معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۸- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۶

اخبار اقتصادی غرب افغانستان( خرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه غرب افغانستان در خرداد ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل می‌باشد:

پس‌لرزه‌های اقتصادی قرنطینه؛ بخش ترانسپورت میلیون‌ها دلار زیان‌دیده است 

وزارت ترانسپورت می‌گوید که این بخش در جریان اجرایی شدن طرح قرنطینه در کشور بیش از ۳۰ میلیون دلار زیان‌دیده است. به گفته مسئولان در این وزارت، هرچند پروازها به گونه یک‌طرفه ادامه یافته، اما اداره هوانوردی کشوری تاکنون ۲۵ میلیون دلار به خاطر پروازهای داخلی و خارجی زیان‌دیده و این آمار در صورت ادامه قرنطینه افزایش می‌یابد. از سویی هم عواید پنج‌میلیونی ماهانه اداره ترافیک از بابت توزیع جواز سیر و جواز رانندگی به دلیل توزیع نشدن سندها و حدود ۳۰۰ هزار افغانی عواید ماهانه جریمه‌های وسایل به دلیل منع گشت‌وگذار ماشین‌ها متوقف‌شده است. این در حالی است که باوجود باز بودن خط آهن گمرکات حیرتان، آقینه و تورغندی و انتقال کالا با استفاده از ترانسپورت جاده، عواید اداره‌های خط آهن و ترانسپورت جاده کاهش چشم‌گیری داشته است. وزارت اقتصاد پیش‌ازاین اعلام کرد که در صورت ادامه این روند، اقتصاد افغانستان حدود ۳۲۸ میلیارد افغانی زیان می‌بیند.

این وزارت هشدار داده بود که در صورت بدتر شدن وضعیت، به میزان زیان‌های اقتصادی افزوده می‌شود. درحالی‌که قرنطینه در کشور به دلیل گسترش ویروس کرونا وارد سومین ماه آن می‌شود، زیان‌های اقتصادی برخاسته از آن نگرانی در برخی از بخش‌ها را افزایش داده است. براساس اطلاعات وزارت ترانسپورت، این بخش در جریان روزهای قرنطینه در بخش‌های مختلف حدود ۳۰ میلیون دلار آسیب‌دیده که اگر قرنطینه شهرها ادامه یابد، به میزان زیان‌ها افزوده می‌شود. اشرف حق‌شناس، معاون سخنگوی وزارت ترانسپورت گفت که عواید این وزارت در روزهای اخیر کاهش چشم‌گیری یافته است. به گفته وی، با آن‌که پروازهای یک‌طرفه هوایی ادامه یافته، اما اداره هوانوردی دولتی که زیرمجموعه این وزارت است، از آغاز قرنطینه بدین سو ۲۵ میلیون دلار که معادل حدود دو میلیارد افغانی می‌شود، از جهت پروازهای داخلی و خارجی زیان کرده است.

وی تصریح کرد که اگر قرنطینه شهرها با همین رویه ادامه یابد، احتمال دارد که آمار زیان‌ها واردشده به اداره هوانوردی کشوری نیز بیشتر شود. حق‌شناس همچنان افزود که بخشی از منابع عایداتی اداره ترافیک نیز در روزهای قرنطینه متوقف‌شده است. به گفته آقای حق‌شناس، اداره ملی ترافیک ماهانه حدود پنج میلیون افغانی عواید را از توزیع جواز سیر و جواز رانندگی به دست می‌آورد که این روند به دلیل توقف توزیع اسناد، به حالت تعلیق درآمدهاست. به گفته وی، درآمد ۳۰۰ هزار افغانی این اداره که از جمع‌آوری پول جرائم تخلف رانندگان به دست می‌آمد نیز به دلیل منع رفت و آمد در شهرها نیز متوقف است. این در حالی است که مقامات در ولایت کابل به‌تازگی اعلام کردند که تدابیر تازه‌ای در شهر کابل وضع کرده‌اند. براساس این تدابیر، ماشین‌های سواری که شماره آخر پلاک آن‌ها فرد است، پس از پایان عید در روزهای فرد و شماره روزهای زوج نیز در روزهای زوج به‌علاوه روز جمعه در سطح شهر گشت‌وگذار خواهند کرد. با اجرایی شدن این تدابیر، احتمال دارد که روند جمع‌آوری عواید اداره ترافیک دوباره شکل عادی خودش را بگیرد. این وزارت اما می‌گوید با آن‌که انتقالات از طریق خط آهن و با استفاده از گمرکات حیرتان، آقینه و تورغندی در جریان روزهای قرنطینه ادامه یافته، اما عواید اداره خط آهن به‌عنوان زیرمجموعه وزارت ترانسپورت کاهش نسبی داشته است.

براساس آمارها، عواید ماه حمل گمرکات حیرتان و آقینه در فروردین سال گذشته ۲۱۲ میلیون افغانی بوده که این آمار در فروردین سال جاری به ۱۸۹ میلیون افغانی رسیده است. علاوه بر این، با آن‌که ترانسپورت جاده انتقال کالا از گمرکات را بر عهده دارد و این روند در جریان روزهای قرنطینه نیز ادامه یافته، اما با آن‌هم کاهش چشم‌گیری در عواید اداره ترانسپورت جاده نمایان شده است. اشرف حق‌شناس گفت که براساس تحلیل مسئولان در این اداره، عواید فروردین سال گذشته ترانسپورت جاده بیش از ۱۵۶ میلیون افغانی بود که در حمل سال جاری این ارقام به حدود ۸۸ میلیون افغانی کاهش‌یافته که افت ۷۲ میلیون افغانی را نشان می‌دهد. مسئولان وزارت ترانسپورت از قرنطینه شدن شهرها، مختل شدن انتقالات، توقف پروازهای داخلی و خارجی، کاهش انتقالات از بندرها، توزیع نشدن جواز سیر و جواز رانندگی به‌عنوان دلایل اصلی این کاهش یاد می‌کنند و به گفته معاون سخنگوی این وزارت، برخی از اداره‌ها حتی در جمع‌آوری عوایدشان در جریان روزهای قرنطینه نیز زیان کرده‌اند. گفتنی است که عواید و محصول گمرکی وزارت ترانسپورت از دوم اردیبهشت سال جاری بدین سو با استفاده از سیستم الکترونیک آیسیکودا توسط وزارت مالیه جمع‌آوری می‌شود. براساس ارقام، عواید جمع‌آوری‌شده از طریق این سیستم در جریان ۲۱ روز اول به حدود ۹۰ میلیون افغانی می‌رسد.

وزیر ترانسپورت قبلاً در گزارشی به ریاست جمهوری از افزایش عواید پس از الکترونیک شدن جمع‌آوری محصول ترانسپورتی خبر داده بود. وزارت حمل و نقل ( ترانسپورت ) در حالی از کاهش در عواید این وزارت خبر می‌دهد که وزارت اقتصاد نیز پیش‌تر از زیان‌های احتمالی به اقتصاد کشور هشدار داده بود. براساس آمارهای آن وزارت، اقتصاد کشور در صورت ادامه این‌چنینی روند حدود ۳۲۸ میلیارد افغانی صدمه می‌بیند و اگر شرایط پیچیده‌تر شود، به این آمار افزوده خواهد شد. گفتنی است که رئیس‌جمهور غنی اخیراً فرمانش مبنی بر ادغام وزارت فواید عامه و اداره‌های هوانوردی کشوری، خط آهن و ترافیک به این وزارت را به حالت تعلیق درآورده است. فرمان ادغام این ادارات در دوم دی سال ۱۳۹۷ صادرشده بود. دلیل تعلیق فرمان ادغام نیز وضعیت اضطراری کرونا، محدودیت بودجه‌ای، تصویب سند بودجه از سوی مجلس نمایندگان براساس واحدهای تشکیلاتی موجود (پیش از اصلاحات ساختاری)، زمان‌گیر بودن تطبیق اصلاحات ساختاری نیاز به بازنگری اولویت توسعه‌ای خوانده‌شده است. با این وضعیت، وزارت فواید عامه و اداره‌های هوانوردی کشوری، خط آهن و ترافیک تا رهنمود بعدی، کارهایشان را به گونه مستقل ادامه خواهند داد(خبرگزاری و روزنامه هشت صبح 1399.03.03).

ورود سومین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان به بندر چابهار

مقام‌ها در بندر چابهار بابیان از ارسال کامل دومین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان می‌گویند، سومین کشتی حامل محموله گندم اهدایی کشور هندوستان به مردم افغانستان در سال جاری، در قالب ۲۵۰ کانتینر، روز چهارشنبه (7 جوزا) در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفت. مهندس بهروز آقایی، مدیرکل بندرها و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران و مدیرکل بندر چابهار بابیان اخیر گفت: طبق برنامه مدون، سومین بخش  از محموله ۷۵ هزار تنی گندم ترانزیتی در قالب سری جدید کمک‌های انسان دوستانه کشور هند به افغانستان، از طریق بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران وارد و عملیات تخلیه آن نیز به پایان رسید. وی ادامه داد: در این راستا در روزهای پایانی ماه حمل و ابتدای ماه ثور امسال ۲ محموله گندم درمجموع به وزن ۱۵ هزار تن از هند وارد بندر چابهار شد. به گفته این مقام مسئول، سومین کشتی حامل این محموله نیز، روز گذشته با ۲۵۰ کانتینر ۲۰ فوت با وزن بالغ‌بر ۶ هزار تن وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد و بلافاصله عملیات تخلیه این کالا از کشتی آغاز شد. آقایی با اشاره به ارسال کامل اولین و دومین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان، اضافه کرد: سومین محموله این کمک‌های بشردوستانه نیز پس از انجام تشریفات گمرکی از طریق مرز میلک - زرنج به ولایات هرات، قندهار، بغلان، کابل و بلخ منتقل می‌شود. وی با بیان این‌که ۵۴ هزار تن باقی‌مانده از سری جدید کمک‌های هند به افغانستان به‌تدریج وارد بندر چابهار می‌شود، تصریح کرد: بخش اول و دوم از گندم اهدایی دولت هند پس از تخلیه از کشتی در بندر شهید بهشتی چابهار، در قالب ۶۳۸ کانتی‌تر بارگیری و از طریق مرز میلک - زرنج به افغانستان ارسال شد. مدیرکل بندرها و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران اذعان کرد: اولویت اصلی این اداره کل انتقال سریع محموله ترانزیتی به مرز میلک جهت ورود به کشور افغانستان است که در این راستا همکاری‌های خوبی بین شرکت حمل‌ونقل زمینی، اداره کل گمرک چابهار، اداره کل بندرها و دریانوردی سیستان و بلوچستان و اپراتور بندر شهید بهشتی در جریان است. آقایی میانگین توقف این کالا را در بندر چابهار کمتر از ۵ روز اعلام و ابراز امیدواری کرد: تجار و بازرگانان افغانستان می‌توانند از ظرفیت کانتینرهای مرجوعی و ناوگان برگشتی از این کشور جهت صادرات کالا از طریق بندر چابهار استفاده نمایند. وی تأکید کرد: در صورت تأمین کامیون توسط افغانستان، گندم اهدایی به‌صورت حمل یکسره از این بندر خارج و به مقصد منتقل می‌شود(خبرگزاری آوا. 1399.03.08).

اهمیت تولیدات داخلی بر رشد اقتصادی افغانستان

 یکی از لوازم توسعه پایدار رشد تولید داخلی و تبدیل آن به کالا و محصولات باکیفیت جهت مصارف داخلی است. بعد از تأمین نیازها و احتیاجات ملی، تولیدات جهت صادرات به دیگر کشورها عرضه می‌شود و گسترش صادرات و تجارت در عرصهٔ بین‌المللی جامعه را به یک قدرت بزرگ و مستقل اقتصادی بدل می‌سازد.  افغانستان در سال گذشته در بخش اقتصاد، شاهد رشد ۲.۲ درصدی تولید ناخالص ملی بود و درعین‌حال پیش‌بینی می‌شد که میزان رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹‌ به ۵.۷ درصد برسد. فنّاوری تولید یکی از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین نرم‌افزاری است که در رشد اقتصادی کمک فراوانی را می‌کند. تکنولوژی‌های جدید می‌توانند بر سطح تولیدات داخلی نقش بسزایی ایفا کنند. بدون شک افغانستان در سه دهه جنگ‌های داخلی که داشته نصف بیش‌تری از زیربناهای تولید خودش را ازدست‌داده که می‌توان اشاره‌ای به شرکت پنبه (پخته) هرات نمود که برای تولید پشم و روغن از آن استفاده می‌شد و در تولیدات و رشد اقتصادی نقش بسزایی را داشت.

 برخی از پژوهشگران بر این باورند که پویایی هر اقتصاد براساس سطح کیفیت کالا و خدمات تولیدی آن سنجش می‌شود و کیفیت کالا و خدمات، بستگی به نوآوری، خلاقیت و بهره‌وری نیروی کار و پیشرفت فناوری دارد. امروزه در همه جوامع، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان‌ها به نقش و اهمیت آن واقف‌اند. به‌گونه‌ای که دریکی دو قرن گذشته افراط شکل‌گرفته در تولید، ناشی از مطلوبیت ذاتی یافتن آن است. تولید در نگرش عمومی‌ بشر یک ارزش تلقی شده و صرف‌نظر از نیاز و یا اهداف تولید، مسابقه‌ای بی‌رحمانه در تولید هر چه افزون‌تر، چهرهٔ زندگی مردم غرب و شرق عالم را دگرگون کرده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری نیز به منابع موجود در کرهٔ خاکی زده است. تولید رشد است، شکوفایی است، کار است، تلاش است، اشتغال است، بهره‌گیری از طبیعت است، رفع نیازهای زندگی است، رفاه شخصی و عمومی است. استفاده بهتر از منابع موجود است، رفع مشکلاتی همچون بی‌کاری، تورم، مسکن و به حرکت درآوردن چرخ عظیم اقتصاد یک جامعه است. تولید عامل اصلی ایجاد استحکام در اقتصاد است سامان دادن اقتصاد و محور پیشرفت و توسعه است.

 اثرات تولید داخلی:

1- حرکت به‌سوی استقلال و خودکفایی و خوداتکایی و رهایی از وابستگی‌ها، 2- مستحکم کردن اقتصاد داخلی و شکوفایی آن، 3- حذف دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها، 4- افزایش درآمد ملی، 5- افزایش صادرات، 6- کاهش واردات

 چالش‌های تولید در افغانستان:

1- ناباوری مردم به کالای داخلی، 2- قیمت گران کالا، 3- نبود بازار کاملاً رونق دار کالا، 4- بالا بودن سطح تعرفه‌های گمرکی، 5- نبود اماکن درست برای ذخیرهٔ کالا، 6- فساد در بازار و استفاده نکردن از تولیدات داخلی توسط تاجران، 7- جنگ‌های تجارتی داخلی، 8- فرار بخش عظیمی از سرمایه‌ها، 9- فساد در ادارات تجارتی جلو تولیدات را سد می‌کند.

 رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۳ برابر با ۱.۹ درصد و در سال ۲۰۱۴ برابر با ۱.۳ درصد و در سال ۲۰۱۵ برابر با ۰.۸ درصد تخمین شده بود که دلایل کاهش شدید آن در مقایسه با سال‌های پیشین، افزایش فشار جنگ، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در سکتورهای زیربنایی کشور طی دهه گذشته، قطع هزینه‌های واحدهای بازسازی ولایتی که بودجه‌های هنگفت انکشافی را در ۳۴ ولایت کشور به مصرف می‌رسانید و از همه مهم‌تر کاهش محصولات زراعتی به دلیل کاهش بارندگی و آفات طبیعی (۱۴.۲ درصد) است؛ اما تلاش‌های هدفمندانه حکومت باعث برگشت فضای اعتماد و ثبات سرمایه‌گذاری شد که در سال گذشته نتایج خودش را بر اقتصاد کلان کشور نشان داد. افتتاح بند سلما، افتتاح بندر چابهار، افتتاح پروژه انتقال گاز تاپی، افتتاح خط آهن آقینه – آتامراد و… سبب دمیده شدن تحرک اساسی در شاهرگ‌های اقتصاد کشور شده است. در سال ۲۰۱۶‌ رشد اقتصادی افغانستان باوجود تداوم کاهش در محصولات زراعتی، به ۲.۲ درصد رسید و پیش‌بینی‌شده که این میزان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ۳.۵۵ و ۴.۷ درصد و در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۵.۲ و ۵.۷ درصد برسد که نشان خوبی از تحرک اقتصادی در کشور است. علت اصلی رشد اقتصادی تولیدات ناخالص داخلی در سال‌های پیش رو، رشد تولیدات زراعتی، خدمات و سکتور صنعت پیش‌بینی‌شده است(نویسنده: سید یاسر حسینی، دانش‌آموختهٔ رشته اقتصاد و همکار در بخش تحقیق شورای متخصصان هرات https://swn.af، https://ocs.gov.af).

ذخیره ارزی افغانستان برای اولین بار از 9 میلیارد دلار عبور کرد

 بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده که ذخایر ناخالص ارزی این بانک برای نخستین بار به بیش از 9 میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی افغانستان گفت: دستیابی به افزایش ذخایر ارز به بالای سقف 9 میلیارد دلار، نشان‌دهنده  تلاش‌های کمیته عملیات بازار این بانک بوده که با سرمایه‌گذاری‌های مؤثر و پایدار در کنار این دستاورد، باعث شده است که  تورم و ارزش پولی کشور در حد قابل قبولی نگه‌داشته شود. در اعلامیه بانک مرکزی آمده که ذخایر ارزی کشور در زمانی به سقف 9 میلیارد دلار رسیده که کمک‌های جهانی در حال حاضر کاهش‌یافته و با شیوع ویروس کرونا نرخ ارز در بازارهای مالی جهان تا حد صفر کاهش‌یافته است. بانک مرکزی برای ثبات ارزش پول افغانی با در نظر داشتن شیوع ویروس کرونا باوجود حراج دلار توانسته ذخایر ارزی خود را افزایش دهد. این در حالی است که وزارت اقتصاد به‌تازگی اعلام کرده که درنتیجه تأثیرات بد ویروس کرونا رشد اقتصادی در سال جاری در کشور 3 درصد سقوط خواهد کرد(سایت افغانستان خبرگزاری فارس،1399.03.11).

ایران 11 تن تجهیزات پزشکی مبارزه با کرونا به افغانستان کمک کرد

 وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که ایران 11 تن تجهیزات پزشکی مبارزه با ویروس کرونا به افغانستان کمک کرده است. این کمک‌ها که شامل کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و لوازم آن، ماسک و مواد ضدعفونی می‌شود به وزارت بهداشت تسلیم داده‌شده است. «بشیر نورمل» معاون برنامه‌ریزی وزارت بهداشت افغانستان ضمن قدردانی از این کمک ایران گفته است: «باوجود این‌که کشور ایران در حال حاضر در بحران ویروس کرونا قرار دارد؛ اما 11 تن تجهیزات طبی به افغانستان کمک نموده است.» نورمل تجهیزات کمک شده از سوی ایران را از ضروریات مهم بهداشت خوانده و خواهان کمک‌های بیشتر ایران در امر مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان شده است. در همین حال، بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل هدف از این کمک‌های کشورش به افغانستان را حفاظت از جان کارمندان درمانی که در خط نخست مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، عنوان کرده است. امینیان‌ همچنان گفته است که این نخستین کمک‌های ایران به افغانستان نیست، بلکه تهران پس‌ازاین نیز به ادامه کمک‌هایش به کابل متعهد است. این در حالی است که براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۵ هزار و ۲۰۵ نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند( سایت افغانستان خبرگزاری فارس، 1399.03.12).

رشد اقتصادی افغانستان در سال جاری میلادی ۵.۵ درصد کاهش می‌یابد

چشم‌انداز بانک جهانی از تأثیرات بیماری کووید نوزده بر اقتصاد جهان در سال دو هزار و بیست میلادی نشان‌دهنده اوضاع بد اقتصادی در افغانستان است. بر بنیاد چشم‌انداز تازهٔ بانک جهانی از تأثیرات بیماری کووید 19 بر اقتصاد منطقه و جهان، افغانستان در سال جاری میلادی رُشد منفی 5.5 درصدی را تجربه خواهد کرد. بر بنیاد این چشم‌انداز، رکود سرمایه‌گذاری‌ها و بخش خدمات بر اقتصاد کشور اثرهای ناگواری خواهند داشت. در همین حال  وزارت اقتصاد می‌گوید که مشکلات اقتصادی امسال و کاهش رُشد اقتصادی حتی در سال‌های آینده هم مشکل برانگیز خواهند بود. چشم‌انداز بانک جهانی از تأثیرات بیماری کووید 19 بر اقتصاد جهان در سال دو هزار و بیست میلادی نشان‌دهنده اوضاع بد اقتصادی در افغانستان است. در این چشم‌انداز، نام افغانستان به علت رُشد منفی در سال دو هزار و بیست میلادی درصد فهرست کشورهای جنوب آسیای قرارگرفته است. سهراب بهمن، سخنگوی وزارت اقتصاد دراین‌باره گفت: «مشکلات شیوع ویروس کرونا سبب چالش‌های بزرگ‌شده است و تأثیرات این وضیعت تا سال‌های آینده خواهند ماند.» بر بنیاد چشم‌انداز بانک جهانی  کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش بازرگانی و کاهش صادرات در کشور از علت‌های اوضاع بد اقتصادی گفته‌شده‌اند. اداره احصایِ و معلومات می‌گوید که یگانه بخشی اساسی رُشد اقتصادی افغانستان که کشاورزی است امسال در وضیعت خوبی قرار خواهد داشت.

حسیب الله موحد معاون اداره احصائیه و معلومات گفت: «امسال باران‌های زیادی باریده‌اند و این کار روی کشت و کار تأثیرات خوبی داشته است.» از سویی هم‌اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با نگرانی از مشکلات کنونی فراره صادرات میوه‌ها و سبزی‌های تازه کشور می‌گویند که اگر حکومت تدابیر لازم برای باز ساختن راه‌های پاکستان را روی دست نگیرد این کار در کنار رکود چشمگیری درآمدهای کشاورزی زیان‌های هنگفتی را به بازرگانی کشور وارد خواهند کرد. زمان‌هاشمی رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «همین اکنون فصل صادرات ما است اما راه‌های پاکستان مسدود است ترانزیت ما به دیگر کشورها مناسب نیستند به همین علت مشکلات ما روزافزون است و ما میدانیم که این‌ها سبب رکود جدی اقتصاد ما خواهند شد.» پیش‌ازاین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری توقف سه‌ماهه‌ای صادرات به پاکستان و رکود بازرگانی کوچک و میانه را در کشور از علت‌های افزایش نا داری و بیکاری در کشور گفته است(طلوع نیوز 1399.03.20).

آمادگی شرکت‌های هواپیمایی برای ازسرگیری پروازها بین افغانستان و مشهد

به دنبال اولین پرواز بین شهر کابل با شهر مشهد مقدس در هفته‌های اخیر، مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آوا، از آغاز مجدد پروازهای خارجی بین فرودگاه بین‌المللی‌ هاشمی نژاد شهر مشهد مقدس و شهرهای افغانستان خبر داده، می‌گوید، شرکت‌های هوایی آمادگی خود را برای برقراری پروازهای افغانستان از ۱۷ جوزا (خرداد) اعلام نموده‌اند که 13 پرواز در مسیر کابل، مزار شریف، هرات و قندهار برنامه‌ریزی‌شده است. البته پروازهای هفته آینده شرکت کام ایر افغانستان هنوز قطعی نشده است. محمود امانی بنی در پاسخ به این سؤال آوا که در حال حاضر، با شرایط شیوع ویروس کرونا وضعیت پروازها در فرودگاه بین‌المللی‌هاشمی نژاد چگونه است، گفت: «پروازهای مسیرهای داخلی و خارجی به‌تدریج و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سازمان هواپیمایی کشوری در حال برقراری مجدد است». به گفته وی، با شیوع کرونا، پروازهای خارجی این فرودگاه از ۳ حوت (اسفند) ۹۸ به‌تدریج کاسته و از ۶ حوت کلیه پرواز خارجی این فرودگاه متوقف‌شده بود. مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی ایران خاطرنشان کرد که از ۱۰ حوت تاکنون، پروازهای خارجی صرفاً به‌منظور انتقال مسافرین و دیپلمات‌ها و خروج ایشان از ایران انجام‌شده است. وی افزود که این پروازها به مشهد مقدس از مزار شریف، کابل، نجف، بغداد، بصره، تاشکند، بیشکک و دوشنبه بوده که درمجموع 30 پرواز خارجی خروجی انجام‌شده است. این در حالی است که به گفته محمودمانی بنی، در ماه حوت 98، ۴۸ درصد پروازها و ۶۰ درصد انتقال مسافران داخلی فرودگاه بین‌المللی‌هاشمی نژاد مشهد کاهش یافت که این آمار در ماه حمل (فروردین) 99، به ۸۱ درصد کاهش در پرواز و ۸۸ درصد در انتقال مسافر رسید. به گفته وی، کاهش پروازهای داخلی در فرودگاه بین‌المللی‌هاشمی نژاد مشهد، در تمام‌مسیرها و بیشتر مسیرهای شمال این کشور چون نوشهر، رامسر، ساری و رشت بوده است. البته به گفته مدیرکل فرودگاه‌های ولایت خراسان رضوی ایران، آمارهایی که ذکر شد، فقط در پروازهای خروجی بوده و به همان تعداد هم وضعیت پروازهای ورودی بوده است؛ اما وی خاطرنشان کرد که از اواسط ماه ثور (اردیبهشت) 99 به‌مرور پروازها از این فرودگاه افزایش‌یافته و در تمام این ماه، ۶۳۳ پرواز خروجی داخلی در فرودگاه بین‌المللی‌هاشمی نژاد مشهد صورت گرفته است. محمود امانی بنی در مورد پروازهای خارجی به‌خصوص پروازهای افغانستان به ایران، با وضعیت شیوع کرونا گفت: «از ۱۰ اسفند (حوت) تاکنون این فرودگاه سه پرواز به مقصد کابل و دو پرواز در مسیر مزار شریف انجام‌شده است». به گفته وی، شرکت‌های هوایی ماهان ایران و کام ایر افغانستان آمادگی خود را برای برقراری پروازهای افغانستان از ۱۷ جوزا (خرداد) اعلام نموده‌اند که در مسیر کابل، مزار شریف، هرات و قندهار برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی ایران خاطرنشان کرد که سه پرواز کابل شرکت ماهان به مشهد، روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه صورت خواهد گرفت. البته به گفته وی، شرکت کام ایر افغانستان پروازهای خود را در مسیر هرات و مزار شریف انجام می‌دهد و تاکنون پروازهای آن برای هفته آینده به مشهد قطعی نیست؛ اما به گفته وی، برنامه نهایی شده پروازها بین فرودگاه بین‌المللی‌هاشمی نژاد و افغانستان؛ دو پرواز در هفته در مسیر هرات، مزار شریف دو پرواز در هفته، کابل دو پرواز در هفته، قندهار دو پرواز در هفته برای شرکت کام ایر و برای شرکت ماهان، کابل چهار پرواز در هفته و مزار شریف یک پرواز در هفته است. محمود امانی بنی در ادامه در مورد پروازهایی که با افغانستان انجام‌شده، مختص پاسپورت‌های تجاری بوده یا مسافران عادی گفت: «شامل هر دو پاسپورت بوده، هم دارندگان پاسپورت تجاری و هم عادی». مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی ایران در پایان از اقدامات بهداشتی در پروازها گفت: «تدابیری ازجمله برای ضدعفونی کردن داخل هواپیما و اتوبوس و دادن ماسک به هر مسافر در پای پرواز و رعایت فاصله اجتماعی در صورت فول نبودن پرواز، تدابیر مهمان‌داران، ارائه رفرش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارائه برگه‌های تبلیغی آموزشی در مورد پیش‌گیری از ویروس کرونا و حضور گروه پزشکی در برخی پروازها، صورت گرفته است». این در حالی است که در پی شیوع بیماری کرونا در ایران و افغانستان، کلیه پروازهای بین دو کشور متوقف‌شده بود که به تاریخ 7 جوزا (خرداد) اولین پرواز بعد از سه ماه توقف، با تدابیر بهداشتی از کابل به مشهد مقدس انجام شد. البته پیش از آن، یک پرواز شامل کمک‌های بهداشتی مردمی از ایران برای مقابله با شیوع کرونا به افغانستان ارسال‌شده بود(خبرگزاری صدای افغان (آوا) ـ مشهد مقدس: 1399.03.22).

مرزهای پاکستان برای صادرات افغانستان، هفته آینده باز می‌شود

سفیر افغانستان در پاکستان می‌گوید که مرزهای  تورخم، سپین بولدک – چمن و غلام خان، از هفته آینده برای صادرات کالاهای تجارتی کشور باز می‌شود.عاطف مشعل؛ سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، امروز (چهارشنبه، ۲۸ خرداد 99) در صفحه توییترش نوشته است که دولت پاکستان موافقت کرده تا صادرات از بندر تورخم، اسپین بولدک و غلام خان به تاریخ ۲۲ ماه جون میلادی از سر گرفته شود. آقای مشعل همچنین نوشته است که نشست کمیته‌های فنی پاکستان و افغانستان از فردا (۱۸ جون) آغاز خواهد شد و درزمینهٔ چگونگی ازسرگیری صادرات بحث خواهند کرد.پاکستان در ماه مارس سال جاری میلادی مرزها اسپین بولدک – چمن و تورخم را به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا بست. هرچند از دو ماه به این‌سو واردات به افغانستان از این دو مرز ادامه دارد؛ اما صادرات همچنان متوقف است. فصل محصول میوه تازه افغانستان آغازشده؛ از همین رو کشاورزان و بازرگانان کشور نگران هستند که با مسدود بودن مرزهای تجاری، ممکن است میلیون‌ها دلار متضرر شوند. گفته می‌شود افغانستان سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات دارد که بخش اعظم آن از بندرها پاکستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود(خبرگزاری افق مورخ 1399.03.28).

نرخ مبادله پول افغانی در برابر ارزهای خارجی مورخ پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

نرخ مبادله افغانی در مقابل سایر ارزها  بر اساس اطلاعات بانک مرکزی افغانستان می‌باشد (خبرگزاری آوا 1399.03.29).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما