معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۶۴

آثار کرونا بر اقتصاد فنلاند

وزیر اقتصاد و دارایی فنلاند تاکید کرد که اگر وضعیت صادرات فنلاند در آینده نزدیک بهبود نیابد، این بحران آثار دراز مدتی بر اقتصاد این کشور برجای خواهد گذاشت.

آثار کرونا بر اقتصاد فنلاند

آقای وانهانن وزیر دارایی فنلاند در تاریخ 4 مرداد ماه سال جاری در مصاحبه ای با یکی از روزنامه‌های محلی این کشور اظهار داشت: اقتصاد فنلاند در حال حاضر با مخاطرات بسیار بالا مواجه است. تدابیر حمایتی دولت در موج اول کرونا، کسری 20 میلیارد یورویی در بودجه را موجب گردیده و اگر موج دوم رخ دهد بازهم اقدامات متقابل را نیاز خواهد داشت. رئوس اظهارات وی یه همراه برخی ملاحظات در این زمینه جهت استحضار به شرح زیر تقدیم می‌شود: 

-فنلاند در وضعیت آمادگی بهتری قرار دارد و امیدواریم مجبور نباشیم بازار داخلی را کاملا تعطیل نماییم. با این حال موج دوم مطمئنا اثر مهمی‌بر اقتصاد ما خواهد داشت. 

- اگر وضعیت صادرات فنلاند در آینده نزدیک بهبود نیابد، این بحران آثار درازمدتی بر اقتصاد این کشور برجای خواهد گذارد. برای نمونه صادرات فنلاند به آلمان و روسیه در ماه می  2020 تقریبا به نصف کاهش یافت.

-وی با اشاره به اینکه در اقتصاد های بزرگی همچون امریکا نیز ویروس کرونا تحت کنترل در نیامده است، پیش بینی نمود: کاهش سرمایه گذاری در فنلاند بسیار نزدیک است که اتفاق بیافتد. وانهانن با این حال زمان تعدیل مالی را زودهنگام ارزیابی نمود.

-این مقام فنلاندی در بخش دیگر از مصاحبه خود گفت: احساس غریزی مبتنی بر تجربه من این است که ما سال آینده را با محرک های مالی خواهیم گذراند و وقتی شما به این روش عمل می‌کنید نباید تصمیماتی بگیرید که خنثی کننده این محرک ها باشد و برای اطمینان نسبت به اینکه چرخ ها شروع به چرخیدن کنند، یک دوره زمانی برای محرک های مالی وجود دارد. وی زمان اجرای سیاست های انقباضی مالی را سال 2022 ارزیابی نمود.

-وزیر دارایی فنلاند ضمن اشاره به اینکه تصمیمات در زمینه سیاست های انقباضی مالی باید قبل از انتخابات پارلمان 2023 مشخص گردد، گفت: هیچ کس در دولت به آغاز اجرای سیاست های انقباضی در میانه انتخابات پارلمانی اعتقادی ندارد.

موسسه معتبر اعتباری سنجی مودی نیز روز شنبه  هفته گذشته به فنلاند توصیه کرد به منظور تثبیت رتبه این کشور در جایگاه  AA1 و داشتن چشم انداز باثبات، در تعدیلات مالی و اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد اشتغال شتاب بخرج بدهد. این موسسه تلویحا تهدید نمود چنانچه تدابیر مربوط به تعدیلات مالی در فنلاند معکوس شود و دامنه اصلاحات اقتصادی ساختاری برنامه ریزی شده به تاخیر افتاده یا کاهش یابد و در نتیجه به افزایش بار بدهی دولت منجر شود، موسسه مذکور در رتبه این کشور امتیاز منفی در نظر خواهد گرفت.

رتبه فنلاند در شاخص رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد از میان 141 کشور 11 می‌باشد. این کشور از نظر ثبات نهادهای اقتصادی و اقتصاد کلان، بالاترین رتبه جهانی را دارد.از نظر مهارت ها و کیفیت سیستم آموزشی و همچنین از جهت تمایل و توانایی انجام ریسک، در میان پنج کشور برتر دنیا قرار دارد.

شاخص نوآوری اتحادیه اروپا 2020 اروپا، فنلاند را در کنار دانمارک، لوکزامبورگ، هلند و سوئد به عنوان پیشرو نوآوری به معرفی نموده است. نکته مهم این است که امتیازات فنلاند از سال 2012 به طور قابل توجهی بهبود یافته است و این نشان دهنده تمرکز جدی دولت بر نوآوری و اجرای سیاست های حمایتی است. علاوه بر این، فنلاند برای دیجیتالی شدن آمادگی خوبی دارد و در شاخص اقتصاد و جامعه دیجیتال 2020 اتحادیه اروپا رتبه اول را کسب کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما