معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۸۱

جایگاه اتریش در جدیدترین گزارش رتبه بندی نوآوری اتحادیه اروپایی

در گزارش رتبه‌بندی نوآوری اروپا که در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰، از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا منتشر شد، اتریش جایگاه هشتم را در میان کشورهای عضو این اتحادیه کسب کرده است. اتریش در رتبه‌بندی مذکور در سال ۲۰۱۹، جایگاه نهم را به دست آورده بود و ازاین‌رو در رتبه‌بندی جدید یک رتبه جایگاه خود را بهبود بخشیده است.

در این رتبه‌بندی شاخص‌های ذیل موردبررسی قرارگرفته‌اند:

1- منابع انسانی

2- سامانه‌های موجود برای انجام پژوهش‌های ویژه در حوزه نوآوری

3- فضای اقتصادی-سیاسی مناسب برای ترویج و پشتیبانی از نوآوری

4- تأمین مالی و پشتیبانی‌های سیاسی

5- سرمایه‌گذاری‌های شرکتی

6- تعداد طرح‌های مطروحه حوزه نوآوری در یک سال

7- همبستگی زیرساخت‌ها و امکان شبیه‌سازی برای همکاری‌های حوزه نوآوری

8- سرمایه‌های معنوی و دانش

9- تأثیر بر اشتغال

10- تأثیر نوآوری بر میزان فروش واحدهای صنفی

 براساس دسته‌بندی این گزارش، کشورهای اروپایی در چهار گروه نسبت به میانگین اروپایی قرارگرفته‌اند:

۱- گروه نخست: رهبران نوآوری؛ پنج کشور عضو اتحادیه اروپایی که شاخص نوآوری آن‌ها در سال گذشته ۱۲۵ درصد میانگین اروپایی بوده است، عبارت‌اند از: دانمارک، فنلاند، لوکزامبورگ، هلند و سوئد

۲-گروه دوم: نوآوران قدرتمند؛ که شامل هفت‌کشور عضو اتحادیه اروپایی که شاخص نوآوری آن‌ها در سال ۲۰۱۹ بین ۹۵ تا ۱۲۵ درصد از میانگین اروپایی بوده است. این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، ایرلند و پرتغال.

۳-گروه سوم: نوآوران میانه؛ شامل سیزده کشور عضو اتحادیه اروپایی که شاخص نوآوری آن‌ها بین ۵۰ تا ۹۵ درصد میانگین اروپایی بوده است. این کشورها عبارت‌اند از: کرواسی، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، ایتالیا، لتونی، ستونی، مالت، لهستان اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا.

۴-گروه چهارم: نوآوران در حال رشد؛ دو عضو نسبتاً جدید اتحادیه اروپایی که شاخص نوآوری آن‌ها در سال ۲۰۱۹، کمتر از ۵۰ درصد میانگین اروپایی بوده است. این کشورها عبارت‌اند از: بلغارستان و رومانی.

خانم ماریانا کونل، مشاور دبیر کل اتاق فدرال اقتصادی اتریش در خصوص جایگاه اتریش در حوزه نوآوری گفت: ما باید تلاش نماییم در دوره بعدی این پژوهش در گروه نخست یعنی در میان رهبران نوآوری قرار گیریم. وی همچنین افزود: نوآوری پایه اصلی رشد اقتصادی در جهان امروز است و میزان توانایی رقابت در بازارهای جهانی را می‌توان با افزایش میزان نوآوری و تسلط بر فناوری‌های روز افزایش داد.

مرکز آمار اتریش در خصوص این گزارش در وب‌سایت خود نوشت: در حال حاضر ۶۳ درصد از شرکت‌های اتریشی درزمینهٔ های گوناگون، تمرکز بر نوآوری و دسترسی بیشتر به فناوری‌های روز دارند. هرچند این میزان شرایط خوبی را برای اتریش فراهم آورده، بااین‌وجود توانایی‌های بالقوه اتریش در حوزه نوآوری می‌تواند، این میزان را با همراهی و پشتیبانی دولت به‌ویژه وزارت فدرال اقتصاد و دیجیتال‌سازی افزایش دهد. ما در اتریش مهم بودن این مسئله را به‌خوبی درک نموده‌ایم و در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ توانستیم تا گروه دوم این دسته‌بندی ارتقاء یابیم.

انجمن تأمین مالی و حمایت از طرح‌های پژوهشی اتریش FFG در خصوص این گزارش اعلام کرد: ما با وزارت فدرال حمل‌ونقل، فناوری و نوآوری و همچنین وزارت اقتصاد و دیجیتال‌سازی و تمامی مراکز پژوهشی و آموزشی در اتریش در ارتباط مستقیم هستیم تا بتوانیم با استفاده از منابع داخلی، اروپایی و بین‌المللی بهترین شرایط را برای رشد در حوزه نوآوری برای اتریش فراهم آوریم. این انجمن همچنین در ادامه در خصوص جایگاه اتریش در این گزارش می‌نویسد: رتبه اتریش در این گزارش به‌ویژه در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط و پایبندی آنان به توسعه زیرساخت‌های نوآوری بسیار حائز اهمیت هست و امیدواریم بتوانیم با بهره‌برداری از منابع بسته مالی حمایتی اتحادیه اروپا موسوم به Horizon 2020 جایگاه اتریش را ارتقاء بخشیم. آقای کلاوس پساینر، ریاست انجمن مذکور در ادامه می‌افزاید: نتایج این گزارش هم یک تشویق است و هم یک زنگ خطر برای ما؛ زیرا جایگاه ما در رتبه هیجدهم اروپا و در گروه دوم، نشان از این دارد که هنوز تا رسیدن به استانداردهای قابل‌قبول اتریش فاصله بسیار داریم.

خانم دکتر شرامبوک، وزیر فدرال اقتصاد و دیجیتال‌سازی اتریش پس از انتشار این گزارش در نشست خبرگزاری آپا گفت: توان بالای اتریش در نوآوری و فناوری، بازار اشتغال داخلی را توسعه خواهد داد.

هم‌زمان با گزارش رتبه‌بندی نوآوری کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۱۹ نیز منتشرشده است. در این گزارش اتریش جایگاه بیست و یکم را در میان ۱۲۹ کشور کسب کرده است. رتبه اتریش براساس گزارش شاخص جهانی نوآوری، نسبت به سال ۲۰۱۸، تغییری نداشته است.

در گزارش شاخص جهانی نوآوری، به فاکتورهای قوت و ضعف اتریش به شرح ذیل اشاره گردیده است:

نقاط قوت:

  • ثبات در قوانین
  • متمرکز نمودن هزینه‌های جاری در حوزه نوآوری
  • سرمایه انسانی و پژوهشی
  • تحصیلات تکمیلی
  • توانایی لجستیکی

نقاط ضعف:

  • آسان نبودن شرایط برای شروع تجارت
  • عدم سهولت دریافت وام‌های بانکی
  • پیچیدگی درروند و قوانین سرمایه‌گذاری
  • پایین بودن نرخ رشد سرانه درآمد ناخالص داخلی نسبت به دیگر کشورهای پردرآمد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما