معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۰

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک ( هفته سوم خرداد 1399)

مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک ( هفته سوم خرداد 1399) که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است:

هزینه 500 میلیون کرونی دانشجویان  خارجی بر دوش دولت

دانشجویان خارجی که کمک هزینه تحصیلی دانشجوئی از دانمارک دریافت می‌کنند یک هزینه  500 میلیون کرونی را بر دولت تحمیل می‌کنند. این درحالی است که سقف تعیین شده برای این امر تنها 442 میلیون کرون می‌باشد. دولت سابق برای کاهش تعداد دانشجویان خارجی مشمول دریافت کمک هزینه ، تعداد 1000 دوره از دوره‌هائی که به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های دانمارکی ارائه داده می‌شدند را لغو کرد. این جناح که در حال حاضر در اپوزیسیون قرار دارد بر پیروی دولت از این سقف اصرار دارد. 

از طرف دیگر در پلتفورم سیاسی که تابستان گذشته بین احزاب جناح چپ و حزب حاکم سوسیال دموکرات حاصل شد افزایش تعداد دوره‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی به چشم می خورد. حزب سوسیال لیبرال معتقد است دولت باید به این توافق پایبند باشد. مورتن استرگارد، رئیس حزب سوسیال لیبرال، گفت: باید سقف ایجاد شده درباره دوره‌های به زبان انگلیسی برداشته شود و من مطمئنم دولت به وعده خود عمل خواهد کرد. اما برای کاهش هزینه‌های کمک دانشجوئی باید یک فکر دیگر بشود.

اما حزب مخالف لیبرال معتقد است برداشته شدن این سقف باعث سرازیر شدن هرچه بیشتر دانشجویان خارجی به دانمارک شده که افزایش هزینه‌های کمک هزینه دانشجوئی را در پی خواهد داشت. کمک هزینه تحصیلی دانمارک مبلغ 7000 کرون در ماه است که بالاترین در دنیا می‌باشد. طبق رای دادگاه اروپا در سال 2013 دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا اگر در یک کشور عضو حداقل ده ساعت در ماه کار کنند مشمول دریافت این کمک هزینه تحصیلی می‌شوند. همین مسئله سیل عظیمی از دانشجویان خارجی بخصوص از کشورهای بلغارستان، لیتوانی و رومانی را راهی دانمارک کرد. در نتیجه کمک هزینه تحصیلی با 500 درصد افزایش از 88 میلیون کرون در سال 2013 به 513 میلیون کرون در سال 2018 رسید. (بی تی)

از سرگیری پروازهای شرکت هواپیمایی SAS

شرکت هواپیمائی اس.آ.اس، بتدریج عملیات خود را از سر می‌گیرد. در وهله اول این فعالیت شامل پروازهای داخلی و بین کشورهای اسکاندیناوی خواهد بود. اما قرار است از ماه ژوئن پروازهائی هم از کپنهاگ به نیویورک، شیکاگو  وآمستردام انجام گیرد. دولت های سوئد و دانمارک به ترتیب 8 .14 و 2 .14 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند. شرکت اس.آ.اس که تقریبا تمامی فعالیت های خود را بدلیل شیوع ویروس کرونا متوقف کرده بود در گزارش مالی خود خبر از زیان 2 میلیارد کرونی (362 میلیون دلار) در طول سه ماه منتهی به آوریل داده بود. در گزارش آمده که در ماه آوریل تعداد مسافران نسبت به ماه قبل 96 درصد کاهش داشته است. این شرکت تقریبا تمامی‌پروازهای خود را در این ماه لغو و 90 درصد کارکنان خود را خانه نشین کرده بود. (بی تی)

بزرگترین کاهش فعالیت اقتصادی دانمارک بعد از بحران مالی

تولید ناخالص داخلی دانمارک در سه ماهه اول سال جاری بیشترین افت را از سال 2009 به بعد تجربه کرد. براساس آخرین آمار، اقتصاد دانمارک در سه ماهه اول سال 1 .2 درصد کوچکتر شد اما این کاهش کمتر از منطقه یورو بود. در همین حال آمار بیکاری به 4 .5 درصد افزایش یافت. علی رغم تزریق کمک مالی 400 ملیارد کرونی (60 میلیارد دلار) پیش بینی می‌شود اقتصاد دانمارک امسال 3 .5 درصد کوچکتر شود. (مرکز آمار دانمارک)

ترس از اخراج مانع گزارش سوءاستفاده از بسته حمایتی کرونا

بعد از شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه عمومی دولت، دانمارک قبول کرد 75 درصد حقوق شاغلان را در صورت خانه نشین شدن به کارفرمایان آنها پرداخت نماید. تنها شرط این پرداخت این بود که کارکنان اخراج نشوند. اما به نظر می رسد عده زیادی از کارفرمایان از این طرح سوء استفاده می‌کنند.  

انجمن تکنیسین‌های فنی که نمایندگی تکنیسین‌ها و طراحان را بر عهده دارد مدعی است که گزارش های زیادی از اعضای خود دریافت کرده که گفته اند کارفرمایان آنها از طرح جبران حقوق در دوران کرونا سوءاستفاده کرده و گزارش های نادرست به دولت ارائه می دهند. دادستان جرائم اقتصادی در حال حاضر به اتهامات علیه 34 شرکت رسیدگی می‌کند. در همین حال دبیرخانه پولشوئی نیز 248 مورد گزارش تقلب دریافت داشته است. (بی تی)

تمدید برنامه پرداخت حقوق کارکنان شرکت ها

دولت بعد از اعمال قرنطینه بخاطر شیوع ویروس کرونا و حصول توافق با کارفرمایان و اتحادیه‌ها پرداخت بخشی از حقوق کارکنان کارفرمایان را که خانه نشین شده بودند را پذیرفت. این برنامه قرار بود روز 8 ماه ژوئن پایان یابد اما اعلام شده که تا 29 ماه اوت ادامه خواهد داشت.  در مجموع در حدود 200 هزار حقوق بگیر از این طرح متنفع گردیده اند. طی این طرح دولت تا حداکثر 90 درصد حقوق ماهانه کارکنان را تا سقف 30 هزار کرون متقبل شده است. (دی آر)

کمک اقتصادی دانمارک  به عراق برای مبارزه علیه کووید-19

دولت دانمارک مبلغ 6 میلیون کرون (870 هزار دلار) به دولت عراق برای مبارزه علیه بیماری کووید-19 کمک مالی کرده است. یپه کوفود، وزیر امور خارجه، اعلام کرد که این پول از طریق برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP در اختیار کمیته‌های صلح که در سال 2018 با همکاری این برنامه و دانمارک تشکیل شده بود قرار خواهد گرفت. هدف این کمیته‌ها ارتقاء همبستگی اجتماعی، صلح و ثبات در عراق پسا داعش عنوان شده است. وی گفت: حمایت دانمارک از واکنش عراق به کووید-19 بخشی از حمایت مستمر دانمارک از صلح و ثبات بخشی در عراق می‌باشد. (www.iraq-businessnews.com)

از سر گیری پروازهای شرکت  هواپیمایی SAS  

شرکت هواپیمائی اس.آ.اس (اسکاندیناوی) اعلام کرده که خدمات خود در 21 مسیر کوتاه را از سر خواهد گرفت. پروازها از پایتخت دانمارک به بروکسل، دوسلدورف، جزائر فارو، هامبورگ، میلان، مونیخ، پالانگا در لیتوانی، ری کویک، اشتوتگارت، ترانهایم در نروژ و ویلینوس از روز 15 ژوئن از سر گرفته خواهند شد.

همچنین پروازها از کپنهاگ به آتن، فرانکفورت، مالاگا، نیس، اسپلیت در کرواسی از روز 20 ژوئن برقرار خواهند بود. این شرکت قبلا نیز اعلام کرده بود که پروازها از کپنهاگ به آمستردام، شیکاگو و نیویورک نیز در همین ماه از سر گرفته خواهند شد. اس.آ.اس از اوایل سال جاری و با شیوع ویروس کرونا اکثر هواپیماهای خود را زمین گیر کرد. در ماه می تعداد مسافران این شرکت نسبت به مدت مشابه در سال  2019 تا حد 94 درصد کاهش داشت. (دی آر)

احتمال تمدید مجوز حفاری

شورای تغییرات محیط زیست دانمارک پیشنهاد داده بود که اعطای مجوز برای حفاری نفت و گاز در دریای شمال متوقف گردد تا دانمارک بتواند به اهداف خود در کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 نائل آید. اما به نظر می رسد دن یورگنسن، وزیر محیط زیست، هنوز آمادگی انجام چنین کاری را ندارد. وی به تی وی2 گفت: من امیدوار بودم یک تحلیل واضح تر از داده‌های اقتصادی و علمی ارائه می‌شد اما شورا از ارائه چنین تحلیلی عاجز مانده است. از طرف دیگر آنچه ارائه شده یک استدلال سیاسی قوی مبنی بر این است که توقف اکتشافات در دریای شمال اعبتار دانمارک بعنوان یک کشور پیشرو در انرژی تجدید پذیر را تقویت خواهد کرد. سازمان انرژی دانمارک ماه فوریه سال گذشته اعلام کرد که درخواست حفاری از چهار شرکت – آردنت اویل، لندین، ام.او.ال و توتال – ردیاف کرده است. چنانچه مجوز حفاری  داده شود تولید نفت در بخش دانمارکی دریای شمال تا بعد ازسال 2050 ادامه خواهد داشت. (تی وی2)

دفاع دولت دانمارک از "مقتصد بودن" در اعطای وام به کشورهای مشکل دار

دولت از عدم موافقت با پیشنهاد فرانسه و آلمان در تامین 500 میلیارد یورو وام برای کشورهای اتحادیه اروپا متضرر از کووید-19 دفاع کرده است. دولت دانمارک به خسیسی متهم شده بود. چهار کشور دانمارک، اتریش، سوئد و هلند( موسوم به چهار مقتصد) در عوض، پیشنهاد تشکیل یک صندوق ویژه را مطرح کرده اند که بتواند وام در اختیار کشورهای آسیب دیده از این بیماری قرار دهد. این کشورها بودجه این صندوق را 4000 میلیارد کرون تعیین کرده اند. اما این پیشنهاد مورد قبول کشورهای جنوب اروپا از جمله ایتالیا قرار نگرفت. یپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک گفت پیشنهاد قبلی جالب بود و ما نسبت به کمک به اقتصادهای آسیب دیده دیدگاه مشترک داریم اما در مورد نحوه تامین مالی آن اختلاف نظر داریم. به اعتقاد ما بازپرداخت یک وام یک اصل بشمار می رود. (دی آر) 

 وزارت دارائی: تاثیر کرونا سالها ادامه خواهد داشت

نیکولای وامن، وزیر دارائی، دیروز بعد از ارائه گزارش دو سالانه اقتصاد گفت تاثیر کرونا بر اقتصاد دانمارک سالیان سال ادامه خواهد داشت. وی از احتمال کوچک شدن 350 میلیارد کرونی (3 .5 درصدی) سخن گفت و افزود اوضاع بسیار جدی است اما دولت مسیری را برای خروج از بحران تعیین کرده و اولین قدم مهم برداشته شده است. پیش بینی می‌شود که اقتصاد منطقه یورو 5 .7 درصد کوچکتر شود که بالاتر از پیش بینی 3 .5 درصدی برای دانمارک می‌باشد. اقتصاد دانمارک در بحران مالی سال 2009 به میزان 9 .4 درصد کوچکتر شد. آقای وامن افزود: ما در یک بحران عمیق ملی و جهانی بسر می‌بریم که برای سالیان سال رد پای آن باقی خواهد ماند. به اعتقاد وزیر دارائی دولت مجبور خواهد شد تمامی 400 میلیارد کرون (60 میلیارد یورو) را به اقتصاد تزریق نماید اما در نظر دارد بعد از فروکش کردن اپیدمی‌کمک های تجاری را قطع نماید. با این حال آقای وامن معتقد است اوضاع در دانمارک بهتر از آنچه پیش بینی می‌شد پیش رفته و واکنش مصرف کنندگان و کسب وکار به بازگشائی جامعه و اقتصاد خوب بوده است.

از طرف دیگر اقتصاد دانمارک وابستگی شدیدی به صادرات از جمله دارو دارد که فعالیت شرکت هائی مانند نوونوردیسک، بزرگترین تولید کننده داروی دیابت در جهان، در این بحران قابل توجه بوده است. (بی تی)

افزایش میزان خرده فروشی

در ماه مارس خرده فروشی در دانمارک به میزان 5 .4 درصد کاهش یافت اما با بازگشائی محدود در ماه آوریل شاهد یک افزایش 0.04 درصدی در این بخش بوده ایم. طبق گزارش ها فروش پوشاک و البسه از شیوع بیماری کووید-19 ضربه شدیدی را متحمل شده است. (برلینسکه)

افزایش تدریجی مصرف در دانمارک

بدبنال برداشته شدن بخشی از قرنطینه مصرف بتدریج به حالت معمول باز می‌گردد. بیشترین بهره از این بازگشائی در هفته گذشته نصیب رستوران‌ها شد. طبق ارزیابی دنسکه بانک، فروش در این بخش در حدود 70 درصد سطح قبل از کرونا بوده است. (بی تی)

بسته کمک مالی اتحادیه اروپا بدون "4 کشور مقتصد"

یپه کوفود، وزیر امور خارجه از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تشکیل صندوق با بودجه 750 میلیارد یوروئی برای حمایت از مناطق و بخش های تجاری بیشتر آسیب دیده از ویروس کرونا استقبال کرد اما از اظهار نظر درباره مشارکت دانمارک در این صندوق خودداری ورزید.

اعتبار این صندوق اغلب بصورت یارانه در اختیار کشورها قرار خواهد گرفت و به بودجه درازمدت اروپا مرتبط خواهد بود اما کشورهای دانمارک، اتریش، هلند و سوئد، موسوم به "4 مقتصد" ترجیح می دهند این پول بصورت وام در اختیار کشورها قرار گیرد. برای تشکیل این صندوق که توسط اوسولا فون در لون، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام شد، موافقت تمامی اعضاء الزامی است.

رئیس کمیسیون اروپا بدون ذکر نام از هیچ کشوری خواستار مشارکت همه در این صندوق شد. خانم فون در لون افزود: یا ما هر کدام راه خودمان را می رویم و کشورها، مناطق و مردمانی را تنها می‌گذاریم یا این که یک اتحادیه با همه دارا و ندارهایش را می‌پذیریم. (دی آر)

احتمال عدم موفقیت دانمارک در ایجاد سقف برای بودجه اتحادیه اروپا

دانمارک به همراه چند کشور دیگر خواستار سقف برای بودجه اتحادیه اروپا شده است اما این کشور نه تنها در بحث صندوق کرونا با دیگران همراه نیست بلکه به احتمال قوی تلاش آن در جهت ایجاد سقف برای بودجه درازمدت اتحادیه اروپا نیز به ثمر نخواهد نشست.  

دانمارک به همراه متحدان خود – گروه 4 – حاضر نیستند بیشتر از 1 درصد تولید ناخالص داخلی را به بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا کمک کنند اما خانم اورسولا فان در لون، رئیس کمیسیون اروپا، در برنامه ارائه خود پیشنهاد 074 .1 درصد را مطرح کرده است. (تی وی2) 

حذف تدریجی بسته کمک مالی در مبارزه با کرونا

یک گروه مشاور شامل متخصصان که توسط دولت دانمارک تشکیل شده بود در گزارشی آورده که بسته‌های مختلف اقتصادی برای کمک به کسب و کار در طول بحران کرونا باید بتدریج و تا تاریخ 8 ژوئیه 2020 حذف گردند. البته کسب و کارهائی که طبق دستور العمل دولتی کماکان بسته باقی خواهند ماند از این قائده مستثنی خواهند بود. در گزارش این گروه آمده که برنامه کمک به کسب و کار، موفقیت آمیز بوده و از کسب و کار و اشتغال حمایت کرده اما هزینه زیادی را بر دولت تحمیل کرده که نمی‌تواند با بازگشائی فعالیت های اقتصادی ادامه داشته باشد. وزارت دارائی روز دوشنبه اعلام کرد که برای تامین مالی برنامه‌های اضطراری اعمال شده در سال 2020 مبلغ 294 میلیارد کرون مورد نیاز خواهد بود که 207 میلیارد کرون بیشتر از کسری بودجه اعلام شده در دسامبر 2019 و قبل از شیوع ویروس کرونا می‌باشد. دولت مجبور خواهد بود این کسری را از منابع مختلف از جمله فروش اوراق قرضه تامین نماید. (بی تی)

دانمارک کمترین بهره را از صندوق بازیابی اتحادیه اروپا خواهد برد

چنانچه صندوق 750 میلیارد یوروئی برای کمک به عبور از بحران کرونا تشکیل گردد ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با دریافت 173 و 140 میلیارد یورو بصورت وام و کمک های بلاعوض بیشترین بهره را از این صندوق خواهند برد. در حالی که کمترین بهره نصیب لوکزامبورگ خواهد برد، دانمارک با تنها 2 .2 میلیارد یورو با فاصله کمی‌بالاتر از لوکزامبورگ قرار خواهد گرفت. یونان با 2100 یورو بیشترین دریافت سرانه را خواهد داشت که پنج برابر دانمارک خواهد بود. (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما