معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۵

کمک‌های توسعه‌ای کشور فنلاند

مسئول اصلی اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای و تخصیص و ارائه کمک‌های توسعه‌ای به کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته در کشور فنلاند، وزارت امور خارجه این کشور هست. اولویت‌های این کشور در ارائه کمک‌های توسعه‌ای عبارت‌اند از: تقویت جایگاه و حقوق زنان و دختران، تقویت پایه‌های اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه و ایجاد اشتغال، آموزش، تقویت جوامع کارآمد و دموکراسی، تغییرات اقلیمی و منابع طبیعی.

در بودجه سال 2020 دولت فنلاند، مجموعاً یک میلیارد و 32 میلیون یورو جهت کمک‌های توسعه‌ای اختصاص‌یافته که از این میزان 606 میلیون یورو برای ارائه کمک‌های رسمی‌توسعه‌ای (ODA) تخصیص داده‌شده است.

نهاد متولی اتخاذ سیاست توسعه‌ای در فنلاند

مسئول اصلی اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای و ارائه کمک‌های توسعه‌ای به کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته در کشور فنلاند، وزارت امور خارجه این کشور هست، لیکن از آنجائی که کشورهای درحال‌توسعه از تصمیماتی که در سطح ملی، اتحادیه اروپا و بین‌المللی درزمینهٔ سیاست‌های مهاجرتی، زیست‌محیطی، کشاورزی، تجاری و امنیتی اتخاذ می‌گردد، متأثر می‌شوند، دیگر وزارتخانه‌های دولتی فنلاند نیز در اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای این کشور ایفای نقش می‌نمایند.

اهداف فنلاند در ارائه کمک‌های توسعه‌ای

اهدافی که وزارت امور خارجه فنلاند در ارائه کمک‌های توسعه‌ای به آن اشاره نموده است عبارت‌اند از: کمک به کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته برای رفع فقر و کاهش نابرابری و تقویت توسعه پایدار هست. ازنظر دولت فنلاند همکاری‌های توسعه‌ای بین آن کشور و کشورهای هدف، فرصتی برای زندگی بهتر برای میلیون‌ها نفر فراهم خواهد کرد.

اولویت‌های فنلاند در همکاری‌های توسعه‌ای و ارائه کمک‌های توسعه‌ای

اولویت‌های فنلاند در همکاری‌های توسعه‌ای و ارائه کمک‌های توسعه‌ای به کشورهای درحال‌توسعه با توجه به ارزش‌های این کشور، به شرح زیر می‌باشند:

  • تقویت جایگاه و حقوق زنان و دختران، با تأکید بر بهداشت و حقوق جنسی و باروری؛
  • تقویت پایه‌های اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه و ایجاد اشتغال، با تأکید بر نوآوری‌ها و نقش زنان در اقتصاد و کارآفرینی بانوان؛
  • آموزش، تقویت جوامع کارآمد و دموکراسی، با تمرکز بر آموزش باکیفیت بالا، نظام‌های مالیاتی اصلاح‌شده و حمایت از دموکراسی و حاکمیت قانون؛
  • تغییرات اقلیمی و منابع طبیعی، با تمرکز بر تقویت سازگاری در کنار کاهش اثرات تغییرات اقلیمی، تأمین امنیت غذایی و امنیت آب، پیشگیری از بروز بلایای طبیعی و جوی، حفاظت از جنگل‌ها و تنوع زیستی؛

همکاری‌های توسعه‌ای فنلاند با کشورهای درحال‌توسعه با تمرکز بر آفریقا

تمرکز جغرافیایی همکاری‌های توسعه‌ای فنلاند بر همکاری با کشورهای آفریقایی با تمرکز ویژه‌بر کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته هست. ازنظر جغرافیایی، فقیرترین مناطق در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و بخش‌هایی از خاورمیانه و جنوب آسیا قرار دارند. تخمین زده می‌شود که در سال 2030 بیش از نیمی از افرادی که از فقر رنج می‌برند در جوامع در معرض خشونت قرار دارند. کشورهای موردنظر فنلاند در این حوزه عبارت‌اند از: اتیوپی، سومالی، کنیا، تانزانیا، زامبیا و موزامبیک، به همراه افغانستان، نپال و میانمار.

طی یک دوره دولت، 75 درصد کمک‌های توسعه‌ای فنلاند به لحاظ موضوعی به تغییرات اقلیمی و به لحاظ جغرافیایی 60 درصد کمک‌ها به کشورهای آفریقایی اختصاص می‌یابد.

ارزش کمک‌های توسعه‌ای تخصیص‌یافته در بودجه 2020 دولت فنلاند

کل بودجه تخصیص‌یافته برای همکاری‌های توسعه‌ای از سوی وزارت امور خارجه در بودجه سال 2020 فنلاند، 1،032 میلیون یورو (یک میلیارد و 32 میلیون یورو)
هست. از این مقدار مجموعاً 606 میلیون یورو برای کمک‌های رسمی‌توسعه‌ای (ODA) اختصاص داده‌شده است. 190 میلیون یورو نیز برای سهم فنلاند به همکاری‌های توسعه‌ای اتحادیه اروپا، 99 میلیون یورو برای سایر اشکال همکاری‌های توسعه‌ای، 14 میلیون یورو برای مدیریت بحران‌های طبیعی، سرمایه‌گذاری در سیاست توسعه‌ای، 29 میلیون یورو برای افزایش سرمایه صندوق همکاری فنلاند (Finnfund) و 94 میلیون یورو برای پذیرش پناهندگان تخصیص داده شد.

 

 نمودار کمک‌های توسعه‌ای فنلاند 2024-2019

اولویت‌های فنلاند در همکاری‌های توسعه‌ای و ارائه کمک‌های توسعه‌ای

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما