معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی عراق (دهه سوم تیرماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی عراق در دهه سوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سفر «محمد جواد ظریف» به عراق  

وزیر امور خارجه کشورمان، صبح روز یکشنبه 29 تیر 99 در رأس هیئتی دیپلماتیک وارد بغداد شد و مورد استقبال فواد حسین، همتای عراقی خود قرار گرفت. ظریف در این سفر یک روزه خود به بغداد با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، رئیس شورای عالی قضایی، وزیر امور خارجه عراق و نیز شماری از سران تشکل های سیاسی این کشور دیدار نمود . روز قبل از سفر ، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق، تأکید کرده بود که این سفر در راستای تقویت روابط دوجانبه و بررسی چالش‏های مشترک و امکان استفاده از فرصت های موجود برای تحکیم روابط انجام می‌شود. در همین راستا،  «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، نیز روز سه شنبه در تهران با مقامات بلندپایه ایرانی دیدار کرد. این سفر، چهارمین دیدار ظریف از عراق به عنوان وزیر امور خارجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.  وزیر امور خارجه ایران آخرین بار، چهارم خرداد ۹۸ در راس هیات بلندپایه سیاسی برای انجام یک سفر رسمی دو روزه به عراق سفرکرد. لازم به ذکر است که ظریف سومین وزیر خارجه در سطح جهان به شمار می آید که از زمان تشکیل دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر کنونی عراق، به بغداد سفر می‌کند جایی که پیش از این ایمن الصفدی و ژان ایو لودریان، وزرای امور خارجه اردن و فرانسه نیز راهی این شهر شده و با مقامات بلندپایه عراقی دیدار و گفت و گو کرده بودند. (میدل ایست نیوز، ایرنا) 

یک تن کمک دارویی و بهداشتی ایران به عراق ارسال شد

«ایرج مسجدی» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در بغداد اعلام کرد یک تن کمک دارویی و بهداشتی همزمان با سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق، وارد این کشور شد. وی افزود که این هدیه بهداشتی و دارویی در زمینه مقابله با بیماری کرونا است و ابراز امیدواری کرد بیماری کرونا هرچه زودتر از جامعه انسانی خصوصا دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق رخت بر بندد و همه در سلامتی و تندرستی در کنار هم زندگی کنند. مسجدی تاکید کرد که همکاری‌های بهداشتی و درمانی خوبی در شرایط حاضر بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران و طرف عراقی وجود دارد (ایرنا)

 صادرات ۵ میلیون تن کالا به عراق در بهار ۹۹

«حمید حسینی» دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق روز جمعه گذشته با اشاره به مشکلات گسترده عراق با ویروس کرونا گفت: در سه ماهه نخست امسال ۵ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار به عراق صادر شد. (ایرنا)

بیانیه عراق در خصوص گفتگوی سه جانبه با آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس

وزارت امور خارجه عراق جمعه 27 تیر در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد نمایندگان دولت این کشور، دولت آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس روز پنج شنبه از طریق ویدئو کنفرانس، یک جلسه گفتگوی سه جانبه برای بررسی پروژه اتصال شبکه‌های برق عراق و کشورهای عضو شورا برگزار کردند. این بیانیه می افزاید: « این جلسه با سازماندهی و پشتیبانی آمریکا برگزار شد و هدف از آن ایجاد راه کارآمد برای اجرای پروژه اتصال شبکه برق عراق و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود و دولت آمریکا، پایبندی خود را به تسهیل در اجرای این پروژه و ارائه پشتیبانی به منظور تامین انرژی برق لازم برای شهروندان عراقی و  توسعه اقتصادی به ویژه در استان‌های جنوبی اعلام نمود. همچنین دولت های عراق و آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس خواهان اجرای سریع و کامل تعهدات جامعه بین الملل در کنفرانس بین المللی کویت در رابطه با بازسازی عراق در سال 2018 میلادی شدند». شایان ذکر است وزارت برق عراق در ماه سپتامبر 2019 میلادی با سازمان اتصال برق شورای همکاری خلیج فارس قرارداد احداث دو خط انتقال 300 کیلومتری برای واردات دست کم 500 مگاوات برق از کشورهای عضو شورا به امضا رساند و قرار است این خطوط از کویت به بندر فاو در جنوب عراق کشیده شود و تامین مالی آن نیز بر عهده شورای همکاری باشد. (کُردپرس، ایرنا)

تلاش آمریکا برای صادرات برق از کشورهای عربی خلیج فارس به عراق

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش می‌کند مسیر همکاری عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در زمینه برق را تسهیل کند. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که واشنگتن خود را ملزم به حمایت از این طرح می‌داند و این پروژه موجب بهره‌مندی مردم عراق از برق و حمایت از توسعه اقتصادی این کشور به خصوص در استان‌های جنوبی خواهد شد وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار اجرای سریع بندهای مندرج در نشست بین‌المللی کویت در سال ۲۰۱۸ برای بازسازی عراق شد عراق ۱۳۵۰۰ مگاوات تولید برق دارد و برای تولید ۳۵۰۰ مگاوات دیگر در سال آتی برنامه‌ریزی می‌کند؛ با این وجود این کشور به ۲۰ هزار مگاوات برق نیاز دارد. (فارس)

درخواست کنترل دولت بر گذرگاه‌های مرز اقلیم کردستان

«شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل گروه «عصائب اهل الحق» در توئیتی از اقدامات دولت برای بسط حاکمیت دولت مرکزی بر گذرگاه‌های مرزی حمایت نمود اما نوشت: «دولت باید کنترل گذرگاه‌های مرزی را به اقلیم کردستان نیز گسترش دهد و فقط به گذرگاه‌های مناطق مرکزی و جنوبی عراق محدود نشود». (ایرنا)

عراق فرودگاه‌ها و مرزهای تجاری را باز گشایی می‌کند

بر اساس اعلام کمیته ملی سلامت و مبارزه با کرونا در عراق، از پنجشنبه هفته آینده 2 مرداد 99 (۲۳ جولای ۲۰۲۰) همه فرودگاه‌های عراق به روی پروازهای داخلی و خارجی بازگشایی می‌شود. همچنین فعالیت تجاری در سه گذرگاه شیب (چذابه)، منذریه (خسروی) و صفوان هم مرز با کویت از سر گرفته خواهد شد و همه محدودیت‌های سفرهای بین استانی که به سبب همه گیری ویروس کرونا اجرا شده بود، پس از عید قربان لغو خواهد شد. (ایرنا، میدل ایست نیوز)  

 کنترل گذرگاه مرزی «منذریه ـ خسروی» توسط نیروهای واکنش سریع عراق

نیروهای واکنش سریع عراق روز شنبه 21 تیر 99 کنترل گذرگاه مرزی منذریه ـ خسروی میان عراق و ایران را به دست گرفتند. خبرگزاری بغدادالیوم به نقل از «جمال کوجر»، عضو کمیسیون دارایی پارلمان نوشت: «عراق 22 گذرگاه مرزی رسمی دارد درحالیکه درآمد گذرگاه‌های عراق حدود 12 میلیارد دلار است اما فقط 2 میلیارد دلار به خزانه دولت واریز می‌شود و 10 تا 12 میلیارد دلار در سال، فساد مالی در گذرگاه‏ها است همچنین چندین گذرگاه غیررسمی ‌بعد از سال 2003 بوجود آمده که در کنترل احزاب هستند. (بغدادالیوم، میدل ایست نیوز)

مصاحبه رئیس اتحادیه فعالان اقتصادی عراق در خصوص تجارت با ایران و ملاقاتش با مصطفی الکاظمی

صبیح الهاشمی در مصاحبه اختصاصی با «ایرنا» گفت: « حجم مبادلات تجاری با ایران در دو سال گذشته به بیش از 10 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در بین تبادلات تجاری عراق با همسایگانش است و ترکیه در رتبه دوم قرار دارد. متاسفانه به دلیل تبعات ناشی از شیوع کرونا، در زمان حاضر تبادلات تجاری عراق با همه کشورها روند کاهشی داشته و طبق آخرین آمارها، این رقم با ایران نیز 6 میلیارد دلار برآورد شده است». وی با اشاره به دیدار اخیر خود با نخست وزیر افزود: « درباره تبادلات تجاری عراق با همسایگان بحث و گفت وگو و بر ضرورت کنترل گذرگاه‌های مرزی و منطقی کردن مبادلات تجاری بر اساس اصل صادرات و واردات تاکید شد زیرا مبادلات تجاری کشور ما با ایران و دیگر همسایگان، تاکنون به صورت یکسویه بوده، اما برنامه دولت الکاظمی داشتن سهمی معقولی از تبادلات تجاری با اصل صادرات کالاهای عراقی به این کشورها است» الهاشمی اضافه کرد: « عراق دست کم می‌تواند بین 30 تا 35 درصد از تبادل تجاری با همسایگان را به خود اختصاص دهد». به گفته وی، ایران جایگاه ویژه‌ای در مناسبات راهبردی عراق در مقایسه با دیگر کشورها دارد و برخوردار از مزیت‌هایی مانند نزدیکی و ارزان بودن کالاها و مواد اولیه تولید ایران است. (ایرنا)

تلاش عراق برای خروج از فهرست کشورهای پرخطر در «پولشویی و تامین مالی تروریسم»

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز از همتایان اروپایی خود، درخواست کرد با مصوبه کمیساریای اتحادیه اروپا برای وارد شدن نام عراق در لیست کشورهای پرخطر در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم مخالفت کنند. «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز گفت: « این وزارتخانه اقداماتی را جهت خروج از لیست اتحادیه اروپا در خصوص کشورهای پر خطر در «پولشویی و تأمین مالی تروریسم» در دست انجام دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی، عراق از این فهرست خارج شود». شایان ذکر است نزدیک به یک سال پیش، بانک مرکزی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که گروه ویژه اقدام مالی، رسماَ بغداد را از لیست سیاه پیگیری خود خارج کرده است. (فارس، میدل ایست نیوز)

اظهارات سفیر آلمان در بغداد در خصوص قراردادهای برق با عراق

«اوله دیل» سفیر آلمان در بغداد در مصاحبه‌ای در پاسخ سؤالی درباره اینکه فشارهایی بر دولت عراق اعمال می‌شود تا شرکت «جنرال الکتریک» قراردادهای برق با عراق را تصاحب کند، گفت: «بله، این درست است، آمریکا از اینکه شرکت آلمانی زیمنس توانست قراردادهای برق با عراق را از آن خود کند، خرسند نبود». پیشتر، منابع خبری عراقی  از امضای قرارداد شرکت آلمانی «زیمنس» و شرکت مصری «اوراسکوم» با وزارت برق عراق خبر داده بودند. (فارس)

شمار مبتلایان به کرونا در عراق از ۶۷ هزار نفر گذشت

شمار مبتلایان به کرونا در عراق از ۶۷ هزار نفر گذشت. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۴ نفر براثر ابتلا به کرونا در عراق جان باختند و شمار جان باختگان به ۲ هزار و ۷۷۹ نفر رسید. (صداوسیما)

موافقت مشروط عراق با سفر شهروندانش به خارج

کمیته ملی بحران کرونا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « شهروندان عراقی از این پس می‌توانند به خارج از کشور سفر کنند مشروط بر اینکه در بازگشت و در گذرگاه‌های مرزی آزمایش کرونا انجام دهند و پس از انجام آزمایش حتی اگر نتیجه ابتلای آنان به ویروس منفی باشد، باید تعهد دهند که ۱۴ روز در خانه قرنطینه شوند» ممنوعیت سفر اتباع عراقی به خارج در اسفند ۹۸ اجرا و از این زمان تاکنون همه مرزهای زمینی و هوایی بسته شد. (ایرنا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما