معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۰

اخبار اقتصادی گرجستان (نیمه پایانی خرداد 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصاد داخلی و خارجی گرجستان در نیمه پایانی خرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل می‌باشد :

                                                                                                                                                        

گردشگری داخلی و خارجی گرجستان  (نیمه اول سال 2020)

الف ) سفر مسافرین خارجی به گرجستان

آمار مسافرین بین المللی غیر مقیم وارد شده به گرجستان در سه ماهه اول سال 2020 معادل  1 میلیون و 300 هزار نفر برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.6 درصد کاهش داشته است. از این تعداد 47.8% آنان افراد 31 تا 50 ساله بودند. حدود 765.300  نفر از مسافرین وارد شده به گرجستان در مدت فوق، به قصد گشت و گذار و با هدف توریستی به گرجستان سفر نمودند. بیشترین مسافر از کشور جمیوری آذربایجان بوده که رقمی‌بالغ بر 197.2 هزار نفر (22.3% کل مسافرین/گردشگران) را تشکیل می دهند. کل هزینه‌های این دسته از مسافرین به گرجستان بالغ بر 1میلیارد لاری (334 میلیون دلار) برآورد شده است که حدود 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

ب )سفرهای خارجی ساکنین/مقیمین گرجستان

اداره آمار ملی گرجستان ، تعداد مسافران گرجی (ساکنین و مقیمین)این کشور به خارج در سه ماهه اول سال2020 را 619.900 نفر اعلام کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8.5 درصد کاهش داشته است. طبق برآوردهای بعمل آمده، بطور میانگین حدود نیمی از این مسافران (44.3%) را افراد بین 31 تا 50 سال تشکیل می دهند. از این تعداد، 452.500 نفر به منظور بازدید و گردشگری به خارج سفر کردند.

کاهش هزینه‌های خانوار در گرجستان

بدنبال شیوع بیماری کرونا و تعطیلی طولانی بخش گردشگری گرجستان،  قیمت هتلها تا حدود 50 درصد کاهش یافته است. پس از رفع شرایط اضطراری، دولت گرجستان برای احیای گردشگری بین المللی و داخلی و آغاز فعالیت هتل ها و اماکن اقامتی طرح های جدیدی از قبیل مساعدتهای مالی و بانکی، بخشودگی عوارض و مالیات و ...  را ارائه داده است. با این وجود بدلیل بسته بودن مرزهای این کشور بدلیل شرایط کرونایی و عدم ورود گردشگران خارجی، این اقدامات تاثیر زیادی در رونق بخش گردشگری نداشته و طبعا هتلها و اماکن اقامتی ناچارند برای تامین هزینه‌های جاری خود قیمتهای پایین تری را عرضه نمایند.

* تمدید اقامت اتباع خارجی تا پایان ماه ژوئن 2020

- اقامت اتباع خارجی که تا تاریخ 14 مارس 2020(24 اسفند 98) به دلیل اپیدمی‌کرونا موفق به خروج از گرجستان نشده اند، تا 30 ژوئن 2020 تمدید شد بشرطی که:

کشور تبعه خارجی جز کشورهای با ریسک بالا کرونا بوده

کشور تبعه خارجی مرز کشورش را مسدود کرده باشد

تبعه خارجی دچار بیماری و مجبور به بستری در بیمارستان، مراکز قرنطینه یا قرنطینه خانگی اجباری بوده باشد

تبعه خارجی بدلیل لغو پروازها موفق به خروج از گرجستان نشده باشد 

تغییر جزیی در واردات سوخت به گرجستان و کاهش مصرف آن در سال 2020

براساس اعلام اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی، واردات سوخت به گرجستان در پنج ماه نخست سال جاری میلادی(ژانویه تا می) با کاهش 5.3 هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، به 398.9 هزار تن رسید و میزان مصرف آن نیز به طور متوسط 20 درصد کاهش داشته است.

با این وجود، میزان واردات این فراورده‌های نفتی در ماه می 2020 (اردیبهشت 99) به 86 هزار تن رسیده است که 17.5 هزار تن (25%) بیشتر از ماه گذشته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 0.9 درصد افزایش داشته است. واردات بنزین در ماه می، بالغ بر 41.1 هزار تن و سوخت دیزل 44.8 هزار تن بوده است.

در 5 ماه نخست سال جاری، بیشترین حجم واردات بنزین و سوخت دیزل (136.6 هزار تن) از روسیه با  34.2 ٪ کل واردات و کشورهای رومانی،  جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، بلغارستان، یونان، قزاقستان، ترکیه و سایر کشورها در رده‌های بعدی قرار داشته اند.

کاهش واردات و صادرات گرجستان در نیمه اول سال 2020

طبق برآوردهای بعمل آمده در ماههای می و ژوئن سال جاری، واردات گرجستان در ماه می از 497 میلیون دلار آمریکا به 260 میلیون دلار (4/34 % ) کاهش یافته است. این روند کاهشی نسبتا شدید در صادرات نیز  مشاهده می‌شود بطوری که  ارزش کالاهای صادارتی گرجستان نیز به 234.1 میلیون دلار تنزل داشته است که در مقایسه با سال قبل، 103.4 میلیون دلار و به عبارتی 30.6درصد کاهش داشته است.

کسری تراز تجاری برابر با 735.4 میلیون دلار و سهم آن در گردش مالی تجاری 41.3 درصد بوده است.بطور کلی شاهد کاهش 34 درصدی واردات و 30 درصدی صادرات بوده ایم .

نرخ تورم در گرجستان (2020)

در برآوردهای بعمل آمده در آوریل 2020م، نرخ تورم سالانه در گرجستان 6.9 درصد اعلام شد. این ارزیابی نشان می دهد که شاخص بهای مصرف نسبت به ماه قبل، 0.9 درصد افزایش داشته است.

با توجه به نرخ تورم سالانه فوق الذکر، قیمتها (بدون احتساب نرخ تورم 4.1 درصدی توتون و تنباکو) قیمتها  4.6 درصد افزایش داشته است.

1- گروه‌های تاثیر گذار بر نرخ تورم ماهانه:

الف) مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی: با 3 درصد افزایش  قیمت (عمدتا شامل گوشت و مرغ و ماهی، میوه و سبزیجات، نان، چای، قند و شکر ...(سهم 1.1 درصدی از نرخ کل تورم ماهانه)

ب) بخش حمل و نقل: 3 درصد کاهش قیمت ها ( سهم  منفی 0.36 درصدی از نرخ کل تورم ماهانه

2- گروههای تاثیر گذار بر نرخ تورم سالانه:

الف) مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی: با 16.1 درصد افزایش  قیمت ( در این گروه، افزایش قیمت عمدتا شامل گوشت و مرغ و ماهی، میوه و سبزیجات ، قند و شکر، چای، روغن، نان، لبنیات و...بوده است.(سهم 5.04 درصدی از نرخ کل تورم سالانه)

ب) حوزه سلامت و بهداشت: با 4.9 درصدافزایش قیمت در لوازم پزشکی و تجهیزات و خدمات سرپایی.

افزایش 55 درصدی بدهی‌های خارجی گرجستان

رئیس کمیسیون مالی و بودجه پارلمان گرجستان گفت: بدهی خارجی کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.  وی پس از ارائه بودجه اصلاح شده توسط وزارت دارایی گفت: نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی نباید از 60 درصد تجاوز کند و اکنون 55 درصد است. "

ادامه کاهش نرخ تسعیر ارزهای رایج خارجی به لاری در ماه ژوئن

در معاملات بازار ارز اواسط ژوئن ، پول ملی گرجستان با 2 دلار کاهش در برابر دلار آمریکا  به ارزش رسمی یک دلار مقابل 3.0608 لاری معامله شد قیمت هر یورو نیز به 3.443 لاری رسید. هر پوند انگلیس نیز به 3،835 لاری معامله شد. روند کاهش ارزش برابری لاری گرجستان با ارزهای رایج خارجی با کمی نوسان ادامی دارد. بعد از شیوع کرونا و تعطیلات مستمر و قرنطینه سراسری و رکود کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی در گرجستان، ارزش پول این کشور نیز تنزل داشته است.

کاهش هزینه‌های خانوار در گرجستان

در به روز رسانی آمارهای اقتصادی بعمل آمده در ماه می 2020 ، در ارزیابی سطح معیشت مردمی، حداقل هزینه ماهانه یک خانواده پنج نفره گرجی 378 لاری(تقریبا 125 دلار) برآورد شده است که نسبت به ماه قبل حدود 20 لاری کمتر می‌باشد.

محاسبه سطح معیشت در گرجستان طبق مصوبه قانونی در سال 1997 شامل حداقل میزان دستمزد ، حقوق بازنشستگی، بورسیه ،کمک هزینه و سایر مزایای اجتماعی و برخورداری از یک سبد غذایی خاص که در آن هزینه قبوض آب و برق و گاز ، حمل و نقل و دیگر هزینه‌های جانبی را شامل نمی‌شود و عمدتا  بر ارزش غذایی و نیازمندیهای اولیه تمرکز دارد. 

کاهش سرمایه گذاری خارجی در گرجستان

براساس آمارهای رسمی منتشر شده در پایان سه ماهه اول سال 2020، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان با کاهش 41.7 درصدی نسبت به سال قبل، حدودا به 165.4 ملیون دلار رسیده است.

در راستا از کشورهای انگلستان (2/44%)، ایالات ‌متحده آمریکا (17%) پاناما (۱۱.۹ درصد) چین ، ایتالیا و اسپانیا بعنوان کشورهای سهیم در سرمایه‌گذاری مستقیم در گرجستان یاد می‌شود.

در سه ماهه ابتدایی سال، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش املاک به ۹۴.۹ میلیون دلار، مستغلات ۳۴ میلیون دلار ، هتل‌ و رستوران‌ ۱۵.۸ میلیون دلار برآورد شده است.

میزان بیکاری در گرجستان به 6/11 درصد رسید

مرکز آمار گرجستان در تازه ترین گزارش خود بیکاری در شهرها را  4/17%  و روستاها 5/5%  اعلام کرده است . میزان بیکاری در مردان ۱۲.۸ درصد و برای زنان ۱۰.۱ درصد اعلام شده است .

افزایش واردات قیر به گرجستان در ماه می 2020

براساس اعلام اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی گرجستان ، در ماه می و ژوئن سال جاری واردات قیر 700.7 تن بوده است که این رقم 4.2 هزار تن (120%) بیشتر از ماه آوریل می‌باشد. از میزان قیر وارد شده در ماه می ، 4.6 هزار تن( 59.7٪ کل واردات) از جمهوری آذربایجان، 1.9 هزار تن از عراق و بقیه از کشورهای ارمنستان، روسیه ، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران وارد شده است.در ماه ژوئن، واردات قیر این رقم به 25.5 هزار تن افزایش که عمده آن از جمهوری آذربایجان 13.7 هزار تن، ایران 7.2 هزار تن، عراق 2.9 هزار تن وارد گردید.

با این وجود، در سال جاری میلادی بدلیل شیوع بیماری  covid-19 واردات قیر به گرجستان کاهش قابل ملاحظه ای داشته است . این کشور همچنین از واردات قیر ایران که در سالهای گذشته صادر کننده عمده به شمار می آمد، بدلایل نامعلوم جلوگیری کرده و سعی می نماید نیازمندی خود را از دیگر کشورها مانند جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه تأمین نماید.

تاثیر شیوع بیماری کرونا  بر اقتصاد گرجستان

شیوع بیماری کرونا و اعلام قرنطینه سراسری در گرجستان و تعطیلی طولانی محیط های کسب و کار ، رکود اقتصادی قابل ملاحظه ای را در پی داشته است که در این بین بیشترین آسیب را بخش گردشگری و توریسم متحمل شده است، زیرا این بخش یکی از منابع اصلی درآمدی گرجستان بشمار می آید. با وجود پایان شرایط اضطراری و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی و ارائه طرح های جدید، کشور با مشکلات پولی و مالی مواجه بوده و دولت ناچار شده است با اولویت بندی، منابع مالی خود را بیشتر به تامین نیازمندیهای ضروری و معیشتی مردم تخصیص دهد. ضمن اینکه تلاش شده است برای برون رفت از این بحران، از کمکهای مالی بین المللی نیز  برخوردار گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما