معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۱۶۴

روند شرایط کرونایی در گرجستان ، تدابیر و اقدامات این کشور از ابتدا تاکنون

بدنبال پیدایش و شیوع کرونا و اعمال شرایط اضطراری و محدودیتهای مقرر شده بویژه بسته شدن مرزها و ممنوعیت ورود اتباع خارجی و گردشگران و تعطیلی طولانی توریسم که قطب اصلی درآمدی گرجستان به شمار می رود، درآمدهای این بخش با رشد منفی ۴ درصدی، تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.این گزارش به روند شرایط کرونایی در گرجستان ، تدابیر و اقدامات این کشور از ابتدا تاکنون با تاکید بر حوزه گردشگری و حمل و نقل اشاره می‌کند.

شرح اقدامات دولت گرجستان در جهت مقابله با شیوع کرونا در این کشور :

- بعد از اعلام همه گیری جهانی ویروس کرونا، دولت گرجستان نیز به منظور مقابله با شیوع این بیماری اقدامات و تدابیری را در پیش گرفت. در این راستا در جلسه کمیته ویژه ای که به ریاست آقای گاخاریا نخست وزیر این کشور تشکیل شد، اعلام شد تمامی مرزهای گرجستان از تاریخ 18 مارس 2020 (28 اسفند 98) موقتا تا دو هفته بر روی اتباع همه کشورها به مدت 2 هفته بسته می‌شود. فقط 3 دسته افراد از این تصمیم مستثنی شدند که با هماهنگی مقامات ذیصلاح امکان ورود به گرجستان را دارند که عبارتند از ( افراد فعال در حوزه دیپلماتیک -  افراد فعال در نهاد های بین المللی - افراد دارای همسر گرجی )

- بستن مرزهای گرجستان با جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روز شنبه 14 مارس (24 اسفند 98)

- ممنوعیت تردد شهروندان گرجی و ترک از مرز مشترک دو کشور در منطقه سارپی باتومی از 24 اسفند ماه 98 با توافق دو کشور

- توقف پروازهای شرکت هواپیمایی ویز ایر مجارستان از فرودگاه کوتایسی (حدودا 200  کیلومتری تفلیس در مسیر تفلیس – باتومی)  به فرانسه، اتریش، اسپانیا، آلمان ، چک و لهستان از 15 و 16 مارس تا 3 آوریل.

- تعلیق پروازهای هفتگی ایران به گرجستان و بالعکس از روز یکشنبه 4 اسفند 1398 (23 فوریه 2020 )

- وضع قوانین و مقررات جدید مبنی بر ممنوعیت ورود کامیون و تریلر به گرجستان از تاریخ 28 اسفند 98 گرجستان، مگر در موارد خاص با رعایت مقررات

- اعلام وضعیت اضطراری در گرجستان بدستور رییس جمهور این کشور در تاریخ 2 فروردین 1398(21 مارس) 

- تعطیلی تمامی‌شعب خدمات عمومی از تاریخ 11/1/99 (30مارس 2020 )  و شروع فعالیت آنها بصورت اینترنتی از20 فروردین

- اجرای مقررات قرنطینه سراسری شبانه (21 شب تا 6 صبح) از تاریخ 12 فروردین( 31 مارس) 

- تمدید اعمال محدودیت های هوایی در مسیر گرجستان تا آخر آوریل 2020 (11/2/99) مگر به اخذ مجوز از دولت این کشور.

- اقامت اتباع خارجی که تا تاریخ 14 مارس 2020(24 اسفند 98) به دلیل اپیدمی‌کرونا موفق به خروج از گرجستان نشده اند، تا 30 ژوئن 2020 تمدید شد بشرطی که:

  • کشور تبعه خارجی جز کشورهای با ریسک بالا کرونا بوده
  • کشور تبعه خارجی مرز کشورش را مسدود کرده باشد
  • تبعه خارجی دچار بیماری و مجبور به بستری در بیمارستان، مراکز قرنطینه یا قرنطینه خانگی اجباری بوده باشد
  • تبعه خارجی بدلیل لغو پروازها موفق به خروج از گرجستان نشده باشد

- کاهش محدودیتهای تردد خودرو در تاریخ 27 آوریل 2020(8/2/99).

- وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان اعلام داشت: ما از اولین کشورهایی خواهیم بود که  مرزهای کشورمان را به روی گردشگران باز می‌کنیم و تا پایان سال محدودیتهای اعمال شده برای توریستها را بر می داریم.

- نخست وزیر گرجستان در بازدید از جمهوری خودمختار آجارا (غرب گرجستان در سواحل دریای سیاه) بر موضوع امنیت بهداشتی گرجستان و عجله نکردن در شروع فعالیت حوزه گردشگری تا حصول اطمینان از بر طرف شدن تهدید بیماری کرونا برای گردشگران داخلی و خارجی تاکید نمود.

- وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در اواخر آوریل سالجاری اظهار داشت که بیش از ۲۰ شرکت هواپیمایی بین المللی آمادگی خود را برای از سرگیری پروازها در مسیر گرجستان اعلام کرده اند که ما با مقام های رسمی‌کشورها برای توافق بر سر اجرای پروتکل های لازم در این خصوص در حال مذاکره می‌باشیم.

وی افزود: ترکیش ایرلاین، هواپیمایی قطر، ال آل رژیم صهیونیستی ، ویز ایر مجار و راین ایر از جمله شرکت هایی هستند که آماده از سرگیری پرواز به گرجستان می‌باشند.

- بنابه اعلام مرکز ملی آمار گرجستان در اواخر ماه آوریل، میزان بیکاری در گرجستان به 6/11% تنزل یافت. منع ورود مسافرین و گردشگران خارجی، تعطیلی هتلها، مراکز توریستی و کسب و کار حوزه گردشگری بدلیل شرایط کرونایی نقش بسیار زیادی در این خصوص داشته است.  

- نخست وزیر گرجستان: در مذاکره با کشورها برای آغاز فصل گردشگری از ابتدای ژولای 2020، تاکنون با اسرائیل، اتریش، یونان و کشورهای حوزه بالتیک به نتایج خوبی رسیده ایم.

-  دولت گرجستان اعلام کرده است که قصد دارد از اول ژولای 2020 مرزهای هوایی خود را باز و گردشگری را شروع و با طرح های جدید آن را فعال کند. در این تصمیم، تردد گردشگران و مسافرین خارجی به مقصد گرجستان بر اساس طبقه بندی میزان و آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشورها خواهد بود.

- معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان: تصمیم گیری در زمینه رفع محدودیت ها در حوزه گردشگری و ترانزیت، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و اجرای آن منوط به استعلام از وزارت بهداشت آن کشور و ارائه گواهی سلامت خواهد بود.

وی ضمن استقبال از فعال نمودن طرح کریدور سبز، تحقق آن را یکی از اولویت‌های دولت گرجستان در حوزه حمل و نقل برشمرد. ایین مقام گرجی همچنین بر افزایش ظرفیت های ریلی و بهره مندی هر چه بیشتر از آن در حوزه حمل و نقل کالا تاکید کرد.

- مدیر مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گرجستان با اشاره به اهمیت زیاد آغاز گردشگری بین المللی در گرجستان و اولویت دادن به کشورهای سبز بلحاظ کنترل کرونا، اظهار داشت:  ما تصمیم داریم سیستمی را راه اندازی کنیم که مسافر و گردشگری که قصد سفر به گرجستان را دارد تست های کرونا از جمله PCR را ۷۲ ساعت قبل از سفر به گرجستان انجام داده و تاییدیه رسمی(گواهی سلامت) به همراه داشته باشد. وی افزود: در نظر داریم برای گردشگری بین المللی چیزی شبیه پاسپورت ویژه ویروس کرونا را راه اندازی کنیم.

- مدیر مرکز بیماری‌های عفونی گرجستان با اشاره به موفقیت کشورش در مبارزه با کرونا، آعاز گردشگری و فعال کردن سیستم حمل و نقل عمومی را چالشی بزرگ برای دولت دانست.

- آغازبه کار کارگروه ویژه گردشگری گرجستان به ریاست نخست وزیر گاخاریا این کشور و تنظیم آیین نامه اجرایی شروع فعالیت بخش گردشگری و هتلداری و حمل و نقل

- بنابه اعلام مرکز ملی آمار گرجستان، رشد اقتصادی کشور در آوریل ۲۰۲۰ به میزان ۱۶% کاهش پیدا کرده است که این بالاترین رقم کاهش رشد اقتصادی در ده سال اخیر است. کاهش رشد اقتصادی برای ۴ ماه اول سال ۲۰۲۰ در گرجستان به میزان ۳.۶- درصد بوده و درآمد ناشی از صادرات در آوریل 2020 با کاهش ۲۸ درصدی به ۲۲۳ میلیون دلار و واردات نیز ۳۹ % کاهش داشته است .

- مرکز ملی آمار گرجستان میزان ثبت شرکت در این کشور در ماه آوریل را ۳۰۷ مورد اعلام کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد کمتر می‌باشد. طبق این اعلام این مرکز، بیشترین سهم کاهش درآمدها در ماه آوریل در بخش های ساخت و ساز، تجارت و صنایع تولیدی بوده است.

- وزیر توسعه منطقه ای گرجستان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای شروع فعالیت گردشگری خارجی با کشورهای ایمن و سبز، بر آغاز گردشگری داخلی و تقویت و توسعه آن تاکید نمود.

- وزیر وزارت کار، بهداشت و امور اجتماعی گرجستان با اشاره به تصمیم دولت به بازگشایی مرزها از تاریخ اول ژولای 2020 ، بر ضرورت ارائه گواهی تست PSR مسافران خارجی، ایجاد آزمایشگاه در مبادی مرزی و کنترل بیماری کرونا تاکید.

- با وجود تعلیق پروازی به/از ایران به گرجستان، به برخی از شرکتهای هواپیمایی ایرانی(قشم ایر، زاگرس) اجازه داده شده است بطور یک طرفه و صرفا جهت بازگرداندان ایرانیان مقیم و بعضا مسافرین غیر ایرانی، بدون مسافر از ایران به فرودگاه بین المللی تفلیس پرواز نمایند. در این بین در سوم اردیبهشت 99 یک سورت پرواز چارتر اختصاصی از سوی هواپیمایی ماهان بمنظور انتقال 101 نفر از زندانیان ایرانی از گرجستان به کشور نیز انجام شد.

- طبق گزارش آماری اداره ملی گردشگری گرجستان، در ارزیابی بعمل آمده در فوریه 2020 ، ایران در رده هفتم بازدید کنندگان (توریسم) بین المللی از گرجستان قرار داشته است. طبق این گزارش، در این مدت مجموعا 6 هزار و 889 ایرانی به گرجستان سفر نموده اند که این رقم 7.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است .

- نخست وزیر گرجستان و برخی از مقامات این کشور اعلام داشته اند که اتباع اسرائیل (رژیم صهیونیستی) اولین گردشگرانی خواهند بود که پس از لغو ممنوعیت های مرزی وارد گرجستان می‌شوند. این موضوع موید روابط دوستانه گرجستان با رژیم غاصب فلسطین می‌باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما