معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۶۶

اخبار اقتصادی مرو ترکمنستان (تیرماه 1399)

اخبار اقتصادی مرو ( ماری ) کشور ترکمنستان در تیر ماه 1399 که شامل تحولات عمده استان ماری و سایر استان‌های اطراف آن که در رسانه های آن حوزه منتشر گردیده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ساخت دو کارخانه سیمان جدید در استانهای آخال و لباب توسط شرکت های محلی

ساخت کارخانه تولید دو میلیون تن سیمان در ترکمنستان به شرکت های ترکمنی واگذار شده است. رئیس جمهور ترکمنستان بردی محمدوف روز جمعه دستوری را امضا کرد که به وزارت صنعت و ساخت و ساز تولیدی اجازه ساخت فاز دوم دو کارخانه سیمان را می دهد.

این وزارت برای طراحی و ساخت فاز دوم کارخانه سیمان «بهردن» که سالانه 1 میلیون تن سیمان در حومه بهردن در استان آخال تولید می‌کند، با توسعه اراضی مجاور به شرط ساخت سیستم های مهندسی انتقال برق، گاز، آب و فاضلاب، با شرکت خصوصی «بییک بنا» توافق نامه ای منعقد خواهد کرد.

همچنین تفاهم نامه ای با شرکت اقتصادی «ترکمن اقدام» برای طراحی و ساخت فاز دوم کارخانه سیمان لباب که سالانه 1 میلیون تن سیمان در حومه «کویتنداگ» استان لباب تولید می‌کند، بشرط توسعه اراضی مجاور امضا خواهد شد. طرح توسعه قرار است از ژوئیه سال 2020 میلادی آغاز و در دسامبر 2022 به طور کامل به بهره برداری رسد.

 پیشرفت در اجرای طرح تولید گاز طبیعی حوزه «لباب گاز چیکاریش»

در نیمه اول سال جاری میلادی بیش از 2 میلیارد و 788 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید و به مصرف کنندگان تحویل داده شد. طرح تولید میعانات گازی نیز رعایت شده است. از ابتدای سال تاکنون 2،584 تن از این محصول تولید شده است. میعانات گازی در پالایشگاه نفت سیدی پالایش می‌شوند و علاوه بر آنها بنزین نیز تولید می‌شود.

 افتتاح پارک جدید به ارزش یک میلیون دلار در استان ماری

مراسم افتتاحیه پارک کودکان «بختیارلیک نسیل لری»، به ارزش یک میلیون دلار، در حومه وکیل باراز در استان ماری برگزار شد.

بودجه این پارک از محل جایزه مسابقه «بهترین حومه ترکمنستان در سال 2017 میلادی» که توسط رئیس جمهور بردی محمدوف اعلام شده بود و حومه وکیل بازار برنده این جایزه شد، تامین مالی گردید.

در این مراسم استاندار ماری آنابردی یف، نمایندگان وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌های عمومی، بزرگان افتخاری، رسانه‌ها، جوانان و کودکان حضور داشتند.

استاندار ماری در سخنرانی خود، تأکید کرد که ساخت چنین مجموعه‌هایی به سرگرمی‌بیشتر و استراحت راحتتر نسل جوان کمک می‌کند. سپس ریش سفیدان به نمایندگی از رئیس جمهور به سازندگان پارک هدایای ارزنده ای اهدا کردند.

ساخت پارک به مساحت دو هکتار، یک سال طول کشید. مدیر پارک جدید بگنچ چاری یف، در مصاحبه با خبرنگار Arzuw.news می‌گوید: "این پارک دارای بیش از ده غرفه هنری تفریحی از جمهوری ترکیه و یک کافه تریا برای کودکان است".

افزایش 20 درصدی تولید سیمان لباب با ایتکار دانشمند ترکمنی

استفاده از تحولات علمی‌توسط کارمند انستیتوی شیمی آکادمی علوم ترکمنستان دکتر «ر. نوربردی یف» در افزایش 20 درصدی تولید سیمان در کارخانه‌های وزارت صنعت ترکمنستان نقش داشته است. این دانشمند حق اختراع را از خدمات دولتی برای مالکیت معنوی دریافت کرد.

نوربردی یف پیشنهادی برای افزودن مواد افزودنی معدنی ویژه به دست آمده از Porphyritic Basalt (سنگ معدنی تهیه سیمان) ذخایر میدان اوفرا (استان بالکان) ارائه داد. این نوآوری باعث پیشرفت های زیادی از قبیل: افزایش تولید و بهبود پارامترهای کیفیت سیمان، کاهش مصرف مواد اولیه و منابع مصرف شده (گاز، برق)، بهبود سازگاری با محیط زیست تولید در تولید سیمان ترکمنستان شده است.

پس از آزمایش مواد افزودنی معدنی که توسط دانشمندان ارائه شده است، کارخانه سیمان لباب برای سیمان 400-G20-K گواهی کیفیت صادر کرده است. برنامه‌های همکاری بیشتر بین دانشمندان و تولید کنندگان تولید سیمان با درجه 500-G20-K نیز طراحی شده است.

 بافت فرش گرد در کارخانه فرش هنری حلچ استان لباب

طبق اعلام کارخانه، این فرش برای یکی از سالن‌هایی که در پایتخت در آن میزگردهای رسمی‌برگزار می‌شود، بافته خواهد شد. اندازه آن 7.8 در 7.8  متر است و  توسط ماشین عظیمی‌بافته می‌شود. آماده سازی این محصول در حال حاضر انجام یافته و به زودی تحویل سفارش دهنده آن خواهد شد. .

این کارخانه فرش هایی با ابعاد مختلف از جمله فرش های غول پیکر و دو رویه تولید می‌کند. فرش های دو رویه معمولاً برای موزه‌ها بافته می‌شوند. از آوریل سال جاری میلادی، برای اولین بار کارخانه حلج شروع به بافتن فرش گرد کرده است.

برنامه ریزی برای پرورش 60 تن موز در گلخانه‌های شرکت اقتصادی «فرخار» استان ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال: در مصاحبه با روزنامه ترکمنستان بی طرف، تکنسین شرکت اقتصادی «فرخار» رجبگلدی تاشلی یف گفت: در سال 2020 میلادی، قصد داریم در گلخانه‌های شرکت اقتصادی «فرخار» بیش از 60 تن موز پرورش دهیم.  

براساس اطلاعات موجود، در سال 2019 میلادی، اولین محصول نیمه گرمسیری تقریبا 50 تن موز در مزرعه گلخانه شرکت اقتصادی «فرخار» به سرپرستی کارآفرینی از دهستان «گنش» حومه سکرچاغی استان ماری، برداشت شد.

انواع موز، گراند ناین در گلخانه پرورش می یابد. به سرعت رشد می‌کند و در حال حاضر در 8 تا 9 ماه شکوفا می‌شود، سپس میوه‌هایی ظاهر می‌شوند که طی 2.5-3 ماه به طور کامل می رسند. محصولات زراعی برداشت شده بسته بندی و به بازارها ارسال می‌شوند. از یک درخت 6 متری روزانه 40 تا 45 کیلوگرم موز برداشت می‌شود که در بازارهای استان ماری فروخته می‌شود. در گلخانه‌های شرکت اقتصادی«فرخار» یک تیم کوچک 7 نفره اشتغال بکار دارند.

  افزایش حجم تولیدات صنعتی استان لباب در نیمه نخست سال میلادی به بیش از 2 میلیارد دلار

 خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش روزنامه ترکمن گوندوگاری، در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، حجم تولیدات صنعتی تولید شده در استان لباب به 7 میلیارد 166 میلیون و 539 هزار منات رسیده است. (هر دلار آمریکا به نرخ رسمی معادل 3.5 منات می‌باشد). 

قابل توجه است که فقط 2.135 میلیارد 682 هزار منات محصول در شرکتهای دولتی تولید شده است. این امر نشان می دهد که سهم تولید کنندگان خصوصی در بخش های مهم رو به افزایش است.

در مقایسه با دوره مشابه سال 2019 میلادی، رشد بالایی از حجم محصولات در شرکت های برق، شیمیایی، صنعت سبک در نیمه نخست سال جاری میلادی به چشم می خورد.

 افزایش 20 درصدی تولید برق در ایستگاه‌های استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش روزنامه ترکمن گوندوگاری، در شش ماهه نخست سال جاری میلادی (2020)، تولید برق در استان لباب نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 20.3 درصد رشد داشته است.

نیروگاه‌های دولتی لباب و وطن که مجهز به جدیدترین فناوری هستند، در استان لباب ساخته شده و به بهره برداری رسیده اند و مجهز به تجهیزات شرکت های مدرن از کشورهای پیشرفته جهان هستند. علاوه بر نیروگاه حرارتی سیدی که نوسازی شده، نیروگاه‌هایی نیز جدیدا ساخته شده و خطوط برق نصب شده اند. آنها امنیت برق بنگاه‌های صنعتی و شهرک های صنعتی را فراهم می آورند. طی سال گذشته میلادی پیشرفت قابل توجهی در بخش تولید برق بوجود آمده است.

این دستاورد بزرگ با تلاش و کوشش و پشتکار متخصصان ماهر نیروگاههای دولتی فوق الذکر حاصل شده است.

  افزایش صادرات در کارخانه نخ ریسی ترکمن آباد

از ابتدای سال میلادی تاکنون 3570.8 تن نخ توسط کارخانه نخ ریسی پنبه ترکمن آباد صادر شده است.

این بخش قابل توجهی از محصول کارخانه است. طی دوره گذشته میلادی، حجم نخ تولید شده در این کارخانه به 3600 تن رسیده است. محصولات این کارخانه توسط شرکتهای بزرگی در ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا و جمهوری قرقیزستان خریداری می‌شود.

این کارخانه یکی از شرکتهای جوان ترکمنستان است. در سال 2009 میلادی راه اندازی شد. در این شرکت تجهیزات تولید شده توسط شرکتهای مشهور جهانی نصب شده است که تولید محصولات باکیفیت را تضمین می‌کند. در نتیجه محصولات کارخانه تقاضای زیادی دارند.

خط تولید قیر محلول در شرکت خصوصی «میزمز قدم» راه اندازی شده است

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، عمدتاً از مجتمع پالایشگاه نفت ترکمنباشی و شرکت دولتی «ترکمن داشلاری» تهیه می‌شود. پیش از این، این شرکت مواد ضدآب را تولید می‌کرد. در حال حاضر آنها محصول جدید دیگر (قیر محلول) را نیز تولید می‌کنند. این محصولات که برای ساخت و ساز مورد نیاز هستند، در بازار داخلی و در خارج از کشور به فروش می رسند. هم اکنون محصولات این شرکت به ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه صادر می‌شود. کار مناسبی نیز برای صادرات به کشورهای دیگر در حال انجام است.

«میزمز قدم» یکی از شرکت های پیشرو در صنعت ساخت و ساز است. این شرکت 26 سال پیش تاسیس شده است. در حال حاضر شرکت مذکور مشغول تولید محصولات ساختمانی است که قبلاً در ترکمنستان تولید نشده بود و دائما در تلاش است تا خط تولید خود را گسترش دهد.

 سهم قابل توجه کارخانه بتن مسلح ترکمن آباد در عمران شهری

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شعبه ترکمن آباد اتحادیه محصولات بتن مسلح، 658 متر مکعب محصولات بتونی مسلح با کیفیت بالا (بیشتر از برنامه نیم ساله) تولید کرده است. کلیه بخش های این کارخانه مجهز به تجهیزات مدرن شرکتهای شناخته شده آلمان، ایتالیا و ترکیه است و در حال حاضر این شرکت روزانه 185 متر مکعب بتن مسلح تولید می‌کند. کیفیت کلیه محصولات در آزمایشگاه شرکت بررسی می‌شود. در اینجا با کمک تجهیزات مدرن مقاومت و استحکام محصولات بتنی تحت فشار آزمایش می‌شود. پنج سال پیش، این شرکت تعمیر اساسی و تجهیزات آن کاملاً مدرن شد. محصولات این کارخانه بطور گسترده در کار ساخت و ساز در شهر ترکمن آباد مرکز استان لباب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 بازار مرکزی مرو تعطیل شد

بازار مرکزی مرو - «مارو شاهو جهان» در چارچوب برنامه آمادگی دولت برای مقابله با بیماری‌های عفونی حاد، به طور موقت فعالیت های خود را با هدف اتخاذ اقدامات بهداشتی و پیشگیری متوقف کرد. به همین دلایل، در تاریخ 23 تیرماه، بازار استانی چند منظوره استان ماری، نیز به طور موقت فعالیت خود را متوقف ساخت.

 افزایش درآمد حاصل از خدمات ارتباطات راه دور به میزان 58.6 درصد در استان لباب

 دسترسی روزافزون خدمات الکترونیکی برای اکثریت جمعیت رشد زیادی کرده است. در شش ماه گذشته میلادی، حجم این خدمات 5.4 درصد افزایش یافته است. ساکنان استان از خدمات اینترنت و تلویزیون کابلی لذت می‌برند. افزایش تعداد خدمات اینترنتی این فرصت را برای کاربران فراهم کرده است که عملیات مختلفی بانکی را از  طریق تلفن همراه یا رایانه انجام دهند.

 برداشت بیش از 2 هزار تن سیب زمینی توسط شرکت کشاورزی «طبیعی اکین» استان لباب

 بخشی از محصول برداشت شده به اتحادیه صنعت کشاورزی«میوه» در استان لباب تحویل داده می‌شود و مابقی آن در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود.

در این مزرعه در سال میلادی جاری 343 هکتار زمین سیب زمینی کشت شده است. کارشناسان قصد دارند 5180 تن سیب زمینی برداشت کنند. با توجه به اینکه تاکنون برداشت محصول از مساحتی در حدود 74 هکتار انجام شده است، می‌توان اطمینان حاصل کرد که با برداشت کامل در مزارع، این رقم به میزان قابل توجهی بالاتر از برنامه پیش بینی شده خواهد بود. کارشناسان این شرکت در 27 هکتار زمین پیاز کشت کردند و به جای 675 تن ، 678 تن برداشت کردند. در اینجا 16 نوع میوه، سبزیجات، تره بار پرورش می یابد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما