معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۹۴

اخبار اقتصادی مالزی( هفته اول مرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور مالزی در هفته اول مرداد ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد:

اقدامات دولت برای مقابله با اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا

آقای محی الدین یاسین، نخست وزیر مالزی روز دوشنبه 20 جولای 2020 گزارشی از اقدامات دولت برای مقابله با اثراث شیوع ویروس کرونا ارائه کرد. براساس این گزارش دولت تا کنون طی چند مرحله برای مقابله با ویروس کرونا اقدام نموده و درحال حاضر کشور درمرحله بازسازی اقتصادی است. اهم اقدامات انجام شده در این مدت عبارت بوده از:

 1 – صرف هزینه ای بالغ بر 295 میلیارد رینگت ( هر دلار آمریکا کمی‌بیش از 4.2 رینگت مالزی است) برای حفظ بیش از 2 میلیون و 750 هزار شغل 2 - بیش از 800،000 شرکت کوچک و متوسط از مزایای این بسته اقتصادی بهره مند شده و به فعالیت و حیات خود ادامه می دهند. 3 -   به تعداد 10.4 میلیون نفر کمک نقدی شده  که مجموع این کمکهای نقدی بالغ بر 11.14 میلیارد رینگت بوده است. 4 - به رانندگان تاکسی و اتوبوس، راهنمایان تور و رانندگان تاکسی‌های الکترونیکی ماهیانه 500 تا 600 رینگت کمک نقدی شده که در مجموع 1.4  میلیون نفر را شامل شده است. 5 - تعداد 7.7 میلیون مصرف کننده خانگی از 50 درصد تخفیف در پرداخت قبض های برق خود بهره مند شده اند که ارزش آن معادل  323 میلیون بوده است.6 – به  65 درصد از خانوارها برای بازپرداخت وام های خود مهلت داده شده که رقم آن 38.4 میلیارد رینگت بوده است .7  – برای  کمک به کارآفرینان که تعداد آنها  545،000 بوده  کمک های مالی ویژه پرداخت شده که مجموع آن  6.6 میلیارد رینگت بوده است. 8 - دولت 7.4 میلیارد رینگت بعنوان یارانه دستمزد در اختیار  834000 کارفرما قرار داده که بین  6.7 میلیون مستخدم در سطح کشور توزیع شود.

نخست وزیر مالزی هشدار داد در صورتیکه ویروس  COVID-19  دوباره شیوع پیدا کند، تأثیرات منفی زیادی بر اقتصاد خواهد گذاشت و  دولت مجبور خواهد شد مجدداً محدودیت های ترددی(MCO) را اجرا کند. در دوره اعمال محدودیت های ترددی بخش های مختلف اقتصادی متحمل 2 میلیارد رینگت خسارت در روز بودند و در صورت شیوع مجدد ویروس معیشت میلیون‌ها  مستخدم  در مالزی به خطر خواهد افتاد و در آن صورت تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده حتی در سال 2021 نیز محقق نخواهد شد. در آن صورت فعالیت های تجاری دوباره به حالت تعلیق در می آید و نرخ بیکاری که در ماه می 2020 به 5.3٪ رسیده بود به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت .

بانک ها دیگر مهلت قانونی باز پرداخت وام های بانکی را تمدید نمی‌کنند

منابع بانکی گفتند وام گیرندگان باید از ماه اکتبر به بعد بازپرداخت وام های خود را شروع کنند، زیرا بانک ها مهلت قانونی باز پرداخت وام ها  را تمدید نمی‌کنند. با این حال، بانک ها برای کمک به وام گیرندگان برای بازپرداخت وام های خود به پیشنهاداتی به وام گیرندگان ارائه خواهند کرد. با توجه به اینکه برآورد شده  که حدود سه میلیون وام گیرنده در مالزی وجود داشته باشد، این یک موضوع اساسی در اقتصاد این کشور است . مهلت قانونی شش ماهه  که در اواخر ماه مارس توسط نخست وزیر مالزی، آقای محی الدین یاسین  به وام گیرندگان داده شده بود در تاریخ 30 سپتامبر 2020  به پایان می رسد.

تقدیر اتاق ملی بازرگانی و صنایع مالزی از اقدامات و تلاش های دولت مالزی برای احیاء اقتصاد کشور

در ملاقات رئیس اتاق ملی بازرگانی و صنایع مالزی  آقای  Ter Leong Yap  با آقای محی الدین یاسین ، نخست وزیر مالزی ، رئیس اتاق بازرگانی مالزی از اقدامات انجام شده توسط دولت برای احیاء اقتصاد مالزی در دوره  شیوع ویروس  COVID-19  و برنامه‌های دولت برای دوره پسا کرونا تقدیر کرد. وی  در این ملاقات  تلاش دولت را برای شروع مجدد تجارت و صنعت  مثبت ارزیابی کرد و پیشنهاداتی برای بررسی دولت و وزارتخانه‌های ذیربط ارائه  نمود.  در این ملاقات وزیر دارایی مالزی آقای  Zafrul Aziz  و وزیر  امور اقتصادی در نخست وزیری  آقای مصطفی محمد  نیز حضور داشتند. اتاق ملی بازرگانی و صنایع مالزی متشکل از پنج نهاد اقتصادی خصوصی مالزی می‌باشد که عبارتند از :  اتاق بازرگانی مالایی مالزی، اتاق بازرگانی و صنایع وابسته به چینی‌های مالزی، اتاق بازرگانی و صنایع وابسته به  هندی‌های مالزی، اتاق بین الملل بازرگانی و صنایع مالزی و فدراسیون تولیدکنندگان مالزی.

دولت مالزی بدنبال یافتن گزینه‌های مختلف برای افزایش درآمد ملی

آقای Zafrul Aziz، وزیر دارایی مالزی اعلام کرد  دولت در نظر دارد  گزینه‌های مختلف برای افزایش درآمد ملی از جمله متنوع سازی درآمدها  را بررسی کند. در حال حاضر تمرکز دولت  بر حمایت از زندگی مردم و حمایت از مشاغل برای احیا و تقویت اقتصاد است. او گفت:  پیش بینی می‌شود کسری مالی مالی امسال مالزی بین 5.8 تا 6.0 درصد از تولید ناخالص داخلی باشد و این در حالی است که پیش بینی شده بود میزان کسری  3.2 درصد تولید ناخالص داخلی باشد و در کنار هزینه‌های تحمیل شده به دولت به خاطر شیوع ویروس کرونا، سقوط قیمت نفت خام که بطور متوسط به 41 دلار در هر بشکه بین ژانویه و ژوئن رسید یکی دیگر از عوامل اصلی این کسری بودجه می‌باشد چونکه بودجه سال با قیمت نفت  61 دلار آمریکا برای هر بشکه در بودجه سال 2020 در نظر گرفته شده بود.

45 میلیارد رینگت خسارت به صنعت گردشگری مالزی تحت تأثیر ویروس کرونا

براساس اظهارات خانم نانسی شکری ، وزیر گردشگری مالزی،  صنعت گردشگری به شدت تحت تأثیر همه گیری  Covid-19  و محدودیت های ترددی در مالزی آسیب دیده است.  پیش بینی می‌شود  در سالجاری به دلیل بسته بودن مرزهای کشور، خسارتی  بالغ بر 45 میلیارد رینگت به صنعت گردشگری مالزی وارد شود. براین اساس  بخش گردشگری خارجی بیش از 31 میلیارد رینگت  و بخش گردشگری داخلی 14 میلیارد رینگت خسارت می‌بیند. میانگین اشغال هتل ها در سطح کشور بین  21 تا 30 درصد است ولی در مناطقی که جاذبه‌های گردشگری داخلی دارند مانند مناطق ساحلی، هتل ها تا 75 درصد نیز از مسافر پر می‌شوند. مقامات مالزیایی امیدوارند  با افزایش سفرهای داخلی  به صنعت گردشگری کمک شود.

جلوگیری گمرک آمریکا از ورود دستکش های بهداشتی مالزی به ایالات متحده

از ورود دستکش و محصولات بهداشتی شرکت Top Glove Corp Bhd  مالزی بعنوان بزرگترین کارخانه تولید دستکش های بهداشتی لاتکس در جهان در گمرک امریکا جلوگیری شده است . از دلایلی که برای بروز این مشکل عنوان می‌شود، بکارگیری این شرکت مالزیایی از کارگران خارجی بدون رعایت حقوق کارگری آنها می‌باشد . آقای عزمین علی وزیر تجارت بین الملل و صنعت  مالزی در این ارتباط اظهار امیدواری کرد که  این شرکت بتواند با ارائه اسناد لازم این مشکل را با گمرک آمریکا رفع نماید . در سالهای گذشته نیز اتفاقات مشابهی روی داده بود و شرکت های مالزیایی با ارائه مستندات لازم  آنها ممنوعیت را رفع کرده بودند و اجازه ورود کالاها را به ایالات متحده داده شده بود.

برنامه توسعه تجارت مرزی ایالت ساراواک مالزی با اندونزی و برونئی

مصطفی محمد، وزیر امور اقتصادی مالزی در نخست وزیری، در ایالت ساراواک اظهار داشت: سه بخش اصلی اقتصاد کشور  یعنی تولید ، ساخت و ساز و کشاورزی که به شدت تحت تأثیر  شیوع ویروس  COVID-19 قرار گرفته بود ، به تدریج در حال بهبود است.  بسیاری از شرکت های ساختمانی  فعالیت خود را شروع کرده اند. البته اقتصاد مالزی همچنان با چالش هایی روبرو است  و  بخشهای گردشگری و خدماتی در طول همه گیری  کرونا شدیدا تحت تأثیر منفی قرار گرفته اند.

به گفته وی نرخ بیکاری  کمی‌بهبود یافته و به رقم  5.3 درصد رسیده است . در همین حال  مصطفی محمد گفت:  او اطمینان دارد که همکاری خوب دولت  با دولت ایالتی ساراواک منجر به توسعه بیشتر این ایالت خواهد شد و در این ایالت دولت ایالتی ساراواک برای کمک به مردم و بنگاه‌های کوچک و متوسط مشوق هایی  به ارزش 2/5 میلیارد رینگت  ارائه داده است. دولت ایالتی ساراواک برای توسعه تجارت مرزی با اندونزی و برونئی برنامه‌های توسعه ای زیادی دارد و پیش بینی می‌شود  شرکت های خارجی از جمله  از ژاپن و چین سرمایه گذاری‌های خود را در این ایالت افزایش دهند.

برگزاری بزرگترین رویداد کارآفرینی جوانان در آسیا و اقیانوسیه در مالزی در سال 2021

مالزی در سال 2021 میزبان اجلاس سالانه جوانان کارآفرین در دوره پسا کرنا خواهد بود.  بزرگترین  رویداد کارآفرینی جوانان در آسیا و اقیانوسیه که توسط برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) ، وزارت جوانان و ورزش (KBS) و وزارت علوم ، فناوری و نوآوری مالزی (MOSTI) برگزار می‌شود. نماینده مقیم UNDP در مالزی ، سنگاپور و برونئی  گفت: منطقه آسیا و اقیانوسیه بیش از 60 درصد از جوانان جهان را در اختیار دارد و حدود 700 میلیون نفر جوان در این منطقه  زندگی می‌کنند و  نرخ کارآفرینی و نوآوری در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از جمله در مالزی بالاست و کارآفرینان جوان نقش اساسی در بهبود اقتصادی و اجتماعی دارند.

توسعه ماشین آلات FGV بزرگترین شرکت حمل و نقلی محصولات پالم در مالزی

مجموعه بزرگ اقتصادی FGV  بدنبال توسعه فعالیت های اقتصادی خود در داخل و خارج از مالزی است. از جمله برنامه‌های این مجموعه اقتصادی افزایش انواع کامیون‌های حمل انواع محصولات و فرآورده‌های مایع و غیرمایع پالم و پتروشیمی می‌باشد . شبکه حمل و نقلی FGV  که بعنوان بزرگترین شرکت حمل و جابجایی محصولات پالم و فرآورده‌های آن در مالزی شناخته می‌شود به عنوان بازوی مهم این مجمومه محسوب می‌شود. FGV با داشتن 500  کامیون ، 15 ترمینال و انبارهای نگهداری و توزیع در بنادر و سراسر کشور  حضور و فعالیت دارد. این شرکت بزرگ به منظور تقویت توان لجستیکی  خود اخیرا تعداد قابل توجهی انواع کامیون و تجهیزات لازم برای حمل و توزیع انواع کالا و محصولات به سرمایه‌های خود اضافه کرده است. علاوه بر حمل پالم و انواع محصولات و فرآورده‌های آن، در پخش و توزیع محصولات پتروشیمی و شیمیایی از جمله انواع رزین‌ها و پلی اتیلن‌ها و اوره و همچنین حمل شکر و ذرت خام و ماده اولیه برای تولید بیودیزل فعالیت دارد. این شرکت با خرید کامیون‌های جدید ، قصد گسترش خدمات خود به طرف های خارجی را نیز در برنامه شرکت دارد.

بی ثباتی در بورس مالزی در اثر تحولات بین المللی و منطقه ای

سرمایه گذاران بین المللی از تاریخ 13  تا 16 جولای 2020 (دوشنبه تا پنجشنبه) مبلغ 2/637 میلیون رینگت از سهام خود در بورس مالزی را واگذار کردند که این رقم  بیش از دو برابر  270 میلیون رینگت سهامی‌بود که آنها در هفته قبل از آن واگذار کرده بودند. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی مالزی خروج منابع مالی بین المللی از بورس مالزی با رشد ملایمی در حال افزایش است. از نظر این کارشناسان  علاوه بر اثرات شیوع ویروس  COVID-19 افزایش تنش بین ایالات متحده و چین نیز در این امر بی تأثیر نبوده است با توجه به اینکه به دنبال اقدام دولت ترامپ و اعلام موضوع در خصوص دریای جنوبی چین و همچنین هنگ کنک نیز به این وضعیت شدت بخشید . همچنین اقدام گمرک آمریکا مبنی بر جلوگیری از ورود دستکش های بهداشتی شرکت  Top Glove Corp Bhd  باعث بدتر شدن وضعیت و کاهش ارزش سهام شرکت تاپ گلاو در بورس مالزی گردید. این خبر باعث شده تا سهام شرکت Top Glove  به میزان  9.63 درصد کاهش یابد . پیش بینی می‌شود در صورت عدم پیشرفت مثبت در تنش جغرافیایی ژئوپلیتیکی ایالات متحده و چین احتمالا سرمایه گذاران خارجی در هفته آینده باز هم سهام خود را واگذار نمایند.

شرکت های دارویی جای شرکت های تولیدی دستکش در بورس مالزی را می‌گیرند

به دنبال اعلام اینکه دو کار تحقیقاتی آزمایشگاهی در چین و انگلیس به نتایج مثبتی در راه تولید واکسن ویروس کرونا رسیده اند، سرمایه گذاران در بورس های جهانی و از جمله در بورس مالزی به سمت شرکت های دارویی گرایش پیدا کردند و بدین ترتیب شرکت های تولیدی دستکش های بهداشتی که برای مدتها در رأس شرکتهای جذاب بورس مالزی قرار داشتند، اندکی از جذابیت خود را از دست داده و در مقابل شرکتهای دارویی بعنوان شرکت های جذاب در بورس مطرح شده اند. بدین ترتیب سرمایه گذاران در بورس علی رغم آنکه هنوز اطمینان جدی برای تولید واکسن وجود ندارد و سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز می‌گوید "راه طولانی تا رسیدن به واکسن در پیش است" ، به سمت شرکت های دارویی گرایش پیدا کرده اند. براین اساس 6 شرکت از شرکتهای دارویی در روز چهارشنبه 22 جولای2020  در رأس فهرست شرکتهای جذاب و پرطرفدار در بورس مالزی بودند.

احتمال بالارفتن نرخ بیکاری از مرز 5.3 درصد در مالزی

وزیر دارایی مالزی براساس آمار ارائه شده توسط اداره آمار مالزی (DoSM) وابسته به وزارت دارایی این کشور گزارش داد که از تاریخ 2 ژوئن 2020 حدود 12.7   میلیون نفر یا بعبارتی  یا 83.5 درصد از نیروی کار در مالزی به سرکار خود بازگشته اند . وزیر دارایی مالزی با اشاره به این آمار و مقایسه  آن با وضعیت کشور در ماه می 2020 که تعداد افرادی که سرکار خود حاضر بودند 10.2  میلیون نفر یا 67.2 درصد از کل نیروی کار بوده است، اظهار داشت: این  نشان می دهد که فعالیتهای اقتصادی در حال بهبود است و براساس این آمار حجم مبادلات تجاری کلان و خرد از ماه می تا آوریل به میزان 26.3 درصد رشد داشته و به 84.4  میلیارد رینگت رسیده است. وی گفت: انتظار می روسد که نرخ بیکاری افزایش یابد. نرخ بیکاری در ماه می‌برابر با 5.3  درصد بود و در ماه آوریل 5 درصد بوده است . براساس گزارش  بانک جهانی تایلند و  مالزی جزو کشورهایی بودند که بسته‌های حمایتی اقتصادی فوق العاده ای را اجرا کرده اند و به ترتیب 17 و 13٪ از تولید ناخالص داخلی خود را به مسائل بهداشتی، درمانی، بازپرداخت وام و دادن مشوق های حمایتی تجاری اختصاص داده اند.

وضعیت بازار خودرو در مالزی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا

آقای محمد عظمین، وزیر صنعت و تجارت بین الملل مالزی در ارتباط با برنامه انجمن اتومبیل سازی مالزی (MAA)  که هدف گذاری کرده بود تعداد  607،000 دستگاه خودرو در سال 2020 تولید کند، اظهار داشت این برنامه باید براساس تولید 400000 واحد اصلاح شود. وی با استناد به اینکه در آوریل 2020 تنها 141 دستگاه خودرو به فروش رسید که این در مقایسه با 22 هزار و 748 دستگاه فروخته شده در مارس 2020 ، کاهش چشمگیری بوده است. البته به دنبال تصمیم دولت مبنی بر اجازه فعالیت به بخش های اقتصادی مالزی در 4 می 2020 ، تعداد کل فروش وسایل نقلیه در ماه می 2020 به  تعداد22960 عدد افزایش یافت که همین تعداد نیز در مقایسه با دوره مشابه در سال 2019 که تعداد 60760 دستگاه فروخته شده بود بسیار پایین تر بوده است.

تقویت رینگت در مقابل دلار و تضعیف در مقابل سایر ارزها

روند صعودی ارزش رینگت مالزی برابر دلار آمریکا همچنان ادامه دارد صبح روز پنجشنبه 23 جولای 2020 هر دلار آمریکا برابر با  4.2500 رینگت بود ، در حالیکه  روز قبل از آن هر دلار آمریکا  با 4.2505 معامله می‌شد. افزایش تنش های ایالات متحده و چین و ثبات در قیمت نفت در این وضعیت موثر بوده است. در بازار نفت ، معیار نفت خام برنت با 0.14 درصد رشد به 44.35 دلار در هر بشکه رسید. وضعیت رینگیت در مقابل با سایر ارزهای اصلی بدین صورت بود که هر  دلار سنگاپور از 3.0692  در روز چهارشنبه به 3.0670  رسید  و هر ین ژاپن  3.9660 رینگت معامله شد در حالیکه روز قبل از آن هر ین  3.9721 بود . هر  یورو از 4.9064  رینگت در روز چهارشنبه به 4.9160 رینگت رسید و در مقابل یورو ضعیف تر شده بود و هر پوند انگلیس نیز از 5.3890  رینگت  به 5.4090 رسیده و ضعیف تر شده بود.

شاخص قیمت کالاهای مصرفی در ژوئن 2020

برخی کارشناسان اقتصادی براین نظرند که با توجه به کاهش قیمت سوخت در ماه ژوئن 2020، شاخص قیمت دیگر کالاهای مصرفی Consumer Price Index نیز به میزان 1.9  درصد کاهش یابد، در مقابل برخی کارشناسان با استناد به اینکه قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی در ژوئن 2020 نه تنها کاهش نیافته بلکه به میزان 6/1 درصد نیز افزایش داشته، لذا ارتباط دادن بین کاهش قیمت سوخت با کاهش شاخص دیگر کالاهای مصرفی؛ غیر واقعی است.  براساس گزارش مرکز آمار مالزی (DOSM) شاخص قیمتها در بخشهای مختلف بدین صورت بوده است: هزینه حمل و نقل 3/14 - درصد، مسکن ، آب ، برق ، گاز و سایر سوخت ها 6/2 - درصد، پوشاک و کفش 1.1 - درصد و اثاثیه ، تجهیزات خانگی 0.2 – درصد و در مجموع شاخص قیمت کالاهای مصرفی (CPI ) در ماه ژوئن 2020 نسبت به مدت مشابه در 2019 به میزان 1.2 درصد افزایش داشته و این به این معنای افزایش قیمت ها و تورم است.  

نخستین محصول بیوژنریک حلال جهان در مالزی تولید می‌شود

نخستین محصول بیوژنریک حلال جهان در مالزی تولید می‌شود. به عنوان بخشی از پروژه ساخت نخستین کارخانه بیوژنریک در کشور مالزی، قرار است تا سال ۲۰۲۴ ساخت آن به پایان برسد، نخستین محصول بیوژنریک با گواهی‌نامه حلال در این کشور ساخته خواهد شد و این به معنای تولید مجاز یک ماده بیولوژیک تحت قوانین و سنن اسلامی و حلال می‌باشد. مرکز تولید در پوتراجایای مالزی مستقر خواهد بود و شامل همکاری با شرکت های سرمایه‌گذاری تحت حمایت دولت مالزی و یک شرکت کره‌ای راه اندازی شده است. ساخت و ساز این شرکت تا سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد. بیوژنریک یا بیوسیمیلار به داروهایی گفته می‌شود که کاملاً مشابه با داروهای بیولوژیک تولید شده توسط سازنده اولیه می‌باشد که برای نخستین بار روش تولید آن را ابداع کرده‌است.

مالزی ۲۵ درصد درآمد روغن پالم را بدلیل کمبود کارگر از دست می‌دهد

مالزی به دلیل کمبود کارگر احتمالا ۲۵ درصد از محصول روغن پالم خود را از دست می‌دهد و انتظار می‌رود که این وضعیت در ماه‌های آینده بدتر شود. توقف استخدام نیروی کار خارجی بعلت بسته شدن مرزها، هزاران نفر مزارع پالم را که به کشورشان رفته بودند امکان بازگشت نداشتند و جایگزینی برای آنها  پیش بینی نشده است.

مالزی دومین تولید کننده بزرگ روغن پالم در جهان است که به کارگران کشورهای خارجی از جمله اندونزی و بنگلادش وابسته است. این کارگران ۸۴ درصد از نیروی کار مزارع این کشور را شامل می‌شوند.

اجباری شدن مجدد قرنطینه 14 روزه در مالزی پس از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا

براساس آمار رسمی مالزی در روز 22 جولای تعداد کل مبتلایان به covid -19   از 8800 نفر گذشت و با توجه به اینکه مالزی توانسته بود تعداد مبتلایان را به زیر 10 نفر در روز تقلیل داده و اخیرا تلفات جانی نیز گزارش نشده بود، افزایش تعداد مبتلایان که ناشی از عدم رعایت قرنطینه خانگی برخی افراد بود، همچنین اعلام افزایش آمار جهانی شیوع ویروس کرونا، موجب نگرانی شدید مقامات مالزی گردید و در واکنش مجددا شرایط سخت قرنطینه اجباری 14 روزه برای  افرادی که از خارج به مالزی وارد می‌شوند، اجرایی و الزامی‌گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما