معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۸۷

اخبار اقتصادی پاکستان (تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شیوع کرونا در پاکستان

کارشناسان مستقل پزشکی و پژوهشگران در پاکستان زنگ خطر و هشدار افزایش شمار بیماران کرونایی به ۴ میلیون نفر و مرگ بیش از مرز ۸۰ هزار نفر تا اواسط مردادماه جاری را به صدا درآورده اند. دکتر "اشرف نظامی" رییس اتحادیه پزشکان در شهر "لاهور" پاکستان هشدار داد: شیوع کرونا وارد مرحله‌ خطرناک‌تری شده و به احتمال زیاد ماه آتی میلادی شاهد تشدید اشاعه این اپیدمی خواهیم بود. دکتر "سعید خان" رییس مرکز بهداشت و مراقبت دانشگاه "داو" در کراچی پاکستان نیز گفت: تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از شیوع کرونا تا هفته‌های آتی ۳ تا ۴ برابر افزایش خواهد یافت. طبق اخطار آنها؛ اگر مردم تمهیدات بهداشتی و قرنطینه را رعایت نکنند شمار قربانیان ناشی از این بیماری از مرز ۱ میلیون نفر هم عبور خواهد کرد. نگرانی کارشناسان پاکستان در کنار دولت این کشور، نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت شیوع‌کرونا درحالی منعکس می‌شود که ظرفیت برخی از بیمارستان‌های اصلی در شهرهای لاهور، پیشاور و کراچی برای پذیرش بیمارهای کرونایی به حداقل رسیده و توصیه شده که مردم قرنطینه خانگی را در دستور کار قرار دهند. محققان پاکستانی مدعی هستند که ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف این‌ کشور به کرونا مبتلا شده‌اند اما هیچ آمار رسمی از این افراد در بیمارستان‌ها و با مراکز تست کرونا وجود ندارد. سرعت افزایش تعداد بیماران کرونایی در شهرهای مختلف پاکستان تاکنون کاهش نیافته، اما بعضا آمار ضد و نقیضی در مورد کاهشی شدن ابتلا در یک روز در برخی از شهرها از جمله اسلام آباد نیز مطرح است.

نگرانی مقامات پاکستانی به دلیل افسار گسیختگی کرونا در حالی مطرح می‌شود که شمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز ۱۹۲ هزار نفر فراتر رفته و تاکنون ۳۸۹۴ نفر جان خود را از دست داده اند. علاوه براین، تاکنون ۷۷ هزار و ۷۵۴ نفر بیمار کرونایی نیز در شهرهای مختلف پاکستان بهبود یافته‌اند.

  

خرید و فروش خون بیماران کرونا در بازار سیاه پاکستان

بر اساس ادعای پایگاه اطلاع رسانی گاردین؛ خون بیماران مبتلا به ویروس کرونا، در بازار سیاه پاکستان از 950 تا 3500 پوند فروخته می‌شود. در این زمینه، یک پزشک از بیمارستان دولتی اسلام آباد به خبرنگاران گفت: بیمارستان‌ها در این امر شرکت نمی‌کنند، اما معاملات در مقابل چشمان ما منعقد می‌شوند. بستگان یا دوستان بیماران به سراغ کسانی می روند که قبلاً بهبود یافته اند و از آنها می خواهند اهداکننده خون شوند. سپس آنها به یک آزمایشگاه خصوصی می روند و از خون "اهداکننده" پلاسما دریافت می‌کنند. همچنین برخی پزشکان پاکستانی اعتراف می‌کنند که داروها در بیمارستان‌ها به پایان می رسند و بدون داروهای لازم برای بیماران، پلاسما یک "درمان معجزه آسا" است.

ردّ پای کرونا در سقوط هواپیمای مسافری پاکستان

دولت پاکستان، خطای انسانی را دلیل سقوط هواپیمای مسافربری این کشور در کراچی، اعلام کرد.  تیم تحقیقاتی پاکستان شامل مقامات صنعت حمل و نقل هوایی به‌همراهی دولت فرانسه، پس از بررسی و تحلیل داده‌ها و فایل‌های صوتی اعلام کردند که سقوط هواپیمای این کشور در کراچی بر اثر خطای انسانی صورت گرفته است.به گفته مقامات هواپیمایی پاکستان، کادر پروازی به‌دلیل گفت‌وگو درباره ویروس کرونا، تمرکز خود را از دست داده و در هنگام سقوط کنترلی بر روی اخطارها و هشدارهای صادر شده درباره نزدیک شدن هواپیما به زمین نداشته اند. غلام سرور خان وزیر حمل و نقل هوایی پاکستان در این باره گفت: خلبان‌ها مشغول صحبت با یکدیگر درباره کرونا بودند و این موضوع ذهن آنها را مشغول کرده بود چراکه اعضای خانواده‌ آنها به آن مبتلا شده بودند. سرور خان همچنین افزود که گزارش اولیه نشان می‌دهد خلبانان و کادر پروازی از پروتکل‌های استاندارد چشم پوشی کرده بودند. هواپیمای مسافربری شرکت بین‌المللی پاکستان با 97 سرنشین که از شهر لاهور به سوی کراچی در حرکت بود، 22 می در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی جناح در شهر کراچی، در یک منطقه مسکونی سقوط کرد. در این سانحه 97 سرنشین به همراه یکی از اهالی منطقه مسکونی که هواپیما در آنجا سقوط کرده بود، جان باختند.

همچنین در روزهای اخیر وزیر هوانوردی پاکستان اعلام کرد که مدرک خلبانی 30 درصد از خلبانان این کشور تقلبی است.

 

واریز یک میلیارد دلار وام کمکی به حساب دولت پاکستان

بانک مرکزی پاکستان یک میلیارد دلار به عنوان بخشی از وام 1.5 میلیارد دلاری توافق شده بین ۳ نهاد مالی بین المللی و دولت این کشور را دریافت کرده است. به گزارش  "بیزینس رکوردر" بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد: مبلغ یک میلیارد دلار از بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی (WB) دریافت کرده است. این مبلغ چند روز پس از امضای تفاهمنامه تأمین مالی پاکستان به ارزش 1.5 میلیارد دلار با سه موسسه مالی بین المللی از جمله بانک جهانی، بانک توسعه آسیا و بانک توسعه زیرساخت‌های آسیا انجام شده است. منابع خبری با بیان اینکه مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز به زودی توسط بانک توسعه زیر ساخت‌های آسیا به حساب پاکستان واریز می‌شود افزودند: این وام برای تقویت برنامه پاسخگویی به ویروس کرونا و پشتیبانی از اقدامات پاکستان، حمایت از تقویت نظام درمانی و کاهش تاثیرات منفی اقتصادی، تقویت سیستم بهداشتی و ارائه آموزش‌های ضروری هزینه خواهد شد.

بازگشایی ترمینال مرزی غلام خان و تورخم در مرز مشترک پاکستان با افغانستان

دولت پاکستان دستور بازگشایی گذرگاه مرزی تورخم و ترمینال غلام خان در مرز مشترک با افغانستان را جهت انجام فعالیت های بازرگانی صادر کرد. این گذرگاه مرزی شش روز در هفته و با رعایت اصول بهداشتی فعال خواهد بود. هفته گذشته نیز وزارت کشور پاکستان گذرگاه مرزی تفتان میرجاوه را به صورت نامحدود جهت انجام فعالیت های بازرگانی و تجاری بازگشایی نموده بود. 

از سرگیری تمام پروازهای بین المللی پاکستان

پاکستان مجوز از سرگیری تمام پرواز های بین المللی به این کشور را صادر کرد. سازمان هوانوردی پاکستان با صدور بیانیه ای از رفع محدودیت های پروازهای بین المللی به این کشور و صدور مجوز برای تمام شرکت‌های هوایی جهت پرواز به خاک خود خبر داد. بر این اساس پروازهای بین المللی به پاکستان پس از 91 روز توقف به دلیل کرونا از روز یکشنبه اول تیر ماه 1399 از سرگرفته می‌شوند و تمامی فرودگاه‌های پاکستان می‌توانند میزبان این پروازها باشند. لازم به ذکر است از زمان شیوع ویروس کرونا در پاکستان و درگیر شدن این کشور با آن تنها پروازهای اختصاصی هواپیمایی ملی پاکستان با هدف بازگرداندن اتباع سرگردان پاکستانی درکشورهای دیگر انجام می‌شد. دولت پاکستان از 10 خرداد ماه مجوز پروازهای بین المللی و چارتر را به صورت محدود صادر کرد و بعد از آن شرکت های هوایی بین المللی پروازهای خود از پاکستان به خارج را به صورت یک طرفه از سر گرفتند. عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در توییتی ضمن اعلام بازگشایی تمام پروازهای بین المللی پاکستان نوشت این تصمیم با هدف تسهیل روند بازگشت اتباع پاکستانی مقیم خارج از کشور اتخاذ شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما