معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی پاکستان (هفته سوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حفظ جایگاه پاکستان در رتبه بندی موسسه بین المللی اعتبارسنجی Moody’s

موسسه اعتبار سنجی Moody’s در رتبه بندی جدید خود از وضعیت اقتصادی کشورها، جایگاه پاکستان را در رتبه B3 نگه داشته است. علیرغم اینکه در ماه می سال جاری این موسسه جایگاه پاکستان را تنزل داده اما با بازپرداخت بخش از بدهی‌های خارجی پاکستان طی سه ماه اخیر، این موسسه جایگاه فعلی را برای این کشور حفظ کرده است.

 وخامت اوضاع در کراچی به لحاظ تامین برق

تامین برق در پاکستان و به ویژه در شهر کراچی با وخامت مواجه شده است. شرکت کراچی الکتریک رسما به دولت اعلام کرده است که نمی‌تواند هزینه گاز و نفت کوره مورد نیاز نیروگاهها را به شرکت های تامین کننده پرداخت نماید. این شرکت همچنین از دولت خواست که برای جبران بخشی از هزینه‌ها تعرفه فروش برق این شرکت را افزایش دهد. شایان ذکر است که بدهی‌های عمومی انباشته شده یکی از معضلات اصلی صنعت برق پاکستان محسوب می‌شود.

 تمایل بیش از 87 درصدی کارگران پاکستانی جهت کار در کشور عربستان و امارات در سال 2019

براساس گزارش منتشر شده از بانک مرکزی پاکستان از وضعیت بازار کار این کشور، بیش از 87 درصد کارگران پاکستانی در سال 2019 عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب نمودند. در ادامه این گزارش آمده است 70 درصد کارگران متقاضی اعزام به خارج در حوزه مشاغل ساده مانند رانندگی بوده اند که دستمزد بسیار کمی در مقایسه با سایر مشاغل دریافت خواهند کرد. این گزارش می افزاید با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تاثیر اقتصادی آن بر کشورهای عربی، خطر کاهش تقاضا برای کارگران پاکستانی از سوی کشورهای پذیرنده در این منطقه وجود دارد. شایان ذکر است که پاکستان در سال مالی 2020 – 2019 بیش از 23 میلیارد دلار درآمد حاصل از کارگران خارجی (Remittance) داشته که بیش از ده میلیارد دلار آن تنها از دو کشور عربستان و امارات بوده است.

 سفر هیات صندوق بین المللی پول به پاکستان در هفته آخر سپتامبر

صندوق بین المللی پول در ادامه بررسی‌های خود برای نظارت بر عملکرد اقتصادی دولت پاکستان در جهت اجرای دقیق برنامه‌های توصیه شده، هیات ارزیابی کننده خود را در اواخر ماه سپتامبر به پاکستان اعزام می‌کند. هدف این هیات، بررسی دقیق اجرای برنامه‌های اعلام شده طی سه ماه نخست سال مالی جاری (2020) خواهد بود. براساس توافق به عمل آمده در سال 2019 بین دولت پاکستان و صندوق بین المللی پول، یک بسته کمک مالی 6 میلیارد دلاری برای کمک به اقتصاد پاکستان از سوی این نهاد مالی تصویب شده که پرداخت آن از طریق اقساط متعدد و پس از رضایت صندوق نسبت به اجرای برنامه‌ها و توصیه‌های اعلام شده منوط خواهد بود.

کمک سه میلیون دلاری ژاپن به پاکستان

دولت ژاپن یک کمک سه میلیون دلاری بلاعوض برای کمک به برنامه توسعه نیروی انسانی پاکستان تخصیص داد. این توافقنامه بین سفیر ژاپن در اسلام آباد و قائم مقام وزارت دارایی پاکستان به امضا رسید. این برنامه مقرر است با همکاری آژانس کمک های توسعه ای ژاپن (جایکا) به مرحله اجرا درآید.

 تصویب سیاست های انرژی تجدید پذیر از سوی پاکستان

شورای منافع عمومی‌پاکستان به ریاست آقای عمران خان نخست وزیر این کشور سیاست انرژی‌های تجدیدپذیر (Alternative & Renewable Energy Policy 2019) را تصویب کرده است. هدف این سیاست جدید، کمک به توسعه انرژی‌های پاک و مقرون به صرفه از طریق افزایش رقابت و متنوع سازی منابع انرژی می‌باشد. با توجه به کمبود منابع حاصل از نفت و گاز در پاکستان و وابستگی این کشور به واردات، اجرای این سیاست می‌تواند هزینه‌های این کشور در زمینه واردات سوخت های فسیلی را کاهش دهد.

 تشکیل دو کمیته برای تسریع در پیشبرد برنامه‌های توسعه ای ایالت بلوچستان در پاکستان

دولت پاکستان با هدف تسریع در اجرای برنامه‌های توسعه ای در ایالت بلوچستان این کشور، دو کمیته تشکیل داده است. در این جلسه که به ریاست آقای اسد عمر وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان برگزار شد، دو کمیته شامل کمیته پیگیری بهبود خدمات توسعه ای از جمله آب، جاده، کشاورزی، انرژی، گردشگری ذیل معاون کمیسیون برنامه ریزی و کمیته پیگیری توسعه بندر گوادر به ریاست مشترک وزرای بازرگانی و دریانوردی تشکیل شده است.

 اعلام آمادگی امارات برای سرمایه گذاری در پاکستان

دولت امارات متحده عربی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های توسعه ای پاکستان اعلام آمادگی نمود. این موضوع در ملاقات یک هیات اماراتی به ریاست مدیرعامل شرکت DP World با آقای زیدی وزیر بنادر و دریانوردی پاکستان اعلام شد. در این ملاقات درخصوص موضوعات مختلف همکاری ازجمله توسعه بنادر دریایی در پاکستان بحث و تبادل نظر شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما