معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۸

وضعیت شیوع ویروس کرونا در اسلوونی

وزارت دارایی اسلوونی اعلام کرد که بودجه دولتی اسلوونی کسری 1.92 میلیارد یورویی را طی شش ماهه نخست سال 2020 تجربه کرد که عمده آن در نتیجه کاهش قابل توجه درآمد مالیاتی با توجه به معرفی و اجرای اقدامات محدود کننده توسط دولت جهت مبارزه با اپیدمی‌کووید 19 بوده است.

وزارت دارایی اسلوونی اعلام کرد که بودجه دولتی اسلوونی کسری 1.92 میلیارد یورویی را طی شش ماهه نخست سال 2020 تجربه کرد که عمده آن در نتیجه کاهش قابل توجه درآمد مالیاتی با توجه به معرفی و اجرای اقدامات محدود کننده توسط دولت جهت مبارزه با اپیدمی‌کووید 19 بوده است. کسری بودجه 1.92 میلیارد یورویی دوره ژانویه- ژوئن را باید با مازاد بودجه 219.7 میلیون یورویی دوره مشابه سال گذشته مقایسه کرد. این موضوع به کاهش شدید و پر سرعت درآمد مالیاتی به اقدامات محدود کننده دولت جهت کنترل انتشار اپیدمی‌کووید-19 مرتبط بوده است.

براساس گزارشی که وب‌گاه اسلوونیا تایمز روز 28 ژوئیه گذشته منتشر نمود تأثیر پاندمی‌کووید19 بر شرکت‌های اسلوونی در مقایسه با تأثیر بحران مالی و رکود اقتصادی سال 2009 بسیار نابرابر‌تر بوده است. مطابق نظرسنجی انجمن بازاریابی اسلوونیایی که توسط مؤسسه والیکون صورت گرفته است، در حالی که 58% شرکت‌ها شاهد تأثیراتی منفی بوده‌اند، 17% شرکت‌های اسلوونیایی در دوران پاندمی‌با تأثیراتی مثبت روبرو شده‌اند.در پائیز 2009، 79% از شرکت‌هایی که در همین نظرسنجی شرکت کرده بودند از تأثیرات منفی بحران اقتصادی جهانی  گفته بودند. در آن دوره تنها 6% از شرکت‌ها به تأثیرات مثبت اشاره داشتند. انجمن بازاریابی اسلوونیایی با مقایسه این دو نظرسنجی می‌گوید که در دوره پاندمی‌شاهد عدم تقارن بیشتری هستیم.

مطابق گزارشی که در خصوص تأثیر شیوع کرونا بر فروش خرده‌فروشان در اسلوونی منشتر شد، طی دوره زمانی ژانویه تا ژوئن سال 2020 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 9.6% از تجارت و کسب و کار  در این بخش کاهش داشته که این موضوع به سبب تعطیلی چند هفته‌ای اغلب فروشگاه‌ها در بهار به دلیل اپیدمی ویروس کرونا اعلام شده است.

در تابستان سال جاری، شیوع کووید 19 بر بخش گردشگری اسلوونی دارای تأثیرات قابل توجهی بوده است. بر این اساس تعداد شب‌خواب‌های گردشگران در اسلوونی در ماه ژوئن با کاهشی 63.2 درصدی در مقایسه با ژوئن سال گذشته به 610 هزار مورد رسید. 67% این شب‌خواب‌ها توسط اتباع اسلوونی شکل گرفته است. مطابق این گزارش شب‌خواب اتباع اسلوونی در ژوئن 2020 در مقایسه با ژوئن 2019 افزایشی 2 درصدی داشته و همزمان شب‌خواب اتباع خارجی در ژوئن 2020 در مقایسه با ژوئن 2019 کاهشی 83 درصدی داشته است. افزایش اندک شمار شب‌خواب گردشگران اسلوونیایی ناشی از پرداخت یارانه و بن سفر به شهروندان از سوی دولت در قالب بسته حمایتی مقابله با پیامدهای تجاری و اقتصادی ناشی از کروناست که در طی ماه مذکور از سوی شهروندان جهت استفاده در هتل و مراکز اقامتی تفریحی، مورد قرار گرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما