معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۱۷

اخبار اقتصادی قطر ( هفته دوم خرداد 1399 )

برخی از مهمترین اخبار اقتصاد داخلی و خارجی قطر که در رسانه‌های این کشور در فاصله زمانی هفته دوم خرداد ماه 1399 انتشار یافته است به شرح ذیل می‌باشد:

الف) اخبار و تحولات داخلی اقتصادی قطر:

ارائه 30 نوع انواع محصول سبزیجاتی در میدان تره بار فروشی

میدان‌های تولیدات محصولات کشاورزی محلی  علیرغم پایان فصل کشاورزی فصل زمستان به طور رسمی، در مناطق المزروعه، الوکره، الخور و الذخیره فروش محصولات مزرعه‌های محلی را از سر گرفتند. بیش از 30 نوع از محصولات کشاورزی از جمله سبزیجات در این مناطق برای فروش عرضه شد، از جمله گوجه فرنگی، خیار، بادنجان، فلفل دلمه ای، کدو، هندوانه، طالبی، جعفری، پیازچه، گشنیز، نعناع، تربچه و دیگر سبزیجات . 

رئیس اتاق بازرگانی قطر: ایجاد 47 هزار شرکت جدید از زمان محاصره

"شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر تأکید کرد، طی سه سال محاصره کشور بیش از 47 هزار شرکت جدید را تأسیس شد و این محاصره باعث شد که دولت به سمت تشویق صنایع محلی روی ببرد و اقدامات و تسهیلات خاصی را به صنایع جدید ارائه داد؛ جائیکه پایگاه‌های صنعتی ثبت شده و دارای مجوز و در حال فعالیت در کشور تا پایان سال 2019 نزدیک به 1464 پایگاه صنعتی در بخش های مختلف صنعتی رسیده است.

افزایش موجودی استراتژیک مواد اولیه(مصالح ساختمانی) در کشور

شرکت مواد اولیه قطر از رسیدن اولین محموله گابرو از محجرها این شرکت در پادشاهی عُمان خبر داد و این اقدام برای تضمین پمپاژ کردن مواد اولیه و افزایش موجودی استراتژیک از گابرو جهت پاسخگو بودن به نیازهای بازار محلی می‌باشد. دکتر مهندس "سعد بن احمد المهندی" مدیر عامل این شرکت تأکید کرد که شرکت طرح های استراتژیک گذشته برای دستیابی به خودکفایی را اجرا می نماید.

دکتر المهندی: فراهم کردن بیش از 100 نوع  محصول دارویی ملی  

دکتر "احمد حمد المهندی" مدیر عامل کارخانه الحیات قطر متخصص در صنعت داروسازی طی اظهاراتی منحصر به فرد با روزنامه اقتصادی الشرق، اظهار داشت،  کارخانه امرو بیش از 100 نوع دارو را با ترخیص وزارت بهداشت در بخش ها و درمان‌های مختلف را تولید می‌کند و این کارخانه به دنبال توسعه بیشتر تولید دارو با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی متخصص می‌باشد، وی افزود، امیدواریم که قطر در وارد زمینه سرمایه گذاری جهانی در صنعت داروسازی شود، همانگونه که در زمینه سرمایه گذاری‌های املاک و مستغلات و مالی جهانی موفق بوده است.

المهندی گفت: امنیت دارویی را امیر قطر در سال 2017 در هنگام انعقاد دوره مجلس شورا در سخنان خود ایراد نمود، وی بر اهمیت اینکه خودمان غذا و داروی خود را بسازیم و تولید کنیم، تأکید کرد و این سخنان امیر به عنوان نقشه راهی بود که به ما عزیمت و اراده و اصرار الهام داد تا حتی اگر به بخشی از امنیت دارویی دستیابی پیدا کنیم. المهندی در ادامه گفت که این کارخانه داروسازی در تلاش است تا حدالامکان نیازهای بازار محلی از دارو را فراهم سازد و در حال حاضر این کارخانه دارای 4 خطوط اصلی و اساسی برای تولید دارو می‌باشد که در آینده افزایش خواهد داشت. 

صدور قانون تنظیم همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی توسط امیر قطر

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر  قانون شماره ( 12 ) سال 2020 پیرامون تنظیم همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی را صادر نمود. در همین زمینه "شیخ جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر اظهار داشت: این قانون بین بخش های دولتی و خصوصی که امیر قطر آن را صادر کرد, مشارکت های بین دو بخش در پروژه‌های بزرگ کشور را توسعه و تقویت می دهد و به طور کلی حمایت های اقتصادی در کشور  حمایت و پشتیبانی می‌کند و بخش خصوصی را شریک واقعی با بخش دولتی در دستیابی به توسعه اقتصادی مطلوب قرار می دهد.

قطر ایرلاینز صدور مجوز سفر به شهروندان در آغاز ژوئن را تکذیب کرد

شرکت هواپیمایی قطر توییت های منتسب به حساب کاربری آن در توییتر که با برنامه ویرایشی فتوشاپ، دستکاری شد و در آن خبری را به نام این شرکت منتشر کرده اند؛ که شهروندان قطری از اوایل ماه ژوئن امکان سفر با پروازهای خارجی قطر ایرلاینز را دارند، را تکذیب نمود. این شرکت از همگی خواست که در مورد صحت خبرهای دقت کنند و تأکید کرد، اقدامات لازم را در مورد مروج شایعات و اخبار نادرست انجام خواهد داد. قطر ایرلاینز در حساب کاربری رسمی خود تأکید کرد؛ علیرغم اینکه شرایط فعلی بسیار دشوار است، اما در حمایت جامعه‌های جهانی که نیاز به کمک دارند را ادامه می دهد و از هیچ تلاشی برای رساندن تمام مسافران به کشورهایشان در چارچوب این بحران جهانی و شرایط کنونی شیوع اپیدمی‌کرونا دریغ نخواهد کرد.  

وزارت توسعه اداری: ادامه کاهش تعداد کارمندان در مقر کار ،80 درصد شغل از راه دور

وزارت توسعه اداری، کار و امور اجتماعی قطر در سایت اینترنتی توییتر و در وبلاگ رسمی این وزارتخانه اشاره کرد، از روز یکشنبه آینده شروع کار در بخش های دولتی بعد از اتمام تعطیلات عید فطر خواهد بود و بنا به دستورات سابق دولت برای کاهش کارمندان در مقر کار، تمام ادارات و مؤسسه‌ها و وزارتخانه‌های دولت ملزم به اجرای آن می‌باشند از جمله ادامه کار 80 درصد از کارمندان از راه دور ( در خانه ) و فقط 20 درصد آنها در مقر کار و ساعت شروع کار از 7 صبح تا 13 می‌باشد. وزارت توسعه اداری بر اجرای این قوانین تأکید کرد. 

مشخص کردن ساعت های کاری فعالیت های تجاری

وزارت تجارت و صنعت قطر  بخشنامه ای را در مورد مشخص نمودن ساعت های کار فعالیت های تجاری و خدماتی را صادر کرد، بر اساس این بخشنامه ساعت کار از فردا یکشنبه ساعت 7 صبح تا 13 خواهد بود و فروشگاه‌های مواد غذایی، خواربارفروشی‌ها، مراکز فروش کالاهای مصرفی، هایبرمارکت ها، سوپری‌ها، فروشگاه‌های زنجیره ای و سبزیجات و میوه جات، پمپ بنزین‌ها و خدمات سرویس دهی خودروها، شرکت های تعمیراتی مانند لوله کشی، برق، الکترونیکی، داروخانه‌ها و شرکت های خدماتی لجستیک و بخش تعمییرات خودروها در آژانس ها از این تصمیم مستثنا می‌باشند.

الباکر به ایرباس و بوئینگ از رد درخواست به تعویق انداختن سفارش های خرید هشدار داد

"اکبر الباکر" مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر در یک تماس تلفنی با رویترز اظهار داشت: این شرکت، با شرکت‌های سازنده هواپیمایی بوئینگ و ایرباس گفتگویی داشته است تا سفارش‌هایش را «سال‌ها» به تعویق بیاندازد و از رد کردن این دو شرکت از درخواست قطر ایرویز هشدار داد.

الباکر گفت که این شرکت همانند دیگر رقبای خود در به تعویق انداختن تسلیم هواپیماها به دلیل بحران اپیدمی‌کرونا گفتگوهایی با دو شرکت در این راستا انجام داده است و آنها جایگزین دیگری جزء پذیرفتن این درخواست را ندارد و در صورتیکه این درخواست را نپذیرند ما مجدداً با آنها همکاری نخواهیم داشت. 

الباکر در ادامه افزود: قطر ایرویز به ارزش دهها میلیارد دلار درخواست خرید هواپیما از این دو تولیدکننده بزرگ هواپیما در جهان سفارش داده است و امیدواریم که این دو شرکت درخواست شرکت ما را بپذیرند و در صورت عدم قبول ما این درخواست ها را لغو می‌کنیم. . .

اشرف ابوعیسی: تبدیل 50 درصد از فروشگاه‌های تجاری به شکل اینترنتی

"اشرف ابوعیسی" مدیر عامل شرکت هلدینگ ابوعیسی طی اظهاراتی به روزنامه الرایه، مشوق های مالی که دولت برای مقابله با پیامدهای اپیدمی‌کرونا تقدیم کرد را مورد ستایش قرار داد. وی گفت: 50 درصد از فروشگاه‌های شرکت اوعیسی به سمت تجارت الکترونیکی ( اینترنتی ) روی برده اند و سه وب سایت اینترنتی طی مدت زمان سریع راه اندازی شد که برای فروشگاه‌های "صالون الازرق" و "بالجمله"  و یک وب سایت دیگر برای فروش اسباب بازی کودکان است و بالجمله متخصص در فروش مواد و محصولات مواد غذایی به قیمت ها و به طور عمده فروشی است و صالون الازرق هم 70 هزار کالا و محصول از جمله انواع ادکلن زنانه و مردانه، ساعت و مانند آن را در وب سایت الکترونیکی قرار داده که افراد می‌توانند نیازهای خود را از این وب سایت ها فراهم نمایند.

استقبال بنادر قطر از 376 کشتی در ماه اوریل

دستگاه برنامه ریزی و آمار قطر در نشریه ماهیانه خود که  منتشر شد؛ آورده است که بنادر قطر در ماه آوریل گذشته سالجاری از 376 کشتی استقبال کرده اند و این افزایشی به میزان 9.3 درصدی نسبت به ماه قبل داشته است. در این نشریه همچنین آمده است که میزان اعتبار در بانک ها در ماه فوق الذکر به میزان 13.6 بر اساس سالانه افزایش داشته و به 1.06 تریلیون ریال رسید. 

وزارت تجارت و صنعت: مستثنی شدن 13 دسته از تعیین ساعت کاری جدید

وزارت بازرگانی و صنعت قطر بخشنامه شماره 24 سال 2020 در مورد مستثنا شدن 13 بخش از تعیین ساعت کار جدید را صادر کرد، در این بخشنامه تأکید شده که ساعت کار فعالیت های تجاری از روز پنجشنبه 4 ژوئن 2020 از ساعت 7 صبح تا 20 از یکشنبه تا پنجشنبه بنا به دستور کابینه دولت خواهد بود و 13 بخش از این تصمیم مستثنی هستند که عبارتند از: فروشگاه‌های زنجیره ای موادغذایی، خواربارفروشی، هایبرمارکت، سوپرمارکت و بقالی‌ها، داروخانه‌ها، رستوران‌ها، پمپ بنزین، نانوایی‌ها، شرکت های تعمییراتی، برق کشی‌ها، لوله کشی، شرکت های خدماتی لجستیک و باربری در بنادر و فرودگاه‌ها می‌باشند.

 تقویت ذخیره ارزی در نتیجه ثبات بهای گاز      

علیرغم پیامدهای ویروس کرونا و آشفتگی اقتصاد جهانی ناشی از آن، قطر توانست سطح رشد ذخیره ارزی خویش را حفظ نماید. موضوعی که یکی از تحلیلگران اقتصادی آن را در کنار سیاست های اتخاذ شده در زمینه ساماندهی و تنظیم مخارج و متنوع سازی منابع درآمدی، متأثر از عدم کاهش بهای جهانی گاز می‌بیند.

ذخیره و نقدینگی ارزی بانک مرکزی قطر افزایشی 6.3 درصدی را در ماه آوریل گذشته به ثبت رسانده بطوری که بالغ بر 202.85 میلیارد ریال (56.3 میلیارد دلار) گردیده است.

عبدالله الخاطر کارشناس اقتصادی در گفتگو با العربی الجدید به این موضوع اشاره نمود که قطر توانسته است در سایه مدیریت موفق امور مالی وعرضه پول به بازار، خصوصا در مورد صادرات، و نیز پای بندی به بودجه و مخارج، سطح بالای ذخیره (ارزی) خویش را حفظ نماید.

الخاطر همچنین گفت که هزینه کرد سرمایه ای دولت در عین حال که موجب حمایت از ذخیره می‌گردد، صرف امور زیربنایی و ایجاد پروژه‌های مقوی رشد اقتصادی می‌شود و نباید فراموش کنیم که بهای گاز کاهش چندانی همانند کاهش نفت خام بخود ندیده است.

وی در ادامه به توانایی شرکت نفت قطر در بازاریابی جهت گاز مایع و توسعه صادرات و در کنار آن افزایش سطح تولید گاز مایع طبیعی از 77 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال 2027 اشاره نمود و گفت این موفقیت ها در حالی اتفاق می افتد که کشورهای تحریم کننده قطر (عربستان و امارات و بحرین) پس از کاهش بی سابقه بهای هر بشکه نفت، همچنان وابسته به نوسانات تقاضای جهانی نفت می‌باشند و کاهش توانایی آنها در بازاریابی و فروش نه تنها منجر به نتایج وخیمی‌ برای ذخیره ارزی آنها شده است بلکه بر کلیت اقتصادشان نیز اثر گذاشته است.

الخاطر همچنین گفت که ورود این کشورها به ماجراجویی‌های خارجی و جنگ های بی ملاحظه منجر به حصول تأثیرات منفی بر فرایند ورود نقدینگی و نیز عدم ثبات بودجه ای در این کشورها گردید. درحالیکه اقتصاد قطر پس از بحران تحریم (ژوئن 2017) رو بسوی تکیه بر داخل و تلاش جهت تحقق خودکفایی نهاد و اقدام به ایجاد و راه اندازی صدها پروژه در این راستا نمود.

آژانس اعتبارسنجی (استاندارد اند پورز) نیز در آخرین رتبه بندی خویش، چشم انداز اقتصادی آینده قطر را "باثبات" توصیف نمود و در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد به توانایی حکومت قطر در ایجاد موانع کافی جهت استقامت در برابر شوک های وارده اشاره نمود. این آژانس ضمن اشاره به این موضوع که بالا بودن سطح درآمدها در قطر همچنان بالاترین میزان در میان کشورهایی که بدهی‌های حاکمیتی آنها اعتبارسنجی گردیده را به خود اختصاص می دهد، این موضوع را موجب تقویت جایگاه اعتباری این کشور دانست.

آژانس اعتبارسنجی (مودیز) نیز در هفته گذشته چشم انداز اقتصادی آینده عربستان را کاهش داد و آن را متأثر از خطرات و ریسک مالی ناشی از فروپاشی بهای نفت و ابهام در توانایی این کشور در جبران کسری درآمدهای نفتی و تحقق ثبات در زمینه بدهی‌ها می داند.

احمد عقل یکی دیگر از تحلیلگران اقتصادی نیز در گفتگو با العربی الجدید گفت : اطمینان بالایی نزد سرمایه گذاران در اقتصاد قطر وجود دارد که ناشی از عملکرد شرکت های فعال در این کشور و تحقق مازاد بودجه و افزایش درآمدهای سرمایه گذاران غیرمقیم و همچنین عملکرد مثبت بانک های فعال در قطر می‌باشد که همه این عوامل موجب تقویت اقتصاد و ذخیره ارزی می‌شوند.

قطر جزء 6 کشور جهانی می‌باشد که در بودجه 2020 مازاد خواهد داشت

گزارش های اقتصادی یادآور شده اند که قطر، تنها کشوری است که می‌تواند در بودجه امسال مازادی بالغ بر 5٪ از تولید ناخالص اقتصادی داشته باشد.

بر اساس گزارش صادره از «بلومبرگ آمریکایی» پیش بینی‌های صندوق نقد بین المللی اشاره دارد که قطر ضمن 6 کشوری خواهد بود که امسال مازاد در بودجه خواهد داشت و این بدان معناست که دوحه در مسیر صحیح گام برمی دارد.

این گزارش اضافه کرد که کاهش در قیمت انرژی و هزینه‌های رو به افزایش انتشار ویروس کرونا، بسیاری از همسایگان قطر را دچار کسری مالی دو رقمی خواهد نمود .

علی العید رئیس نمایندگی صندوق نقد بین الملل در قطر می‌گوید: در حالی که قطر پروژه‌های جام جهانی 2022 فوتبال را به پایان می رساند، این کشور برای کاهش هزینه‌های سرمایه ای بدون رساندن ضرر بسیار به درآمدهایش، تلاش می نماید.

وی یادآور شد که دولت قطر مجموعه ای از مشوق های اقتصادی به ارزش 75 میلیارد ریال را لحاظ نموده که به صورت اساسی بر نقدینگی وابسته می‌باشد.

العید گفت : بر خلاف دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس که به صورت اساسی به درآمدهای حاصل از نفت وابسته می‌باشد قطر بیشتر بر درآمدهای ناشی از گاز متکی است و از قراردادهای بلندمدت گاز مایع طبیعی ‌( ال ان جی ) بهره می‌برد ضمن آنکه خطرات ناشی از نوسانات قیمت نفت برای قطر نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار کمتر می‌باشد.

آژانس بلومبرگ تأکید کرد که اقتصاد قطر در مسیر رشد گام برمی دارد و از پیامدهای منفی ناشی از محاصره ، در یک زمان رکوردی گذر نموده است.

قطر 10 میلیارد دلار اوراق قرضه مستقل به فروش می رساند

دولت قطر موفق شده است در بازارهای جهانی اوراق قرضه حاکمیتی را به ارزش 10 میلیارد دلار بفروشد که در سه بخش توزیع می‌شود : اول برای 5 سال، دوم برای 10 سال و سوم به مدت 30 سال می‌باشد که در آن ارزش سهم اول را که پنج سال به طول کشید به 2 میلیارد دلار آمریکا می رسد در حالی که ارزش ترانشه دوم که قرار است 10 سال به طول انجامد حدود 3 میلیارد دلار بود در حالی که ارزش ترانشه سوم که 30 ساله است 5 میلیارد دلار بود.

علاوه بر این، منابع مالی آگاه ذکر کردند که تقاضای اوراق قطر از زمان اعلام این پیشنهاد زیاد است‌، با توجه به پرداخت بدهی مالی و اقتصادی دولت قطر علاوه بر رتبه‌های اعتباری مستقل که کشور دارد و آن را در نمرات اعتباری با کیفیت بالا طبقه بندی می‌کند. این شامل ثبات مالی و چشم انداز پایدار برای کشور بود و در همین چارچوب اشاره کرد که این تقاضا نشان دهنده جذابیت بازار قطر به بسیاری از جریان‌های نقدی و سرمایه گذاری به طور کلی است.

لوسیل در اواسط ژانویه سال جاری اشاره کرده بود که کشور قطر در حال آماده سازی برای انتشار اوراق قرضه مستقل در پایان سه ماهه اول یا حداکثر شروع سه ماهه دوم امسال می‌باشد که در چارچوب ارائه قیمت های نشان گر بازار می‌باشد.

در گزارشی که " آژانس رتبه بندی جهانی استاندرد اند پورز "  منتشر کرد  رتبه اعتباری دولت قطر را در سطح AA- با دیدگاه پایدار ثبت نمود ، با وجود کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی .

که در این رابطه توضیح داد که در حال حاضر، بودجه‌های مالی عمومی دولتی در کشور قطر قوی است و یک حصار غیرقابل نفوذ را برای مقابله با هر گونه نوسانات بیرونی فراهم می‌کند.علاوه بر این، بازده این اوراق به ترتیب به 44.3 درصد ، 72.3 درصد و 4.4 درصد رسید.

ب) اخبار و تحولات خارجی اقتصادی قطر:

همکاری قطر و استرالیا در پژوهش های نفت و گاز

آنستیتوی تحقیقات و پژوهش های محیط زیست و انرژی قطر وابسته به دانشگاه حمد بن خلیفه  با دانشگاه کرتین در استرالیا توافق نامه همکاری را امضاء کرده است تا تلاش های خود را برای رفع مشکلات سائیدگی و زنگ زدگی در صنعت نفت و گاز را متحد و یکپارچه کنند. بر اساس این توافقنامه، محققان، دانشمندان و مهندسین از مرکز سائیدگی وابسته به آنستیتوی دانشگاه کورتین برای مقابله با برخی از چالش های زنگ خوردگی و سائیدگی مواد خطرناکترین و تکراری که بخش نفت و گاز در قطر و استرالیا با آن روبرو هستند، همکاری خواهند داشت.

شرکت ناقلات، کشتی جدید برای ال ان جی دریافت می‌کند

شرکت ناقلات شرکت پیشرو قطری در بخش حمل و نقل گاز طبیعی، کشتی تازه ساخت حمل و نقل LNG با نام " گلوبال انرژی " را دریافت کرد. این کشتی نخستین کشتی از چهار نفتکش جدید است که طی توافقنامه مشترک " حمل و نقل محدود گلوبال " بین شرکت ناقلات و شرکت یونانی مارن طی سال جاری و سال آینده، به عنوان بخشی از توافقنامه ایجاد یک شرکت مشترک بین ناقلات و مارن یونانی تحویل داده می‌شود.

بر اساس این توافقنامه ، ناقلات 60 درصد از شرکت جدید را در اختیار دارد ، در حالی که ماران مالک 40درصد است . با افزودن چهار کشتی جدید LNG ، ناوگان کشتی‌های نفتکش به 74 کشتی افزایش می یابد که ظرفیت حمل فعلی کشتی‌های حمل و نقل ال ان جی وابسته به ناقلات ، تقریباً 11.9٪ از کل ظرفیت جهانی حمل و نقل ال ان جی را تشکیل می دهد و این شرکت امیدوار است در آینده سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهد.

به همین مناسبت ،مهندس عبدالله بن فضاله السلیطی مدیرعامل ناقلات ، اظهار داشت : با اضافه کردن این کشتی جدید، ما به دنبال تقویت موقعیت جهانی خود در بازار حمل و نقل انرژی پاک هستیم که شاهد افزایش تقاضا می‌باشد  و این امر تأثیر مثبتی بر نرخ اجاره کشتی‌ها خواهد گذاشت.

ناقلات اقدام به راه اندازی و بازاریابی کشتی‌های افزوده شده به ناوگان این شرکت  می‌کند که نشان دهنده ظرفیت راه اندازی و بازاریابی بدست آمده و استحکام وضعیت مالی ناقلات و برنامه‌های استراتژیک مورد استفاده برای به دست آوردن فرصت ها برای دستیابی به رشد در کار عملیاتی و برآورده کردن آرمان‌های سهامداران برای دستیابی به ارزش افزوده و پاداش بازده سرمایه گذاری‌های آنها علاوه بر حفظ جایگاه دولت قطر در بازار جهانی حمل و نقل ال ان جی می‌باشد.

السلیطی افزود : بخش انرژی شاهد تغییر چشمگیری در زمینه فناوری و مدیریت کشتی سازی است ، زیرا این امر از طریق چهار کشتی در دست ساخت در کره جنوبی با اندازه بزرگ با ظرفیت173.400 متر مکعب در هر کشتی با موتور دیزل برای پیشرانش با تزریق گاز ME-GL  برای دو کشتی و موتور دیزل با مخلوط کردن گاز X-DF  برای دو کشتی دیگر در نظر گرفته شده است و هر دو نوع موتور از جدیدترین فناوری‌های صنعت کشتی سازی هستند.

به نوبه خود ، آقای جان آنجلیور ، رئیس شرکت گاز ماران ، از طرف خود اظهار داشت : ناقلات همیشه سالها شریک استراتژیک بوده است و ما خوشحالیم که اولین کشتی LNG را در ضمن پروژه مشترک جدید ما، با عنوان " گلوبال شیینگ لیمتد (حمل و نقل جهانی محدود ) دریافت می‌کنیم.ما کاملاً اطمینان داریم که این کشتی‌ها دارای مشخصات بالا که توسط " کشتی سازی و مهندسی دریایی Daewoo " ساخته شده اند و توسط یک شرکت نفتکش عملیاتی و تجاری اداره می‌شوند ، به اجاره کنندگان خدمات سطح بالایی را برای حمل و نقل ال ان جی با خیال راحت و با اطمینان و کارآمد ارائه می دند.

امضای بزرگترین قرارداد ساخت تانکرهای حمل مواد نفتی میان قطر و کره جنوبی

قطر پترولیوم  برای اینکه بتواند ظرفیت ساخت بیش از 100 تانکر جدید گاز طبیعی مایع در کره جنوبی را با ارزش بیش از 70 میلیارد ریال به منظور حمایت از الزامات ناوگان آینده نفتکش قطر با کره به امضاء رساند. مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور رئیس اجرایی قطر پترولیوم در این زمینه اظهار داشت: امضای این قراردادها، تعهد دولت قطر به برنامه ریزی برای پروژه‌های گسترش در میدان الشمال، حتی با توجه به این اوقات استثنایی در جهان، تأکید می‌کند. "الکعبی" تأکید کرد، کشور قطر در اجرای پروژه‌های گسترش میدان نفتی الشمال برای افزایش و پیشبرد ظرفیت تولید قطر از گاز طبیعی مایع از 77 میلیون تن در سال امروز به 110 میلیون تن در سال 2025 و به 126 میلیون تن در سال 2027 پیش می رود. وی در ادامه توضیح داد که از طریق انعقاد این قراردادهای مهم، قطر پترولیوم حدود 60 درصد از ظرفیت جهانی برای ساخت تانکرهای گاز طبیعی مایع را تا پایان سال 2027 برای تحقق الزامات ناوگان آینده خود از تانکرهای گازی را رزرو کرده است.

استقبال وسیع کره از قرارداد تاریخی قطر پترولیوم

الشرق اقتصادی ـ سفارش قطر به خرید بیش از 100 تانکر نفتکش از کره جنوبی که قطر پترولیوم آن را اعلام کرد در میان سازندگان کشتی در سئول مورد استقبال وسیعی قرار گرفت و این درخواست خرید از بزرگترین درخواست ها برای تانکرهای گاز طبیعی مایع می‌باشد. تحلیلگران می‌گویند که شرکت های کشتی سازی کره جنوبی با توجه به شرایط سخت و دشوار موجود در بازار از درخواست های خرید با درخواست قطر حمایت شدند. تحلیلگران تأکید کردند که کاهش درخواست در بازار این صنعت در افق ها دیده می‌شود و این درخواست برای شرکت های کره در زمان بسیار مناسبی برای شرکت های دایو، هیوندای و سامسونگ صورت گرفت که در این صنعت فعالیت دارند. "لی دونج ـ هیون" تحلیلگر دایچن اسکیوریتیز گفت؛ شرکت های کره ای از اینکه در سالجاری موفق به برنده شدن این قراردادهای قطری نشوند، احساس نگرانی می‌کردند و با این قراردادها درخواست های این سه کشور تا یک سال و نیم گسترش یافته است.

قطر مقصد مؤسسه‌های مالی برجسته

مرکز مال قطر نشان می دهد که این مرکز در جذب بانک های بین المللی برای تقویت جایگاه خود به عنوان سکویی جهت شرکت های بزرگ جهانی و تثبیت وضعیت مقصد جذب کننده سرمایه گذاری‌های خارجی بویژه با توجه به اینکه این مرکز علی رغم چالش های اقتصادی بزرگ و سلامتی که جهان با آن روبرو شده است و به سرعت رشد می‌کند، بسیار موفق است. سه بانک جدید به سکوی مرکز مالی قطر پیوستند که عبارتند از: « شرکت ها و سرمایه گذاری کریدیت اجریکول»، « کریدیت اجریکول سی آی بی » و « بانک وقف » ترکیه می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما