معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۳

تداوم فعالیت های معدنی در ج.د.کنگو

آقای Willy Kitobo وزیر معدن جمهوری دموکراتیک کنگو از تحت تاثیر قرار نگرفتن میزان تولیدات و فعالیت های معدنی ناشی از اثرات بیماری همه گیر Covid-19 خبر داد. وزیر معدن افزود؛ فعالیت ها در بخش معدن همراه با افزایش قیمت فلزات در بازار بین المللی، به خوبی پیش می رود.

وزیر شرکت های دولتی و شبه دولتی ج.د.کنگو آقایClément Kuete Nymi Bemuna نیز در نشست مشترک مذکور به ریاست نخست وزیر نسبت به افزایش تولید سالانه مس توسط شرکت معدنیGécamines حداقل بالغ بر40 هزار تن اظهار امیدواری کرد. وی افزود؛ نسبت به افزایش تولید مس تا پایان سالجاری میلادی پس از بازسازی این شرکت که یکی از بزرگترین شرکت نمونه دولتی بوده و طی سالیان اخیر افت قابل توجهی در تولید را نیز تجربه کرده است، خوش بین است. شرکت معدنی Gécamines با هدف افزایش تولید موفق شد تا سرمایه گذاری مشترک49% با شرکت معدنی( Deziwa SAS)  و51% با گروه فلزات آهنی ( Somidez ) در سال 2017 انجام دهد. این شرکت در ژانویه 2020 نیز موفق شد تا کارخانه پالایش مس و کبالت فوق العاده مدرن خود را در استان Kolwezi افتتاح کند. ظرفیت تولید اسمی سالانه این کارخانه به میزان80 هزار تن مس و 8000 تن کبالت با سرمایه گذاری880 میلیون دلار بر پایه ذخایر 6.4 میلیون تن مس و420 هزار تن کبالت، می‌باشد.

از طرفی، شرکت گلنکور- Glencore با تابعیت مضاعف بریتانیا و سوئیس فعال در زمینه تولیدات و محصولات معدنی، طی گزارشی اسناد پرداخت مالیاتی به دولت ج.د.کنگو 2019 را در روز سه شنبه 28 جولای2020 برابر با  6 مرداد 1399 منتشر نمود. اسناد، کل پرداختی‌ها به مبلغ 843 میلیون دلار مربوط به امور مالیاتی، حق امتیازات، کارمزد و سایر حق الوکاله در بخش معدن مربوط به سال 2019 را شامل می‌شود.  این گزارش با توصیف رویکرد هدف خود به شفافیت در امور مالیاتی همراه با تعهد شرکت برای رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط به امور مالیاتی در ج.د.کنگو افزود: گلنکور بر عزم خود مبنی بر پایبندی به معیارهای بالای حکومتی تأکید ورزیده و ضمن حمایت از شفافیت در امور مالی، مدیریت مسئولانه از درآمدهای حاصـل از فعـالیت های استخراج معـادن را نیز تشـویـق می‌کنـد.

در ادامه این گزارش آمده است: "پرداخت هایی که انجام می دهیم به دولت ها امکان می دهد تا به بهره برداری از منابع طبیعی خود بیفزایند و به تأمین اعتبار طیف گسترده ای از خدمات عمومی از جمله؛ زیرساخت ها، مدارس و بیمارستان‌ها هم کمک کنند."

 نخست وزیر  کنگو نیز با ابراز رضایت از گزارش کمیته پیوند اقتصادی، اعضاء را نسبت به افزایش محصولات معدنی در شرایط جدید کشور تشویق نمود.  مدیر جدید شرکت معدنی Gécamines  نیز از تشکیل گروهی برای بازبینی برنامه فعالیت های شرکت از طریق بررسی ساختار بدهی‌ها، کنترل هزینه‌ها و تغییر ساختار مالی به عنوان ابزار جدید درآمدی برای دولت، خبر داد.

 Gécamines ، راه اندازی پروژه دو برابری ظرفیت تولید فعلی را در مرحله بعدی پیش بینی کرده است.  میزان کل تولیدات شرکت Gécamines طی سال گذشته ( 2019)  به میزان25000  تن مس گزارش شد.

Glencore PLC  یک شرکت پیشرو در زمینه تجارت، کارگزاری و کالاهای معدنی انگلیسی- سوئیسی است که در نتیجه ادغام بین یک شرکت تجاری با مالکیت Marc Rich با یک شرکت معدنی با مالکیت Xstrata در تاریخ 2 مه 2013 با نام گلنکور با فعالیت در زمینه معدنی، تأسیس شده است.  کل پرداختی‌ها از سوی شرکتGlencore PLC  به دولت های متوالی در ج.د.کنگو طی سنوات گذشته تا 2019 مبلغی به میزان 7.7  میلیارد دلار بالغ گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما