اخبار اقتصادی تانزانیا (نیمه دوم تیر ماه 1399)
اهم اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در نیمه دوم تیر ماه 1399 که در رسانههای این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه میگردد:
پروژه توسعه فرودگاه دودوما- هباری لئو
برابر آخرین دادهها، 70 درصد پروژه توسعه فرودگاه بین المللی دودوما ( پایتخت سیاسی تانزانیا ) با بودجه ای بالغ بر 1.5 میلیون دلار به پایان رسیده و پیش بینی میشود تا اواخر ماه آگوست سال جاری به مرحله نهایی برسد. در همین راستا معاون وزیر راه و ارتباطات تانزانیا طی بازدیدی از مراحل پیشرفت کار در فرودگاه دودوما اظهار داشت: با افزایش سفرهای هوایی دولتی به این شهر، فرودگاه دودوما از جمله 10 فرودگاه مهم تانزانیا بشمار آمده و انتظار می رود پس از اتمام توسعه محوطه پارکینگ هواپیماها، همزمان ظرفیت پارک چهار فروند هواپیمای ایرباس 220-300 نیز مهیا شود.
افزایش صادرات ذغال سنگ تانزانیا
تانزانیا با دارا بودن معادن غنی زغال سنگ بعنوان صدرنشین صادرات این محصول در منطقه شرق آفریقا بشمار می آید. این کشور پیش از این ماهانه 25 هزار تن ذغال سنگ را به کنیا ، اوگاندا و رواندا صادر می نمود. رئیس مرکز فروش و بازاریابی ذغال سنگ تانزانیا در حاشیه چهل و چهارمین نمایشگاه بین المللی تجارت دارالسلام (DITF) اظهار داشت: تانزانیا برای توسعه تجارت ذغال سنگ بسیار مصمم بوده و با دستیابی به بازارهای موجود در کشورهای کنگو و زامبیا، استخراج معدن مبینگا واقع در رووما را از 40 هزار تن فعلی به 80 هزار تن در ماه توسعه خواهد داد. وی افزود پیش بینی میشود ماهانه بیش از 500 هزار دلار صادرات ذغال سنگ صورت پذیرد. شایان ذکر است کشورهای کنگو و زامبیا ذغال سنگ تانزانیا را به منظور استفاده در صنایع سیمان و مس استفاده میکنند، ضمن اینکه استفاده از ذغال سنگ بجز مزایای اقتصادی، نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست منطقه نیز ایفا می نماید چرا که موجب کاهش قطع درختان به منظور مصارف سوخت خانگی میشود.
پیشرفت 30 درصدی احداث بزرگترین سد و نیروگاه برقآبی شرق آفریقا
سد و نیروگاه عظیم روفیجی تانزانیا، به عنوان بزرگترین پروژه صنعت آب این کشور از نوع بتنی با ارتفاع 132 متر و با مساحت مخزن 1475 کیلومتر مربع بوده و ظرفیت مخزنی بیش از 35 میلیارد مترمکعب آب را دارا میباشد. نیروگاه این سد با ظرفیت کل 2115 مگاوات و تولید سالانه انرژی بیش از 6150 گیگاوات ساعت، در مقایسه با ظرفیت برقآبی تانزانیا در سال 2016 که معادل 562 گیگاوات ساعت و 42 درصد برق مصرفی این کشور بوده، بعنوان کلانترین پروژه سد و تولید برق آبی در منطقه شرق قاره آفریقا به حساب می آید. هزینه ساخت این پروژه عظیم بیش از 35 درصد از بودجه عمرانی تانزانیا در سال های مالی 20-2019 را به خود اختصاص داده است. به گفته مهندس ناظر پروژه، هشت مرحله اجرایی این پروژه شامل ساخت تونل انحرافی، خانه برق، حیاط سوئیچ ، ورودی برق، راههای دسترسی و پل ها، چهار سد خاکی و استخراج سنگ آهک برای ساخت بتن میباشد که در حال پیگیری سریع میباشند. در بعد اشتغال زایی نیز حدود 4000 تانزانیایی به طور مستقیم و غیر مستقیم در این پروژه مشغول فعالیت هستند. تاکنون حدود 30 درصد پروژه تکمیل شده و پیش بینی میشود تا ماه ژوئن سال 2022 تکمیل گردد.
راهبرد توسعه بنادر در تانزانیا
نخست وزیر تانزانیا طی سخنانی نوسازی بنادر را با هدف تقویت تجارت خارجی توصیف نموده و سرمایه گذاری انجام شده برای بهسازی، گسترش و ساخت بنادر جدید در آبهای اصلی این کشور را جزو راهبردهای مهم دولت عنوان نمود. وی افزود بندر دارالسلام از طریق خط آهن به مناطق داخلی تانزانیا و بندر تانگانیکا و سایر کشورهای همسایه مرتبط بوده و سالانه حجم عظیمی از کالاها را به نقاط مختلف داخل و خارج تانزانیا منتقل میکند. با وجود این، در دهه اخیر عملکرد این بندر چندان رضایت بخش نبوده و منجر به ارائه طرح دولت برای عملیات نوسازی و توسعه آن و قرار گرفتن در اولویت پروژههای توسعه ای و زیرساختی گردیده است. وی تاکید کرد که تانزانیا شاهد سرمایه گذاریهای گسترده در کلیه بنادر اصلی کشور بوده و توسعه برخی از پایانههایی که بیش از 20 سال از توقف فعالیت آنها میگذرد را در دستور کار خواهد داشت. در همین راستا بودجه پروژههای توسعه ای بنادر از جمله دارالسلام، امتوارا، تانگا و تانگانیکا با هدف حمل و نقل سالانه 25 میلیون تن بار به میزان 950 میلون دلار برآورد شده است. طبق گزارش مدیر اجرایی بندر امتوارا ساخت بنادر شماره 2 توسط شرکت چینی (CRMBEG) با هزینه 68 میلیون دلار و با نظارت اینروس لاکنر به عنوان مهندسین مشاور از آلمان انجام گرفته است. وی افزود تاکنون 75 درصد این پروژه تکمیل شده است.