معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۸۲

حفظ تعرفه‌های گمرکی آمریکا در ارتباط با واردات کالا از اروپا و واکنش ها در اسپانیا به این اقدام دولت ترامپ

براساس تصمیم دولت آمریکا، واردات هواپیماهای تولید شده در اتحادیه اروپا ۱۰ درصد و واردات سایر محصولات از جمله پنیر، زیتون، روغن زیتون و مشروبات الکی مشمول ۲۵ درصد تعرفه گمرکی می‌شود.

متعاقب پیروزی ایالات متحده آمریکا در پرونده شکایت مطرح شده در سازمان تجارت جهانی پیرامون پرداخت یارانه غیرقانونی اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس در طول سال های 2006-1968، دفتر نمایندگی تجاری این کشور در ماه اکتبر سال 2019 تعرفه‌های گمرکی مضاعف به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار بر مجموعه ای از کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا وضع کرد. براساس تصمیم دولت آمریکا، واردات هواپیماهای تولید شده در اتحادیه اروپا ۱۰ درصد و واردات سایر محصولات از جمله پنیر، زیتون، روغن زیتون و مشروبات الکی مشمول ۲۵ درصد تعرفه گمرکی می‌شود. در ادامه مناقشات تجاری بین اروپا و آمریکا، تعرفه گمرکی 10 درصدی آمریکا بر هواپیما‌های ایرباس در ماه مارس 2020 به 15 درصد افزایش یافت. در حال حاضر، تنش تجاری آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد و در همین راستا دفتر نمایندگی تجاری آمریکا مجددا تعرفه‌های گمرکی جدیدی را علیه اروپا در دستور کار خود قرار داده است که از اول ماه سپتامبر 2020 اجرایی می‌شوند. تعرفه‌های گمرکی پیش بینی شده درباره برخی از کالاها از جمله بیسکویت‌های تولید بریتانیا یا پنیر ‌تولید یونان حذف شده و برای گروه دیگری ازکالاها تعرفه گمرکی وضع شده است.  

این اقدام دولت آمریکا واکنش دولت و همجنین کشاورزان و انجمن‌های کشاورزی اسپانیا را به همراه داشته که ذیلاً به آن‌ها اشاره می‌گردد:

واکنش دولت اسپانیا:

دولت اسپانیا تصمیم ایالات متحده مبنی بر حفظ تعرفه‌های مازاد تحمیل شده به محصولات صادراتی اسپانیا و اتحادیه اروپا را ، در نتیجه تصمیم اتخاذ شده در سازمان تجارت جهانی درباره ایرباس که به طور اخص کالای کشاورزی را هدف قرار می دهند ، محکوم کرد. به طور خاص وزارتخانه‌های صنعت، تجارت و گردشگری و وزارت کشاورزی، شیلات و غذا بیانیه مشترکی صادر کرده و طی آن در باره دستیابی به توافقی که پویایی فعلی در روابط تجاری دو جانبه را به نفع منافع دو طرف متحول سازد، ابراز امیدواری کردند. در این بیانیه خواهان از سرگیری فوری مذاکرات برای یافتن راه حلی در این کشمکش شدند. دولت اسپانیا تاکید کرد که در موارد متعددی مخالفت شدید خود را با این تعرفه‌ها اعلام کرده و همواره از مذاکره برای یافتن راه حل حمایت نموده است. 

 به عقیده خانم ماروتو وزیر صنعت، تجارت و گردشگری، در حال حاضر اتحادیه اروپا و کشورهای عضو کنسرسیوم یعنی اسپانیا، فرانسه و آلمان کاملا مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی و در خواست های آن پیرامون ایرباس عمل کرده و به همین دلیل آمریکا باید از اقدامات تلافی جویانه کناره گیری کرده و به دنبال راه حلی برای این درگیری باشد. لوئیس پلاناس وزیر کشاورزی، شیلات و غذای اسپانیا نیز تاکید کرد که بخش کشاورزی و مواد غذایی دچار درگیری تجاری غیر مرتبط با فعالیت خود شده و شامل کردن بخش غذایی در اقدامات متقابل تجاری خطایی استراتژیک می‌باشد. وی تاکید کرد که بخش بین المللی مواد غذایی و کشاورزی باید در بازارهای برخوردار از ثبات که سردرگمی ناشی از تنش های تجاری در آن‌ها محدود باشد، توسعه یابد. در عین حال بر اهمیت چند جانبه گرایی در توافق های تجاری و تجارت بین المللی بر اساس قوانین تاکید کرد.

واکنش کشاورزان و انجمن‌های کشاورزی:

تصمیم دولت ایالات متحده برای حفظ تعرفه‌های بالا برای واردات محصولات اسپانیایی، روز گذشته زنگ خطر را در حومه اسپانیا و به طور اخص در تاکستان‌ها به صدا در آورد. در این ارتباط، انجمن‌های کشاورزان از رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ناتوانی دولت پدرو سانچس و اتحادیه اروپا برای متوقف ساختن آن چه سوء استفاده تجاری توسط اولین قدرت اقتصادی جهان دانستند، ابراز تاسف کردند.

با توجه به آن که ایالات متحده دومین کشور مقصد برای صادرات مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسپانیا در خارج از اتحادیه اروپاست و ارزش صادرات این نوع کالا از اسپانیا به آمریکا  برابر یک میلیارد و 838 میلیون یورو در سال 2019 بوده، افزایش تعرفه‌های گمرکی باعث بالا رفتن قیمت کالا در مقصد شده و کالای اسپانیایی رقابت پذیری خود را در بازار آمریکا از دست داده و متحمل خسارت های بسیاری در دراز مدت خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما