معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته اول تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک هفته اول تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نخست وزیر: ولخرجی در منابع دولتی باید متوقف شوند

مته فردریکسن، نخست وزیر، هشدار داده که وقت آن رسیده به "پیشنهادهای بی پایان مالی و برنامه‌ها در طول دوران کرونا" پایان داده شود. به اعتقاد وی این برنامه‌ها می‌توانند آسیب دائمی‌به اقتصاد وارد سازند. خانم فردریکسن در مصاحبه با روزنامه برلینسکه همچنین اذعان داشت که دولت میانه- چپگرا ممکن است مجبور شود "تصمیمات سختی" را در ارتباط با منابع مالی برای سیستم رفاهی اتخاذ نماید.

در  طول سه ماه گذشته قانونگذاران توافق کرده اند 100 میلیارد کرون در اختیار شرکت های خصوصی برای پرداخت بخشی از حقوق کارکنان خود قرار داده و 250 میلیارد کرون نیز در قالب تضمین وام برای حفظ نقدینگی متقبل گردند. اما علی رغم پرداخت های بی سابقه برخی دولت را به واکنش "کند" یا حتی "خساست" در مبارزه علیه کووید -19 متهم کرده اند.

با این حال مته فردریکسن گفت برخی اوقات قانونگذاران غیرمسئولانه عمل کرده و پیشنهاداتی ارائه داده اند که برای دولت میلیاردها کرون هزینه در برخواهد داشت. وی کاهش 50 در صدی مالیات بر ارزش افزوده، عدم دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان، و افزایش مزایای بیکاری را از جمله این پیشنهادات عنوان کرد و گفت پیشنهاد دهندگان حتی از خود نمی‌پرسند منابع مالی برای این اقدامات از کجا باید تامین گردد.  

نخست وزیر افزود: ما در بحث سیاسی به مرحله ای رسیده ایم که به هشدارها بی توجه شده ایم و باید به این وضعیت پایان دهیم. ما با یک بحران روبرو شده ایم اما باید به سیاست های درازمدت پایدار باز گردیم. گرچه احزاب و سازمان‌ها عنوان کرده اند که پیشنهادات آنها موقتی است اما در واقع شاید نتوان در صورت تصویب این پیشنهادات آنها را به آسانی لغو نمود. نخست وزیر همچنین هشدار داد که دولت و حامیان آن در جناح  چپ باید خواسته‌های خود درباره رفاه را مورد بازبینی قرار دهند. وی افزود: نمی‌توانیم در مباحثات بودجه اینطور وانمود کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است. تصمیمات سختی باید اتخاذ گردند و مواردی هستند که ما نمی‌توانیم به آن اندازه که مایل هستیم بودجه به آنها اختصاص دهیم. (برلینسکه)

 

توافق تاریخی محیط زیست در پارلمان

بدنبال ماه‌ها مذاکره بالاخره یک اکثریت پارلمانی با شرکت احزاب از دو جناح درباره محیط زیست حاصل شد که در آن دانمارک متعهد به کاهش دی اکسید کربن شده است.  این توافق که با حمایت کلیه احزاب بجز حزب راست افراطی نومحافظه کار (راست جدید) شکل گرفت اولین قدم در راستای نیل به هدف دولت در کاهش 70 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در طول یک دهه آینده و شامل اولین جزیره از دو "جزیره انرژی" خواهد بود.

برای اجرای این توافق در طول ده سال آینده مبلغ 22.5میلیارد کرون در نظر گرفته شده که 9.1 میلیارد کرون آن از محل ذخائر کنونی تامین و مابقی 13.4 میلیارد کرون از سیاست های مالی و هزینه ای معمول تامین خواهد شد. یک توافق قبلی برای افزایش موقت عوارض انرژی بدلیل بحران کرونا تا سال 2023 به تعویق انداخته شده است. دو جزیره جدید انرژی ظرفیت تولید انرژی بادی دانمارک را سه برابر خواهد نمود. با اجرای این طرح دانمارک در تامین انرژی سبز برای تمامی خانوارها و شرکت ها خودکفا شده و حتی تولید اضافی برای صادرات هم خواهد داشت. (برلینسکه)

 

طولانی شدن مذاکرات بودجه بلند مدت کمیسیون اروپا

مته فردریکسن، نخست وزیر، بعد از برگزاری کنفرانس ویدیوئی با سران اتحادیه اروپا، گفت بودجه بلند مدت کمیسیون اروپا باید هرچه زودتر نهائی شود.  نخست وزیر جو حاکم در مذاکرات را "خوب" توصیف کرد اما افزود که اختلاف دیدگاه‌های قبلی کماکان به قوت خود باقی هستند. برنامه 750 میلیارد یوروئی کمیسیون اروپا برای مناطق آسیب دیده از کووید-19 از جانب دانمارک و متحدان آن در گروه به اصطلاح "چهار مقتصد" – دانمارک، اتریش، سوئد و هلند – به چالش کشیده می‌شود این چهار کشور همچنین خواهان اختصاص 1 درصد تولید ناخالص داخلی به بودجه کمیسیون اروپا شده اند در حالی که کمیسیون رقم 1.08 درصد را پیشنهاد داده است.

نخست وزیر افزود: این مذاکرات طولانی خواهند بود و من انتظار ندارم که حتی بتوانم به مرخصی بروم اما بودجه باید منعکس کننده تبدیل سبز در اروپا باشد و دانمارک حاضر است منابع بیشتری را به پروژه‌های سبز اروپا اخصاص دهد اما ما خواهان اصلاح ساختار یارانه کشاورزی هستیم، جائی که به نظر می رسد برای مدرنیزه کردن آن اکراه وجود دارد. (تی وی2)

  

دانمارک گرانترین کشور در اتحادیه اروپا

هزینه زنگی در دانمارک 41 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپاست. بلغارستان ارزانترین کشور در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که هزینه در آن 47 درصد کمتر از میانگین این کشورها گزارش شده است. در دانمارک هزینه زندگی از جمله خورد و خوراک و پوشاک بسیار بالاتر از سایر کشورها گزارش شده در حالی که هزینه مسکن در ایرلند و لوکزامبورگ بالاتر از دانمارک می‌باشد. (تی وی2)

توافق 700 میلیون کرونی برای رونق گردشگری

علاوه بر حصول توافق تاریخی درباره محیط زیست دولت حمایت اکثریت پارلمانی برای یک بسته 700 میلیون کرونی برای تقویت صنعت گردشگری را نیز کسب کرده است. بعنوان بخشی از اقدامات گسترده مبلغ 186.5 میلیون کرون به موسسات فرهنگی از جمله موزه‌ها، تئاتر و گالری‌های هنر اختصاص داده شده و بخش حمل ونقل از کمک 167.5 میلیون کرون برخوردار خواهد بود. انتظار می رود اکثر دانمارکی‌ها در تابستان امسال تعطیلات خود را در این کشور بگذرانند که همین مسئله می‌تواند کمک شایانی برای بخش گردشگری در این کشور از جمله هتل ها، رستوران‌ها، مراکز کنفرانس، پارک های تفریحی و غیره در بر داشته باشد. (standby.dk)

 

کمک دانشگاه آلبورگ دانمارک به شرکت چینی در ساخت فناوری دستگاه‌های نظارتی

محققان دانمارکی به توسعه فناوری نظارت توسط یک شرکت چینی که بخاطر نقض حقوق بشر از جانب آمریکا ممنوع اعلام شده، کمک کرده اند. به گفته متخصصان، الگاریتم توسعه یافته توسط دانشگاه آلبورگ برای شرکت هیک ویژن دیجیتال، سازنده و عرضه کننده تجهیزات نظارت می‌تواند در سرکوب مردم چین مورد استفاد قرار بگیرد چون که این شرکت نیمه دولتی بوده و بخشی از سهام آن متعلق به دولت چین می‌باشد.  به گزارش روزنامه پلیتیکن این الگاریتم یک کد پیشرفته کامپوتری است که می‌تواند انتشار دیدگاه‌های سیاسی در فضای مجازی را رصد کند. همکاری دانشگاه با این شرکت غیرقانونی نیست اما مشکل ساز عنوان شده چون که الگاریتم می‌تواند در رصد ناراضیان چینی بکار گرفته شود. آمریکا سال گذشته شرکت هیک ویژن را بدنبال اتهامات مشارکت این شرکت در نقض حقوق بشر در زین زیانگ، محلی که دولت چین یک کمپین زندانی کردن و سرکوب اقلیت مسلمان اویغور را پیش گرفته را غیرقانونی اعلام کرد.  (بی تی)

توصیه نخست دانمارک: تا می‌توانید پول خرج کنید

مته فردریکسن، نخست وزیر، از مصرف کنندگان خواسته برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد تا حد امکان پول خرج کنند. وی در آخرین جلسه پارلمان قبل از تعطیلات تابستان گفت بندرت ما از دانمارکی‌ها می خواهیم که ولخرجی کنند اما این دقیقا همان چیزی است که ما در حال حاضر به آن نیاز داریم.  وی افزود: اگر کسی توانائی این را دارد که یک شب بیشتر در رستوران شام بخورد یا این که به یک سفر داخلی برود حتما این کارها را انجام دهد. وی ضمن تحسین از کارگران و کارفرمایان گفت: ما با اتحاد و همبستگی توانسته ایم مرحله اول را پشت سر بگذاریم که این نیمه راه در مبارزه علیه کروناست اما باید بخاطر داشته باشیم که یک نیمه دیگر و شاید هم بیشتر در راه باشد. این ویروس هنوز در میان ما جولان می زند.  

در راستای تشویق به هزینه بیشتر دولت بخشی از پول ذخیره شده برای تعطیلات را که از حقوق کارمندان کسر و در یک صندوق به این منظور ذخیره می‌شود را آزاد کرده تا تزریقی به اقتصاد صورت گیرد. (دی آر)

 

روزهای خوش بورس کپنهاگ

شاخص بورس کپنهاگ به یک رکورد تاریخی رسید. ارزش سهام 25 شرکت بزرگ دانمارک معروف به C25 در معاملات این هفته افزایش قابل توجه ای را نشان دادند. رئیس بخش سرمایه گذاری دنسکه بانک افزایش شاخص بورس دانمارک را قوی بودن صنایع حمل و نقل و داروسازی در دانمارک توصیف کرد. شرکت های داروسازی دانمارک توانستند به خوبی از بحران سال 2008 عبور کنند. در واقع در طی چند سال بعد از آن بحران صنعت داروسازی تنها بخشی بود که رشد قابل توجه ای را به ثبت رساند. در طول بحران کنونی سلامت ناشی از ویروس کرونا باز هم نقش شرکت های داروسازی برجسته بوده است. از طرف دیگر شرکت کشتیرانی آ.پ.مولر مرسک، بزرگترین شرکت حمل و نقل دریائی و غول حمل و نقل دی اس. DSV ، هر دو متعلق به دانمارک می‌باشند. (تی وی2)

 

تحریم شرکت خودروسازی چینی

صندوق پی.ک.آ، PKA، یکی از بزرگترین صندوق های بازنشستگی در دانمارک یک شرکت اتومبیل سازی چینی را از لیست سرمایه گذاری خود کنار گذاشته و پنج شرکت دیگر در این صنعت را نیز در فهرست تحت نظارت قرار داده است. دلیل این ممنوعیت علیه سرمایه گذاری در شرکت چینی بریلی یانس چینا  اتوماتیو، Brilliance China Automotive "عدم تمرکز بر مسائل محیط زیستی" عنوان شده است. این شرکت چینی در لیست بورس هنگ کنگ و چند بازار آلمان قرار دارد. (فاینانس واچ) 

 

بازگشت روند مصرف به حالت عادی در دانمارک

هزینه توسط مصرف کنندگان که در طول سه ماه گذشته بخاطر قرنطینه بشدت پائین آمده بود بعد از برداشته شدن محدودیت ها به حالت عادی باز گشته است. آمار جدید نشان می دهد که استفاده از کارت اعتباری و پرداخت با موبایل تقریبا در سطح قبل از شیوع کرونا قرار گرفته است. درآمد صنعت گردشگری که 90 درصد کاهش پیدا کرده بود به 65 درصد قبل از کرونا باز گشته است. شاخص ارزیابی خانواده‌ها از وضع اقتصادی خود که در ماه می منفی 9.2 گزارش شده بود به 2.3 در ماه ژوئن افزایش پیدا کرده است. (تی وی2)

 

درخواست مجدد  روسیه برای مجوز لوله گذاری نورداستریم2 در آبهای دانمارک

بدنبال اعمال تحریم آمریکا علیه شرکت سویسی لوله گذار در پروژه نورد استریم2 و خروج این شرکت از این پروژه که گاز روسیه را از طریق لوله در بستر دریای بالتیک به مرز آلمان می رساند شرکت گازپروم روسیه، مالک این پروژه، با اعزام کشتی‌های لوله گذار جدید به آبهای دانمارک از سازمان حفاظت محیط زیست دانمارک درخواست مجوز جدید نموده تا لوله گذاری در بخش دانمارکی این پروژه تکمیل گردد. این لوله گذاری از آبهای سرزمینی کشورهای فنلاند، سوئد و دانمارک گذشته و در نهایت به سواحل شمالی آلمان می رسد. 

قرار بود این پروژه در سال 2019 راه اندازی شود اما دانمارک در اعطای مجوز تردید و تاخیر داشت و در نهایت در اکتبر سال گذشته چنین مجوز صادر شد اما آمریکا بلافاصله شرکت لوله گذار را تحریم و پروژه را به تعطیلی کشاند. این خط لوله به موازات یک خط لوله دیگر که قبلا احداث شده قرار دارد و ظرفیت انتقال گاز روسیه به آلمان را دو برابر و به 110 میلیارد متر مکعب در سال می رساند. (رویترز)

 

فشار بر بانک ژاپنی برای توقف سرمایه گذاری در بخش ذغال سنگ

سرمایه گذاران بین المللی بر فشار خود علیه بانک میزوهو Mizuho افزوده اند تا اعطای وام به صنعت ذغال سنگ را متوقف نماید. این بانک متهم به "حمایت از صنعت ذغال سنگ" شده چون در طول چهار سال گذشته در حدود 30 میلیارد دلار بصورت وام در اختیار این صنعت قرار داده است. صندوق بازنشستگی ام.پی دانمارک، MP Pension، به مخالفان بین المللی این بانک پیوسته تا بانک ها عوض سرمایه گذاری در بخش های آلاینده از تولید انرژی‌های تجدید پذیر حمایت کنند. (mppension.dk)

 

درخواست ملاقات با دیپلمات های برزیلی بخاطر جنگل زدائی در آمازون

سه صندوق بازنشستگی دانمارک، آ.پ پانسیون، مدیریت دارائی نوردیا و ام.پی پانسیون به 29 شرکت سرمایه گذاری جهانی پیوسته و خواستار ملاقات با دیپلمات های برزیل شده اند تا از این کشور بخواهند به برنامه جنگل زدائی در آمازون پایان داده شود. این شرکت ها که سرمایه در حد 3.7 تریلیون دلار را مدیریت می‌کنند در نامه ای به دولت برزیل اعتراض خود را نسبت به این مسئله اعلام داشتند. همچنین برخی از این صندوق ها از همین حال خرید اوراق دولتی برزیل را متوقف کرده اند. (mppension.dk)

 

خرید شرکت ایرلندی توسط نووزایمز

شرکت نووزایمز، از شرکت های پیشرو در جهان در تولید محلول های بیولوژیکی اعلام کرده که با پرداخت 90 میلیون دلار شرکت پرسیژن بیوتک PrecisionBiotics واقع در ایرلند را خریداری نموده است. تولید و فروش آنزیم برای مواد شوینده بخش عمده فعالیت های شرکت نووزایمز را تشکیل می دهد و شرکت های پراکتور و گمبل و هنکل از مشتریان عمده این شرکت بشمار می روند. این شرکت همچنین یک بخش درباره مواد غذائی، نوشیدنی‌ها و بیوانرژی دارد که بعنوان مثال آنزیم برای تولید اتانول تولید می‌کند. (finans.dk ) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما