معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۱۹

بررسی بازار فرش فنلاند

آگاهی نسبت به فرهنگ فرش ایرانی در فنلاند، در مقایسه با بقیه اروپا هنوز در مراحل ابتدایی است و فنلاندی‌ها اطلاعات زیادی از فرش های ایرانی ندارند.در نظر فنلاندی‌ها فرش های دستباف ایرانی بسیار گران قیمت محسوب می‌شوند. بطور کلی پیدا کردن مشتری برای فرش های شرقی با کیفیت بالاتر از حد معمول در این کشور دشوار است، و فنلاندی‌ها از فرشهای نسبتاً ارزان قیمت استفاده می‌کنند.

 آمار سال 2018  مرکز آمار فنلاند حاکی از آن است که مجموعا 54 شرکت فنلاندی در تولید انواع فرش و قالیچه فعالیت می نمایند و متوسط گردش مالی سالانه هر یک از این شرکت ها 10 میلیون و 509 هزار یورو می‌باشد. فرش های وارداتی موجود در بازار فنلاند عمدتا از کشورهای سوئد، بلژیک، هند، آلمان، افریقای جنوبی، ترکیه و مصر وارد می‌شوند. به موجب پایگاه آماری Statista در سال 2019 فنلاند به ارزش 88.947 میلیون یورو انواع فرش و کفپوش وارد نموده است. به موجب آمار مرکز تجارت بین المللی (ICT) سهم کشورمان در صادرات مستقیم فرش به فنلاند در سال 2019 به میزان 1.284 میلیون یورو بوده است. با توجه به مشکلات موجود در تجارت بین ایران و فنلاند، فرش های ایرانی بصورت غیر مستقیم و عمدتا از طریق سایر کشورهای اروپایی همچون سوئد به فنلاند  ارسال می‌شوند.

رایج ترین فرش های موجود در بازار فنلاند  فرش های نخی و پس از آن، فرش های گره دار یا بافته شده است. در این کشور، فرش ها از پنبه، الیاف مصنوعی، نخ های ترکیبی، پشم، الیاف پلاستیکی و مواد بازیافتی تولید می‌شوند.

وضعیت رنگ متن فرشهای عرضه شده در بازار فنلاند نشان می دهد فرش هایی با رنگ متن لاکی روناسی روشن بالاترین سطح تقاضا را داشته اند، علاوه بر رنگ لاکی روناسی روشن،  انواع کرم، سرمه ای، الوان به ترتیب با فراوانی بیشتر عرضه شده اند. همچنین، همنشینی و هماهنگی و یکنواختی رنگ های به کار رفته در فرش جایگاه قابل اهمیتی را در اذهان مشتریان به خود اختصاص می دهد. فرش ها با اندازه‌های مختلف دربازار فنلاند عرضه می‌گردند که از این میان فرش هایی در ابعاد 2×30/1 مشتریان خاص خود را دارند.

مهمترین موارد مصرف فرش در فنلاند پوشاندن کف ها (مخصوصاً کف های چوبی) و تزئینات است. از فرش ها برای تقویت فضای منازل استفاده می‌شود. علاوه بر این، فرش ها با توجه به خاصیت گرمایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندازه‌های فرش در فنلاند بسیار متفاوت است. اندازه‌های متعارف عبارتند از:

 80x80 cm / 80x150 cm / 80x180 cm / 80x200 cm / 133x195 cm / 140x200 cm / 170x240 cm / 200x300 cm

شرکت های عمده تولید کننده انواع فرش و منسوجات در فنلاند عبارتند از: 

VM Carpet ، Catalina ، Else ، Linida ، Hanna Korvela و Koivutex ، Eurokangas و Villisilkki

به موجب اطلاعات مرکز آمار فنلاند تا سال 2018 مجموعا 54 شرکت فنلاندی در زمینه تولید فرش و قالیچه فعالیت داشته اند. متوسط گردش مالی سالیانه هر این از شرکت ها 10 میلیون و 509 هزار یورو می‌باشد.

همچنین به موجب مرکز یاد شده، مجموعاً  144 عمده فروشی در زمینه مبلمان، فرش و تجهیزات روشنایی و 104 فروشگاه فرش و پرده در فنلاند به فعالیت مشغولند.

قیمت های شاخص فرش در چهار فروشگاه معتبر فنلاند

میزان تقاضا برای فرش در فنلاند (هزار یورو)

به موجب آمار یوروست، بین سالهای 2012 لغایت 2016 تقاضا برای فرش در فنلاند بیش از سایر منسوجات مورد استفاده در منزل، بوده است (شکل زیر)

سهم صادر کنندگان فرش به فنلاند (2019):

به موجب پایگاه آماری statista در سال 2019 فنلاند به ارزش 88.947 میلیون یورو انواع فرش و کفپوش  وارد نموده است. 86 درصد این محصولات از کشورهای زیر وارد شده است:

سوئد: 26 درصد

بلژیک: 21 درصد

هند: 13 درصد

آلمان: 8 درصد

آفریقای جنوبی: 8 درصد

ترکیه: 6 درصد

مصر: 4 درصد

  

صادرات فرش ایرانی به فنلاند

به موجب آمار مرکز تجارت بین المللی (ICT) سهم کشورمان از صادرات مستقیم فرش به فنلاند در سال 2019 بسیار ناچیز به به میزان 1.284 میلیون یورو بوده است. با توجه به مشکلات موجود بین تجارت دوجانبه بین ایران و فنلاند، فرش های ایرانی بصورت غیر مستقیم و عمدتا از طریق سایر کشورهای اروپایی همچون سوئد وارد فنلاند می‌گردد. در صادرات فرش دستباف ایران به فنلاند، استانهای تهران، خراسان و آذربایجان شرقی بیش از سایر استانها نقش دارند.

میزان صادرات فرش و انواع کف پوش ها از کشورمان به فنلاند  2019-2015 (هزار یورو)

قیمت خرده فروشی فرش ماشینی فرش درجه یک صادراتی نگین مشهد تابان در یکی از فروشگاه‌های شرقی هلسینکی به قرار زیر است:

1500 شانه شش متری 450 یورو

1200شانه شش متری 380 یورو

700 شانه شش متری 280 یورو

اطلاعات ضروری در خصوص صادرات  فرش به فنلاند

Labeling

Labels for transport normally include information on the producer, consignee, and composition of the product, size of the product, number of pieces, bale/box identification, total number of bales/boxes, and net and gross weight.

The most important information on product or packing labels for linen and decoration textile products is composition, size, origin, and care labeling. Most European companies use the

international care labeling code GINETEX, which is a voluntary labeling service to consumers. The use of their symbols depends on a contract with GINETEX.

Information and illustrations of product labeling can be found in ‘Labeling of home textiles’ under Legal requirements. For more information on GINETEX,

 

Packaging

The main aim of packaging is to ensure that the original quality and hygiene of products would last until reaching consumers. Linen and decoration textile products should be packed according to importer’s instructions.

Packaging usually consists of plastic wrapping to protect fabric from water and staining. Proper packaging minimizes the risk of damage due to transportation shock and fluctuations in humidity. Package dimensions and weight should make it easy to handle. Ideally, it should be possible to place the packages, as boxes or bales, together on pallets.

Both linen and decoration textile products are usually displayed unpacked, thus making attractive consumer packaging is not very important. In general, consumer packaging can be simple in design, but needs to be good at protection for products. When supplying the middle-end or higher-end segments, the consumer packaging is good for marketing. It should match the design, quality, and price of the product.

Exporters, however, are not always responsible for an attractive consumer packaging.

 

 

More specific packaging information for different linen and textile products can be found below:

-Bathrobes are usually displayed and sold hanging. Therefore, if used, consumer packaging need to be simple in design, but utilitarian: it needs to protect against water and staining.

-Curtains, bedspreads, blankets, and cushions: these products are usually displayed unpacked, or simply packed.

-Carpets: carpets are usually transported as rolls, wrapped in plastic film and jute/hessian sacking. Before they are put into a container, they are rolled up with the upside inside and often packaged in transparent plastic film bags. Sometimes two carpets are rolled up together, but this may make the roll too heavy. Rolls are often protected from damage during transportation by adding hardboard disks or padded cotton at the ends.

-Carpets must not be handled with bag or plate hooks as they can be easily torn. A carpet carrying mandrel should be used for handling rolled carpets.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما