معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی فرانکفورت آلمان (هفته اول مردادماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی حوزه فرانکفورت آلمان و ایالت های اطراف آن هفته اول مردادماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 بهبود شرایط نقدینگی هواپیمایی Condor

شرکت هواپیمایی Condor با وجود شرایط اقتصادی متاثر از پاندمی‌کرونا؛ از طریق اقدامات داوطلبانه ریاضتی کارمندان خود، کماکان به کار خود ادامه می دهد. مقامات این شرکت روز چهارشنبه 22 جولای در فرانکفورت اعلام کردند که پیرو توافقاتی که با نمایندگان کارکنان حاصل شده است؛ Condor تمامی 4200 کارمند خود را حفظ خواهد کرد. شرکت هواپیمایی مذکور که ماه آوریل بواسطه دریافت وام 550 میلیون یورویی دولت فدرال از ورشکستگی نجات یافته و پیش بینی می‌شد؛ تعداد 650 تا 1000 نفر از پست ها و مشاغل خود را در راستای کمک به کسری نقدینگی خود کاهش دهد( پیرو توافقات صورت پذیرفته با شوراهای کار و اتحادیه‌های Cockpit ، Ufo و Verdi) دیگر اجباری به اخراج کارمندان خود ندارد. بنا به گفته Ralf Teckentrup، رئیس شرکت Condor، دو عامل موجب بهبود شرایط نقدینگی در شرایط فعلی بحران کرونا شده است: اول؛ عدم افزایش سالیانه حقوق کارکنان و دوم؛ توافقات حاصله مسئولانه با شوراها و اتحادیه‌های کاری این شرکت و تصمیم خلبانان مبنی بر تقسیم دریافتی آن‌ها که پرواز می‌کنند با خلبانانی که با توجه به وضعیت همه گیری کرونا قادر به پرواز نمی‌باشند.

 

افزایش قیمت سهام شرکت Daimler علیرغم زیان دهی‌های اخیر

بنا بر گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ؛ شرکت بزرگ خودروسازی Daimler با 34 درصد فروش کمتر در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به دلیل بحران همه گیر کرونا؛ میلیارد ها یورو ضرر و زیان داشته و آثار این امر برای این شرکت تا سال ها قابل مدیریت نخواهد بود. اما با این حال؛ افزایش 6 درصدی ارزش سهام و فروش هر واحد به بیش از 41 یورو در بامداد روز چهارشنبه 22 جولای، سرمایه گذاران و مسئولین شرکت مذکور را به آینده امیدوارتر کرده است.

بر اساس اعلام Ola Källenius، رئیس دایملر، این شرکت مجبور است به منظور جبران ضرردهی و کسری نقدینگی خود، مخارج و هزینه‌های ثابت از جمله حقوق کارکنان خود را حداقل ثابت نگه دارد. به طور مثال طبق تصمیم هیئت مدیره؛ بودجه 1.4 میلیارد یورویی در نظرگرفته شده تا سال 2022 برای هزینه پرسنل گروه دایملر، بایستی تا سال 2025 موسع شود.

شایان ذکر است که شرکت دایملر متعاقب زیان دهی 1.2 میلیارد یورویی در سال 2019 میلادی، با ضرر 1.9 میلیارد یورویی متاثر از بحران کرونا در سه ماهه اول 2020 مواجه شد و باتوجه به کاهش 34 درصدی فروش خودرو، افت سود عملیاتی به میزان 704 میلیون یورو را تجربه نمود. ضمنا کل فروش دایملر در بخش کامیون این شرکت، با 55 درصد کاهش نسبت به مدت زمان مشابه سال 2019؛ به تنها 61 هزار دستگاه رسیده است.

 تخصیص بودجه ویژه برای کمک به شهرداری‌های ایالت هسن در پاندمی‌کرونا

مایکل بودنبرگ، وزیر دارایی ایالت هسن روز چهارشنبه 22 جولای از تعریف بسته جدید حمایت مالی در راستای مدیریت مشکلات ناشی از بحران کرونا در قالب برنامه "آینده خوب برای هسن" در این ایالت خبر داد. بسته مذکور شامل 30 کمک مالی مختلف می‌باشد که جهت بررسی و تایید به کمیته بودجه پارلمان ایالتی ارسال شده است. بیشترین میزان کمک دولتی به میزان 661 میلیون یورو برای جبران خسارات ناشی از عدم پرداخت به موقع مالیات شرکت ها، به  شهرداری‌ها اختصاص یافته است که با تجمیع کمک مالی فدرال، به حدود 1.2 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

وجود 142،668  کودک فقیر در ایالت هسن

بر اساس بررسی‌های صورت پذیرفته از سوی بنیاد Bertelsmann، در حال حاضر در ایالت هسن از هر 7 کودک؛ یک کودک فقیر( سال گذشته میلادی؛ 6/13 درصد) زندگی می‌کند و تعداد کودکان فقیر در شهرهای بزرگ نسبت به نواحی دیگر به مراتب بیشتر است. شهر کاسل در میان سایر شهرهای ایالت هسن – با توجه به آمار بالای مهاجرین خارجی -  در این زمینه پیشگام بوده به طوری که طی سال 2019 ، 26.2 درصد از ساکنین زیر 18 سال آن در خانواده‌های وابسته به مزایای اجتماعی (SGB II) که دارای کمتر از 60 درصد درآمد متوسط می‌باشند، زندگی می‌کرده اند(سال 2014؛ 23.2 درصد). بر اساس مطالعه مذکور؛ آمار کل کودکان فقیر در سراسر آلمان فدرال نیز که از امکانات مختلف از جمله؛ رایانه، تلفن همراه، پول توجیبی، سینما و مسافرت محروم هستند، حدود 21.3 درصد ( حدود  2.8 میلیون کودک ) می‌باشد. شایان ذکر است که در بررسی صورت پذیرفته، تاثیرات مخرب بحران کرونا از جمله بر اشتغال خانواده‌ها، دیده نشده است.  آمار مقایسه ای کودکان فقیر در سال های 2019 و 2014 میلادی در شهرهای مختلف ایالت هسن در نمودار ذیل مشخص شده است.

رکود مالیات تجاری در ایالت هسن در اثر بحران کرونا

بسیاری از شهرداری‌های ایالت هسن تحت تاثیر پاندمی‌کرونا بالاجبار با افت شدید درآمدهای حاصل از دریافت مالیات بر تجارت روبرو می‌باشند. طبق اعلام روز چهارشنبه 22 جولای موسسه آمار هسن؛ کل درآمد شهرداری فرانکفورت به عنوان بزرگترین شهر ایالت هسن از محل دریافت مالیات بر درآمد شرکت های تجاری در نیمه اول سال 2020؛ در حدود 700 میلیون یورو(تنها دو سوم درآمد مربوطه طی مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی)بوده است. بر همین اساس؛ مجموع درآمدهای شهرداری فرانکفورت در نیمه اول سال جاری میلادی با تقریباً 24 درصد کاهش؛ به حدود 2.2 میلیارد یورو رسیده است که این امر حاکی از میزان قابل توجه تاثیرپذیری تجار از محدودیت های مربوط به بحران کرونا می‌باشد.

گزارش دولت ایالتی نورد راین وستفالن از برنامه‌های مرتبط با کاهش تولیدات گازهای گلخانه ای در این ایالت

بر اساس اعلام اداره حفاظت از طبیعت، محیط زیست و حمایت از مصرف کننده ایالت نوردراین وستفالن(LANUV)؛ میزان انتشار CO 2 و سایر گازهای گلخانه ای در سال 2019 در این ایالت در مقایسه با سال 2018، 13 درصد و در مقایسه با سال 1990؛ 38 درصد کاهش یافته است. میزان کاهش گازهای گلخانه ای به مراتب از محدوده قانونی 25 درصدی تعریف شده در سال پایه 1990 برای سال 2020 فراتر رفته است. مجموع انتشار گازهای گلخانه ای طی سال گذشته میلادی در این ایالت؛ 227 میلیون تن(سال 1990؛ 368 میلیون تن) گزارش شده است.

پروفسور آندریاس پینکوارت، وزیر اقتصاد و حفاظت از آب و هوای نورد راین وستفالن طی سخنانی در این ارتباط اظهار داشته است؛ " کاهش چشمگیر انتشار CO 2 طی سال های 2018 و 2019 نشان می دهد که ما در این ایالت وارد فاز جدیدی در حفاظت از آب و هوا شده ایم. با حصول به این نتیجه؛ نه تنها از کاهش 25 درصدی که دولت سلف سرخ و سبز در سال پایه(1990) برای  سال 2020 هدف گذاری کرده بود، فراتر رفته ایم، بلکه حتی از هدف بلندپروازانه سلف خود من؛ کریستا توبن ( کاهش 33 درصدی  گازهای گلخانه ای) هم پیشی گرفته ایم. این آمار حاکی از این است که مسیر رشد اقتصادی و انتشار گازهای گلخانه ای در نوردراین وستفالن از مدت ها قبل جدا شده است. بخش صنایع و انرژی بیشترین سهم را در زمینه کمک به حفاظت از آب و هوا داشته و با توسعه محرک های نوآوری؛ مدیریت پایدار را بهبود بخشیده است. بدیهی است که ما نباید تنها به داشته‌هایمان بسنده کنیم بلکه باید به اقداماتمان در بخش های مختلف سرعت دهیم. "

دولت ایالتی نورد راین وستفالن در نظر دارد میزان بهره وری از انرژی‌های تجدید پذیر را تا سال 2030 به دو برابر برساند و  بر همین اساس ظرفیت هایی که برای انرژی بادی و فتوولتائیک تعریف کرده است؛ در مقایسه با سال 2018 دو برابر خواهد شد. بخشی از بودجه پروژه مذکور از بسته محرک اقتصادی جهت مقابله با پاندمی‌کووید - 19 به ارزش 55 میلیون یورو تامین خواهد شد.

 برگزاری مراسم اهدای جایزه سالانه نوآوری در ایالت نورد راین وستفالن

بر اساس اعلام  وزارت اقتصاد، نوآوری، دیجیتالی شدن و انرژی ایالت نورد راین وستفالن؛ قرار است مراسم اعطای جایزه  سالانه نوآوری به ارزش 150000 در اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود و به همین منظور سایت مربوط به ارائه برنامه‌ها طرح های نوآورانه این ایالت تا 18 سپتامبر 2020 باز خواهد بود. پروفسور آندریاس پینکوارت، وزیر اقتصاد، نوآوری، دیجیتالی شدن و انرژی نورد راین وستفالن در این رابطه اظهار داشته است؛ « تمرکز روی ظرفیت های خلاقانه ایالتمان به ویژه در زمان پاندمی‌کرونا بسیار حایز اهمیت است. اذهان خلاق در حیطه‌های مختلف علم، تجارت و جامعه مستمرا برای گذار از چالش های زمانه در فعالیت هستند و با ایده‌های نوآورانه خود به همه ما کمک می‌کنند. از این رو بسیار مفتخرم که دستاوردهای پژوهشی عالی ایالت را معرفی کنم".

برنده جایزه مذکور توسط هیئت داوری عالی رتبه به ریاست دیتر اشپات، رئیس آکادمی علوم مهندسی آلمان از میان نخبگان حوزه‌های "نوآوری" و "استعداد جوان"، دانشگاه‌ها، موسسات و شرکت های تحقیقاتی و بنیان گذاران انتخاب می‌شود. برنده جایزه افتخاری نیز از میان شخصیت های متعهد، پیشرو و تاثیرگذار در عرصه‌های علوم، تجارت و جامعه( با هماهنگی هیئت منصفه) از سوی وزیر اقتصاد، نوآوری، دیجیتالی شدن و انرژی معرفی خواهد شد. جایزه افتخاری نوآوری سال گذشته به دکتر هلگا روبسامن-شاف، دانشمند مشهور و مؤسس موفق شرکت بیو فن آوری Wuppertal AiCuris اهداء شده بود.

 امضای قرارداد میلیاردی آمریکا برای خرید واکسن کرونا

 رکت تولید داروی Biontech مستقر در شهر ماینس آلمان و شرکت آمریکایی Pfizer روز چهارشنبه 22 جولای اعلام کردند که قرارداد فروش 100 میلیون دوز واکسن کووید - 19  به ارزش 1.95 میلیارد دلار را با دولت آمریکا امضاء نموده اند. در فاز دوم؛ قرارداد مذکور به نحوی تنظیم شده که آمریکا امکان سفارش 500 میلیون دوز دیگر در ازای پرداخت وجه مربوطه را خواهد داشت. شرکت های مزبور پیش تر سفارش تولید 30 میلیون واکسن را از دولت انگلیس دریافت کرده و در این رابطه با برخی دیگر از کشورها در حال مذاکره می‌باشند. اوگور ساهین، بنیان گذار و مدیرعامل Biontech  ابراز امیدواری کرده است که در صورت موفق بودن نتایج تست واکسن فوق؛ در ماه اکتبر مجوز صادرات محصول خود را کسب و اولین محموله واکسن‌ها را در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی مطابق قراردادهای منعقد شده تحویل نماید. 

شایان ذکر است که واکسن مذکور موسوم به BNT62b1 منجر به افزایش تشکیل سلول های سفید خون (لنفوسیت ها) که به "سلول های حافظه" مشهورند، می‌شود. یکی از کارویژه‌های سلول های به اصطلاحT ؛ تامین ایمنی بلندمدت می‌باشد.

صدور پروانه ساخت ایستگاه پمپ هیدروژن در زاربروکن

طبق اعلام آرمین گیل از انجمن Autoregion مجوز ساخت ایستگاه پرکردن سوخت هیدروژن توسط شرکت H2Mobilty در اخذ شده و این شرکت نسبت به احداث ایستگاه پمپ هیدروژن در شهر زاربروکن اقدام خواهد کرد. ساخت ایستگاه پرکننده هیدروژن در Saarbrücken به دلیل نداشتن پروانه بهره برداری بارها به تعویق افتاده بود که با مجوز مذکور به سرعت آغاز و عملیاتی می‌گردد.  ساخت ایستگاه پرکننده هیدروژن حدود 1.2 میلیون یورو هزینه در بر دارد که به گفته H2Mobilty، نیمی از آن از طریق یارانه‌ها دولتی تامین می‌شود. شایان ذکر است که در حال حاضر در سراسر آلمان فدرال تعداد 84 ایستگاه پر کننده هیدروژن و حدود 800  وسیله نقلیه ثبت شده با سوخت هیدروژن وجود دارد.

 

 

 آمار بالاتر خرید های اینترنتی در مناطق روستایی آلمان

بر اساس نظرسنجی صورت پذیرفته توسط انجمن فدرال تجارت الکترونیکی؛ تعداد سفارشات خرید آنلاین در مناطق روستایی آلمان از شهرها بیشتر است و شرکت بزرگ بین المللی آمازون جایگاه نخست را در شرکت های ارائه کننده خدمات فروش آنلاین در آلمان با بیش از 1.9 میلیارد بسته ارسالی در سال داراست. بر اساس مطالعه مشابه اخیر در ایالت زارلند، خرید های اینترنتی در این ایالت به مراتب کمتر از سایر ایالت های فدرال بوده و لیکن باز هم سرانه بالاتر خرید های آنلاین در مناطق روستایی این ایالت نیز همانند دیگر ایالت ها از نواحی شهری مشهود می‌باشد. به طور نمونه؛ طی سال 2019 سرانه بسته‌های اینترنتی ارسالی به منطقه روستایی سنت وندل 22 عدد بوده در حالی که در Saarbrücken  پایتخت ایالت زارلند، این تعداد تنها 18.8 بسته گزارش شده است.

شایان ذکر است که منطقه  Südwestpfalz در ایالت راینلند فالتس با سرانه سفارش 31.7 بسته بیشترین میزان خریدهای آنلاین را در مقایسه با سایر نقاط آلمان فدرال داشته است. وسایل الکترونیکی، پوشاک، مواد غذایی و دارویی بیشترین میزان سفارشات اینترنتی را به خود اختصاص داده و شرکت آمازون به تنهایی بیش از یک سوم سفارشات آنلاین را پوشش می دهد.

 طرح توسعه زیرساخت های 5G در ایالت راینلند فالتس

در راستای سیاست های توسعه زیرساخت های 5G در ایالت راینلند فالتس؛ تعداد دکل های مخابراتی مستقر در این ایالت از 140 دکل کنونی به 565 دکل در پایان آگوست 2020 ارتقاء می یابد. رئیس شرکت مخابراتی دویچه تلکوم آلمان در گفتگوی خود با خانم مالو میر، نخست وزیر این ایالت، اظهار داشت که تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی؛ خدمات مربوط به 5G در این ایالت را بیش از 1000 دکل مخابراتی از مجموع 1600 دکل، ارائه خواهند داد.

بهره مندی دولت نورد راین وستفالن از صندوق توسعه منطقه ای اروپایی

 نمایندگی «صندوق توسعه منطقه ای اروپایی (European Regional Development Fund (ERDF» در ایالت نوردراین وستفالن(ERRE.NRW)، در حال تنظیم برنامه خود برای دریافت کمک های این صندوق در زمینه برنامه‌های توسعه ای در ایالت می‌باشد. دور جدید این حمایت ها از ابتدای 2021 آغاز می‌گردد. حمایت های این صندوق نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایالت نوردراین وستفالن دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما