معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی دانمارک( هفته سوم مرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته سوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

 شادمانی وزیر بخاطر کاهش قابل توجه تعداد پناهجویان

در گزارش ها آمده که تعداد پناهجویان دانمارک به پائین ترین حد در طول 20 سال گذشته رسیده است. در سال جاری تنها 830 نفر از دانمارک درخواست پناهندگی کرده اند. تعداد پناهجویان در سال 2019، 2716 نفر و در اوج بحران پناهجوئی در سال 2015 بالغ بر 21316 نفر گردید.  متیاس تسفایه، وزیر مهاجرت، در واکنش به این آمار گفت وی "شادمان و فوق العاده خوشحال است" طبق برآورد اداره مهاجرت دانمارک هزینه سالانه اسکان هر پناهجو بیش از 250 هزار کرون می‌باشد و در نتیجه کاهش تعداد پناهجویان سالانه صرفه جوئی 359 میلیون کرونی (56 میلیون دلار) برای دولت در بر خواهد داشت.  (تی وی2)

 اعطای پول نقد برای ترغیب پناهجویان رد شده  در دانمارک برای  بازگشت

دولت امیدوار است پیشنهاد پول نقد به پناهجویانی که درخواست پناهندگی آنها مورد قبول قرار نگرفته آنها را متقاعد به بازگشت به کشورهای خود خواهد نمود. متساس تسفایه، وزیر مهاجرت، پیشنهاد داده که به پناهجویانی که اولین درخواست اقامت آنها مورد قبول قرار نگرفته با دریافت 20 هزار کرون به کشورهای خود بازگشته و تقاضای تجدیدنظرخواهی نکنند. وی در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت: وقتی که یک پناهجو درخواست تجدیدنظر می‌کند هزینه اقامت او در طول دوران رسیدگی به پرونده وی بالغ بر حدود 150 هزار کرون می‌گردد. علاوه بر این هزینه‌های جانبی مانند مترجمی و وکالت هم وجود دارد. در نهایت اکثر آنها هم رد می‌شوند. دولت یک مدت 14 روزه تعیین کرده که در طول آن زمان یک پناهجوی رد شده می‌تواند تقاضای تجدید نظر نموده یا این که با دریافت این مبلغ پیشنهادی کشور را ترک کند.

 این اقدام دولت در آستانه افتتاح آژانس بازگشت Repatriation Agency صورت می‌گیرد که هدف آن ترغیب پناهجویان رد شده و مهاجران به بازگشت به کشورهای خود می‌باشد. در زمان اعلام تاسیس این آژانس وزیر مهاجرت اعلام کرد که دانمارک در حال حاضر مجبور به میزبانی از 1000 پناهجوی رد شده می‌باشد که هر کدام از آنها سالانه 300 هزارکرون هزینه بر دولت تحمیل می‌کند. (دی آر)

 اهدای پول و تجهیزات به لبنان

وزارت امور خارجه دانمارک مبلغ 12 میلیون کرون (9 .1 میلیون دلار) در قالب کمک اضطراری به لبنان پرداخت خواهد کرد. همچنین آژانس مدیریت اورژانس دانمارک تعداد 600 عدد لباس محافظ به این کشور ارسال خواهد کرد. این کمک ها بدنبال وقوع دو انفجار بزرگ در بندر بیروت صورت می‌گیرد. راسموس پرهن، وزیر توسعه، گفت انفجارها در بیروت در بدترین زمان ممکن رخ دادند که لبنان با مشکلات اقتصادی و بهداشتی ناشی از ورود موج پناهجویان و کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کرد.

پول اهدائی دانمارک در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد تا تجهیزات اورژانسی برای مداوای هزاران مجروح را تامین کنند. در همین حال در حدود 300000 نفر هم بی خانمان شده و نیاز مبرم به غذا، آب و سرپناه دارند. دانمارک در سال جاری تاکنون مبلغ 32 میلیون کرون (1 .5 میلیون دلار) در قالب کمک های بشردوستانه در اختیار لبنان قرار داده است تا عمدتا در کمک به پناهجویان هزینه شود. (ریتزا)

 تعیین شرط برای کمک اضطراری به لبنان

بدنبال انفجار مهیب در بیروت دولت دانمارک وعده داد مبلغ 150 میلیون کرون (20 میلیون یورو) کمک اضطراری در اختیار لبنان قرار دهد.  کمک دانمارک در کنفرانس مجازی با حمایت سازمان ملل متحد با میزبانی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اعلام شد. یپه کوفود، وزیر امور خارجه، تاکید کرد که درخواست هائی از دولت لبنان و شرائطی در ارتباط با اصلاحات و مبارزه با فساد تعیین خواهد شد.  وی گفت: من با همتای لبنانی خود صحبت کرده و آمادگی خود برای کمک و ابراز همدردی با مردم لبنان را به وی اعلام کردم. اما در عین حال به اطمینان خاطر نیاز داریم که پولی که داده می‌شود منجر به شرایط بهتری برای افراد تحت فشار لبنان می‌شود چون مردم لبنان استحقاق شرائط بهتر از این را دارند. دانمارک قبلا نیز مبلغ 32 میلیون کرون (1 .5 میلیون دلار) در قالب کمک های بشردوستانه برای کمک به پناهجویان در اختیار لبنان قرار داده است. (بی تی)

 سود بیش از انتظار شرکت دارویی  نوونوردیسک

تحلیلگران سود عایده از فعالیت های شرکت داروسازی نوونوردیسک، بزرگترین تولید کننده داروی دیابت در جهان، در سه ماهه منتهی به 30 ژوئن را 13 .10 میلیارد کرون پیش بینی کرده بودند اما نتایج عملکرد این شرکت در این مدت 63 .10 میلیارد کرون گزارش شده که نسبت به رقم پیش شده و رقم 6 .9 میلیارد کرونی مدت مشابه در سال گذشته یک  دستاورد مهمی ارزیابی می‌شود. در این مدت فروش شرکت بالغ بر 01 .30 میلیارد کرون گردید که تفاوت عمده ای با رقم پیش بینی شده نداشت. پیش بینی می‌شود این شرکت در سال جاری یک رشد 3 الی 6 درصدی را به ثبت برساند. (finans.dk)

 تعطیلی یک هفته ای دینیش کراون

شرکت دینیش کراون، بزرگترین صادر کننده گوشت خوک در اروپا، بعد از ابتلای تعدادی از کارکنان آن به بیماری کووید-19 کشتارگاه خود در شهر رینگ استد را برای حداقل مدت یک هفته تعطیل کرده است. از هفته گذشته که اولین مورد کووید-19 در این کشتارگاه گزارش شد این شرکت آزمایش گسترده از 850 کارکنان را در دستور کار قرار داده اما تعداد مبتلایان کماکان در حال افزایش است. شیوع این ویروس در این کشتارگاه که معمولا در هفته 62000 خوک کشتار می‌کند منجر به توقف صادرات گوشت خوک به چین شده است. (دی آر)

 انتقاد از سرمایه گذاری شرکت دانمارکی در ابر شهر نئوم  بن سلمان

شرکت ورزش الکترونیک رسانه ای دانمارک – بلاست – BLAST- بخاطر امضای یک توافق شراکت با ابر شهر 500 میلیارد دلاری نئوم عربستان سعودی با موجی از انتقاد در رسانه‌های اجتماعی روبرو شده است. طرفداران E-sports این توافق را "رسوائی" و "توافق با اهریمن" نامیده اند و مدعی هستند که به رژیم سعودی مشروعیت می‌بخشد. عربستان به نقض حقوق بشر، سرکوب زنان، و غیرقانونی کردن همجنسگرائی شهرت دارد. علاوه براین، این شهر قرار است در مکانی ساخته شود که متعلق به قبیله هوواویت است که 20000 نفر جمعیت آن با حکم اخراج مواجه هستند. بنیاد رشد دولت دانمارک (vækstfonden) دو سال پیش بخشی از سرمایه گذاری 5 .74 میلیون کرون (11 میلیون دلار) در بلاست را تامین کرد و در حال حاضر صاحب یک سوم سهام این شرکت می‌باشد. هفته گذشته شرکت آمریکائی Riot Games بخاطر واکنش طرفداران آن از این پروژه کنار کشید. درخواست روزنامه پلیتیکن از بلاست برای توضیح درباره همخوانی سرمایه گذاری در این پروژه با هدف اعلام شده این شرکت در ایجاد یک بستر برابر در ورزش های الکترونیکی برای هر فرد، صرف نظر از جنسیت، پس زمینه یا رنگ پوست، تاکنون بدون پاسخ مانده است. (پلیتیکن)

 مشارکت کمتر مهاجران غیرغربی در طرح های کاری با بودجه دولت

دولت دانمارک در ماه‌های اخیر یک سری طرح های آموزشی را به اجراء گذاشته که طی آن افراد جویای کار در برنامه‌هائی شرکت می‌کنند تا با فراگیری مهارت های جدید و صلاحیت های لازم بهتر بتوانند وارد بازار کار شوند. در این برنامه به شرکت کنندگان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود. گزارش شده که مهاجران غیرغربی در فهرست مزایابگیران حضور پررنگ و در برنامه‌های آموزشی دولت حضوری کم رنگ دارند. در یک مطالعه جدید توسط مرکز دانش برای همگرائی آمده که میانگین فعالیت زنان مهاجر غیرغربی تنها 4 .11 درصد زمانی بود که این افراد مزایای اجتماعی دریافت می‌کردند. این رقم برای مردان مهاجر غیر غربی 6 .12 درصد بود در حالی که ارقام برای دانمارکی‌های بومی‌به ترتیب 8 .16 و 4 .19 درصد گزارش شده است. این بدین معناست که مدت زمان شاغلی مهاجران غیرغربی بسیار پائین تر از مدت زمانی است که با دریافت مزایای اجتماعی امرار معاش می‌کنند و این یعنی این افراد به خود زحمت نمی دهند که دنبال شغل باشند. متیاس تسفایه، وزیر مهاجرت، گفت افراد در آینده باید براساس ساعات حضور در این دوره‌ها مزایای اجتماعی از جمله بیمه بیکاری دریافت دارند. (بی تی)

 افزایش صادرات و واردات دانمارک

با بهبود تدریجی اقتصاد صادرات و واردات دانمارک اندکی افزایش یافت. طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک، صادرات و واردات در ماه ژوئن به ترتیب 2 .1 و 1 .3 افزایش داشت. علی رغم این افزایش تجارت خارجی در فصل دوم سال در مقایسه با سه ماهه اول سال یک کاهش 9 .6 درصدی را تجربه کرده است.آمار نشان از کاهش قابل ملاحظه صادرات به کشورهای آلمان و بریتانیا، دو شریک مهم تجاری دانمارک، دارد. شرکت های زیادی در دانمارک برای صنعت اتومبیل سازی قطعه تولید می‌کنند و با توجه به تاثیر منفی قرنطینه بر این صنعت صادرات دانمارک هم کاهش یافته است.

از طرف دیگر، صنعت ساخت وساز اعلام کرد که گرچه صادرات به آلمان و بریتانیا کاهش یافته اما در ارتباط با سایر کشورها شاهد افزایش بوده است. صادرات به آمریکا و چین نه تنها کاهش نیافته بلکه یک رشد 25 درصدی داشته است. به نظر می رسد صادرات به اتحادیه اروپا ضربه شدیدی خورده است. افزایش در صادرات عمدتا مربوط به بخش داروسازی می‌شود که در حالی که بخش اتومبیل سازی در آلمان وضعیت نامطلوبی دارد این بخش در آمریکا روزهای درخشانی را تجربه می‌کند. در مقایسه با خیلی از کشورها صادرات دانمارک در طول بحران کرونا عملکرد قابل قبولی داشته که دلیل اصلی این امر بخش داروسازی بوده است. یک موضوع دیگر مرتبط به اقتصاد دانمارک این است که نرخ تورم در ماه ژوئیه در این کشور 08.% افزایش داشت (دی آر)

 کاهش در تولید ناخالص داخلی اما کمتر از منطقه یورو

اقتصاد دانمارک در بحران کرونا متحمل خسارات زیادی شده اما این وضعیت در سایر کشورهای اروپائی به مراتب بدتر از دانمارک گزارش شده است. میزان کاهش تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم سال در دانمارک در حدود 5 – 6 درصد گزارش شده درحالی که این میزان در کشورهای منطقه یورو تا 8 .12 نیز تخمین زده شده است. یک دلیل برای این تفاوت را می‌توان به ترکیب تولیدات صنعتی دانمارک نسبت داد.

تولیدات مواد غذائی و داروئی مجموعا یک سوم کل فعالیت های تولیدی دانمارک را تشکیل می دهند و هر دو صنعت در طول بحران کرونا عملکرد خوبی داشته اند. در نتیجه کاهش فعالیت های اقتصادی دانمارک بمراتب کمتر از سایر کشورها بوده است. در سه ماه دوم سال تولید ناخالص داخلی دانمارک 1 .5 درصد کاهش داشت در حالی که رقم مشابه برای آلمان، غول صنعتی اروپا و جهان، 19 درصد و برای سوئد 15 درصد گزارش شده است.( finans.dk)

 افزایش تدریجی مصرف در دانمارک

پرداخت با کارت اعتباری و موبایل در هفته اول ماه اوت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک افزایش 3 -4 درصدی را به ثبت رساند. هزینه در بخش آژانس های مسافرتی پائین بوده اما در بخش هتل، رستوران‌ها و پارک های تفریحی شاهد افزایش تدریجی در طول تابستان بوده ایم. (research.danskebank.com)

 کاهش درآمد شرکت  اوراستد

شرکت اوراستد، بزرگترین اپراتور مزارع بادی فراساحلی تولید انرژی تجدید پذیر، از کاهش 18 درصدی در فروش خبر داده است. دلیل این امر کاهش تقاضا برای برق در اروپا بخاطر شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه در این کشورها عنوان شده است. درآمد ناخالص این شرکت در سه ماهه دوم سال بالغ بر 96 .2 میلیارد کرون (468 میلیون دلار) گردید که نسبت به رقم 63 .3 میلیارد کرون (574 میلیون دلار) برای مدت مشابه سال 2019 یک کاهش 18 درصدی را شاهد بوده است. (orsted.com)

ضرر و زیان 100 میلیون یوروئی فرودگاه کپنهاگ

علی رغم افزایش سفرهای تابستانی فرودگاه کپنهاگ هنوز با کاهش 65 درصدی در میزان ترافیک خود روبروست. در ماه ژوئیه امسال تعداد 565910 نفر مسافر از این فرودگاه عبور کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک کاهش 8 .81 درصدی را نشان می دهد. پیتر کروگس گارد، مدیر تجاری این فرودگاه گفت: خبر خوب این است که تعداد مسافران در حال افزایش است اما خبر بد این است که این افزایش بکندی صورت می‌گیرد. در ماه ژوئیه امسال فرودگاه تنها پذیرای 18000 مسافر در روز بود در صورتی که این رقم برای سال گذشته 100000 نفر بود. 

در بازه زمانی ژوئن تا ژوئیه امسال تعداد مسافران از 151085 به 565910 نفر افزایش یافت که افزایش قابل توجه ای بود اما 82 کمتر از آمار سال گذشته است که 1 .3 میلیون مسافر از این فرودگاه عبور کردند. پیش بینی می‌شود آمار سال جاری نسبت به سال گذشته یک کاهش 30 -35 درصدی را به ثبت برساند.در گزارش مالی نیم سال فرودگاه کپنهاگ که هفته گذشته منتشر شد ضرر و زیان 450 -750 میلیون کرونی برای سال 2020 پیش بینی شده است. این فرودگاه در حال حاضر با اتحادیه‌های کارگری در حال مذاکره است تا 650 نفر از تعداد 2500 نفر کارمند خود بکاهد. در ماه ژوئیه بیشترین سفر از فرودگاه کپنهاگ به ده مقصد اول از قرار زیر بود: نروژ 67,015 نفر، آلمان 53,965 نفر، داخلی دانمارک 52,533 نفر، اسپانیا 45,384 نفر، ایسلند 35,587 نفر، فرانسه 27,972 نفر، بریتانیا 25,282نفر، یونان 24,588 نفر و جزائر فارو 24,588 نفر بود. (www.cph.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما