معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۴- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۲۲

اخبار اقتصادی پاکستان( هفته چهارم خرداد 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی پاکستان (هفته چهارم خرداد 1399) که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ارائه بودجه پیشنهادی دولت پاکستان به مجلس ملی این کشور

بودجه دولت فدرال پاکستان در تاریخ 23 خرداد 1399 از سوی وزارت دارایی این کشور تحویل مجلس ملی گردید. شایان‌ذکر است سال مالی جدید پاکستان از اول ماه جولای آغاز می‌شود. مهم‌ترین شاخص‌های این بودجه به شرح ذیل است.

  • کل بودجه پاکستان، 7.2 تریلیون روحیه (معادل حدود 45 میلیارد دلار) است که حجم آن نسبت به بودجه سال مالی 2020 – 2019، 11 درصد کوچک‌تر است.
  • منابع در دسترس در بودجه سال آینده، 6.5 تریلیون روحیه پیش‌بینی‌شده است. این رقم در بودجه سال جاری 4.9 تریلیون روپیه بوده است.
  • سهم ایالت‌ها در درآمدهای مالیاتی فدرال، 2.8 تریلیون روپیه پیش‌بینی‌شده که نسبت به سال مالی جاری، 11.7 درصد کمتر است.
  • هزینه‌های توسعه‌ای بخش عمومی در بودجه سال جاری، 1.3 تریلیون روپیه پیش‌بینی‌شده است که از این مقدار، 676 میلیارد روپیه، سهم هزینه‌های توسعه‌ای ایالت‌ها و مابقی سهم دولت فدرال است.
  • مجموع درآمدهای دولت در بودجه سال آینده، 6.5 تریلیون روپیه پیش‌بینی‌شده که از این مقدار 4.9 تریلیون روپیه از طریق درآمدهای مالیاتی و مبلغ 1.6 تریلیون روپیه از طریق درآمدهای غیر مالیاتی استحصال خواهد شد.
  • نرخ رشد اقتصادی 2.1 درصد و نرخ تورم 6.5 درصد پیش‌بینی‌شده است.

گزارش عملکرد اقتصادی پاکستان در سال مالی 2020 ـ 2019

وزارت اقتصاد و دارایی پاکستان هرساله قبل از ارائه بودجه سال مالی آتی، گزارش بررسی عملکرد اقتصادی (Pakistan Economic Survey) سال جاری را منتشر می‌کند. در همین راستا وزارت دارایی پاکستان از آخرین وضعیت عملکرد اقتصادی در سال مالی 2020 ـ 2019 رونمایی نمود. شایان‌ذکر است ملاک ارزیابی این گزارش، ده‌ماهه نخست سال مالی مذکور است. نکته قابل‌توجه در این گزارش، سقوط اکثر شاخص‌های اقتصادی پاکستان در سال جاری است.

این گزارش نشان می‌دهد که علیرغم هدف‌گذاری دولت این کشور برای دست‌یابی به رشد اقتصادی سه‌درصدی، عملکرد پاکستان در این زمینه منفی 0.4 درصد بوده است. غیر از بخش کشاورزی، عملکرد بخش صنعت و خدمات منفی بوده است. میزان رشد بخش‌های مختلف اقتصاد پاکستان به تفکیک، شامل جدول ذیل است.

 

تاثیرشیوع ویروس کرونا بر بیکاری در پاکستان

موسسه توسعه اقتصادی پاکستان در گزارشی به بررسی شیوع ویروس کرونا بر وضعیت بیکاری پاکستان پرداخته است. براساس این گزارش، اگر محدودیت‌های حداقلی در جهت جلوگیری از پیشگیری ویروس کرونا ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود که 1.4 میلیون نفر شغل خود را از دست بدهند. این وضعیت برای محدودیت‌های متوسط، 12.3 میلیون نفر و محدودیت‌های شدید (قرنطینه کامل) 18.5میلیون نفر بیکار اعلام‌شده است.

بررسی مشکلات پیش روی صادرات انبه در مجلس ملی پاکستان

انجمن صادرکنندگان انبه پاکستان با توجه به فرارسیدن فصل برداشت و صادرات انبه در این کشور جلسه‌ای را با اعضای مجلس ملی و مقامات اقتصادی و تجاری این کشور برگزار و راه‌های پیشروی صادرات این محصول را موردبررسی قراردادند. در این جلسه با اشاره به فقدان پروازهای باری جهت صادرات انبه، ادامه این روند را موجب خسارت زیاد کشاورزان قلمداد نموده تا حدی که ممکن است صادرات این محصول با کاهش 70 درصدی مواجه شود.

اظهار تردید مشاور ویژه نخست‌وزیر پاکستان مخصوص دستیابی به هدف 4.9 تریلیون روپیه ای درآمدهای مالیاتی

دولت پاکستان در بودجه سال مالی آتی چشم‌انداز 4.9 تریلیون دلاری را برای درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی نموده که آقای عبدالحفیظ شیخ مشاور ویژه نخست‌وزیر پاکستان اظهار داشت اگرچه نهایت تلاش خود ا برای دستیابی به این هدف به کار خواهد گرفت امام مطمئن نیست که بتواند به این هدف دست یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما