مصاحبه معاون دیپلماسی اقتصادی در حاشیه پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال 1399
پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جدید، روز یکشنبه بیست و پنجم خرداد 1399 به ریاست جناب آقای انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور مدیران منطقه ای وزارت امور خارجه و دستگاههای اجرایی از جمله وزارتخانههای کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، علوم ،تحقیقات و فناوری، راه و شهر سازی ، اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شورایعالی مناطق آزاد ویژه تجاری و صنعتی و سایر دستگاههای ذیربط با دستور کار نگاهی به مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ایران با سایر کشورها و همچنین ارزیابی روند کار تهاتر و زمینههای اجرایی نمودن انواع تهاتر با سایر کشورها و گزارش آخرین وضعیت و مشکلات پروژه راه آهن خواف - هرات برگزار گردید.
جناب آقای غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما پس از پایان نشست روابط اقتصادی خارجی افزود: در نشست امروز پیرامون زمینههای روند اجرایی شدن تهاتر با کشورهای خارجی و موضوع راه آهن خواف - هرات، و راه آهن رشت به آستارا با نمایندگان دستگاههای اجرایی به بحث و تبادل نظر پرداختیم.
وی اضافه کرد: تهاتر در واقع تجارت کالا به کالا است که بیش از یک سال است در وزارت امور خارجه با توجه به محدویتهایی که در نقل و انتقالات داریم از آن استفاده میکنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به استقبال خوب کشورها از روش تهاتر گفت: سازمانهای داخلی باید بخشی را برای آموزش این روش در نظر بگیرند و در این راستا تاکنون بانک مرکزی و وزارت صمت اقدامات سازنده و مثبتی با دستگاه دیپلماسی در زمینه تهاتر داشته اند.
آقای انصاری تاکید کرد: تهاتر روشی است که تجارت خارجی را بسیار تسهیل میکند و به خصوص طرفهای تجاری نیز از این روش استقبال کرده اند چرا که در قبال صادراتی که به کشورمان دارند ما به ازای آن کالایی از ما دریافت میکنند.
وی ادامه داد: دستگاههای اجرایی مرتبط در این زمینه باید تلاش کنند معایب را رفع و به عنوان یک روش اجرایی مطلوب برای تجارت با کشورهایی مختلف آن را انجام دهند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه این روش در اکثر کشورهایی که نمایندگی ایران فعال است مورد استفاده قرار میگیرد، افزود: بانک مرکزی در این زمینه حامیبسیار خوبی است و اکثر کشورهایی که با آنها تجارت داریم به عنوان یک روش جاری، تهاتر را قبول دارند، اما با توجه به ضوابط هر کشوری شیوههای اجرای آن متفاوت است.
بهره برداری از راه آهن خواف - هرات؛ تابستان امسال
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سه قطعه از چهار قطعه راه آهن خواف - هرات متعلق به ایران است، گفت: این خط ریلی با اقدامات وزارت راه و شهرسازی تا پایان تابستان امسال گشایش مییابد و شاهد صدور کالا از این مسیر خواهیم بود.
آقای غلامرضا انصاری پس از پایان جلسه هماهنگی ستاد روابط اقتصادی خارجی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اظهار داشت: موضوع خط ریلی راه آهن خواف - هرات و رشت - آستارا امروز مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت: یکی از امتیازات بزرگ ایران دسترسی به کشورهای همسایه از طریق زمین (جاده و راه آهن) است و با توجه به اینکه آمریکا به دنبال محدودیت در حمل و نقل دریایی برای ایران است، از این امتیاز باید به خوبی استفاده کنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی سال هاست در مورد خط راه آهن خواف به هرات فعالیت میکند، افزود: امیدواریم با توجه به اقدامات و تلاشهای این وزارتخانه، این پروژه به بهره برداری برسد و راه آهن ایران در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با تمرکز بر روی متصل کردن مسیر به کشورهای خارجی گام بردارد.
آقای انصاری تاکید کرد: سه قطعه مرتبط با این پروژه تا پایان تابستان امسال که مرتبط با ایران است به اتمام میرسد و ایران جزو کشورهایی است که به احداث راه آهن در داخل افغانستان کمک کرده و این موضوع موجب توسعه تجارت خارجی و صدور کالا میان دو کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: قطعه چهارم باقی مانده که متعلق به کشور افغانستان است امیدواریم آن نیز به اتمام برسد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره راه آهن رشت به آستانه نیز گفت: کریدور شمال به جنوب از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که خلیج فارس را به کشورهای شمالی متصل و این موضوع برای تجارت خارجی ایران و منطقه حائز اهمیت است.
آقای انصاری ادامه داد: کالاهایی که از این محور به کشورهای چین و هند به اروپا منتقل میشوند میتوانیم آن را به سمت خودمان جلب کنیم.
وی با اشاره به یک قطعه باقی مانده خطوط ریلی رشت به آستارا، اظهار داشت: سالها این موضوع تحت مطالعه بوده و با توجه به توانمندی ایران این قطعه نیز تکمیل میشود و پیشنهاداتی نیز از سوی کشورهای همسایه برای این پروژه داشته ایم که در حال بررسی است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در پاسخ به مسئله زیست محیطی ایجاد خطوط ریلی این مسیر نیز گفت: مشکل زیست محیطی ندارد و مسائلی درباره تملک زمین و تعیین مسیر مطرح است و با توجه به اطلاعات دریافتی، وزارت راه و شهرسازی مسیر موقتی را برای حملهای ترکیبی برای تسهیل کالا از این خطوط قرار است، پیشنهاد کند.
آقای انصاری در پایان افزود: امیدواریم با اتصال رشت به کاسپین و استفاده از کریدور شمال به جنوب، شاهد اقدامات مثمرثمر در زمینه تسهیل حمل و نقل کالا در این مسیر باشیم.