معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۷

آغاز مجدد انتقال گاز روسیه به ترکیه

انتقال گاز روسیه به ترکیه ازطریق خط لوله انتقال گاز موسوم به جریان ترک Turk Stream که به دلیل تعمیر و نگهداری سالانه متوقف شده بود در تاریخ 29 ژوئن سال جاری میلادی از منطقه آناپا Anapa در روسیه به ترکیه مجددا آغاز شد .

 انتقال گاز روسیه به ترکیه ازطریق خط لوله انتقال گاز موسوم به جریان ترک Turk Stream که به دلیل تعمیر و نگهداری سالانه متوقف شده بود در تاریخ 29 ژوئن سال جاری میلادی از منطقه آناپا Anapa در روسیه به  ترکیه مجددا آغاز شد .

گاز روسیه پس از شش روز توقف از طریق دو خط لوله انتقال گاز از منطقه آناپا  Anapa در روسیه به تاسیسات گازی کی کوی  Kıyıköy در خاک ترکیه وارد شد  .خط لوله گازجریان ترک دارای دو خط انتقال بوده که هر خط انتقال گاز دارای 15.75 میلیارد متر مکعب بوده که در کل 31.5 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به ترکیه منتقل می‌کند و از این مقدار خط اول مایحتاج گاز ترکیه را فراهم نموده و خط لوله دوم نیز گاز روسیه را از طریق ترکیه به اروپا ارسال می نماید  .

 در راستای تکمیل خط انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق ترکیه ، شرکت گاز جریان ترک که 50 درصد از سهام آن متعلق به شرکت بوتاش و 50 درصد دیگر نیز متعلق به شرکت گاز پروم است نسبت به ساخت خط لوله انتقال گاز به طول 142 کیلومتر از تاسیسات گازی کی کوی Kıyıköy تا مرز بلغارستان اقدام کرد .  

 تاسیسات گاز کی کوی Kıyıköy در خاک ترکیه توسط شرکت گاز جریان جنوب South Stream که تمامی سهام آن متعلق به شرکت روسی گازپروم میباشد ساخته شده است.

 شرکت گاز بوتاش ترکیه نیز اقدام به سرمایه گذاری در پروژه خط لوله انتقال گاز از تاسیسات کی کوی Kıyıköy به شبکه سراسری توزیع گاز در منطقه تکیر داغ در نزدیکی مرز بلغارستان با ترکیه  نمود تا پروژه انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا بیش از پیش تکمیل تر گردد .

ترکیه درسالهای اخیر همواره سعی نموده است تا بازارهای تامین انرژی خود را تنوع بخشد . این کشور با استفاده از موقعیت جغرافیایی و انعقاد توافقنامه‌های انتقال نفت و گاز از طریق ترکیه به اروپا ، در نظر دارد تا از یک سو خود را به عنوان‌هاب انرژی در منطقه معرفی نموده و از سوی دیگر نسبت به تسهیل درتامین نیازهای انرژی خود از خارج اقدام نماید .

پروژه‌های ترانس آناتولی ( TANAP ) و جریان ترک ( Turk Stream ) در انتقال گاز آذربایجان و روسیه از طریق ترکیه به اروپا سبب شده است تا ترکیه بتواند در تامین گاز مورد نیاز تنوع ایجاد کند. ایجاد تنوع در تامین گاز مورد نیاز از سوی این کشور تا حد ی موجب کم رنگ تر شدن  مکانیسم انتقال گاز کشورمان به ترکیه در نزد مسئولان این کشور شده است .

  اطمینان خاطر ترکیه در تامین نیاز گاز خود از کشورهای دیگر سبب شده است تا این کشور همچون گذشته پیگیر تعهدات  میدانی خود در توافقات دو جانبه در خصوص انتقال گاز کشورمان به این کشور نباشد.  تعلل در تعمیر خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه را در داخل خاک این کشور که به دلیل انفجار آسیب دیده بود،  می‌توان نمونه بارزی از آن دانست .

  

منبع :

http://www.hurriyet.com.tr

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما