهه دوم به وضوح کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی و به عنوان مثال سوئد بوده است.

فنلاندی‌ها بیش از دیگران نگران به خطر افتادن امنیت سایبری

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی زبان هلسینکی تایمز، اگر چه نگرانی‌ها در بیشتر کشورها در خصوص به خطر افتادن امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات بالاست، ولی فنلاندی‌ها که نوعا محتاط هستند، بیش از سایر کشورها از این موضوع نگران می‌باشند. به موجب یک نظر سنجی انجام شده توسط "آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا" در ارتباط با تجربیات و نگرانی‌های امنیتی، مردم فنلاند در سطح اروپا بیش از همه نگران امنیت سایبری خودشان هستند و در سالهای اخیر انواع تجربیات در زمینه جرائم سایبری را داشته اند.

فنلاند یکی از  برترین کشورهای جهان برای برگزاری همایش های بین المللی

به موجب شصتمین گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه انجمن‌های بین المللی  UIA در ماه ژوئیه، فنلاند در سال 2019 محبوب ترین کشور نوردیک برای میزبانی همایش های بین المللی بوده است. بر اساس این گزارش، هلسینکی از بین 2511 شهر جهان، در رتبه دوازدهم قرار گرفته است و از همسایگان نوردیک خود پیشی جسته است و به لحاظ کشور، فنلاند در اروپا رتبه هفتم را بدست آورده است. سه کشور برتر این رده بندی سنگاپور ، بلژیک و کره جنوبی می‌باشند. فنلاند چندین سال متوالی است که در بین 20 مقصد برتر از نظر برگزاری همایش های
بین المللی قرار دارد. اینس آنتی پویکا، رئیس مرکز همایش های فنلاند بر این باور است که علت جذابیت این کشور برای میزبانی همایش های بین المللی، شهرت فنلاند به عنوان یک کشور کارآمد، قابل اعتماد با دانشگاه‌های پیشرو، بیمارستان‌های تخصصی و موسسات تحقیقاتی می‌باشد.

افزایش متقاضیان دریافت مزایای بیکاری

صندوق بیکاری فنلاند اعلام کرد که بین ماه آوریل تا ماه ژوئن حدود 54000 درخواست مزایای بیکاری را دریافت و بررسی کرده است . این درحالیست که کل درخواست های سال 2019 فقط 12000 مورد بوده است. گفتنی است که این صندوق تعداد کارمندانش را دو برابر کرده است.

نشست مدیر عامل جدید شرکت نوکیا با خبرنگاران

به نظر آقای "پککا لوندمارک"، که از ابتدای ماه آگوست سال جاری مدیریت شرکت نوکیا را برعهده گرفته است، صنعت ارتباطات دستخوش دگرگونی بزرگی است و این مسئله فرصت های جدیدی برای نوکیا ایجاد خواهد کرد. وی طی یک نشست مجازی با خبرنگاران گفت: بخش اعظم توسعه ارتباطات تلفن همراه مشتری محور بوده است لیکن در شرایطی که صنایع مختلفی شروع به تغییر کرده اند در این صنعت هم یک تغییر بزرگی در حال رخ دادن است. وی تغییر یاد شده را در زمینه چگونگی استفاده شبکه‌ها در "بازارهای عمودی" (vertical markets) توصیف نمود. مدیر نوکیا در توضیح فرصت فراهم شده برای آن شرکت در این شرایط گفت: واحد جدیدی در نوکیا به نام "سرمایه گذاری نوکیا" ایجاد شده و وظیفه آن مخصوصا توسعه و ارائه راه حل ها برای "بازارهای عمودی" می‌باشد و این یکی از مطلوب ترین عرصه‌های رشد آن شرکت در آینده خواهد بود. وی افزود: این دگر گونی علاوه بر اینکه ناشی از فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه است، به علت آمدن بسیاری از فناوری‌های دیگر است که شرکت ها مدت هاست که در باره آن صحبت می‌کنند. این فناوری‌های جدید که نسل پنجم شبکه تلفن همراه تنها یکی از آنهاست، نهایتا موجب چهارمین انقلاب صنعتی خواهد شد، آنچه از 20 سال قبل در مورد آن صحبت شده است.

آمار تجاری ایران و فنلاند در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی

بر اساس آمار استخراج شده از گمرک فنلاند طی 5 ماه نخست سال جاری میلادی، کشورمان در این مدت به ارزش 2325472 ( دو میلیون و سیصد و بیست پنج هزار و چهارصد و هفتاد و دو یورو) در 32 گروه کالایی به فنلاند کالا صادر نموده است. در همین مدت کشورمان از فنلاند در 7 گروه کالایی به ارزش 1176779 ( یک میلیون و یکصد و هفتاد و شش هزار و هفتصد و هفتاد و نه یورو)  کالا وارد نموده است. بر این اساس حجم تجارت دو کشور در مدت زمانی یاد شده 3502251 میلیون یورو و تراز بازرگانی دو کشور مثبت 1148693 میلیون یورو و به نفع ایران است.

کنفدراسیون تجاری فنلاند: بسیاری از بخش های تخصصی تجاری در فنلاند از پیامدهای کرونا رنج می‌برند

کنفدراسیون تجاری فنلاند  اعلام کرد اپیدمی ویروس کرونا باعث افزایش فروش لوازم الکترونیکی، سخت افزاری و مواد غذایی در فنلاند شده و در برخی از نقاط این کشور حتی به رکورد بالایی رسیده است، اما در عین حال بسیاری از بخش های تخصصی تجاری از پیامدهای این بحران رنج می‌برند. به عنوان مثال، بین ماه‌های مارس لغایت می، بیش از نیمی از فروش فروشگاه‌های پوشاک و کفش کاهش یافت، تقریبا نصف گردش مالی فروشندگان عینک، کمتر از یک سوم از جواهر فروشی‌ها و یک چهارم از فروشگاه‌های کتاب از بین رفت. بر اساس پیش بینی این کنفدراسیون، موج دوم کرونا می‌تواند 2.5 درصد پیش بینی شده در تجارت خرده فروشی در سال جاری را به بیش از نصف کاهش دهد و ضرر و زیان‌های شغلی را تسریع نماید. کنفدراسیون یاد شده می‌گوید که چشم انداز وضعیت آینده اکنون مبهم است. اگر در پاییز ویروس کووید 19 دوباره در فنلاند و اروپا گسترش یابد، باعث افزایش بیکاری و افزایش پس انداز خانواده‌ها خواهد گردید. علاوه بر این، ادامه رکود بین المللی تقاضا و سرمایه گذاری، صنایع داخلی و صادرات کالاها و خدمات را تضعیف خواهد نمود.

ابراز نگرانی وزیر دارایی فنلاند از آثار درازمدت کرونا بر اقتصاد فنلاند

وزیر دارایی فنلاند اخیرا طی مصاحبه با یک روزنامه محلی ضمن ابراز نگرانی در مورد آثار ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور، تاکید کرده که اگر وضعیت صادرات فنلاند در آینده نزدیک بهبود نیابد، این بحران آثار دراز مدتی بر اقتصاد این کشور برجای خواهد گذاشت. وانهانن ضمن اشاره به کسری 20 میلیارد یورویی بودجه دولت ناشی از اجرای تدابیر حمایتی، هشدار داد چنانچه موج دوم کرونا رخ دهد، قطعا آثار مهمی ‌بر اقتصاد فنلاند خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما