معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۳۹

اخبار اقتصادی جنوب چین (نیمه دوم تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی مربوط به حوزه جنوب چین به مرکزیت استان گوانگ دونگ که در نیمه دوم تیر ماه 1399 و در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل است:

ارزش بازار شرکت تنسنت (Tencent)در رتبه اول چین قرار گرفت

لیست 500 شرکت سهامی‌برتر چین که اخیراً منتشر شده نشان می دهد که تا 30 ژوئن، شرکت تنسنت با ارزش بازار 4.35 تریلیون یوان در رده اول قرار گرفت و علی بابا با ارزش بازار 4.11 تریلیون یوان در رده دوم قرار دارد.

امسال، شرکت تنسنت در زمان اپیدمی از "اقتصاد مقید به خانه" (home-bound economy) (اصلاحی که برای خریدهای اینترنتی و سایر فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی در شرایط قرنطینه بکار می رود) بهره‌مند شد و تجارت آن رشد چشمگیری داشته است.

مطابق گزارش مالی پیشین که توسط  شرکت تنسنت منتشر شده است، درآمد آن در سه ماهه اول سال جاری 108.056 میلیارد یوان بود که نسبت به سال گذشته تقریباً 26٪ افزایش داشته است؛ سود خالص سه ماهه اول این شرکت به 28.896 میلیارد یوان رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته حدود 29 ٪ افزایش داشته است.

امضای توافقنامه پروژه تولید کاغذ با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد یوان  بین جیانگمن و شرکت سنگاپوری

شرکت کاغذ asia symbol (گواندونگ) که یک شرکت تابعه از گروه Royal Golden Eagle سنگاپور است در تاریخ 6 ژوئیه با شهرداری جیانگمن استان گواندونگ توافق نامه همکاری امضا کرد که طبق آن 20 میلیارد یوان برای پروژه  تولید کاغذ با ظرفیت 900000 تن در سال سرمایه گذاری خواهد کرد.پیش بینی می‌شود ساخت این پروژه در پایان سال جاری آغاز شود و طی 5 سال به اتمام برسد.

گروه Royal Golden Eagle سنگاپور شرکتی پیشرو در توسعه صنایع در جهان است و بسیاری از پروژه‌های آن در بین بهترین‌ها در جهان به حساب می آید.

سرمایه گذاری خارجی فوجیان در نیمه اول سال 21.7 درصد افزایش یافته است

براساس اطلاعات منتشره توسط اداره بازرگانی استان فوجیان، در نیمه اول سال جاری، میزان سرمایه گذاری خارجی در این استان 21.32 میلیارد یوان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21.7 درصد افزایش داشته است. از این میزان، بخش خدمات 10.63 میلیارد یوان سرمایه خارجی جذب کرده است که افزایش 59.2٪ داشته و 49.9٪ از کل سرمایه گذاری خارجی در فوجیان را به خود اختصاص داده است.

فناوری پیشرفته 2.31 میلیارد یوان از سرمایه خارجی استفاده کرده است که افزایش 18.9 درصدی را نشان می دهد. از این میزان، تولید تجهیزات پزشکی 1.7 برابر، داروسازی 79.2 درصد و تولید تجهیزات الکترونیکی و ارتباطات 20.9 درصد افزایش یافته است.

شهر شیامن و فوجو  از نظر میزان سرمایه گذاری خارجی رتبه اول و دوم این استان را به خود اختصاص دادند که بیش از 60٪ از کل استان را شامل می‌گردد.

برگزاری نمایشگاه بین المللی دکوراسیون ساختمان چین (گوانجو)

از 8 تا 11 ژوئیه، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دکوراسیون ساختمان چین (گوانجو) در مجتمع نمایشگاه کانتون برگزار شد. مساحت این نمایشگاه نزدیک به 300 هزار متر مربع است که بیش از 1600 شرکت از سراسر چین برای شرکت در آن حضور داشتند.

نمایشگاه بین المللی دکوراسیون ساختمان چین بزرگترین و کاملترین نمایشگاه دکوراسیون ساختمان در آسیا و حتی در جهان است. این نخستین نمایشگاهی است که از زمان شروع اپیدمی در مجتمع نمایشگاهی کانتون برپا شده است. از آنجائیکه بسیاری از نمایشگاه‌های گوانجو در نیمه اول سال به تعویق افتاد، می‌توان انتظار داشت که در نیمه دوم سال نمایشگاه‌های زیادی برگزار گردد.

درآمد فروش 454 میلیارد یوان شرکت هواوی در نیمه نخست سال 2020

در تاریخ 13 ژوئیه، شرکت هواوی گزارش عملیاتی خود را در نیمه اول سال 2020 منتشر کرد. در نیمه اول سال 2020، درآمد فروش این شرکت 454 میلیارد یوان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.1٪ افزایش داشته است و سود خالص 9.2٪ بوده است. از این میزان، درآمد حاصل از تجارت اپراتور (ایجاد شبکه ارتباطی) 159.6 میلیارد یوان، درآمد حاصل از ارائه خدمات به شرکت‌ها (اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی) 36.3 میلیارد یوان و درآمد حاصل از کالاهای مصرفی (تلفن همراه، رایانه و سایر محصولات الکترونیکی) 255.8 میلیارد یوان بود. 

بهره برداری از اولین توربین بادی دریایی 10 مگاواتی چین در فوجیان

در 12 ژوئیه، اولین توربین بادی دریایی 10 مگاواتی چین با موفقیت در مزرعه بادی xinhuawan در استان فوجیان به شبکه وصل شد و تولید برق را آغاز کرد. این توربین بادی دریایی در سپتامبر 2019 ساخته شده و در آن زمان دومین توربین بادی دریایی بزرگ در جهان از نظر ظرفیت بوده که به طور مستقل توسط چین ساخته شده است. یک واحد از این توربین بادی دریایی می‌تواند 40 میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی پاک در سال تولید نماید که می‌تواند تقاضای برق  20000 خانوار سه نفره را تأمین کند، مصرف زغال سنگ را 12800 تن و میزان انتشار دی اکسید کربن را 33500 تن کاهش دهد.

تولید کنندگان توربین‌های بادی دریایی با ظرفیت 10 مگاوات و بالاتر از آن شرکت های صنایع سنگین میتسوبیشی وستاس (MHI Vestas) ، زیمنس و جنرال الکتریک (GE) هستند.

توربین بادی  دریایی 12 مگاواتی جنرال الکتریک (GE) نیز در چین تولید می‌شود. در ژوئیه سال 2019، جنرال الکتریک توافق نامه سرمایه گذاری تولید توربین بادی دریایی 12 مگاواتی  با شهر جی یانگ (Jieyang) استان گواندونگ امضا کرد. ساخت این پروژه از اواخر سال 2019 آغاز شد و پیش بینی می‌شود در سال 2021 تکمیل و به بهره برداری برسد.

پروژه‌های جدید در پارک صنعتی چین و کره جنوبی (هویجو)  با سرمایه گذاری 19.6 میلیارد یوآن

در تاریخ 10 ژوئیه نشست توسعه و تبادل پارک صنعتی چین و کره جنوبی (هویجو) در شهر هویجو استان گواندونگ برگزار شد. براساس اطلاعات منتشر شده در این نشست، توافقنامه ساخت 36 پروژه جدید با سرمایه گذاری 19.6 میلیارد یوان در منطقه جدید پارک صنعتی چین و کره جنوبی به امضا رسیده است.

در دسامبر سال 2017، شورای دولتی چین تأسیس سه پارک صنعتی چین و کره جنوبی را تصویب کرد که یکی از آنها  در شهر هویجو واقع است. امروزه کره جنوبی به دومین بازار صادراتی بزرگ هویجو تبدیل شده است. در سال 2019 میزان تجارت هویجو با کره جنوبی 33.54 میلیارد یوان بود. در حال حاضر، 277 شرکت کره ای در هویجو سرمایه گذاری کرده اند.

امضای توافقنامه 200 میلیارد یوآنی بین شرکت ملی صنایع ماشین آلات چین و شهرداری هویجو (Huizhou)

در 15 ژوئیه، شهرداری هویجو توافقنامه ای با شرکت ملی صنایع ماشین آلات چین  امضا کرد تا بطور مشترک یک حوزه صنعتی جدید به نام "شهر صنعتی جدید خلیج هویجو" و یک منطقه صنعتی جدید در شرق منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) را بسازند.

شرکت ملی صنایع ماشین آلات چین در سال گذشته در رتبه 250 در بین 500 شرکت برتر جهان قرار گرفت. این گروه در نظر دارد در عرض 10 سال بیش از 200 میلیارد یوان را در سه مرحله برای ساخت این پروژه سرمایه گذاری کند. در مرحله اول تمرکز اصلی بر ساخت مقر این شرکت در جنوب چین، ایجاد آزمایشگاه‌های سطح ملی، مراکز تحقیق و توسعه، پروژه‌های تولید هوشمند، پروژه‌های تولید تجهیزات پتروشیمی و سایر صنایع است.

از آوریل امسال، شهر هویجو میزبان پروژه‌های بزرگ از جمله پروژه تولید اتیلن شرکت  ExxonMobil  با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلار، فاز سوم  پروژه اتیلن شرکت ملی نفت فلات قاره چین ( CNOOC) و  شل با سرمایه گذاری 5.6 میلیارد دلار، ایجاد سه مرکز داده با سرمایه گذاری 15 میلیارد یوان و پروژه پارک صنعتی ساخت مواد جدید با سرمایه گذاری 15 میلیارد یوان می‌باشد.

برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی تجارت الکترونیکی مرزی در شنجن

سومین نمایشگاه بین المللی تجارت الکترونیکی مرزی در تاریخ 16 ژوئیه در شنجن افتتاح شد. بیش از 400 شرکت در این رویداد حضور دارند. در این نمایشگاه جدیدترین مدل های تجاری صنعت تجارت الکترونیکی مرزی در بخش های مختلفی از جمله امور مالی و مالیات مرزی، حقوق مالکیت معنوی، تدارکات مرزی و انبارداری در خارج از کشور، پرداخت مالی، فناوری پلتفرم و هوشمند سازی برند به نمایش گذاشته  شده است.

در نیمه اول سال جاری که تحت تأثیر بیماری همه گیر قرار گرفته است، استان‌های چین به شدت از توسعه تجارت آنلاین حمایت می‌کنند. طبق آمارهای  گمرک چین واردات و صادرات تجارت الکترونیکی مرزی 26.2 درصد افزایش یافته است که از این میزان صادرات 28.7 درصد و واردات 24.4 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر 105 منطقه جامع تجارت الکترونیکی مرزی در چین تأسیس شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما