معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک ( نیمه دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمه دومتیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هزینه 5 میلیارد دلاری مهاجران غیرغربی برای دانمارک

در سال 2017 هزینه دولت برای مهاجران غیرغربی و بازماندگان آنها بالغ بر 33 میلیارد کرون (5 میلیارد یورو) گردید که نسبت سال ماقبل 4 میلیارد کرون کاهش داشت. این در حالی است که دانمارکی‌های بومی 58 میلیارد کرون (5 . 8 میلیارد دلار) خالص در قالب مالیات به خرانه دولت کمک کردند. این آمار براساس پرداخت مالیات و دریافتی‌ها بصورت هزینه‌های عمومی ‌بدست آمده است.  از طرف دیگر در سال 2017 پرداخت خالص مهاجران غربی 7 میلیارد کرون (02 . 1 میلیارد یورو) گزارش شده است. (برلینسکه)

افزایش بدهی به دولت

در حدود یک میلیون نفر از شهروندان این کشور در مجموع 100 میلیارد کرون به دولت بدهکارند که بدهکاری هر نفر بطور میانگین 100 هزار کرون محاسبه می‌شود اما در واقع یک گروه کوچکی بخش عمده ای از این بدهکاران را تشکیل می دهند. تعداد کسانی که بدهکاری مالیاتی، ارزش افزوده، جرائم حمل و نقل، پارکینگ، حق لیسانس تلویزیون یا نفقه تضمینی توسط دولت دارند 17 هزار نفر می‌باشد که جمع بدهی آنها 50 میلیارد کرون می‌باشد. این بدین معناست که کمتر از 2 درصد بدهکاران مسئول نیمی از بدهی به دولت می‌باشند. در گزارش ها همچنین میزان بدهی شرکت ها به دولت 29 میلیارد کرون ذکر شده است. بدهی به دولت از سال 2005 تا کنون دو برابر شده است. کارشناسان احتمال می دهند که دولت نتواند طلب خود را از بدهکاران عمده وصول کند چون این افراد طلبکاران زیادی دارند و احتمالا تا زمان مرگ قادر به پرداخت بدهی‌های خود نخواهند شد. (برلینسکه)

پس انداز عمومی در مرز 999 میلیارد کرون

مته فردریکسن، نخست وزیر، از مردم دانمارک خواسته بود تا می‌توانند پول خرج کنند تا به رونق اقتصادی کمک شود اما به نظر می رسد گوش دانمارکی‌ها به این توصیه نخست وزیر بدهکار نیست چون طبق گزارش ها مردم در طول بحران کرونا میلیاردها کرون را پس انداز کرده اند.  میزان پس اندازها در حساب های بانکی در ماه می ‌با افزایش 12 میلیارد کرونی بالغ بر 999 میلیارد کرون (150 میلیارد دلار) گردید که بطور میانگین هر نفر بالای 18 سال در دانمارک از پس انداز 21500 کرونی (3200 دلار) برخوردار می‌باشد. گرچه تخمین زده می‌شود که 75 درصد پس اندازها در اختیار 50 درصد ثروتمند کشور می‌باشد. با افزایش حقوق در سال گذشته، بالا بودن نرخ اشتغال، پائین بودن سود بانکی و اکراه در هزینه کردن درآمد اضافی باعث شده تا در مجموع موجودی حساب پس اندازها در طول سال 64 میلیارد کرون افزایش یابد. (بی تی)

تحقیق جدید: سرمایه گذاری در توربین بادی فراساحلی و ایجاد هزاران شغل

یک تحقیق جدید مدعی است که یک گیگاوات انرژی بادی در مزارع بادی فراساحلی می‌تواند ایجاد 14600 شغل تمام وقت را تضمین نماید. گزارش سه سازمان کشتیرانی دانمارک، انرژی دانمارک و باد دانمارک مدعی است در زنجیره تولید از توربین‌ها گرفته تا پایان عمر این مزارع این تعداد مشاغل ایجاد خواهند شد. باد فراساحلی برای شرکت های کشتیرانی فرصت مناسبی ایجاد کرده چون در حدود 200 شرکت کشتیرانی دانمارکی در این حوزه فعالیت دارند. شرکت های دانمارکی در طول یک دهه گذشته درآمد خود از باد فراساحلی را به دو برابر افزایش داده اند. در سال 2010 درصد درآمد  از منابع بادی 20 درصد بود اما حالا این رقم به 40 درصد افزایش پیدا کرده است. گفته می‌شود شرکت های دانمارکی 40 درصد بازار انرژی بادی اتحادیه اروپا را در دست دارند. (danishshipping.dk)

نرخ بیکاری دانمارک در بالاترین حد در هشت سال اخیر

علی رغم این که در ماه می ‌بخش هائی از اقتصاد از قرنطینه خارج شد صف طولانی تعداد بیکاران همچنان در حال افزایش است. در این ماه 6200 نفر جدید مشاغل خود را از دست دادند تا جمع بیکاران به عدد 159400 نفر، 6 . 5 درصد نیروی کار، برسد. از زمان شروع کووید-19 در دانمارک در ماه مارس تعداد 55600 نفر شغل خود را از دست داده اند. یک کارشناس اقتصادی گفت آمار ماه می تعجب برانگیز بود اما باید انتظار افزایش بیشتری در تعداد بیکاران باشیم. تعداد زیادی از شرکت ها از این وضعیت استفاده کرده و جابجائی‌هائی در پرسنل خود انجام داده اند بنابراین در طول چند ماه آینده تعداد بیشتری به لیست بیکاران اضافه خواهد شد. (بی تی)

وام 1 میلیارد دلاری برای بقاء فعالیتهای اقتصادی

بخش تجاری در دانمارک در مجموع یک میلیارد دلار وام گرفته تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. براساس طرح کرونا که دولت ارائه داد در مجموع 23600 شرکت آسیب پذیر مبلغ 8 . 6 میلیارد کرون (1 میلیارد دلار) وام بدون بهره از دولت دریافت داشته اند تا بتوانند سر پا باقی بمانند. مورتن بوداسکو، وزیر مالیات، دانمارک گفته بحران کرونا تعداد زیادی از شرکت ها را با تهدید روبرو کرده بنابراین وی خوشحال است که شرکت ها از این فرصت استفاده کرده تا بتوانند نقدینگی خود را در این دوران سخت افزایش دهند. طبق گزارش ها این وام ها باید تا اول ماه آوریل سال 2021 بازپرداخت شوند. (بی تی)

میزان اندک ورشکستگی علی رغم انقباض اقتصادی

در حالی که ویروس کرونا باعث کاهش فعالیت های اقتصادی و ایجاد بحران شده تعداد ورشکستی‌ها کمتر از آمار هفت سال گذشته بوده است. طبق گزارش های منتشره، از زمان شیوع ویروس کرونا در هفته حدود 122 شرکت، و در مجموع 1800 شرکت تا کنون اعلام ورشکستی کرده اند، در حالی که این رقم کمتر از ورشکستگی هفتگی در طول زمان 2013 – 2020 بوده است. کارشناسان بر این اعتقادند که بسته اقتصادی دولت در تقبل بخشی از حقوق کارکنان شرکت ها می‌تواند یک عامل مهم در کاهش ورشکستگی باشد اما گفته می‌شود با پایان یافتن این برنامه تعداد ورشکستگی‌ها می‌تواند به یکباره افزایش یاید. (برلینسکه)

 افزایش سهم دولت در هواپیمائی اس.آ. اس با کمک مالی 1 میلیارد کرونی

دولت دانمارک به کمک شرکت هواپیمائی اسکاندیناوی موسوم به  اس.آ.اس آمده است. یک روز بعد از این که این شرکت از اخراج 1500 نفر از کارکنان خود در دانمارک خبر داد دولت های دانمارک و سوئد و بنیاد کنوث الیس والنبرگ در سوئد، سه سهامدار عمده این شرکت، از کمک 3 . 1 میلیارد کرونی خود به این خطوط هوائی پرده برداشتند. در این توافق سهام هر کدام از دولت های سوئد و دانمارک در این خطوط هوائی به حدود 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در فصل گذشته اس.آ.اس 5 . 2 میلیارد کرون (350 میلیون دلار) ضرر به ثبت رساند و در ماه آوریل نسبت به اخراج 5000 نفر، 40 درصد نیروی کار خود، هشدار داد. تا کنون تعداد 1593 نفر از پرسنل این هواپیمائی از جمله 684 خدمه هواپیما، 176 خلبان، 586 کارکنان فرودگاهی، 96 نفر تکنیسین و 51 نفر اداری مشاغل خود را از دست دادند. (دی آر)

اخراج در شرکت های دانمارکی 

شرکت خدمات عمومی آی.اس.اس  ISS که عمدتا در ارائه خدمات بهداشتی و تمیزکاری فعالیت دارد 300 نفر از کارکنان خود را اخراج کرد. دلیل این امر کاهش درآمد بخاطر کاهش در فعالیت های اقتصادی عنوان شده است. در همین حال شرکت حمل و نقل دریائی و تدارکاتی دی اف.دی اس. DFDS، اعلام کرد که در ماه‌های آینده مجبور به اخراج 650 نفر از کارکنان خود خواهد شد. این شرکت در حال حاضر در حدود 8600 نفر را در استخدام خود دارد و همه گیری کرونا بر بخش حمل و نقل و مسافربری، از جمله فعالیت های این شرکت تاثیر مخرب گذاشته است. (بورسن)

 راه اندازی مرکز تحقیق برای تولید سوخت با صفر درصد دی اکسید کربن

شرکت آ.پ.مولر مرسک، بزرگترین شرکت دانمارکی، به همراه شرکای صنعتی خود مرکز مرسک مک کینی مولر برای تامین سوخت کشتی رانی با صفر درصد دی اکسید کربن را راه اندازی کرده است. هدف این مرکز تحقیق و توسعه، ترویج کربن زدائی در بخش حمل و نقل دریائی خواهد بود. این مرکز که در کپنهاگ مستقر خواهد بود منابع مالی خود را از بنیاد آ.پ.مولر دریافت  خواهد کرد و بر توسعه سوخت و فناوری جدید در جهت کمک به برآورده ساختن اهداف صنعت کشتیرانی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 متمرکز خواهد شد. (برلینسکه)

تائید داروی نوونودریسک دانمارک در ژاپن

شرکت نوونوردیسک، بزرگترین تولید کننده داروی دیابت در جهان، اعلام کرد که بدنبال تائید قرص ری بلسوس، Rybelsus توسط آمریکا، اتحادیه اروپا، سویس و کانادا، وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن نیز این دارو که برای درمان بزرگسالان مبتلاء به بیماری دیابت کاربرد دارد را تائید کرده است. (finans.dk)

بسته شدن اردوگاه خالی از پناهجویان

دو شهرک چادری که در سال 2015 برای اسکان پناهجویان در دانمارک احداث شد بدون اینکه حتی یک پناهجو در خود جای دهد و بعد از تحمیل یک هزینه  65 میلیون کرونی بر مالیات دهندگان بسته می‌شوند. نیک هکه روپ، وزیر دادگستری، گفت اتحادیه اروپا هنوز تحت فشار شدید پناهجویان از کشورهای همسایه قرار داشته اما اوضاع امروز با آنچه در سالهای 2015 -16 با آن روبرو بودیم تفاوت فاحشی دارد و در صورت نیاز چنین اردوگاه‌هائی را می‌تواند در اندک زمان بر پا داشت.طبق محاسبات، اداره هر اردوگاه چادری در ماه 537000 کرون و سالانه در حدود یک میلیون دلار هزینه دارد.  (بی تی)

 پیشنهاد بخشش بدهی بدهکاران به دولت

در یک تحقیق جدید آمده که اگرچه 20 درصد جمعیت کشور به دولت بدهکارند اما تنها کمتر از نیمی از آنها قادرند حتی مقدار کمی از بدهی خود به دولت را بازپرداخت نمایند.  هفته گذشته گزارش شد که در حدود یک میلیون نفر در این کشور مجموعا 100 میلیارد کرون به دولت بدهکارند که بطور میانگین بدهی هر فرد 100هزار کرون تخمین زده می‌شود. اکثر این بدهی‌ها مالیات معوقه، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نشده، جرائم وسائط نقلیه، جرائم پارکینگ، حق لیسانس تلویزیون، وام دانشجوئی و نفقه تضمینی از جانب دولت می‌باشد.

حزب سوسیال لیبرال دانمارک معتقد است دولت نباید برای وصول بدهی از کسانی که امکان پرداخت ندارند وقت صرف کند. طبق گزارش اخیر تنها نیمی از یک میلیون نفر بدهکار شاید بتوانند بدهی خود را که تنها بخش اندکی از کل بدهی به دولت می‌باشد را بپردازند. از طرف دیگر 17 هزار نفر در مجموع 50 میلیارد کرون به دولت بدهکارند که هیچ شانسی برای دریافت پول از این افراد وجود ندارد. کترین اولدی، سخنگوی مالیات حزب سوسیال لیبرال، گفت وقت آن رسیده این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا ارزش دارد که وقت و منابع صرف جمع آوری بدهی‌ها از کسانی که قادر به بازپرداخت نیستند بشود؟ در این تحقیق آمده که دولت برای دریافت هر 50 کرون بدهی مبلغ 100 کرون هزینه می‌کند. (برلینسکه)

ساخت بزرگ‌ترین کابل انتقال برق دنیا بین دانمارک و انگلیس

پروژه اتصال وایکینگ، که قرار است برق تولیدی دانمارک را به سواحل بریتانیا برسد کلید خورد. قرار است برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر بخصوص مزارع بادی در دانمارک از طریق کابل زیر دریائی در بستر دریای شمال به شرق بریتانیا انتقال داده شود. گفته  می‌شود برق انتقالی می‌تواند مصرف یک و نیم میلیون خانوار بریتانیائی را تامین نماید. طول این کابل گذاری در حدود 765 کیلومتر و هزینه آن در حدود 8 .1 میلیارد پوند انگلیس بر آورد شده است.

این پروژه نیز در راستای تولید انرژی تجدید پذیر و کاهش انتشار دی اکسید کربن رقم خورده است. دانمارک ظرفیت زیادی برای تولید انرژی بادی دارد و شرکت دانمارکی وستاس یکی از بزرگترین تولید کنندگان توربین‌های بادی در دنیا بشمار می رود. این کابل گذاری شباهت زیادی به پروژه نورداستریم دارد که گاز روسیه را از طریق لوله در بستر دریای بالتیک به سواحل آلمان می رساند با این تفاوت که پروژه دانمارکی انتقال انرژی سبز را در دستور کار دارد. شرکت زیمنس گمسا، یک شرکت آلمانی- اسپانیائی اجرای این پروژه را بر عهده گرفته است. (دی آر)

قرارداد شرکت وستاس با ژاپن

شرکت وستاس، تولید کننده توربین‌های بادی در دانمارک، برای تامین توربین‌های بادی برای دو مزرعه تولید انرژی بادی با طرف ژاپنی قرارداد امضاء کرده است. در این توافق وستاس در جمع 21 توربین بادی در اختیار این دو مزرعه قرار خواهد داد. (energiwatch.dk)

چراغ سبز سازمان انرژی دانمارک به پروژه نورداستریم 2 روسیه

سازمان انرژی دانمارک مجوز نهائی برای عبور خط لوله نورداستریم 2 از آبهای سرزمینی دانمارک را صادر کرده است. این خط لوله گاز روسیه را از بستر دریای بالتیک و با عبور از آبهای فنلاند، سوئد، و دانمارک به مرز آلمان می رساند. قرار بود این پروژه در زمستان سال 2019 به پایان برسد اما تحریم آمریکا علیه شرکت سویسی احداث کننده این خط لوله باعت به تاخیر افتادن این پروژه شده است. شرکت گازپروم روسیه کشتی‌های لوله گذاری خود را به منطقه اعزام و کار لوله گذاری را شروع کرده است.

آمریکا بخاطر نگرانی از وابستگی بیشتر اروپا به روسیه با این پروژه مخالفت ورزیده و از احداث خط لوله گاز دیگری از نروژ به لهستان حمایت می‌کند. اما اروپا، بخصوص آلمان، آمریکا را از مداخله در احداث این خط لوله بر حذر داشته است. برخی از کشورهای دیگر اروپائی، بخصوص کشورهای اروپای شرقی، نیز این خط لوله را جایگزینی برای خط لوله روسیه از مسیر اوکراین به اروپا می دانند و بخاطر از دست رفتن حق ترانزیت برای اوکراین با آن به مخالفت برخاسته اند.  این خط لوله 1230 کیلومتری تقریبا تکمیل شده و فقط بخش دانمارکی آن بخاطر تعلل دانمارک در صدور مجوز باقی مانده که انتظار می رود با از سرگیری لوله گذاری در آینده نزدیک به اتمام برسد. (بی تی)

کاهش در رشد اقتصادی دانمارک اما نه به اندازه سایر کشورهای اروپائی

علی رغم خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد دانمارک به آن اندازه که بیم آن می رفت از این بابت ضربه نخواهد خورد. طبق پیش بینی تابستانی کمیسیون اروپا تولید ناخالص داخلی در سال 2020 در منطقه یورو به میزان 7 .8 و در دانمارک 2 .5 کاهش خواهد یافت. در این گزارش آمده که گرچه دانمارک یکی از اولین کشورها بود که قرنطینه را به اجراء گذاشت اقتصاد آن در فصل اول سال انعطاف پذیری و مقاومت بهتری از خود نشان داده و بهتر از آنچه پیش بینی می‌شد عمل کرده است. کاهش مصرف خصوصی نسبتاً ملایم و سرمایه گذاری در ساخت و ساز نیز به نسبه خوب پیش رفته است. در نتیجه تولید ناخالص داخلی در این فصل تنها یک کاهش 2 درصدی را تجربه کرد که کمتر از رقم 2 .3 درصد برای اتحادیه اروپا بود. پیش بینی می‌شود این روند کاهشی در فصل دوم سال به حداکثر رسیده و در سه ماهه سوم رشد جهشی به خود ببیند. (بی تی)

کاهش در تولید صنعتی دانمارک

تولیدات صنعتی در دانمارک در ماه می 3 درصد کاهش داشت که نسبت به رقم 2 .5 درصدی ماه آوریل یک قدم مثبت به نظر می رسید. طبق آخرین گزارش مرکز آمار دانمارک تولیدات صنعتی در بازه زمانی مارس – می 3 .4 درصد کاهش داشت.   صنعت داروسازی با کاهش 3 .5 درصدی بیشترین کاهش را رقم زد. تولید در صنعت چوب و کاغذ در ماه می یک افت 6 .14 درصدی را تجربه کرد در حالی که در این ماه تولید در صنعت الکترونیک 7 .9 درصد نسبت به ماه قبل کمتر بود. تولید تجهیزات حمل و نقل، صنایع شیمیائی و پالایشگاه‌های نفتی به ترتیب 5 .31 و 9 .4 درصد رشد داشتند. (مرکز آمار دانمارک)

مقررات جدید حمل و نقل به نفع دانمارک

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه قوانین و مقررات جدیدی را درباره حمل بار با کامیون وضع کرد.  بنی انگل برخت، وزیر حمل و نقل دانمارک، ضمن استقبال از این مقررات گفت بسته جدید حمل و نقل کالا با پایان دادن به "شرکت های صندوق پستی" رقابت را افزایش خواهد داد.  اینگونه شرکت ها با یک آدرس در یک کشور با نرخ پائین مالیاتی به ثبت می رسند اما فعالیت های خود را در جاهای دیگر انجام می دهند.  در حالی که حمایت گسترده برای قوانین جدید وجود دارد، کشورهای اروپای شرقی بدلیل ترس از  اینکه "دستمزد مشابه برای همان شغل در همان مکان" باعث از دست رفتن مشاغل در کشورهای خود شود با آن مخالفت کرده بودند.  

این قانون در حالی وضع شد که مقامات دانمارک یک شرکت حمل و نقل را بخاطر پرداخت دستمزد پائین و شرائط زندگی نامناسب برای رانندگان فیلیپینی تحت پیگرد قضائی قرار داده اند. هدف این مقررات پایان دادن به فعالیت هائی که به رقابت سالم در حمل و نقل جاده ای ضربه می زند، تامین شرایط بهتر برای رانندگان و اجرای بهتر مقررات علیه تخلفات عنوان شده است. (دی آر)

پافشاری اتحادیه اروپا بر صندوق یارانه کرونا اما تخفیف در سهمیه بودجه 

شارز میشل، رئیس شورای اروپا، روز جمعه با ارائه یک پیشنهاد سازش برای بودجه بلند مدت، به دانمارک و متحدانش در "گروه 4" امتیاز داد، اما بر موضع اتحادیه اروپا در تشکیل صندوق برای جبران آسیب کرونا پافشاری کرد. آقای میشل پیشنهاد صندوق 750 میلیارد یوروئی را ارائه داد که شامل 500 میلیارد یورو یارانه و 250 میلیارد یورو وام خواهد بود تا با تاثیر مخرب ویروس کرونا در کشورهای عضو مقابله شود.  در همین حال وی گفت به کشورهائی که پرداخت آنها بیشتر از برداشت از بودجه کمیسیون اروپاست یک تخفیف داده خواهد شد. 

این تخفیف شامل حال چهار کشور دانمارک، سوئد، هلند و اتریش – موسوم به "مقتصد4" و آلمان نیز خواهد شد. دانمارک در حال حاضر یک تخفیف 5 .1 میلیارد کرونی (200 میلیون یورو) دریافت می‌کند اما اگر بودجه پیشنهادی دراز مدت اتحادیه اروپا به تصویب برسد پرداخت دانمارک به این بودجه سالانه 34 درصد افزایش پیدا خواهد کرد که رقمی در حدود 6 .6 میلیارد کرون (1 میلیارد یورو) خواهد بود .

سران اروپا برای بحث درباره بودجه و یارانه بازسازی برای اولین بار از زمان شیوع بیماری کووید-19 روز جمعه این هفته بطور حضوری در بروکسل گرد هم خواهند آمد. در گزارش ها آمده که در صورت تصویب صندوق یارانه 750 میلیارد یوروئی، تنها یک کشور کمتر از دانمارک متنفع خواهد گردید. ایتالیا و اسپانیا که آسیب زیادی از کرونا متحمل شده اند به ترتیب 173 و 140 میلیارد یورو بصورت یارانه و وام دریافت خواهند کرد. کمترین کمک نصیب لوکزامبورگ خواهد شد که کمتر از 2 .2 میلیارد یوروی سهم دانمارک خواهد بود. یونان با 15715 کرون (2100 یورو) برای هر نفر بیشترین دریافت سرانه  را دریافت خواهد کرد که پنج برابر مبلغ 2818 کرون سهم دانمارک خواهد بود. مته فردریکسن، نخست وزیر، مخالف بودجه درازمدت اتحادیه اروپا است اما ماه گذشته اعلام کرد که این بودجه را وتو نخواهد کرد. بودجه اتحادیه اروپا باید با اجماع به تصویب برسد. (دی آر)

تائید دو طرح دانمارکی در کمیسیون اروپا

کمیسیون اروپا دو طرح ارائه شده از جانب دولت دانمارک را برای اجراء به تصویب رسانده است. طرح های دانمارکی برای حمایت از کارکنان خود اشتغالی که از شیوع ویروس آسیب دیده اند ارائه شده است. طرح اول با بودجه تقریبی 5 .66 میلیون یورو، برای جبران کمبود نقدینگی کارکنان خود اشتغالی فعال در همه بخش های اقتصادی بجز بخش مالی در نظر گرفته شده است.  طرح دوم با بودجه تقریبی 8 .26 میلیون یورو، برای کارکنان خود اشتغالی که درآمد آنها وابستگی شدید به تامین کالا و خدمات به مراسم و گردهمائی‌های بزرگ که برای تابستان در نظر گرفته شده بود اما بخاطر کرونا لغو شده اند در نظر گرفته شده است. (eureporter.co)

کمک یک میلیون دلاری دانمارک به برنامه غذای سازمان ملل متحد

دانمارک  برای کمک به پناهجویان در کامپالا، پایتخت اوگاندا، مبلغ یک میلیون دلار در اختیار برنامه غذای سازمان ملل متحد قرار می دهد. گفته می‌شود این پناهجویان بخاطر شیوع ویروس کرونا و تاثیر اجتماعی- اقتصادی قرنطینه برای کنترل بیماری کووید-19 در وضعیت بسیار اسفناکی قرار گرفته اند. (africa-newsroom.com

افزایش صادرات و واردات بعد از قرنطینه

با بازگشائی تدریجی فعالیت های اقتصادی در دانمارک صادرات و واردات در ماه می روند افزایشی به خود گرفت.صادرات در این ماه یک افزایش 3 .3 درصدی را به ثبت رساند در حالی که در ماه آوریل شاهد کاهش 1 .6 درصدی بود.  در این ماه واردات نیز بعد از یک کاهش 4 .7 درصدی در ماه آوریل 4 .2 درصد افزایش یافت. در ماه می مازاد تجاری 2 .9 میلیارد کرون بوده است. در مدت سه ماهه منتهی به می 2020 صادرات و واردات به ترتیب کاهش 6 .7 و 6 درصدی را تجربه کردند. (مرکز آمار دانمارک)

نوونوردیسک  دانمارک هفتمین شرکت داروسازی دنیا

در گزارش سالانه مدواچ درباره 100 شرکت بزرگ دنیا شرکت نوونوردیسک، بزرگترین شرکت داروئی دانمارک به ارزش 58 .155 میلیارد دلار، در رتبه هفتم در میان غول های داروسازی در جهان قرار دارد. نوونوردیسک در رده بندی فروش و درآمد هفدهمین شرکت در جهان می‌باشد. (مدواچ)

پیشرو بودن دانمارک در دولت الکترونیکی

در بررسی سازمان ملل متحد درباره دولت الکترونیکی e-government ، دانمارک مجددا در میان 193 کشور رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است. در این رتبه بندی  خدمات آنلاین، ارتباطات، زیر ساخت ها و سرمایه انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. (برلینسکه)

امضای قرارداد برای تامین مالی زیرساخت پروژه‌های اجتماعی

اتحادیه اروپا، دانمارک و حکومت خودگردان فلسطین قراردادی را برای اجرای 16 پروژه زیرساخت برای فلسطینیان ساکن کرانه غربی تحت کنترل رژیم صهیونیستی اسرائیل امضاء کرده اند. در گزارش ها آمده که این توافق 8 .5 میلیون یوروئی برای تکمیل 16 پروژه زیرساخت اجتماعی در منطقه C از جمله مدارس، ساختمان‌های چند منظوره، مخازن آب و احیای شبکه‌های برق برای استفاده بیش از 24 هزار فلسطینی در نظر گرفته شده است.

حمایت دولت دانمارک از این پروژه از طریق برنامه اتحادیه اروپا برای توسعه منطقه C کرانه باختری انتقال داده خواهد شد. این کمک ها در راستای تعهد اتحادیه اروپا به دستیابی به راه حل دو دولت ارزیابی می‌شود.  این توافق چند روز بعد از ارسال نامه ای با امضای وزرای امور خارجه کشورهای فرانسه، ایتالیا، هلند، ایرلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، دانمارک، فنلاند، پرتغال و مالت به جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه، به امضاء رسیده است. وزرای امور خارجه این کشورهای اروپائی در نامه خود از آقای بورل خواسته بودند فهرستی از اقدامات مشخصی که می‌توان در صورت الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل انجام داد را تهیه نماید. (miff.dk.danmark-israel)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما