معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۰

دشواری‌های بازگشایی مدارس در ایتالیا

تامین تجهیزات آموزشی و صندلی‌های خاص مقابله با کرونا از یک سو و نحوه کنترل بهداشتی مدارس و دانش آموزان و کادر آموزشی از سوی دیگر چالشهای عمده ایتالیا در مسیر بازگشایی مدارس می‌باشد

بر اساس دستور العمل وزیر بهداشت ایتالیا مدارس این کشور از 14 سپتامبر  (24 شهریور 1399) بازگشایی خواهد شد. با این حال سوالات مهمی در خصوص این دستوالعمل و آماده سازی‌های لازم برای بازگشایی در فاز سوم بحران کرونا همچنان در محافل داخلی مطرح می‌باشد.

خانم آتزولینا وزیر بهداشت اعلام کرده سال جدید تحصیلی با تخصیص بیش از 3 میلیون صندلی ضد کرونایی برای محصلین ممکن خواهد بود. بر همین اساس کمیسیونر ویژه دولت در خصوص کرونا مراحل خرید این سه میلیون صندلی چرخدار و بدون چرخ را در دست اقدام دارد اما بسیاری بر این اعتقادند که زمان کافی برای ساخت و تحویل این صندلی‌ها به مدارس وجود ندارد. بر اساس شرایط مناقصه  باید شرکت های علاقه مند اروپایی تا 31 جولای 2020 پیشنهاد خود را ارایه نموده تا 31 آگوست 2020 ساخت و تحویل صندلی‌ها را به پایان رسانند. این تنها بخشی از نیازهای لجستیکی برای آغاز بکار مدارس می‌باشد. سوی دیگر موضوع به مسایل بهداشتی و نحوه انجام تست های مربوطه از کادر آموزشی و دانش آموزان بر می‌گردد. به طور کلی موضوع زیرساخت و امنیت بهداشتی دو محور کلیدی در بازگشایی مدارس می‌باشد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات مدارس اعلام کرده سفارش اعلام شده بسیار سنگین ( سه میلیون صندلی ) و زمان بسیار محدود است. شرکتهای محدودی در زمینه ساخت تجهیزات مدارس فعال هستند و ساخت این حجم از تجهیزات و رعایت استاندارهایی که سال 2017 در خصوص محیط زیست اعلام شده امر تولید را بسیار دشوار تر می نماید. بر اساس مدل ارایه شده 50 درصد از مواد اولیه ساخت این صندلی‌ها پلاستیک می‌باشد که می‌توان از پلاستیک بازیافت شده نیز آنرا تهیه کرد. انجمن مذکور اعلام کرده به دولت در خصوص توان واقعی تولید اطلاع می دهد. موانعی برای تولید این حجم از درخواست در این مدت محدود وجود دارد. بسیاری از شرکتها علاقه مند به حضور در مناقصه می‌باشند اما شرایط قید شده در این مناقصه محدودیت های بسیاری برای شرکتها ایجاد می‌کند.

بر اساس شرایط مناقصه شرکتها باید بتوانند تا 7 آگوست قرارداد تولید 3 میلیون صندلی را امضا کرده و تا 31 آگوست نیز 1.5 میلیون صندلی معمولی و 1.5 میلیون صندلی ویژه و نوآورانه را تحویل دهند. بسیاری معتقدند هیچ شرکتی در ایتالیا توان ورود به این شرایط مناقصه را ندارد. Emidio Salvatorelli,   مالک شرکت Vastarredo به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات مدارس نیز اعلام کرده این رقابت راه به جایی نمی‌برد. چراکه برای تولید این میزان صندلی مواد اولیه لازم در کشور در دسترس نیست. برای نمونه فولاد مورد نیاز برای این حجم از تولید در این فرصت کم در ایتالیا وجود ندارد.

در حدود 50 شرکت در ایتالیا در تولید تجهیزات مدارس فعال می‌باشند که بخشی از آنها نیز در تولید مبلمان اداری نیز حضور دارند. در میان این شرکتها حتی بزرگترین آنها نیز توان اجرای این طرح را ندارد. مدیران بسیاری از این شرکتها اعلام کرده اند امکان تولید این حجم وجود ندارد و اعضای انجمن بر آن هستند تا پیشنهاد واقعی خود را به دولت ارایه نمایند. بر اساس یک آمار اولیه اعلام شده که با حضور همه سازندگان تجهیزات در انجمن مذکور تا پایان سپتامبر سال جاری نهایتا 120 هزار صندلی تولید و تحویل خواهد شد.

یکی از مسایلی که در روز های اخیر در خصوص این مناقصه جنجال آفرین شد، موضوع قیمت ها بود. بر اساس اعلام روزنامه‌های ایتالیایی قیمت صندلی‌های موجود در مدارس در حدود 50 یورو می‌باشد که در مناقصه اعلام شده از سوی کمیسیونر ویژه دولت این رقم در حدود 300 یورو پیش بینی شده است. هرچند قیمتی در طرح مناقصه اعلام نشده اما به نظر می رسد خبرنگاران توانسته اند اطلاعاتی را در خصوص بودجه دولت ایتالیا برای خرین این سه میلیون صندلی بدست آورند و بر اساس آن این اطلاعات را منتشر نمایند.

علاوه بر موضوع صندلی مورد نیاز مدارس برای رعایت فاصله میان دانش آموزان وهمچنین صندلی‌های ضد کرونایی مشکلات دیگری هم در مسیر بازگشایی دولت و خانواده‌ها را در تنگنا و دشواری قرار داده است. موضوع مهمتر مسئله امنیت سلامت دانش آموزان می‌باشد. کمیته علی –فنی در حال تدوین پروتکل های لازم برای نحوه بازگشایی مدارس می‌باشد. بعد از تدوین این اسناد در قالب یادداشت تفاهم میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و اتحادیه‌های مرتبط با آموزش امضا خواهد شد.

این پروتکل ها مواردی همچون سنجش دمای بدن کادر آموزشی و دانش آموزان،  تیم های روانشناسی برای دانش آموزان و معلمین، رابطین برای رهگیری موارد آلوده و نحوه اطلاع رسانی موارد آلوده، پزشکان مدارس را شامل خواهد شد. با این حال مشکلات ساختمان‌های قدیمی مدارس و در برخی موارد عدم وجود فضای لازم برای رعایت فاصله میان دانش آموزان از جمله مشکلات پیش رو می‌باشد. انجمن ملی معلمان درخواست داده تا طرح پزشک مدارس مجدد راه اندازی شود تا اطمینان حاصل شود که نظارت بر کادر آموزشی و دانش آموزان و شاغلین در مدارس به خوبی صورت گیرد.

با محدودیت فضاهای آموزشی طرحی مطرح شده تا مدارس با دو شیفت فعالیت نمایند که در این صورت علاوه بر مشکلاتی برای خانواده‌های شاغل مشکلات بزرگی در خصوص تامین معلم پیش خواهد آمد. هرچند وزیر آموزش اعلام کرده در نظر است 80 هزار معلم جدید استخدام شود. اما این تعداد نیز برای جبران کسری ناشی از تغییرات شکلی در نحوه آموزش و نوبتی شدن حضور دانش آموزان در مدارس کفایت نخواهد داشت.

وزیر آموزش ایتالیا همچنین تاکید کرده که تمام کادر آموزش باید قبل از آغاز سال تحصیلی آزمایش تست کرونا شوند و آزمایش دانش آموزان نیز داوطلبانه خواهد بود. البته تست دانش آموزان به صورت تصادفی هم پیش بینی شده است. هزینه تست کرونا برای دانش آموزان داوطلب رایگان بوده و توسط موسسات پزشکی و غیر آموزشی اجرا خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما