معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۸- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۲

اخبار و تحولات اقتصادی شرق ترکیه (خردادماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی شرق ترکیه در خردادماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

توزیع کارت هدیه بین خانواده‌های نیازمند در وان

از طرف شهرداری بین خانواده‌های نیازمند که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار محدودیت شده اند کارت هدیه توزیع شد. در این چارچوب بین 520 خانواده جدید کارت هدیه توزیع شده است. اداره خدمات اجتماعی کارت های هدیه 1 هزار و 660 خانواده در ماه می را شارژ کرده است (سایت وان خبر /wanhaber، مورخ 6 می 2020).

پیشرفت های صنعت دامپروری در ارزروم

در فاصله سال های 2018 تا 2020  تعداد دام های بزرگ سر در ارزروم از 720 هزار به 850 هزار راس افزایش داده شده است. این امر در حالی است که استان‌های همجوار تنها  10 الی 20 هزار راس افزایش داشته اند. دامداری در ارزروم برخلاف سایر نقاط کشور که توسط دامدای‌های صنعتی انجام میگیرد  و حدود 5 الی 10 هزار راس دام را شامل می‌شوند، در ارزروم روش سنتی انجام گرفته و  خانواده‌ها با دارایی 200 تا 300 راس دام به این امر اشتغال دارند. ارزروم از لحاظ تعداد دام های بزرگ سر (گاو) بعد از کُنیا (قونیه) در رتبه دوم ترکیه قرار دارد و هدف گذاری استان افزایش این رقم و قرار گرفتن در رتبه اول در سال 2021 می‌باشد.

ظرفیت سالانه شیر ارزروم 729 هزار تن می‌باشد و  سالانه 166 هزار تن از این میزان بصورت  صنعتی جمع آوری می‌شود. از لحاظ شهری نیز روزانه 2 هزار تن ظرفیت وجود دارد (سایت خبری آژانس ارزروم (erzurumajans) مورخ 6 می 2020).

گزارش ماه مارس اتحادیه صنعت کاران و بازرگانان ارزروم  در سال 2020

ارزروم در دوره ماه مارس از لحاظ هزینه‌های خدمات عمومی در جایگاه 18 ترکیه قرار دارد. ارزروم از لحاظ بهداشت در جایگاه 21 و از لحاظ آموزش در جایگاه 20 قرار دارد. ارزروم در ماه مارس 36.57 درصد مالیات سالیانه را جمع آوری کرده است. ارزروم از این لحاظ بعد از تونجلی و کارس ( قارص ) در جایگاه سوم منطقه قرار دارد ارزروم در دوره ماه مارس از لحاظ جمع آوری درآمد استان در جایگاه اول و از لحاظ درآمد و هزینه‌های عمومی استان بعد از وان در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین در مقایسه درآمد با هزینه‌های استان نیز در رتبه اول قرار دارد. در 3 ماه نخست سال جمع آوری درآمد ها 21.76 درصد بوده است.سرانه درآمد استان در 3 ماه نخست سال 2 هزار و 700 لیر و سرانه هزینه‌های عمومی 2 هزار و 223 لیر می‌باشد.  (سایت خبری روزنامه ارزروم (Erzurumgazetesi) مورخ 25 آوریل 2020).

آمار اقتصادی وان در 4 ماه نخست سال 2020

بیشترین صاردات استان وان با رقم 246.845 دلار به ایران و با رقم 218.890 دلار به عراق بوده است. همچنین بیشتری واردات این استان نیز با 676.323 دلار از ایران بوده است (آمار اتاق تجارت و بازرگانی استان وان).

حمایت از کشاورزان با توزیع ماشین آلات رایگان توسط شهرداری وان

شهرداری وان با توزیع ماشین آلات رایگان از کشاورزانی که قصد توسعه فعالیت های کشاورزی خود را دارند، حمایت خواهد کرد. استاندار و سرپرست شهرداری وان، مهمت امین بیلمز این خبر رار اعلام کرده است(سایت وان خبر (wanhaber) مورخ 28 می 2020).

 عملکردی اقتصادی ارزروم در ماه آوریل

اتحادیه تاجران و صنعتگران آناتولی شرقی عملکرد اقتصادی ارزروم را در ماه آوریل منتشر کرد.

ارزروم در دوران کرونا جز استان‌هایی بود که اقتصاد این استان کمتر تحت تاثیر قرار گرفته است.  در این استان در دوران کرونا ساخت بیمارستان، مدارس و سد ها متوقف نشده و همچنان ادامه داشته است. رشد تعداد شرکت های ثبت شده در 4 ماه نخست سال در ارزروم در منطقه 13.88 درصد و در کل کشور 0.29 درصد بوده است. ارزروم از لحاظ تاسیس شرکت در منطقه بعد از مالاتیا و وان در رتبه سوم و در کل کشور در رتبه 36 قرار دارد.

تجارت خارجی ارزروم در 4 ماه نخست سال به رقم 17 میلیون دلار افزایش یافته است. از این رقم 7 میلیون و 65 هزار دلار صادرات انجام گرفته است. در حالی که تجارت خارجی در منطقه آناتولی شرقی 22.1 درصد کاهش داشته است، ارزروم از این لحاظ 9.4 درصد رشد را تجربه کرده است. سهم ارزروم در تجارت خارجی منطقه 5.11 درصد می‌باشد. در ماه آوریل به 21 و در 4 ماه نخست سال به 34 کشور از ارزروم صادرات انجام گرفته است. بیشترین صادرات در ماه آوریل به سومالی، آمریکا و هلند و در 4 ماه نخست سال نیز به آمریکا، عراق و گرجستان بوده است. 15.4 درصد از صادرات به عراق، 20.12 درصد به آمریکا و 12.8 درصد به گرجستان انجام گرفته است. بیشترین محصولات صادراتی در 4 ماه نخست سال مربوط به بخش مواد شیمیایی، صنایع خودرو و محصولات معدنی بوده است. تورم ماهانه ارزروم 1.72 و سالانه این استان 12.98 ثبت شده است (سایتsondakika مورخ 10 ژوئن 2020).

 مشکل اشتغال در وان بر روی میز وزیر

نماینده حزب عدالت توسعه در مجلس، عبدالاحد آرواس در ملاقات با وزیر صنایع و تکنولوژی مصطفی وارانک، مشکلات اشتغال و استخدام در وان را بررسی کردند. در این جلسه پروژه‌های انجام شده و در حال انجام در وان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. هیئت وان از وزیر در خصوص پروژه‌های در حال اجرا در وان از قبیل مناطق صنعتی، هتل، گلخانه، کارگاه نساجی و غیره درخواست درخواست منابع را ارائه دادند (سایت وان خبر wanhaberمورخ 17 ژوئن 2020).

تخریب 53 ساختمان در اثر زلزله در چات(یکی از بخش های استان ارزروم)

استاندار ارزروم، اُکای ممیش از مناطق زلزله زده بازدید کرد و از وجود 53 ساختمان تخریب شده در این مناطق خبر داد. در چات با همکاری شهرداری چات، شهرداری کلانشهر ارزروم، ژاندارمری و اداره امنیت 3 هزار چادر برپا شده است. وی همچنین عنوان کرد که 31 ساختمان خیلی کم و 4 ساختمان به صورت متوسط آسیب دیده اند. ساختمان‌هایی که تخریب شده اند با امکانات دولتی در کوتاهترین زمان ممکن ساخته و قبل از زمستان تحویل داده خواهد شد (سایت خبری آژانس ارزروم erzurumajans مورخ 17 ژوئن 2020).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما