معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۰- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق (نیمه اول تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق (نیمه اول تیرماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عراق واردات 27 محصول کشاورزی از اقلیم کردستان به استان‌های دیگر را ممنوع کرد

رووداو:

براساس این دستورالعمل وزارت کشاورزی عراق، واردات 27 محصول کشاورزی شامل انواع میوه، سبزیجات، حبوبات و فراورده‌های دامی از اقلیم کردستان به سایر نقاط عراق را ممنوع کرده است

سخنگوی وزارت کشاورزی فهرست محصولاتی که واردات آنها ممنوع شده را چنین عنوان کرد: گندم، جو، ذرت، خیار، بادمجان، کلم، هویج، گوجه فرنگی، کاهو، سیر، کدو حلوایی، فلفل، خرما، سیب زمینی، چغندر، شلغم، عسل، شیره، خرما، هندوانه، خربزه، باقالی،کنار، گندم علوفه، جو علوفه، ذرت علوفه ای و پروتئین دامی .
همچنین وزارت کشاورزی واردات گوشت کانادایی، ماهی‌های تزئینی، عقاب و پرندگان وحشی، تخم مرغ، مرغ زنده، مرغ ذبح شده، دام زنده برای ذبح مانند گوساله و گاو از آفریقا، طیور و پرندگان از کشورهایی که مبتلا به آنفولانزای مرغی هستند را ممنوع کرده است.

  

 

 اقلیم کردستان باید در پایبندی به توافق اوپک پلاس، بیش از 370 هزار بشکه نفت تولید نکند.

 رووداو:  

عبدالجبار وزیر نفت عراق ، در ادامه نیز در رابطه با میزان همکاری دولت اقلیم کردستان با دولت فدرال عراق در این زمینه تصریح کرد: گفت و گو با اقلیم کردستان و تاکید بر لزوم پایبندی آن به تصمیم های اوپک و این که تولید نفت اقلیم از 370 هزار بشکه در روز فراتر نرود، ادامه دارد.

وزیر نفت عراق ضمن تاکید بر این که دولت فدرال عراق به لزوم یکپارچگی با اقلیم کردستان در تصمیم گیری و سیاست های کلی باور دارد، خاطر نشان ساخت: بحث و گفت و گو با هدف بازسازی رابطه میان مرکز و اقلیم و این که با در نظر گرفتن حقوق اقلیم در قانون اساسی عراق، همه میادین نفتی کشور مشمول یک سیاست نفتی واحد باشند و مدیریت ثروت و منابع نیز در چارچوب سیاست فدرال باشد، ادامه دارد.

 اقلیم کردستان/ راه اندازی چندین کارگاه بازیافت زباله در آینده ی نزدیک

 باس نیوز: 

سخنگوی وزارت شهرداری و گردشگری حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد دو پروژەی بازیافت در مراحل پایانی خود هستند و در تلاش هستیم تعداد سوله های بازیافت را در سطح اقلیم کردستان افزایش دهیم.

در همین ارتباط کوردو شعبان سخنگوی وزارت شهرداری و گردشگری به (باس‌نیوز) گفت: “کارگاه بازیافت سلیمانیه توسط بخش خصوصی دایر شده و در حال حاضر فعال است، این فرصت خوبی‌ست برای نجات شهر از تلنبار زباله، از سوی دیگر، کارگاه بازیافت آکری نیز به مراحل پایانی خود رسیدە است”.

وی گفت: “کارگاه‌های بازیافت کانی قرژاله در هولیر و راپرین نیز به پایان رسیده و شرکتهای اجرائی نیز مشخص شدەاند، این کارگاه‌ها آماده ی افتتاح هستند.

بنابر سخنان کوردو شعبان، تاسیس این کارگاه‌ها فرصت‌های شغلی برای شهروندان ایجاد می‌کند و محیط زیست را از انباشت زباله نجات میدهد.

73 درصد کارهای پروژه بزرگراه کلار_کفری به پایان رسیده است

باس نیوز: 

با وجود بحران مالی و تعطیلی رسمی، کار کردن در پروژە بزرگراه کلار_کفری ادامە دارد و 73 درصد کار‌های آن به پایان رسیدە است.

در این باره، عدنان خلیل، مدیر راه و ترابری گرمیان، به ''باس‌نیوز'' اعلام کرد: ''با وجود بحران مالی و تعطیلات مربوط بە پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا، تا  دوشنبه، نهم تیرماه، کار کردن بر روی پروژە ساخت بزرگراه کلار_کفری ادامه دارد و 73درصد کارهای آن به پایان رسیدە است.''

پیشتر سازمان‌ها و NGOهای جامعە مدنی برای کاهش حوادث رانندگی بارها درخواست کرده بودند که راه ارتباطی کلار_کفری به بزرگراه تبدیل شود، ولی بحران مالی مشکلی بر سر راه انجام دادن این پروژە مهم بود.

 

 

  

گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان تحت کنترل بغداد نیستند و باید بسته شوند

کردپرس : 

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب در مجلس عراق ضمن تاکید بر لزوم تسلط دولت فدرال بر همه گذرگاه‌های مرزی، خواهان تعطیلی گذرگاه‌های اقلیم کردستان شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب در مجلس عراق همچنین تاکید کرد که برخی گذرگاه‌های غیر رسمی در اقلیم کردستان وجود دارند که تحت کنترل قرار نگرفتند و درآمدهای آنها نیز تحویل دولت فدرال داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس عراق از هم پیمانی سائرون وابسته به جریان صدر به رهبری مقتدی صدر، ضمن تاکید بر این که گذرگاه‌های رسمی اقلیم کردستان نیز تحت کنترل دولت فدرال نیستند، خواهان تعطیلی آنها شد.

 232 مبتلای جدید و 14 قربانی، آخرین آمار کرونا در اقلیم کردستان

رووداو: 

با شناسایی 232 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در اقلیم کردستان آمار ابتلا در اقلیم به 5 هزار و 904 مورد افزایش یافته و تعداد یک هزار و  767مبتلا نیز بهبود یافته و با ثبت 14 مورد فوت نیز شمار قربانیان این بیماری در اقلیم به 200 تن رسید

 

مقررات منع آمدورفت از بامداد امروز در اربیل به اجرا گذاشته شد

کردستان 24: 

hجرای مقررات آمدورفت کە از بامداد روز سه‌شنبه 9 تیرماه آغاز شده است، به  مدت 6 روز ادامه خواهد داشت و بر اساس آن هرگونه آمد و رفت میان اربیل و دیگر استان‌ها ممنوع خواهد بود.

نانوایی‌ها، فروشگاه‌های محلەها، مغازه‌های سبزی و میوه‌فروشی، ترەبار بزرگ شهر وسایل نقیله‌ی تأمین‌کننده کالاهای فروشگاه‌ها و حمل‌ونقل دارو، داروخانه‌های کشیک، اتومبیل‌های توزیع کپسول‌های گاز خانگی، شرکت‌های ارتباطات و تانکرهای توزیع سوخت توربین‌های تولید برق از این مقررات مستثنا خواهند بود.

طبق این مقررات، تردد شهروندان هرروز از ساعت 12نیمەشب تا 6بامداد برای انجام امورات ضروری آزاد خواهد بود.

 عراق مقدار صادرات و مبلغ درآمد نفت خود در ماه گذشته را اعلام کرد

 باسنیوز :

 وزارت نفت حکومت عراق مقدار صادرات و مبلغ درآمد نفت خود در ماه گذشته میلادی را اعلام کرد.  عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، در بیانیەای اعلام کرد کە در ماه گذشته میلادی (ماه ژوئن 2020) عراق 84 میلیون و 490 هزار و 194 بشکه نفت صادر کردە است.

 بنا بە این بیانیه، درآمد نفت صادراتی عراق در ماه گذشتە بیش از دو میلیارد و 861 میلیون و 140 هزار دلار بودە است. در این بیانیە مقدار نفت صادراتی از مناطق مختلف نفتی عراق در ماه ژوئن 2020 بە شرح زیر اعلام شدە است:

 -‌ 81 میلیون و هفت هزار و 675 بشکه نفت از مناطق نفتی بصرە و وسط عراق.

 - سه میلیون و 482 هزار و 519 بشکه نفت از مناطق نفتی کرکوک.

 آخرین آمار ابتلا به کرونا در اقلیم کردستان:

رووداو:  

 طی 24 ساعت اخیر (11 تیرماه 1399) 2312 تست تشخیص ابتلا به ویروس کرونا انجام شده که جواب 259آزمایش مثبت اعلام شده است."

با این احتساب مجموع کل مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر اقلیم کردستان، 6 هزار و 403 نفر می‌باشد و از این تعداد دو هزار و  ٨٥٥ مبتلا نیز بهبود یافته و همچنین 213 مورد فوتی، ثبت و گزارش شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما