معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی اوکراین( هفته سوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم مرداد ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

کاهش 10 درصدی تجارت خارجی اوکراین ناشی از بحران همه گیری کرونا

تجارت خارجی اوکراین در نتیجه تبعات همه گیری بیماری کرونا در 7 ماه نخست سال جاری نزدیک به 10 درصد کاهش داشته است. ارزش تجارت خارجی کالای اوکراین با دیگر کشورها در 7 ماه نخست سال جاری برابر 55 میلیارد 480 میلیون دلار بوده است که 10 درصد کمتر از ارزش مبادلات کالایی خارجی اوکراین در سال گذشته می‌باشد. ارزش مبادلات خارجی اوکراین در مدت زمان مشابه در سال گذشته در بخش کالایی برابر 61 میلیارد 760 میلیون دلار بود. بر اساس آمار ارایه شده از سوی سازمان دولتی گمرک اوکراین در هفت ماه نخست سال جاری 26 میلیارد 632 میلیارد دلار کالا از اوکراین صادر شده و 28 میلیارد دلار و 848 میلیون دلار کالا به این کشور وارد شده است که به ترتیب 7 درصد  و 13 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته می‌باشد. تراز تجارت خارجی اوکراین در مدت مذکور 2 میلیارد 216 میلیون دلار منفی اعلام شده است.

اوکراین خود را برای زمستان آماده می‌کند

میزان ذخایر موقت گاز اوکراین در مخازن زیرزمینی این کشور در تاریخ 29 جولای سال جاری برابر 23 میلیارد 65 میلیارد متر مکعب گزارش شده اند. اپراتور سامانه خطوط انتقال گاز اوکراین ضمن اعلام این مطلب، تاکید کرد که تنها در شبانه روز آخر 117 میلیون متر مکعب گاز به تاسیسات مخازن زیر زمینی اوکراین تزریق شده است.

هیات دولت: رشد اقتصاد آغاز شد

اقتصاد اوکراین در شش ماه نخست سال جاری 6.5 درصد کوچکتر شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین، کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری در مقیاس سالانه 11 درصد برآورد شده است. این در حالیست که پیش بینی می‌شد کاهش این شاخص در دوره زمانی مذکور در مقیاس سالانه 14 درصد باشد. از طرف دیگر کاهش  ضریب تلفیقی تولید کالا و خدمات بر اساس فعالیت های اصلی اقتصادی 7.7 درصد اعلام شده است. در این گزارش آمده است : آهنگ تغییرات فعالیت های اقتصادی حاکی از آن است که اقتصاد اوکراین از نقطه اوج بحران عبود کرده است و منفی ترین تبعات احتمالی ناشی از محدودیت های اعمال شده در قرنطینه را پشت سر گذاشته است و هم اکنون با توجه به کاهش محدودیت های قرنطینه ای مجددا رشد خود را آغاز کرده است. وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی خاطر نشان نمود که در ماه ژوئن کاهش تولید برخی فعالیت های صنعتی ، حمل و نقل و ساخت و ساز روند نزولی کمتری نسبت به ماه قبل از آن داشتند و شاخص های این بخش ها نسبتا بهبود یافتند.  در همین حال تاکید شده است که کاهش مساحت زیر کشت اراضی کشاورزی و کمتر شدن محصولدهی در سال جاری منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی در ماه ژوئن شده است. لازم به ذکر است که بانک مرکزی اوکراین پیش بینی نموده که اقتصاد اوکراین در سال جاری 6 درصد سقوط نمایند.

بانک مرکزی: اوکراین‌ها تقریباً 450 میلیارد گریونا در دستان خود دارند

 حجم پول نقد در گردش خارج از سیستم بانکی اوکراین در ماه ژوئن در مقایسه با ماه می 3.1 درصد افزایش یافته است و بر اساس محاسبات بانک مرکزی اوکراین برابر 448 میلیارد و 442 میلیون گریونا اعلام شده است. بر اساس این گزارش حجم پول نقد در گردش خارج از بانکها 16.7 درصد رشد داشته است. حجم پایه پولی در ماه ژوئن با 2.5 درصد رشد در مقایسه با ماه پیش از آن و 11.6 درصد افزایش نسبت به آغاز سال به رقم 532.7 میلیارد گریونا رسیده است

شمیگال:  ذخایر ارز و طلای اوکراین به رقم بی سابقه ای رسید

ذخایر بین المللی اوکراین در پایان ماه جولای سال جاری نزدیک به 300 میلیون دلار نسبت به ماه ژوئن افزایش داشته است و به بالاترین سطح در 10 سال گذشته رسیده است. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین ضمن اعلام این مطلب در صفحه فیس بوک خود نوشت که ذخایر ارز و طلای بین المللی اوکراین هم اکنون به رقم 28.8 میلیارد دلار رسیده است. وی گفت که این ذخایر امکان برقراری و اطمینان از ثبات کامل کلان مالی اوکراین را ایجاد می‌کنند. وی همچنین اعلام داشت که درآمد بودجه دولتی در ماه جولای برای دومین بار در ماه‌های گذشته از میزان پیش بینی شده بیشتر بودند و 6 میلیارد گریونا یا 11.5 درصد بیشتر از شاخص های پیش بینی شده به خزانه دولتی و بودجه‌های محلی واریز شده است.

وزارت اقتصاد از افزایش قیمت برخی مواد غذایی خبر داد

تاراس کاچکا معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی در پاسخ به سوالی تمثیلی در خصوص احتمال افزایش قیمت مواد اولیه سوپ محلی اوکراینی – بورش-  اعلام داشت: وضعیت قیمت محصولات لازم برای بورش نسبتا ثبات دارد اما قیمت برخی از سبزیجات و صیفی جات گرانتر خواهد شد، قرنطینه مشخصا بیشتری تاثیر را داشته است اما عدم بارندگی در مناطق جنوبی و بارندگی‌های بی موقع و موج سرما در ماه می نیز تاثیراتی داشته است.  وی گفت که قیمت بیشتر محصولات غذایی و کشاورزی در همان حد سابق باقی خواهد ماند. لازم به ذکر است که تولید محصولات کشاورزی در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 18.7 درصد کاهش یافته است. تنها در ماه ژوئن شاخص تولید محصولات کشاورزی در مقایسه با ژوئن سال گذشته 40.6 درصد کمتر بود.

کاهش ساخت و ساز در اوکراین

در شش ماه نخست سال جاری میزان میدانگاه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی به میزان 10 درصد کاهش داشته است در مقابل به همین میزان حقوق معوقه شاغلان در این بخش افزایش یافته است. آلکسی چرنیشو وزیر توعسه جوامع مدنی و مناطق اوکراین اعلام داشت: ما با بررسی نتایج اجرای امور ساختمانی، حجم واحدهای تحویل شده اعلام می‌کنیم که در شش ماه نخست سال جاری ساخت و ساز و امور عمرانی 10 درصد کاهش یافته است، میزان دستمزدهای شاغلین در این حوزه نیز کاهش یافته است اما در مقابل دستمزدهای معوقه به میزان 10 درصد افزایش داشته است. وی تاکید نمود که با این حال و در این وضعیت امور عمرانی و ساخت و ساز در اوکراین بدون توجه به بحران ناشی از قرنطینه کاهش نیافته است و آمار امور عمرانی با توجه به اجرای برنامه دولتی «ساخت و ساز بزرگ» تا حدی جبران شده است.

افزایش قیمت ذرت دامی در اوکراین

 قیمت ذرت در اوکراین بطور متوسط 100 تا 300 گریونا بطور میانگین افزایش یافته است و هم اکنون برابر 5000 گریونا تا 5750 گریونا تحت شرایط سی پی تی می‌باشد. بر اساس اطلاعات و آمار جمع آوری شده توسط «آ پ کا اینفورم» ذرت دامی از آغاز این هفته رشد قیمت داشته است که در نتیجه منجر به کاهش عرضه محموله‌های بزرگ با کیفیت مطابق با استانداردهای لازمه شده است که به نوبه خود به میزان تقاضا افزوده است.

مارچنکو: اوکراین تا آخر سال 1.4 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول وام میگیرد

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام داشت که این کشور امیدوار است بتواند تا آخر سال جاری 1.4 میلیارد دلار دیگر از صندوق بین المللی پول کمک مالی دریافت کند. وی توضیح داد: ما انتظار داریم که تا آخر سال بتوانیم از صندوق بین المللی پول وامی‌به ارزش 1.4 میلیارد دلار دریافت کنیم که در برنامه همکاری میان دو طرف پیش بینی شده است و همچنین امیدواریم 1.2 میلیارد یورو در چارچوب برنامه کمک مالی کلان از اتحادیه اروپا دریافت نماییم. وی تاکید نمود که اوکراین قصد دارد در چارچوب تازه ای با صندوق بین المللی پول همکاری کند و وابستگی به وام دهندگان خارجی را کاهش دهد.

کمیته آمار: تورم در ماه جولای در سطح 2.4 درصد باقی ماند

بر اساس گزارش ماهانه سازمان دولتی آمار اوکراین رشد قیمت های مصرفی در ماه جولای در مقایسه با ژوئن 0.6 درصد کاهش داشته است. رشد قیمت ها در 7 ماه نخست سال چاری برابر 1.4 درصد گزارش شده است و در مقایسه با جولای سال گذشته تورم سالانه برابر 2.4 درصد بوده است. لازم به ذکر است که قیمت کالای مصرفی در ماه ژوئن در مقایسه با ماه می سال جاری 0.2 درصد رشد داشت.

قیمت گاز برای مشترکان عادی افزایش خواهد یافت

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» اعلام داشت که قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی در ماه آگوست افزایش خواهد یافت. این کمپانی در اطلاعیه ای اعلام داشت: قیمت گاز طبیعی برای مصرف کنندگان عادی در ماه آگوست برابر 3.24 گریونا به ازای هر متر مکعب خواهد بود که مالیات بر ارزش افزوده نیز در آن منظور شده است اما تعرفه حمل و نقل و ترانزیت در آن گنجانده نشده است. این کمپانی توضیح داده است: قیمت گاز به دلیل آغاز فصل قیمتهای بالا که معمولا با نزدیکی فصل گرمایشی شروع می‌شود، 0.27 گریونا افزایش یافته است .

کشاورزان اوکراینی تا کنون 23 میلیون تن گندم برداشت کرده اند

 موسسه آگرو پرسپکتیوا گزارش داد که بر اساس اطلاعات و آمار بدست آمده کشاورزان اوکراین تا تاریخ 6 آگوست سال جاری 23.1 میلیون تن گندم از مزارع به مساحت کل 5.7 میلیون هکتار برداشت کرده اند که این مساحت 87 درصد اراضی زیر کشت گندم را تشکیل می دهد. این در حالیست که تا تاریخ 1 آگوست سال گذشته کشاورزان اوکراین 24 میلیون تن گندم از 5.93 میلیون هکتار اراضی تحت کشت گندم برداشت کرده بودند.

پیش بینی سقوط تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام داشت که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری بیش از پیش بینی‌های پیشین کاهش خواهد داشت و این کاهش حتی بیشتر از سقوط اقتصاد جهانی بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول خواهد بود. وزارت اقتصاد میزان کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری را 6 درصد برآورد کرده است در حالی که صندوق بین المللی پول اعلام داشت که اقتصاد جهان در سال جاری 4.9 درصد رشد منفی خواهد شد. لازم به ذکر است که در پیش بینی اجماعی قبلی وزارت اقتصاد میزان سقوط تولید ناخالص داخلی اوکراین تا آخر سال جاری معادل 4.2 درصد محاسبه شده بود.

پیش بینی در خصوص میزان برداشت ذرت در سال جاری

هر چند که میزان بارش در چند هفته اخیر نسبت به سالهای گذشته کمتر بوده است و بسیاری از تحلیلگران بازار پیش بینی‌های قبلی خود در خصوص میزان برداشت ذرت در سال جاری در اوکراین را کاهش داده اند و ارقام ارایه شده از سوی آنها بسیار متفاوت می‌باشد اما همه آنها متفق القول هستند که در سال جاری رکورد جدیدی در خصوص برداشت ذرت در اوکراین ثبت خواهد شد. مزارع ذرت دوره گرده افشانی را به خوبی پشت سر گذاشتند هر چند که بارندگی کمتر بود و باعث شد تا رشد این محصول در آغاز چشمگیر نباشد اما وضعیت اراضی زیر کشت و ظرفیت تولید نشان می دهد که میزان برداشت محصول ذرت در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود.

5 پیامد منفی بزرگ بحران کرونا برای بخش خصوصی و تجارت

 شاخص های بانک مرکزی: سقوط تقاضا برای خرید کالا و خدمات بدترین و منفی ترین عامل تاثیر گذار بر عملکرد و فعالیت های موسسات اوکراینی در سه ماهه دوم سال جاری می‌باشد. بر اساس گزارش منتشر شده توسط شورای کارشناسان بانک مرکزی اوکراین تحت عنوان «شاخص های قابل انتظار در فعالیت های تجاری در سه ماهه دوم» آماده است که برای نخستین بار از سال 2010 بخش بزرگی از پرسش شوندگان (45) درصد سقوط میزان تقاضا برای خرید کالا و خدمات را منفی ترین عامل در فعالیت های تجاری دانسته اند. به زعم بخش مهمی از پرسش شوندگان (33.9 درصد) که نمایندگان بخش خصوصی و تجاری اوکراین می‌باشند عدم کفایت سرمایه در گردش دومین عامل منفی در کار آنها بوده است. 33.1 درصد از نمایندگان بخش خصوصی و تجاری گرانی حامل های انرژی را سومین عامل منفی دانسته اند. مواد اولیه و خام و مصالح گران قیمت از سوی 30 درصد پرسش شوندگان به عنوان چهارمین عامل منفی معرفی شده است. پنجمین عامل منفی تاثیر گذار بر کار موسسات تجاری و صنعتی عدم کفایت و کمبود نیروی کاری ماهر و متخصص اعلام شده است (27.2 درصد پرسش شوندگان). در نظرسنجی تخصصی مذکور 691 موسسه از 22 استان اوکراین شرکت کرده اند که 31 درصد آنها موسسات بزرگ، 39 درصد موسسات متوسط و 28 درصد موسسات کوچک بوده اند

پیش بینی وزارت اقتصاد در خصوص نرخ دلار در سال جاری

بر اساس پیش بینی اجماعی منتشر شده توسط وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی انتظار می رود که نرخ دلار در سال جاری در سطح 27 گریونا خواهد بود. بر اساس پیش بینی مذکور موج دوم همه گیری بیماری کرونا در نیمه دوم سال بسیار محتمل می‌باشد و در نتیجه بیماری مذکور وضعیت توسعه اقتصادی و همچنین وضعیت اقتصاد اوکراین را همچنان تغییر خواهد داد. بر اساس سند مذکور روند تورمی سال جاری مهار خواهد شد و رشد قیمت ها تا آخر سال در سطح 5.8 درصد خواهد بود میانگین نرخ دلار نسبت به گریونا 27 گریونا خواهد بود در حالی که پیش از این پیش بینی نرخ دلار در سطح هر دلار برابر 28.5 گریونا بود.

دولت قصد دارد در سال آینده 8.5 میلیارد گریونا برای حمایت از کشاورزی اختصاص دهد

ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام داشت که دولت در نظر دارد که برای حمایت از بخش کشاورزی در سال آینده 8442 میلیون گریونا، در سال 2022 معادل 8480 میلیون گریونا و در سال 2023 برابر 8988 میلیون گریونا اختصاص دهد. وی گفت که دولت در سال آینده برای اجرای برنامه‌های ذیل حمایت مالی ارایه خواهد نمود: حمایت مالی از عملیات های اعتباری و مالی در حوزه کشاورزی (ارایه وام و بیمه گری) مبلغ 2253 میلیون گریونا، حمایت از تولید محصولات زراعی پایه (تامین امنیت غذایی و آذوقه) – 295 میلیون گریونا، حمایت از مزارع کوچک – 727 میلیون گریونا، حمایت از باغداری، تاکستانها  - 414 میلیون گریونا، حمایت از حوزه کشت سیب زمینی – 160 میلیون گریونا، حمایت از بخش دامداری و دامپروری 3636 میلیون گریونا، جبران بخشی از هزینه خرید ماشین آلات کشاورزی 957 میلیون گریونا. پتاشکو در این خصوص گفت: مطابق با قانون بودجه دولتی حداکثر 1 درصد تولید ناخالص داخلی را می‌توان برای حمایت از بخش کشاورزی اختصاص دارد، در حال حاضر محاسبات ما بر اساس حداکثر انجام و ارایه شده است و ما فعالانه در این خصوص با شورای عالی اوکراین و کمیته بودجه کار خواهیم کرد و امیدواریم که این حمایت های مالی در همین حد تصویب شوند.

ویسوتسکی: اوکراین در سال جاری 17 میلیون تن گندم صادر خواهد کرد

 تاراس ویسوتسکی معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام داشت که پس از ملاقات و جلسه مشورتی تخصصی با موسسات فعال در حوزه کشاورزی به این نتیجه رسیده اند که در سال تجاری جاری 2020-2021 اوکراین 17.2 میلیون تن گندم صادر خواهد کرد. وی گفت: پس از جلسه هفتگی با نمایندگان انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوطه که در آن تراز عرضه محصول در بازار پیش بینی شد، می‌توان گفت که در سال تجاری 2020-2021 حدود 17.2 میلیون تن گندم صادر خواهد شد و 1.7 میلیون تن برای ذخیره باقی خواهد ماند. لازم به ذکر است که در سال تجاری جدید اوکراین تا تاریخ 10 آگوست 1.9 میلیون تن گندم صادر کرده است.

ذخایر خالص ارزی بانک مرکزی در 7 ماه گذشته 11 درصد افزایش داشت

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی بانک مرکزی اوکراین ذخایر خالص ارزی بانک مرکزی در ماه جولای 0.1 درصد و از آغاز سال تا تاریخ مذکور 11 درصد افزایش داشته است و بدون احتساب منابع مالی استقراضی در تاریخ 1 جولای سال جاری به رقم 17.52 میلیارد دلار رسیده است. در مجموع ذخایر ارزی بین المللی بانک مرکزی در جولای سال جاری 1 درصد و از آغاز سال 13.8 درصد بیشتر شده و در تاریخ فوق الذکر به رقم 28.8 میلیارد دلار رسید.

بانک مرکزی: وزن پولی در هفت ماه نخست سال 16 درصد افزایش یافته است

بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت که وزن پولی در اوکراین در جولای سال سال جاری در مقایسه با ماه قبل از 3.6 درصد یا 57.6 میلیارد گریونا بیشتر شده و از آغاز سال جاری (هفت ماه نخست سال) 16 درصد یا 229.8 میلیارد گریونا فزایش یافته است. این شاخص در مقیاس سالانه 27.1 درصد یا 355.9 میلیارد گریونا رشد داشته است و در تاریخ 1 جولای سال جاری بالغ بر 1.67 هزار میلیارد گریونا بوده است. بانک مرکزی پیش بینی کرده است که وزن پولی در جامعه تا آخر سال جاری 19.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد. بانک مرکزی همچنین اعلام داشته است که این شاخص در سال آینده 10.7 درصد و در سال 2022 به میزان 10.6 درصد رشد خواهد داشت.

اتحادیه اروپا برنامه کمک مالی به اوکراین را تایید کرد

کمیسیون اروپا بطور نهایی برنامه ارایه کمک مالی کلان به اوکراین به ارزش 1.2 میلیارد یورو را تصویب نمود. اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه کمک به کشورهای اروپایی و همسایه به کشورهای آلبانی، کوزو، گرجستان، مونته نگرو، مولداوی، مقدونیه شمالی و اوکراین کمک می‌کند. در مجموع این اتحادیه در قالب این برنامه 3 میلیارد یورو کمک مالی ارایه خواهد نمود که بخش بزرگی از آن -1.2 میلیارد یورو- به اوکراین اختصاص خواهد یافت. در اطلاعیه منتشر شده توسط کمیسیون اروپا آماده است: برای اوکراین شروط سیاسی اجرای برنامه به ارزش 1.2 میلیارد یورو جامعه تر و بزرگتر می‌باشند. تاکید شده است که این کمک مالی کلان پس از اصلاحات در سامانه قضایی اوکراین و ایجاد شرایط مناسب برای کسب و کار و انجام دیگر تعهدات متقبله توسط اوکراین به این کشور پرداخت خواهد شد.

وزارت دارایی 5 میلیارد گریونا از طریق انتشار اوراق قرضه درآمد برای بودجه کسب کرد

 وزارت دارایی اوکراین در جریان برنامه انتشار و عرضه اوراق قرضه دولتی داخلی که در تاریخ 11 آگوست برگزار شد، در قالب عرضه اوراق قرضه با موعد سر رسید 4 ماهه و بهره سالانه 7.1 و 7 درصد 4 میلیارد 882 میلیون گریونا درآمد برای بودجه دولتی کسب نمود. در مراسم عرضه اوراق قرضه داخلی دولتی دلاری وزارت دارایی اوراق با سررسید 18 ماهه پیشنهاد نمود که در مجموع توانست به ارزش 189.8 میلیون دلار با بهره 3.6 درصدی به فروش برساند.

هیات دولت امکان فروش 50 درصد سهام شرکت های «نفت و گاز»، «راه آهن» و «پست» اوکراین را مطرح کرد

 هیات دولت اوکراین ممکن است امکان فروش حداکثر 50 درصد سهم کمپانی‌های دولتی «نفت و گاز اوکراین»، «راه آهن اوکراین» و «پست اوکراین» را فراهم نماید و به سرمایه گذاران اجازه خرید سهام مذکور در کمپانی‌های فوق الاشاره را بدهد. بر اساس پیش نویس لایحه فهرست موسساتی که قابل خصوصی سازی می‌باشند و در هیات دولت در مرحله بررسی قرار دارند، چنین موضوعی مطرح و پیش بینی شده است. در فهرست مذکور عنوان 188 شرکت و موسسه دولتی که باید بطور 100 درصد دولتی باقی بمانند مانند کمپانی‌های «انرگواتم»، «اوکرهیدروانرگو» و «اوکرانرگو» درج شده است.

انجمن غله اوکراین پیش بینی خود در خصوص محصول ذرت سال جاری را کاهش داد

 انجمن غله اوکراین پیش بینی قبلی خود در خصوص میزان محصول ذرت سال جاری را کاهش داد. این انجمن که در ماه جولای میزان محصول ذرت در سال جاری را 38.9 میلیون تن برآورد کرده بود در آخرین پیش بینی خود اعلام داشت که در سال کشاورزی جاری تنها 36.4 میلیون تن ذرت برداشت خواهد شد. در عین حال کارشناسان این انجمن اعلام داشتند که اوکراین در سال تجاری جاری 31 میلیون تن ذرت صادر خواهد کرد که 2 میلیون تن کمتر از میزان صادرات این محصول از اوکراین در سال گذشته می‌باشد. لازم به ذکر است که برخی از مزارع ذرت در استان چرکاسی به دلیل عدم بارندگی و گرمایش شدید آسیب جدی دیده اند.

«انرگواتم» پروژه تکمیل نیروگاه اتمی خملنیتسک را مجددا مطرح می‌کند

پتر کوتین رئیس کمپانی «انرگواتم» اعلام داشت که تا پایان سال جاری پروژه تکمیل و احداث واحدهای شماره 3 و 4 نیروگاه اتمی خملنیتسکی به تایید نهایی خواهد رسید. کوتین اعلام داشت: این یکی از پروژه‌های بلندپروازانه می‌باشد که باید تا پایان سال جاری به مرحله تصویب نهایی برسد، ما در باره تکمیل دو واحد قدرتی نیروگاه اتمی خملنیتسکی تصمیم خواهیم گرفت. در حال حاضر احداث و تکمیل دو واحد مذکور به دلیل عدم صدورمجوز نهایی وزارت محیط زیست در خصوص تاثیر این واحدها بر محیط زیست متوقف شده است. مطابق با برنامه ای که به تایید هیات دولت رسیده است تا سال 2022 می‌بایست تولید تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای نصب در واحدهای قدرتی مذکور به اتمام برسد و تمام امور عمرانی و ساخت و ساز این دو واحد تا سال 2025 خاتمه یابد. راه اندازی دو واحد مذکور برای سال 2026 برنامه ریزی شده است. هزینه پروژه مذکور حدود 76.8 میلیارد گریونا برآورد شده است. کوتین در این بار ه گفت: انرگواتم امکانات زیادی برای تامین مالی این پروژه دارد: همکاری با دومین بانگ بزرگ بریتانیا ممکن می‌باشد و همچنین مذاکراتی با شرکت کره ای Hydro & Nuclear Power   و شرکت ملی هسته ای چین انجام شده اند. در صورت راه اندازی این دو واحد ظرفیت تولیدی برق هسته ای در اوکراین 16.2 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال افزایش می یابد. درآمد سالانه حاصل از فروش برق اتمی واحدهای جدید بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده با تعرفه 64 کوپک به ازای هر کیلووات برابر 9.8 میلیارد گریونا خواهد بود.

«نفت و گاز» در هفت ماه گذشته 78 میلیارد گریونا به بودجه دولت واریز کرده است

بر اساس اطلاعات منتشر شده، کمپانی دولتی «نفت و گاز اوکراین» در دوره زمانی ژانویه – جولای سال جاری حدود 77.9 میلیارد گریونا به بودجه دولتی و بودجه‌های محلی واریز کرده است.  39.6 میلیارد گریونا از این مبلغ سود عملکرد تجاری و اقتصادی نفت و گاز در سال گذشته بوده است. لازم به ذکر است که وجوه واریزی به بودجه دولتی و بودجه‌های محلی از سوی کمپانی نفت و گاز اوکراین 17 درصد کل این بودجه‌ها را تشکیل می دهد. این کمپانی در سال گذشته بالغ بر 121.4 میلیارد گریونا مالیات و سود به بودجه‌های دولتی و محلی واریز کرده بود.

دولت تنها 300 موسسه را در مالکیت دولتی باقی می‌گذارد، مابقی خصوصی سازی می‌شوند

هیات وزیران اوکراین لایحه ممنوعیت خصوصی سازی شرکت ها وموسسات راهبردی دولتی را نهایی خواهد کرد. کابینه در همین چارچوب و برای بررسی بیشتر تصویب نهایی لایحه «فهرست واحدهای اقتصادی دولتی که قابل خصوصی سازی نیستند» را به زمان دیگری موکول کرد. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در این باره گفت: ما در مرحله نهایی تدوین لایحه قرار داریم و فهرست واحدهای اقتصادی که باید در کنترل و مالکیت دولتی باقی بمانند مشخص خواهد شد. وی گفت: تنها شرکت هایی که با امنیت ملی و امنیت انرژی مرتبط می‌باشند و مسئول فرایندهای مهم اجتماعی یا دارای انحصارهای طبیعی می‌باشند در مالکیت دولت باقی خواهند ماند. لایحه کنونی شامل 188 شرکت و موسسه دولتی است که قابل خصوصی سازی نیستند. فهرست نهایی موسسات تجاری و اقتصادی دولتی که نباید خصوصی سازی شوند تا آخر هفته مشخص خواهد شد.

توضیحات بانک مرکزی در مورد تبعات بحران بیماری کرونا

بحرانی که در پی همه گیری بیماری کرونا ایجاد شده است نه تنها بر روی ضررهای مستقیم تاثیر می‌گذارد بلکه باعث عدم مشخص بودن وضعیت برای برنامه ریزی آینده نیز شده است. اقتصاد اوکراین مستثنا نیست. بدون توجه به این امر که نیمه دوم سال جاری با بهبود و ترمیم اقتصادی اوکراین آغاز شده است، صادر کنندگان پیش بینی‌های محتاطانه ای ارایه می‌کنند. تضعیف محدودیت ها محرکی برای افزایش فعالیت های اقتصادی در اوکراین می‌شود اما نباید نسبت به آهنگ تندی برای رشد اقتصادی امیدوار بود. کارشناسان تاکید دارند که تقاضای تحت فشار قرار گرفته و همچنین کاهش فعالیت های سرمایه گذاری برای مدتی مانع رشد فزاینده اقتصادی اوکراین خواهند شد. بانک مرکزی تنها راهبرد کلیدی را در همکاری با صندوق بین المللی پول اعلام داشته است اما برای این امر لازم است تا از یک سیاست مالی و پولی منطقی پیروی شود. این امر منجر به ثبات اقتصادی کلان خواهد شد. همکاری با صندوق بین المللی پول به گفته بانک مرکزی همچنین یک عامل بسیار مهم در صرفه جویی هزینه‌ها برای نوسازی و بازسازی اقتصادی در دوران پساکرونایی خواهد بود. یکی از بزرگترین چالشها در اقتصاد اوکراین به زعم کارشناسان بانک مرکزی عدم مشخص بودن وضعیت و غیر قابل پیش بینی بوده وضعیت اقتصادی آینده می‌باشد. طرح قانونی افزایش حداقل دستمزدهای پایه که بر اساس برنامه‌ها مقرر در سپتامبر سال جاری تصویب و اجرا شود انجام پیش بینی در خصوص زمان ارتقای استانداردهای اجتماعی در اوکراین را دشوار می‌کند. کاهش میزان محصولات کشاورزی و غله صادراتی و دانه‌های روغنی در اوکراین یکی دیگر از چالش های مقابل اوکراین می‌باشد. این عامل می‌تواند منجر به افزایش شاخص تورم قمیت مواد غذایی گردد.

درآمد اوکراین در جولای 438 میلیون دلار از محل صادرات غله

در طی ماه جولای سال تجاری جاری اوکراین به ارزش 438.4 میلیون دلار غله صادر کرده است اما این میزان صادرات 30 درصد کمتر از ارزش صادرات غله از اوکراین در جولای سال گذشته بوده است. آمار های اقتصادی نشان می دهند که اوکراین در 7 ماه نخست سال جاری به ارزش 4 میلیارد و 950 میلیون دلار غله صادر کرده است که 4 درصد کمتر از میزان صادرات غله در 7 ماه نخست سال گذشته می‌باشد . ارزش صادرات غله اوکراین در 7 ماه نخست سال گذشته برابر 5 میلیارد 160 میلیون دلار بوده است.

افزایش 23 درصدی واردات میوه به اوکراین

 اوکراین در نیمه نخست سال  جاری 341 میلیون دلار میوه وارد کرده است که 23 درصد بیش از شاخص واردات میوه در سال گذشته می‌باشد. میکولا پوگاچوف عضو آکادمی علوم کشاورزی اوکراین اعلام داشت: در دوره زمانی ژانویه – ژوئن سال جاری بزرگترین گروه کالایی کشاورزی وارداتی به اوکراین میوه – شفت و سته- مانند مرکبات، موز و دیگر میوه‌های مناطق گرمسیری بوده اند. او اعلام داشت که در این مدت 182 هزار تن مرکبات به ارزش 129 میلیون دلار و 174 هزار تن موز به ارزش 96 میلیون دلار به اوکراین وارد شده است. در همین مدت 19.9 درصد واردات میوه از ترکیه، 17.1 درصد از اکوادور، 10 درصد از مصر، 6.9 درصد از کوستاریکا، 5.3 درصد از اسپانیا، 4 درصد از یونان، و 3.3 درصد از کلمبیا بوده است. در مجموع نزدیک به 70 درصد میوه وارداتی از این کشورها بوده است

بازدید نخست وزیر از کارخانه هواپیماسازی خارکف

 دنیس شیمگال نخست وزیر اوکراین در سفر خود به خارکف از کارخانه هواپیماسازی خارکف بازدید به عمل آورد و با مراحل تولید هواپیما در این کارخانه آشنا شد

وزیر زیرساخت ها: شرکت هواپیمایی دولتی از هواپیماهای تولید اوکراین استفاده خواهد کرد

ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساختهای اوکراین اعلام داشت که شرکت دولتی هواپیمایی که مقرر است تاسیس شود از هواپیماهای آنتونوف استفاده خواهد کرد. وی گفت که بدین ترتیب شرکت هواپیمایی دولتی قادر خواهد بود تا خدمات با کیفیت ارایه کند و همچنین از ظرفیت ها و قابلیت های داخلی استفاده شود. وی در جریان بازدید از کارخانه هواپیماسازی خارکف اعلام داشت: مدلی که بر اساس آن عمل خواهد داشت برای حمل و نقل هوایی منطقه ای چیده شده است که در آن از هواپیماهای تولید آنتونف استفاده خواهد شد. وی در همین حال تاکید نمود که در حال حاضر وزارت زیرساختها به مرحله تنظیم نهایی سیاستهای راهبردی حوزه هوایی و هواپیمایی نزدیک می‌شود که در آن «مرکز سیاستها صنعت تولید هواپیما خواهد بود». وی تاکید کر: پول لازم از منابع اروپایی تخصیص خواهد یافت و شرکت های هواپیمایی از حمایت کمپانی‌های صنعت هواپیماسازی برخوردار خواهند بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما