معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۸- ۱۷:۵۰ - مشاهده: ۲۳۳

اخبار اقتصادی قطر (هفته سوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر هفته سوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اخبار و تحولات داخلی:

شرکت مواد غذایی حصاد: پمپاژ کردن سرمایه گذاری‌های جدید برای توسعه خودکفایی در قطر

شرکت مواد غذایی حصاد یکی از شرکت های سازمان سرمایه گذاری قطر از زمان تحمیل محاصره توسعه قابل توجهی در سرمایه گذاری‌های جدید در بخش های استراتژیک داخلی برای پوشش نیازهای بازار قطر انجام داد و هدف آن دستیابی به خودکفایی بوده است. علاوه بر این شرکت حصاد در تعدادی از کشورها از جمله قطر، استرالیا، عُمان، اردن، ترکیه و سودان سرمایه گذاری دارد و باضافه این در دیگر کشورها سرمایه گذاری‌های آینده هم دارد.

افزایش موجودی کالاهای ضروری در انبارهای استراتژیک قطر

مقامات قطری اعلام کردند ؛ در چارچوب طرح دولت برای تأمین محصولات مواد غذایی و مصرفی برای بازار محلی با میزان و مقدار کافی و با قیمت های مناسب و با کیفیت عالی طوری که پاسخگویی نیازهای شهروندان و مقیمی‌ها باشد، وزارت بازرگانی و صنعت قراردادهایی را با 14 شرکت به منظور افزایش انبارهای استراتژیک از کالاهای مواد غذایی و مصرفی به امضاء خواهد رساند. در این خصوص تاکید شد که مواد غذایی و مصرفی به مقدار کافی در انبارهای استراتژیک کشور وجود دارد.

عرضه روزانه 175 تن شیر تازه در  بازار قطر

منابع متعدد به «لوسیل» اظهار داشتند که مقادیر شیر تازه ای که روزانه به بازار عرضه می‌شود کافی و 6٪ بیش از نیاز است و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. آنها از مردم خواستند تا به اندازه نیاز خود خرید کنند با توجه به این که این لوازم به طور مرتب و مداوم با نرخ 175 تن در روز به بازار ارسال می‌شود .

یک منبع رسمی در شرکت صنایع غذایی «بلدنا» ، بر نظم و ثبات عرضه مقادیر منعقد شده با زنجیره‌های واردات از شیر تازه به بازار به صورت منظم و بدون هیچ گونه تأثیری کرده است و این که شرکت بلدنا از ابتدای تولید شیر اقدامات احتیاطی دقیقی را انجام می دهد و بنابراین کارمندان و کارگران در این شرکت کارهای معمول خود را با امنیت کامل انجام می دهند و گاوهای این شرکت کاملاً ایمن سازی می‌شوند و تحت مراقبت های پزشکی و سلامت تنگاتنگی قرار دارند.

بازرگان محمد بن ناصر الهاجری مالک کارخانه لبنیات " الوجبه " به لوسیل اظهار داشت که تولید روزانه به طور مرتب در بازار عرضه می‌شود و کارخانه تحت تأثیر اقدامات پیشگیرانه قرار نگرفته است .

الهاجری همچنین از ابتکار این کارخانه برای تهیه هر مقدار از لبنیات تحت نظارت وزارت بهداشت به صورت رایگان در هر هتلی با محل قرنطینه  و مشارکت در پشتیبانی از دولت برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا و جبران بخش اندکی از محبت دولت قطر، خبر داد.

تولید شیر روزانه قطر 175 تن در روز با نسبت 106٪ خودکفایی می‌باشد که بیشتر آن توسط شرکت بلدنا تولید می‌شود. در حالی که تولید شرکتهای غدیر ، العزب ، المزارع بخشی از این مقادیر می‌باشد. مصرف سالانه شیر و لبنیات قطر 230 هزار تن با میانگین روزانه 693 تن می‌باشد که 5 کارخانه موجود در کشور 550 تن از شیر و فراورده‌های آن با میزان کفایت 90٪  را تولید می‌کند. تولید داخلی محصولات لبنی  دائماً در حال افزایش است.

کشت موفقیت آمیز گندم در قطر

"خالد ناصر احمد" مدیر اجرایی شرکت کشاورزی الریان در گفتگویی منحصر به فرد به روزنامه الشرق اقتصادی در مورد حجم تولید پروژه 18 تن به طور روزانه خبر داد و گفت 90 نوع سبریجات از جمله گوجه فرنگی، خیار کدو و دیگر سبریجات توزیع می‌شود، وی افزود این شرکت علاوه بر این محصولات گندم را به این لیست خود اضافه کرد پس از آن که در کاشت و تولید این محصول موفق شد و در پایان ماه می سالجاری آن را برداشت کرد. وی افزود: این شرکت محصولات خود را به 30 مرکز تجاری در سراسر کشور و میدان‌های تره بار فروشی و هتل های 5 ستاره برای فروش عرضه می‌کند و تمام این محصولات زیر نظر وزارت شهرداری و محیط زیست صورت می‌گیرد. مدیر اجرایی شرکت کشاوری الریان در ادامه گفت ما علاوه بر سبزیجات، در دامداری هم فعالیت داریم و بیش از 10 هزار رأس گوسنفد و 1200 رأس گاو را دارا می‌باشیم که گوشت را به بازار محلی فراهم می‌کند.

خرید 25 درصد از سهام سن رایز فودز انترناسیونال توسط شرکت حصاد قطر

شرکت حصاد قطر، پیشگام در زمینه سرمایه گذاری در موراد غذایی، اعلام کرد، پس از تکمیل عملیات فروش سهام از شرکت « سن رایز فودز انترناسونال » کانادا ـ ترکیه، شرکت حصاد 25 درصد از سهام این شرکت را با موفقیت خریداری کرده است. مهندس "محمد الساده"، رئیس اجرای شرکت حصاد، گفت: ما تأکید می‌کنیم که این معامله با استراتژی‌های سرمایه گذاری شرکت همخوانی دارد و در دستیابی به امنیت غذای کشور کمک خواهد کرد.

امضای 9 قرارداد جدید برای پروژه‌های راه و زیرساختی با حضور نخست وزیر

"شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر وزیر کشور صبح  از طریق مجازی، شاهد امضای 9 قرارداد ساخت و ساز جدید برای پروژه‌های توسعه راه‌ها و زیر ساختی شهروندان به ارزش 3.6 میلیارد ریال، برای 5111 بُن مسکن در مناطق مختلف در سراسر کشور شد. در این جلسه مجازی خلاصه ای در مورد طرح و برنامه ریزی‌های این پروژه‌ها و توسعه زمین‌های جدید شهروندان برای سال 2020 و پروژه‌های زیر ساختی ارائه شد که شامل قراردادهای جاده‌ها، پارکینگ ها، سیستم فاضلاب، زهکشی‌های سطحی و زیر زمینی و تصفیه آب می‌باشد. نخست وزیر تأکید کرد که پروژه‌های زیر ساختی مربوط به زمین‌های شهروندان که در اولویت پروژه‌ها قرار گرفته است، بنا به دستور "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر است. نخست وزیر در توییتی نوشت: به سازمان اشغال ( کارهای زیر بنایی ) تأکید شده که در این پروژه‌ها تولیدکنندگان قطری باید در تمام مراحل اجرایی شرکن کنند.

از سوی دیگر "عبدالله بن عبدالعزیر بن ترکی السبیعی" وزیر شهرداری و محیط زیست تأکید کرد که این وزارتخانه برای تخصیص اراضی جدید در مناطق مختلف با هدف ایجاد و توسعه راهها و زیر ساخت تمایل دارد.

دکتر مهندس سعد بن احمد المهندی رئیس اشغال گفت: اشغال طی سال های اندک گذشته نزدیک به 34.918 بُن مسکونی از جمله 5045 بُن در اراضی جدید شهروندان و 29873 بُن در اراضی قبلی شهروندان خدماتش را ارائه کرده است.

بانک مرکزی: 23.5 درصد افزایش ذخایر بین المللی کشور

داده‌های بانک مرکزی قطر که صبح روز سه شنبه گذشته منتشر شد، حاکی از رشد مداوم کل ذخایر بین المللی به ارز و ورود آنها در پایان ماه ژوئن به سطح 203.3 میلیارد ریال است، این بدان معناست که حدود 8.7 میلیارد ریال یعنی 4.5 درصد در مقایسه با ژوئن 2019 افزایش یافته است. در سال 2018 در همین تاریخ مشابه به میزان 23.5 درصد افزایش را نشان می دهد. داده‌های بانک مرکزی همچنین حاکی از آن است که ذخایر رسمی در ماه ژوئن به سطح 147.7 میلیارد ریال رشد یافته است، در نتیجه افزایش تعادل با بانک های خارجی حدود 290 میلیون ریال به 32 میلیارد ریال و افزایش سهام طلا به ارزش 860 میلیون ریال به 9.41 میلیارد ریال رسیده است.

قطر پترولیوم بهترین شرکت اکتشافاتی

قطر پترولیوم به دلیل حضور گسترده جهانی خود در زمینه اکتشاف، در جوایز شرکت وود ماکنزی اکتشاف برای سال 2020، جایزه بهترین شرکت سال در زمینه « اکتشاف » را دریافت کرد. شایان ذکر است که قطر پترولیوم سومین شرکتی است پس از شرکت های اکسون موبیل ( 2018 ) و توتال فرانسه ( 2019 ) برنده این جایزه جهانی می‌شود.

حجم معامله بورس 38.6 میلیارد ریالی قطر طی شش ماهه اول سالجاری

شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار قطر ( للایداع المرکزی) بیان داشت، که ارزش معاملات کشور در شش ماه اول سال جاری بالغ بر 38.6 میلیارد ریال از طریق اجرای 981.4 معامله بوده است. گفته می‌شود که تعداد کل سهام معامله شده پس از اعمال مکانیسم تقسیم سهام به میزان قابل توجهی افزایش یافته است تا رشد 944 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده و به 18.9 میلیارد سهم برسد. داده‌های این شرکت نشان داد، نزدیک به 510 سرمایه گذاری جدید در نیمه اول سالجاری 2020 وارد بازار بورس قطر شده اند. . .

فرودگاه بین المللی حمد دومین فرودگاه برتر در جهان

مجله تراول پلاس لیسر، یکی از مهمترین مجلات مسافرتی بین المللی، جوایز « بهترین‌های جهان » را برای سال 2020 را اعلام کرده است، در حالی که فرودگاه بین المللی حمد در جایگاه دوم در بین بهترین فرودگاه‌های جهان قرار گرفت. جوایز تراول پلاس بر اساس همه پرسی جهانی به فرودگاه‌های جهانی اعطا می‌شود و خوانندگان مجله داده می‌شود تا برای 10 فرودگاه بهتر در جهان رای دهند. معیارهایی که برای ارزیابی بهترین فرودگاه‌های دنیا در این مجله در نظر گرفته شده شامل سهولت دسترسی و ورود به سیستم، مراحل بازرسی امنیتی، رستوران‌ها، خرید و طراحی می‌باشد و فرودگاه بین المللی حمد با معیارهایی که در طی آن رأی داده شد به نتایج متمایز دست یافته و در رده دوم بهترین فرودگاه جهان قرار رگرفته است.

 

ب) اخبار و تحولات خارجی:

وزیر بازرگانی و صنعت: رقابت قطر با سایر کشورها برای کسب مرکزیت اقتصادی

"علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت قطر در گفتگو با خبرگزاری روسیه گفت قطر مزیت رقابتی در زمینه صنعت را دارد، جائی که قطر در زمینه گاز در مقام اول قرار دارد و دارای ذخایر عالی نفت و فرآورده‌های نفتی را دارا است و این به قطر مزیت رقابتی را می‌دهد به ویژه در صنایع سنگین مربوط به نفت و گاز. وی بر قوت اقتصاد قطر تأکید نمود و گفت قوت اقتصاد آن طی 20 سال گذشته رشدی به میزان 10.5 درصد داشته است و از نظر رشد اقتصادی در رتبه سوم جهان و از نظر عدم بیکاری در رتبه اول قرار دارد.

وزیر بازرگانی: حجم مبادله 26.7 میلیارد دلاری تجاری میان قطر و آمریکا

"علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت قطر طی مشارکتش در اجلاس سرمایه گذاری در واشنگتن پایتخت آمریکا تأکید کرد، آمریکا یکی از مهمترین و بزرگترین شرکای استراتژیک قطر بشمار می آید و حجم مبادله تجاری بین دو کشور طی پنج سال اخیرر نزدیک به 26.7 میلیارد دلار بوده است. وی گفت، تراز بازرگانی میان دو کشور مازاد تجاری به نفع آمریکا به میزان 84.5 درصد معادل 22.6 میلیارد دلار بوده است و آمریکا اولین منبع صادرات قطری می‌باشد جائیکه قطر 19.43 درصد از صادراتش به آمریکا بوده است. وی در ادامه گفت: حدود 753 شرکت آمریکایی در دوحه در حال فعالیتند و نزدیک به 118 شرکت با سرمایه گذاری 100 درصد آمریکایی است و بیش از 63 شرکت آمریکایی تحت چتر مرکز مال قطر فعالیت دارند و نزدیک به 15 هزار شهروند آمریکایی در دوحه زندگی می‌کنند و حدود 5 هزار نفر آنها در شغلهایی در بحش خصوصی مشغول به کار می‌باشند.

حجم مبادله تجاری 71 میلیارد ریالی بین قطر و آمریکا

داده‌های دستگاه برنامه ریزی و آماری قطر نشان می دهد که حجم مبادله تجاری بین قطر و ایالات متحده آمریکا در سه سال گذشته به 71 میلیارد ریال افزایش یافته است. براساس بیانیه‌ها حجم صادرات نزدیک به 10.8 میلیارد ریال و واردات قطر از امریکا نزدیک به 60.2 میلیارد ریال و مازاد تجاری بین دو کشور نزدیک 49.2 میلیارد ریال بوده است.

سفیر قطر در آلمان: اقتصاد کشورمان همچنان رشدش را با گام های پایدار ادامه می دهد

"محمد جهام الکواری" سفیر قطر در آلمان در چهارمین شماره سالانه مجله "نوموف" آلمان که اخیراً منتشر شد، مصاحبه ای دارد که در آن سفیر تأکید کرد، اقتصاد قطر همچنان با گام های پایدار رشد خود را ادامه می دهد و مجموعه متنوعی از فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران محلی و خارجی ایجاد شده است. "الکواری" در مورد سطح روابط و همکاری‌های قطر ـ آلمان گفت: روابط بین دو کشور در تمام زمینه‌ها و به ویژه در زمینه اقتصادی بسیار مستحکم است و قطر در شرکت های بزرگ آلمان سرمایه گذاری دارد و امیدوار است که این همکاری‌ها با آلمان را توسعه و تقویت دهد، سفیر گفت: سرمایه گذاری‌های قطر در آلمان حدود 25 میلیارد یورو است و بیش از 300 شرکت آلمانی در بازار کار قطر در بخش های مختلف در حال فعالیت هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما