معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۷

اقدامات دانمارک در مقابله با تاثیرات اقتصادی، اجتماعی بیماری کرونا

اقداماتی که دولت دانمارک در مقابله با تاثیرات اقتصادی،اجتماعی بیماری کرونا بعمل آورده به شرح ذیل است.

 برداشته شدن محدودیت های سفر به اغلب کشورهای اتحادیه اروپا

دانمارکی‌ها برای سفر به تقریبا تمامی‌کشورهای عضو اتحادیه اروپا چراغ سبز دریافت کرده اند. محدودیت ها که از روز شنبه 7 تیر ماه برداشته می‌شوند شامل کشورهائی که نرخ ابتلاء به بیماری کووید -19 در آنها بالا باشد نخواهد شد. طبق اطلاعیه وزارت امور خارجه در لیست کنونی کشورهای ایرلند، مالت، رومانی، پرتغال، بریتانیا و بخش هائی از سوئد شرائط تسهیل سفر را بر آورده می سازند اما در وضعیت نارنجی قرار دارند.

هر پنجشنبه موسسه ملی سرم آمار نرخ ابتلاء در کشورها را اعلام خواهد کرد و در صورتی که نرخ ابتلاء در کشوری بالاتر از 20 نفر برای هر 100 هزار نفر باشد رفت و آمد به آن کشور ممنوع خواهد شد. (بی تی)

 

دانمارک منشاء ویروس کرونا در سوئد

یک گروه تحقیقات دانشگاه کپنهاگ به این نتیجه رسیده اند که احتمالا دانمارکی‌ها بودند که ویروس کرونا را به سوئد، ایسلند و لتویا انتقال داده اند. این در حالی است که خود این افراد در یک تفرجگاه اسکی در اتریش به این ویروس مبتلاء شده بودند. پروفسور متیوس کریستندل، یکی از نویسندگان این گزارش تحت عنوان "منشاء ویروس" گفت نوع جهش این ویروس در دانمارک بسیار شبیه به آن در سوئد، ایسلند و لتویا مشاهده شده بوده بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که منبع آن کجا  بوده است. (jv.dk)

 

نرخ بیکاری در بالاترین حد در هشت سال اخیر

علی رغم این که در ماه می‌بخش هائی از اقتصادی از قرنطینه خارج شد صف طولانی تعداد بیکاران همچنان در حال افزایش است. در این ماه 6200 نفر جدید مشاغل خود را از دست دادند تا جمع بیکاران به عدد 159400 نفر، 6 .5 درصد نیروی کار، برسد. از زمان شروع کووید-19 در دانمارک در ماه مارس تعداد 55600 نفر شغل خود را از دست داده اند. یک کارشناس اقتصادی گفت آمار ماه می تعجب برانگیز بود اما باید انتظار افزایش بیشتری در تعداد بیکاران باشیم. تعداد زیادی از شرکت ها از این وضعیت استفاده کرده و جابجائی‌هائی در پرسنل خود انجام داده اند بنابراین در طول چند ماه آینده تعداد بیشتری به لیست بیکاران اضافه خواهد شد. (بی تی)

 

وام 1 میلیارد دلاری برای نجات کسب و کار در دانمارک

بخش تجاری در دانمارک در مجموع یک میلیارد دلار وام گرفته تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. براساس طرح کرونا که دولت ارائه داد در مجموع 23600 شرکت آسیب پذیر مبلغ 6.8 میلیارد کرون (1 میلیارد دلار) وام بدون بهره از دولت دریافت داشته اند تا بتوانند سر پا باقی بمانند. مورتن بوداسکو، وزیر مالیات، گفت بحران کرونا تعداد زیادی از شرکت ها را با تهدید روبرو کرده بنابراین وی خوشحال است که شرکت ها از این فرصت استفاده کرده تا بتوانند نقدینگی خود را در این دوران سخت افزایش دهند. طبق گزارش ها این وام ها باید تا اول ماه آوریل سال 2021 بازپرداخت شوند. (بی تی)

  

افزایش سهم دولت در هواپیمائی شرکت اسکاندیناوی ( SAS) با کمک مالی 1 میلیارد کرونی

در پی بحران بیکاری ناشی از بیماری کرونا دولت دانمارک به کمک شرکت هواپیمائی اس.آ.اس آمده است. یک روز بعد از این که این شرکت از اخراج 1500 نفر از کارکنان خود در دانمارک خبر داد دولت های دانمارک و سوئد و بنیاد کنوث الیس والنبرگ در سوئد، سه سهامدار عمده این شرکت، از کمک 1.3 میلیارد کرونی خود به این خطوط هوائی پرده برداشتند.

در این توافق سهام هر کدام از دولت های سوئد و دانمارک در این خطوط هوائی به حدود 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در فصل گذشته اس.آ.اس 2.5 میلیارد کرون (350 میلیون دلار) ضرر به ثبت رساند و در ماه آوریل نسبت به اخراج 5000 نفر، 40 درصد نیروی کار خود، هشدار داد. روز دوشنبه تعداد 1593 نفر از پرسنل این هواپیمائی از جمله 684 خدمه هواپیما، 176 خلبان، 586 کارکنان فرودگاهی، 96 نفر تکنیسین و 51 نفر اداری مشاغل خود را از دست دادند. (دی آر)

 

اخراج در شرکت های دانمارکی 

شرکت خدمات عمومی  ISSکه عمدتا در ارائه خدمات بهداشتی و نظافت فعالیت دارد 300 نفر از کارکنان خود را اخراج کرد. دلیل این امر کاهش درآمد بخاطر کاهش در فعالیت های اقتصادی عنوان شده است.

در همین حال شرکت حمل و نقل دریائی و تدارکاتی دی دی اف.دی اس. DFDS، اعلام کرد که در ماه‌های آینده مجبور به اخراج 650 نفر از کارکنان خود خواهد شد. این شرکت در حال حاضر در حدود 8600 نفر را در استخدام خود دارد و همه گیری کرونا بر بخش حمل و نقل و مسافربری، از جمله فعالیت های این شرکت تاثیر مخرب گذاشته است. (بورسن)

هزینه 20 میلیون دلار برای ماسک های "جعلی" چینی

مقامات بهداشت دانمارک در جریان یک کلاهبرداری ترغیب به خرید 7.5 میلیون ماسک جعلی محافظت کرونا از چین شده اند. در ماه آوریل و در اوج شیوع کرونا در کشور یک تامین کننده چینی به منطقه بهداشت کپنهاگ پیشنهاد خرید 7.5 میلیون ماسک به قیمت 19.5 میلیون دلار را داد. بررسی‌ها نشان از آن دارد که علامت CE، تائیدیه استاندارد اتحادیه اروپا، که بر روی این ماسک ها حک شده بوده قلابی و جعلی بوده و از یک مرکز تست آلمانی کپی برداری شده بوده است. در واقع این ماسک ها طبق استاندارد چین بوده اما در حد استاندارد اتحادیه اروپا نبوده اند ولیکن بدلیل نیاز مبرم به این محصولات موسسه ملی سرم و مرکز فناوری ایمنی دانمارک بدون انجام تست خرید را مورد تائید قرار دادند. این محصول توسط شرکتی به دانمارک حمل شده بوده که صاحبت آن تحت پیگرد مقامات چینی قرار دارد. علاوه براین، ماسک های درون جعبه‌ها هرگز برای تشخیص استاندارد اروپا تست نشده بوده اند. (دی آر)

 

اضافه شدن 8030 نفر جدید به لیست بیکاران

تعداد 8030 نفر به لیست مزایابگیران بیکاری در دانمارک اضافه شد تا تعداد کل بیکاران به 185913 نفر برسد که بالاترین رقم در طول هشت سال گذشته می‌باشد. در طول بحران کرونا تعداد 54076 نفر مشاغل خود را از دست داده اند. (دی آر)

   

آزمایش داروی جدید کووید-19

مقامات بهداشت دانمارک به محققان اجازه داده اند یک درمان آنتی بادی (پادتن) در معالجه کووید-19 را آزمایش کنند. شرکت بیوتک یونین از داروی UNI911 در این برنامه استفاده خواهد کرد. داروی UNI911 قبلا برای معالجه امراض گوارشی بکار گرفته می‌شد و در آزمایشات بر روی حیوانات نشان داده که می‌تواند ویروس کرونا را کشته و از گسترش آن جلوگیری بعمل آورد. یک تحقیق در کره جنوبی هم نشان داده که این دارو در درمان بیماران کووید-19 از داروی رمدسیویر remdesivir موثرتر بوده است.  (تی وی2)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما