معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۵

قرارندادن ترکیه در فهرست کشورهای امن در دوران کرونا از سوی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا که هر 15 روز فهرست کشورهای امن در دوران کرونا را منتشر می‌کند ، بار دیگر ترکیه را در فهرست اسامی‌کشورهای امن این دوران قرار نداد.

اتحادیه اروپا که هر 15 روز لیست کشورهای امن در دوران کرونا را منتشر می‌کند، بار دیگر ترکیه را در فهرست اسامی‌کشورهای امن این دوران قرار نداد. ترکیه از نظر اتحادیه اروپا هنوز هم در لیست کشورهائی است که سفر به این کشور جز در موارد ضروری توصیه نمی‌شود. این گونه کشورها با کد نارنجی از سوی اتحادیه اروپا از دیگر کشورها تفکیک شده اند که ترکیه نیز هم اکنون در لیست کشورهای با وضعیت نارنجی می‌باشد.

هلند و بسیاری از کشورهای اروپایی در مقابله با شیوع بیماری کرونا افرادی را که از ترکیه به کشور بر می‌گردند را به مدت 14 روز به طور اجباری قرنظینه می نماید.

اتحادیه اروپا در آخرین گزارش خود، کشورهایی را که در آنها تعداد ابتلا به بیماری کووید 19 از هر 100 هزار نفر شانزده نفر و یا کمتر باشد را کشور امن تلقی می‌کند. این اتحادیه در گزارش خود افزوده است چنانچه تعداد افراد ابتلاء به بیماری کووید 19 در ترکیه کاهش یابد، این کشور میتواند به عنوان کشور امن از سوی این اتحادیه تلقی گردد.

اتحادیه اروپا در آخرین گزارش خود اعلام نموده است که هم اکنون میزان ابتلاء به بیماری کووید 19 در ترکیه از هر 100 هزار نفر در حدود 20 نفر بوده و این مورد سبب شده است تا این کشور از سوی اتحادیه اروپا در فهرست کشورهای با وضعیت نارنجی قرار گیرد. شرکتهای بیمه در اروپا نیز در خصوص مسافرت اتباع اروپایی به ترکیه هشدار داده اند و نسبت به بیمه مسافرتی افرادی که قصد سفر به ترکیه داشته باشند اقدام نمی‌کنند.

در ادامه گزارش آمده است که اتباع اروپایی که از سفر ترکیه به کشورشان برگردند در قرنظینه اجباری 14 روزه خواهند بود که  این مدت از مرخصی سالانه انها کسر نخواهد شد و این مورد می‌تواند مشکلاتی برای افراد شاغل ایجاد کند.

کشورهایی چون صربستان، مونته نگرو، بلغارستان، رومانی، مولداوی نیز در فهرست کشورهای با وضعیت نارنجی قرار گرفتند. اتباع این کشورها چنانچه بخواهند به طور ترانزیت از کشورهای دیگر در اروپا عبور کنند بایستی نتیجه منفی تست کرونای خود که بیش از 48 ساعت از آن نگذشته باشد را به مقامات مسئول در هنگام ورود ارائه نمایند. 

 مراکش که بیشترین مهاجر را به کشورهای اروپایی می فرستد از سوی اتحادیه اروپا کشور امن در دوران کرونا اعلام شده ولی علی رغم آن،  کشورهای اروپایی به اتباع مراکشی الاصل خود توصیه نموده اند که از سفر به مراکش پرهیز نمایند.

مرکز مهاجرت و توسعه اروپا–مدیترانه موسوم به ( EMCEMO ) اعلام کرده است که با توجه به قیمت بالای تست کرونا در مراکش ، ارقام ارائه شده از سوی این کشور در خصوص تعداد مبتلایان شفاف نبوده و بسیاری از شهرهای این کشور در خطر شیوع بیماری بوده و در چنین شرایطی از سفر به مراکش به جز در موارد ضروری بایستی خودداری شود.

اتحادیه اروپا در 1 آگوست سال جاری میلادی بار دیگر طی گزارشی نسبت به تجدید فهرست کشورهای امن در دوران کرونا اقدام خواهد کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما