معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۶

رشد قیمت طلا در ویتنام و آثار ویروس کرونا بر این فلز گرانبها

افزایش قیمت طلا در ویتنام به سبب بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازارهای دیگر مانند بورس ، سود سپرده بانکی و غیره است.

افزایش قیمت طلا در ویتنام

در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت طلا در ویتنام می‌باشیم. شرکت طلا و سنگ‌های گران بها «اس جی اس[1]»  در تاریخ 7 جولای اعلام نمود که طلا به رقم 2170 دلار در هر اونس در ویتنام رسیده است که این رقم  از رکورد سال 2011 یعنی 2137 دلار بیشتر است.

قیمت طلا در ویتنام در 8 سال گذشته رقمی حدود 1784 دلار در هر اونس بوده است و این رقم همواره یک نمودار ثابتی را نشان میداد اما از چند روز گذشته قیمت این فلز گرانبها در ویتنام افزایش یافت. آقای «فان زونگ خانگ » مدیر بخش سرمایه گذاری شرکت بورس « Maybank Kim Eng » نخستین شرکت دارای سرمایه گذاری خارجی در ویتنام در بخش بورس اعلام کرد که کاهش نرخ بهره برای سپرده­ ها منجر به افزایش تقاضای خرید طلا در ویتنام شده است. چهار بانک دولت ویتنام از جمله «ویت کوم بانک»، «بی آی دی وی»، «ویت­تین بانک» و«آگری بانک» اخیراً نرخ سپرده 12 ماهه خود را از 6.5 درصد به 6 درصد کاهش داده­اند. از سوی دیگر؛ سقوط بازار بورس( کاهش 11 درصدی ) منجر به گرایش مردم ویتنام به خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری امن شده است. آقای «چان تان‌های» رئیس شرکت تجاری و سرمایه­ گذاری طلای ویتنام پیش بینی کرده است که قیمت طلا در 3 ماه آینده در ویتنام روند رشد خود را ادامه می دهد و در اواخر ماه اکتبر پیش از انتخابات آمریکا  روند کاهشی خواهد داشت.

 

 ویروس کرونا و افزایش قیمت طلا در جهان

 برخی از تحلیلگران دلیل افزایش قیمت طلا را ناشی از پاندمی‌کووید 19 و تنش­ های منطقه ای و استراتژیک می دانند. ماه گذشته شرکت «گلدمن ساچه[2]»  پیش بینی کرد که قیمت طلا می‌تواند در مدت سه ماه به 1800 دلار و در مدت یک سال به 2000 دلار برسد.

برخی محققان سبب افزایش قیمت طلا در جهان را مرتبط با تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در جهان و بویژه آمریکا می دانند زیرا سرمایه‌گذاران از احتمال عدم احیاء اقتصاد آمریکا در آینده نزدیک مطلع و آگاهند و برای حفظ دارایی و سرمایه‌ی خود رو به بازار طلا آوردند.

به گزارش دفتر بودجه مجلس آمریکا[3]، پیش بینی برای بهبود اقتصاد آمریکا پس از دوران کرونا نیازمند صرف 10 سال تلاش برای جبران پیامدهای این پاندمی است. این نهاد در آخرین گزارش خود اخطار داده است که پاندمی‌کرونا درآمد ناخالص ملی  آمریکا را  در 10 سال آینده کاهش خواهد داد. این نهاد معتقد است که بدون احتساب تورم،آمریکا حدود 15.7 هزار میلیارد دلار برابر با 5.3 درصد GDP  خود خسارت خواهد دید. شرکت «فیلیپ فیوچر[4]»  زیر مجموعه شرکت «فیلیپ کاپیتال[5]» اخیراً اظهار داشته که اقدامات فدرال رزو[6]  و پایین نگه داشتن نرخ بهره در کنار بازگشایی بازارهای آمریکا می‌تواند سبب کاهش قیمت طلا شود. از اوایل سال تا اکنون قیمت طلا نزدیک 17 درصد افزایش یافته است. دلیل دیگر مربوط افزایش قیمت طلا کاهش ارزش دلار است. پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک، ارزش دلار ضعیف‌ترگردد زیرا با توجه به چشم انداز تاریک اقتصادی آمریکا، تقاضای دلار در جهان رو به نزول است. در ماه ژوئن، ارزش دلار در مقایسه با 6 ارزی دیگر 1 درصد کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما