معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۹

گزارش روزانه اوپک از بازار نفت ( 19 خرداد 1399)

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، به صورت روزانه اقدام به انتشار بولتن آخرین تحولات بازار نفت، از جمله تغییرات قیمت، خرید و فروش و همچنین اخبار مرتبط رسانه‌ها در این حوزه می نماید. اهم موارد مطرح در بولتن مورخ 20 خرداد ماه 1399 (9 ژوئن 2020 ) به شرح زیر می‌باشد:

تحولات قیمت ها

قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش 2.06 دلاری در روز دوشنبه، 19 خرداد (8 ژوئن)، به 38.89 دلار در هر بشکه رسید. قیمت های آتی نفت خام نفت خام روز دوشنبه با وجود تصمیم تولید کنندگان اوپک پلاس در روز شنبه مبنی بر تمدید کاهش تولید فعلی تا یک ماه دیگر، بیش از 3 درصد کاهش یافت. سرمایه گذاران تمرکز خود را بر روی چشم انداز عرضه بالقوه بالاتر نشان دادند.

در بازار بورس نیویورک، قیمت قراردادهای آتی "نفت خام تگزاس" در ماه جولای، 1.36 دلار کاهش یافت و به38.19 دلار در هر بشکه رسید.

در لندن، قرارداد ماه جولای نفت برنت ICE، با 1.50 دلار کاهش، به قیمت 40.80 دلار در هر بشکه رسید. اختلاف بین قیمت خرید و فروش نفت برنت و تگزاس غربی با کاهش 13 سنتی، به 2.37 دلار در هر بشکه رسید.

اختلاف محصولات خام اورال نیز به علت عملیات های پالایشگاهی اندک، کماکان بدون تغییر بود.

در بازار خاورمیانه، پیشتازی لحظه ای برای نفت DME عمان بر دوبی به 1.60 دلار در هر بشکه رسید و اختلاف نفت خام دوبی با افزایش 16 سنتی به 71 سنت در هر بشکه رسید.

اختلاف نفت خام خلیج آمریکا متفاوت بود. اختلاف نفت LLS برای تحویل ماه جولای به رقم 1.40 دلار در هر بشکه به نسبت WTI ثابت ماند. 

اهم اخبار بازار نفت

وزیر انرژی قزاقستان اعلام نمود کشورش جمعا 3.13 میلیون بشکه نفت را در ماه می‌بیشتر از سهمیه ذیل اعلامیه همکاری تولید نموده و قرار است این افزایش را با کاهش بیشتر نفت در ماه آگوست و سپتامبر 2020 جبران کند.

شرکت بریتیش پترولیوم، شل و دیگر تولید کنندگان بزرگ در خلیج آمریکا در حال از سرگیری عملیات حفاری و بازگرداندن حجم تولید خود به شرایط عادی می‌باشند.

شرکت بریتیش پترولیوم یکی از بزرگ ترین موج کاهش نیروی کاری خود از تاریخ تشکیل این شرکت را اعلام نمود و قصد دارد یک هفتم نیروهای خود در سراسر جهان را کاهش دهد.

 جدول تغییرات سبد روزانه، هفتگی و سالیانه اوپک

 

اخبار مرتبط

پارلمان نروژ توافق معافیت های مالیاتی بیشتر برای صنعت نفت را برای حفظ سرمایه گذاری و محافظت از مشاغل اعلام کرد.

بنا به اعلام منابع آگاه، لهستان برنامه‌هایی را برای ادغام پالایشگاه نفت PKN Orlen و شرکت گاز PGNiG به دلیل اختلاف نظر درون دولت و همچنین تعلیق تلاش PKN برای خرید کت لوتوس، در نظر دارد.

وزیر انرژی روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اوپک پلاس گفت: تمدید سهمیه‌های فعلی اوپک پلاس تا ماه آگوست بستگی به بازیابی بازار، ذخایر نفتی و رعایت همه کشورهای عضو با ین توافق دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما