معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۶- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

اخبار اقتصادی تانزانیا (هفته اول تیر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا هفته اول تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش صادرات تانزانیا در سال 2020 میلادی – بیزنس تایمز:

  برابر آخرین گزارش بانک مرکزی تانزانیا، ارزش صادرات کالا و خدمات، علیرغم چالش و اپیدمی‌کرونا در سال مالی منتهی به آوریل 2020 ، از 8 میلیارد و 620 میلیون دلار در سال 2019 به 9 میلیارد و 980 میلیون دلار در سال 2020 افزایش یافته است. در آوریل 2020 ، صادرات سنتی که شامل بادام هندی، پنبه، میخک و کنف بوده از 553 میلیون دلار دوره مشابه سال 2019 به 1 میلیارد و 32 میلیون دلار رسیده، ضمن اینکه صادرات کالاهای غیر سنتی نیز در همان بازه زمانی، روندی صعودی داشته و از 3 میلیارد و 350 میلیون دلار به 4 میلیارد و 330 میلیون دلار رسیده است. در این گزارش تصریح شده که صادرات کنف هم از نظر حجم و هم از نظر قیمت افزایش یافته است در حالیکه صادرات پنبه و میخک، صرفا با افزایش حجم مواجه بوده و قیمت جهانی آن نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است. این میزان افزایش درحالی صورت پذیرفته که صادرات اهم اقلام کشاورزی تانزانیا یعنی قهوه، چای و تنباکو به دلیل تأثیرات حجم و اثرات قیمت، روندی نزولی داشته و با کاهش تولید مواجه بوده است.

ساخت اولین آزمایشگاه هیدرولوژی تانزانیا در شرق آفریقا- تانزانیا اینوست

 آزمایشگاه تحقیقاتی ایزوتوپهای پایدار، اولین و تنها مرکز تخصصی آنالیز ایزوتوپهای تانزانیا، در سال جاری و در پایتخت سیاسی تانزانیا (دودوما)، به منظور بهبود مدیریت منابع آب تاسیس شد. این آزمایشگاه به ارائه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت مرتبط با ایزوتوپهای پایدار سبک در حوزه‌های هیدرولوژی، زمین­ شناسی، هواشناسی، کشاورزی و محیط زیست می‌پردازد. هدف اصلی این آزمایشگاه به دست آوردن دقیق ترین نتایج در یک بازه زمانی قابل قبول می­ باشد. هیدرولوژی ایزوتوپ برای ارزیابی عمر و منشأ آب های سطحی و سفره‌های زیرزمینی، همچنین فرآیندهای موجود در چرخه هیدرولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار اجازه می دهد تا سیاست های مصرف آب، نقشه برداری از سفره‌های زیرزمینی، حفاظت از منابع آبی، ارزیابی منابع آلودگی آب ، و مطالعات تأثیرات انسانی در ابعاد چرخه هیدرولوژیکی و خدمات اکوسیستم مورد بررسی قرار گیرند. با راه اندازی این آزمایشگاه، امکان تعیین سطوح و میزان واقعی منابع آب زیرزمینی در کلیه مناطق کشور فراهم خواهد شد.  

آغاز عملیات استخراج طلای شرکت باکریف گولد در تانزانیا –  تانزانیا اینوست

 معدن طلای باکریف در شمال مرکزی تانزانیا و جنوب دریاچه ویکتوریا واقع گردیده است. پروژه باکریف شامل معدن طلای خاکی باکریف و چهار کانی ساز شناخته شده باکریف، بوزیبا، تیمبو و بینگوا می‌باشد. این پروژه در دسامبر 2010 توسط شرکت معادن دولتی تانزانیا (Stamico) به ثبت رسیده و حسب توافقنامه منعقده بین شرکت طلای تانزانیا و شرکت باکریف گولد، دولت تانزانیا مالکیت 55 درصد سود حاصل از استخراج طلای معدن را در اختیار دارد. در راستای تلاش های دولت برای تسریع در کار پروژه‌ها و بهره وری بیش از پیش از معادن کشور، ساخت کارخانه معدن باکریف در تاریخ 28 ماه مه 2020 به اتمام رسیده است. در سایه آنچه بیان شد و همچنین امکان افزایش ظرفیت استخراج و تصفیه طلا در این معدن، اخیراً مناقصه عمومی‌برای افزایش ظرفیت تصفیه کارخانه فرآوری طلای باکریف برگزار شد. در این راستا شرکت باکریف گولد پس از توافق با دولت، در نظر دارد طرح افزایش ظرفیت 200 درصدی پردازش کارخانه را در سه ماهه چهارم سال جاری آغاز کند.

واگذاری امتیاز بهره برداری شرکت پترا دایموند تانزانیا - سیتیزن

گروه بین المللی معدنی پترا دایموند، طی اقدامی‌بی سابقه و با توجه به شرایط حاد اخیر این شرکت و عملکرد نامطلوب آن در تانزانیا، نسبت به واگذاری حق بهره برداری معدن الماس ویلیامسون تانزانیا اقدام نمود. این شرکت که مالک معدن الماس ویلیامسون (WDL) واقع در 23 کیلومتری شمال شرقی منطقه شنیانگا است در سال 1997 تاسیس شد. 25 درصد سهام این معدن الماس متعلق به دولت تانزانیا است. در سال 2017 و پس از اعمال سیاست های اخیر دولت در بخش معادن، همچنین نظارت دقیق دولت بر سیستم پرداخت مالیات ها، شرکت پترا دایموند در تانزانیا با یکسری چالش مواجه شد. پس از تشکیل کمیته تحقیق پارلمانی به منظور بررسی زوایای مختلف فنی و مالی این معدن، فرار مالیاتی این شرکت محرز گردید. پس از تصمیم پترا الماس برای فروش، دولت برخی از محموله‌های الماس آن را توقیف کرد. شایان ذکر است که اهم دلایل کاهش 32 درصدی درآمد این شرکت در سه سال اخیر را می‌توان در ضعف مدیریتی، فرار مالیاتی، انعقاد قراردادهای ضعیف و تناقض در آمارهای استخراج الماس معادن با همکاری برخی مقامات فاسد دولتی جستجو کرد.  

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما