معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۲

اخبار اقتصادی نیجریه (هفته اول تیر ماه 1399 )

مهمترین اخبار اقتصادی نیجریه در هفته اول تیر ماه 1399 که در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل بوده است:

کاهش 62 درصدی سرمایه‌گذاری در اقتصاد نیجریه

آمار ارائه‌شده از سوی شورای توسعه سرمایه‌گذاری نیجریه (NIPC) حاکی از آن است که طی سه‌ماهه نخست سال 2020 میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور با کاهش شدیدی همراه بوده است. بر این اساس مجموع سرمایه‌گذاری انجام‌شده در اقتصاد نیجریه تا پایان ماه مارس 2020 برابر با 4 میلیارد و 810 میلیون بوده است که این رقم در مقایسه با سرمایه‌گذاری 12 میلیارد و 710 میلیون دلاری انجام‌گرفته در مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 62 درصدی را نشان می‌دهد.

براساس اعلام این شورا، سرمایه‌گذاری 4.81 میلیارد دلاری اعلام‌شده درمجموع برای اجرای 19 پروژه در 14 ایالت مختلف و منطقه پایتخت فدرال نیجریه اختصاص‌یافته است. در همین چارچوب بخش حمل‌ونقل با جذب 2 میلیارد دلار (42 درصد)، اطلاعات و فناوری ارتباطات با جذب 1.61 میلیارد دلار (33 درصد) بخش معدن با 990 میلیون دلار (21 درصد) و بخش کشاورزی با جذب 170 میلیون دلار (4 درصد) به ترتیب بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده طی سه‌ماهه نخست سال 2020 را به خود اختصاص داده و سهم سایر بخش‌های اقتصاد نیجریه از این سرمایه‌گذاری تنها 40 میلیون دلار بوده است.

گزارش شورای توسعه سرمایه‌گذاری نیجریه بعلاوه حاکی از آن است که ایالت‌های کادونا و اکیتی به ترتیب با جذب بیش از 2 میلیارد و 610 میلیون دلار (54 درصد) و 2 میلیارد و 110 میلیون دلار (44 درصد از کل سرمایه‌گذاری)، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و پس‌ازآن ایالت‌های ناصاراوا و لاگوس قرارگرفته‌اند.

بر این اساس آمریکا با دو میلیارد دلار (42 درصد)، آفریقای جنوبی با 1.6 میلیارد دلار (33 درصد)، سرمایه‌گذاری داخلی با 780 میلیون دلار (16 درصد) و انگلستان با 400 میلیون دلار (8.3 درصد) به ترتیب بیشترین سهم را درمجموع سرمایه‌گذاری انجام‌شده در نیجریه و در سه‌ماهه نخست سال 2020 داشته‌اند.

کاهش 13 میلیون و 670 هزار بشکه از تولید نفت نیجریه

براساس اعلام نشریه نیو تلگراف، در پی درخواست ماه گذشته شرکت ملی نفت نیجریه از شرکت‌های خارجی فعال در صنعت نفت آن کشور برای کاهش سطح تولید، میزان تولید نفت این کشور طی ماه گذشته 13.67 میلیون بشکه تنزل داشته است.

تولید نفت نیجریه که در مارس 2020 روزانه معادل یک‌میلیون و 853 هزار بشکه بود، براساس توافق اوپک پلاس در ماه می سال جاری به روزانه یک‌میلیون و 412 هزار بشکه کاهش‌یافته و مقرر است در فاصله ماه‌های جولای تا دسامبر 2020 در سطح روزانه یک‌میلیون و 495 هزار بشکه و سپس در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2021 در سطح روزانه یک‌میلیون و 579 هزار بشکه حفظ شود.

خاطرنشان می‌سازد، تولید نفت نیجریه عمدتاً در اختیار شش شرکت بزرگ بین‌المللی یعنی شل، شورون، اکزون موبیل، توتال، آجیپ و آداکس است که درمجموع بیش از 90 درصد از کل نفت تولیدی آن کشور را تأمین می‌نمایند و 10 درصد باقیمانده نیز توسط شرکت‌های نفتی بومی ازجمله شرکت توسعه نفت نیجریه (NPDC) و شرکت توسعه نفت سپلات (SPDC) تولید می‌شود.

زیان 63 میلیارد نایرایی صنعت هوایی نیجریه در پی کرونا

بنا بر اعلام وزارت هوانوردی نیجریه، همه‌گیری ویروس کرونا در آن کشور موجب وارد آمدن بیش از 63 میلیارد نایرا خسارت به صنعت هوایی بوده است.

گزارشی که اخیراً از سوی این وزارتخانه نیجریه‌ای منتشرشده مدعی است که حمل‌ونقل هوایی در مقایسه با سایر بخش‌های صنعت حمل‌ونقل بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا متحمل شده و طی سه‌ماهه گذشته با کاهش بیش از 90 درصدی فعالیت خود، ماهانه شاهد زیانی بالغ ‌بر 21 میلیارد نایرا بوده است.

بر این اساس گستردگی این خسارت دولت فدرال نیجریه را بر آن داشته است که با تهیه یک طرح جامع، علاوه بر ارائه کمک‌های مالی به صنعت حمل‌ونقل هوایی اقدامات لازم برای ازسرگیری مجدد پروازهای مسافری و باری را در دستور کار قرار دهد.

در کنار این موضوع، دولت فدرال نیجریه قصد دارد تا به‌منظور رونق هرچه بیشتر صنعت هوانوردی و افزایش قابل‌توجه سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی، زمینه لازم برای تأسیس یک شرکت حمل‌ونقل هوایی ملی با محوریت بخش خصوصی را فراهم آورد. حمایت‌های دولت در این بخش ازجمله شامل ارائه وام‌های کم‌بهره و بلندمدت و معافیت‌های مالیاتی خواهد بود.

 

تخصیص وامی‌به ارزش 1.1 میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی نیجریه به بخش کشاورزی

بانک مرکزی نیجریه اعلام کرد به‌منظور حمایت از بخش کشاورزی کشور منابع لازم برای اختصاص وامی‌به ارزش 432 میلیارد نایرا (معادل 1.1 میلیارد دلار) به کشاورزان نیجریه طی سال جاری میلادی را فراهم نموده است.

بر این اساس بیش از یک‌میلیون کشاورز نیجریه‌ای که در سراسر کشور به تولید پنبه، برنج، گوجه‌فرنگی، کاساوا، کاکائو، ذرت و گندم اشتغال دارند، مشمول دریافت این وام می‌باشند.

انتخاب نیجریه به عضویت شورای اقتصادی-اجتماعی ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست روز پنجشنبه 29 خردادماه 1399 خود، نیجریه و 17 کشور دیگر را برای عضویت در شورای اقتصادی و اجتماعی برگزید.

براساس رأی مجمع عمومی هجده کشور منتخب از تاریخ 1 ژانویه 2021 به مدت سه سال به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد منصوب می‌شوند.

شایان‌ذکر است که از مجموع 54 کرسی اکوسوک 14 کرسی به قاره آفریقا اختصاص دارد که در رأی‌گیری هفته گذشته مقرر شد پنج کشور نیجریه، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار و زیمباوه از اول ژانویه 2021 جایگزین کشورهای آنگولا، مصر، اتیوپی، کنیا و مالی در این شورا شوند. سایر کشورهای آفریقایی عضو اکوسوک عبارت‌اند از بنین، بوتسوانا، کنگو، گابن، غنا، مالاوی، مراکش، سودان و توگو.

در این رأی‌گیری همچنین کشورهای اندونزی، ژاپن و جزایر سلیمان از گروه آسیا-پاسیفیک، بلغارستان از گروه اروپای شرقی، آرژانتین، بلیوی، گواتمالا و مکزیک از گروه آمریکای لاتین و کارائیب و اتریش، فرانسه، آلمان، پرتقال و انگلستان از گروه اروپای غربی به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برگزیده شدند.

 

سهم سالانه 7 تریلیون نایرایی صنعت حمل‌ونقل دریایی در اقتصاد نیجریه

بنا بر اعلام شورای حمل‌ونقل دریایی نیجریه، سهم صنعت دریانوردی در اقتصاد نیجریه سالانه در حدود 7 تریلیون نایرا است.

آقای حسن بلو، مدیرعامل شورای حمل‌ونقل دریایی نیجریه ضمن اعلام این خبر از طرح وزارت حمل‌ونقل نیجریه برای دیجیتال و مکانیزه کردن بنادر کشور و افزایش ساعات کار آن‌ها به 24 ساعت در شبانه‌روز استقبال کرده و با تأکید بر نقش پررنگ حمل‌ونقل دریایی در صادرات نفت و سایر فراورده‌های کشور، خواستار حمایت هرچه بیشتر بانک مرکزی برای توسعه توانمندی و فعالیت این بخش مهم از اقتصاد نیجریه شد.

 

بیکاری 42 درصد از نیجریه‌ای‌ها در اثر پیامدهای کرونا

سازمان ملی آمار نیجریه در گزارش اخیر خود که در تاریخ 5 ژوئن 2020 و تحت عنوان «پیامدهای ملی همه‌گیری کرونا؛ یک بررسی کشوری از طریق تلفن» منتشر نموده است، مدعی شد: 42 درصد از شاغلان نیجریه‌ای در اثر پیامدهای همه‌گیری کرونا کار خود را ازدست‌داده‌اند.

 

افزایش کمک‌های آمریکا به نیجریه

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) اعلام کرد، دولت آن کشور کمکی به ارزش 234 میلیون و 500 هزار دلار را جهت تحقق اهداف موافقت‌نامه دوجانبه نیجریه و آمریکا موسوم به «توافق کمک به اهداف توسعه» (2015) اختصاص داده است.

سفارت ایالات‌متحده آمریکا در ابوجا ضمن اعلام این مهم یادآوری نمود به‌این‌ترتیب طی پنج سال گذشته آمریکا درمجموع 1 میلیارد و 800 میلیون دلار تحت توافق کمک به اهداف توسعه به نیجریه کمک ارائه کرده است.

بنا بر بیانیه رسمی این سفارت بیش از 160 میلیون دلار از کمک اخیر به حمایت از پروژه‌های در حال اجرا و یا جدید بخش بهداشت نیجریه، 34 میلیون دلار نیز به طرح‌های توسعه کشاورزی، 21 میلیون دلار برای ارتقاء سیستم آموزش و 19.5 میلیون دلار به تقویت و اجرای برنامه‌های حکومت‌داری خوب در آن کشور اختصاص خواهد یافت.

در همین راستا «استفان‌هایکین»، مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا با اشاره به نقش و نفوذ فوق‌العاده نیجریه در قاره آفریقا و آینده آن، بر اهتمام آمریکا در حمایت از آن کشور برای مقابله با چالش‌های توسعه‌ای خود تأکید نمود.

 

برنامه 2 میلیارد دلاری نیجریه برای تقویت بخش کشاورزی

آقایان «الحاجی لای محمد» و «الحاجی ثابو نانونو»، وزرای کشاورزی و توسعه روستایی و فرهنگ و اطلاعات نیجریه با انتشار بیانیه مشترکی از برنامه ده‌ساله دولت آن کشور برای احیای بخش کشاورزی خبر دادند.

براساس این اعلامیه دولت نیجریه در قالب موافقت‌نامه دوجانبه توسعه کشاورزی با برزیل قصد دارد تا با اختصاص بودجه‌ای به ارزش 1.2 میلیارد دلار که مشترکا از سوی بانک توسعه برزیل، دویچه بانک تأمین و از سوی آژانس مدیریت منابع برزیل و بانک توسعه اسلامی تضمین خواهد شد، بخش کشاورزی نیجریه را مجدداً احیا نماید.

شایان‌ذکر است محمدو بوهاری از هنگام آغاز بکار دولت خود در سال 2015 بر لزوم متنوع سازی اقتصاد نیجریه تأکید نموده و ازجمله توسعه بخش کشاورزی را مورد اهتمام ویژه قرارداد. در همین راستا نیجریه در تاریخ 6 ژوئن 2016 موافقت‌نامه‌ای را با دولت برزیل منعقد ساخت که براساس آن شرکت‌ها و تکنسین‌های برزیلی ابتدا با صادرات تراکتور و سایر ماشین‌آلات کشاورزی و سپس از طریق راه‌اندازی خطوط تولید این ماشین‌آلات، احداث کارخانه‌های فراوری محصولات کشاورزی، آموزش کشاورزان و تهیه نهاده‌های باکیفیت کشاورزی به‌صورت گسترده در برنامه توسعه کشاورزی نیجریه مشارکت خواهند داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما