معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۷

اعطای وام 380 میلیون دلاری به اگزیم بانک ترکیه

اگزیم بانک ترکیه با ضمانت بانک جهانی موفق به اخذ 380 میلیون دلار وام از کنسرسیوم بانکهای خارجی شد .رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که اگزیم بانک این کشور در تاریخ 26 ژوئن سال جاری میلادی با ضمانت وزارت خزانه و دارایی این کشور  و همچنین ضمانت 50 درصدی اصل وام از سوی بانک بین المللی بازسازی و توسعه ( IBRD ) از اعضاء گروه بانک جهانی توانست 380 میلیون یورو وام دریافت کند . اصل این خبر از منبع : http://www.haberturk.com در پی خواهد آمد.

وام دریافت شده از کنسرسیوم بانکهای  Standard Chartered Bank, ING Bank   و Societe Generale دارای 2 سال تنفس و طول مدت بازپرداخت 10 ساله بوده و هزینه وام نیز یوروبور 6 ماهه + 2.83 درصد بهره بانکی میباشد .

وزیر تجارت ترکیه اعطای وام بانکی 10 ساله از سوی بانکهای خارجی به ترکیه را نشان اعتماد بازارهای بین المللی به ترکیه قلمداد کرد .

این اولین بار است که بانک جهانی ضمانت نیمی از کل وام ارائه شده به ترکیه را بر عهده میگیرد .

تبیین ساختار وام و شرایط بازپرداخت آن پس از 3 ماه مذاکره بین مقامات ترک ، کارشناسان بانک جهانی و 19 سازمان و موسسه بین المللی مالی شکل گرفت.

وزیر تجارت ترکیه در این خصوص اعلام کرده است که 70 درصد از وام مذکور در اختیار بنگاهای اقتصادی کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت و تمرکز برای استفاده بیشتر شرکتهای جدید صادر کننده از این وام خواهد بود .

بر اساس توافق اگزیم بانک ترکیه و بانک جهانی قرار است 10 درصد از وام مذکور تحت عنوان ‘’ مشارکت زنان ‘’ و در راستای حفظ حقوق برابری جنسیتی در اختیار کارآفرینان زن قرار گیرد . 

به گفته وزیر تجارت ترکیه ، بانک جهانی در 12 ژوئن سال جاری میلادی پس از تائید پرداخت 250 میلیون یورو و ایجاد اعتبار مالی 500 میلیون یورویی به ترکیه اعلام کرده است که در آینده نیز امکان ایجاد اعتبار مالی 120 میلیون یورویی با بازپرداخت 10 ساله از سوی این بانک به ترکیه وجود خواهد داشت . 

اگزیم بانک ترکیه با توسعه مناسبات و همکاریهای خود با بانک جهانی ، دیگر سازمانها و موسسات مالی بین المللی موفق شد تا با دستیابی به منابع مالی و وامهای دراز مدت و میان مدت  صادرات این کشور را بیش از پیش مورد حمایت قرار داده  و راه را برای شرکتهای صادر کننده در دوران آتی و پسا کرونایی هموارترسازد . 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما