معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۹- ۰۷:۳۱ - مشاهده: ۱۰۴۶

گزارش روزانه اوپک از بازار نفت ( 13 خرداد 1399)

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، به صورت روزانه اقدام به انتشار بولتن آخرین تحولات بازار نفت، از جمله تغییرات قیمت، خرید و فروش و همچنین اخبار مرتبط رسانه‌ها در این حوزه می نماید. اهم موارد مطرح در بولتن مورخ 14 خرداد ماه 1399 (3 ژوئن 2020 ) به شرح زیر می‌باشد:

تحولات قیمت ها

قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش 1.27 دلاری در روز سه شنبه، 13 خرداد (2 ژوئن)، به 34.95 دلار در هر بشکه رسید. قیمت معاملات آتی نفت در روز سه شنبه روند صعودی داشت و تقریبا به بالاترین میزان طی سه ماه گذشته رسید. نفت ICE برنت 3 درصد و NYMEX WTI در حدود 4 درصد رشد داشتند. علت نیز، خوش بینی ناشی از توافق احتمالی تولیدکنندگان جهت تمدید کاهش 9.7 میلیون بشکه ای تولید از بعد از ماه ژوئن و همچنین ادامه کاهش محدودیت ها در کشورهای مختلف بود.

در بازار بورس نیویورک، قیمت قراردادهای آتی "نفت خام تگزاس" در ماه جولای، 1.37 دلار افزایش یافت و به 36.81 دلار در هر بشکه رسید.

در لندن، قرارداد ماه جولای نفت برنت ICE، با 1.25 دلار افزایش، به قیمت 39.57 دلار در هر بشکه رسید. اختلاف بین قیمت خرید و فروش نفت برنت و تگزاس غربی با کاهش 2 سنتی، به 52.51 دلار در هر بشکه رسید.

اختلاف محصولات خام اورال نیز به علت عملیات های پالایشگاهی اندک، روند کاهشی را داشت.

در بازار خاورمیانه، پیشتازی لحظه ای برای نفت DME عمان بر دبی به 1.64 دلار در هر بشکه رسید و اختلاف نفت خام دبی با کاهش 18 سنتی به 21 سنت در هر بشکه رسید.

اختلاف نفت خام خلیج آمریکا متفاوت بود. اختلاف نفت LLS برای تحویل ماه جولای به رقم 1.60 دلار در هر بشکه به نسبت WTI ثابت ماند. 

اهم اخبار بازار نفت

شرکت "ریستاد" انرژی اعلام نمود که کاهش تولید داوطلبانه اوپک پلاس تاکنون به خوبی کار نموده و به کاهش ذخایر نفت خام جهانی که به سرعت در طول همه گیری کرونا اشباع شده است، کمک کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، نرخ یک سوپر تانکر نفتکش نوع VLCC با کاهش شدید قیمت، از 260 هزار دلار در روز در اوایل مارس، به 59 هزار دلار در روز رسیده است.

صادرات نفت ونزوئلا در ماه می 2020 به پایین ترین میزان خود از سال 2003 رسیده است و دو شرکت مکزیکی که به عنوان واسطه برای فروش نفت خام ونزوئلا عمل می‌کردند، دریافت نفت از این کشور را متوقف کردند. 

جدول تغییرات سبد روزانه، هفتگی و سالیانه اوپک 

 

 

اخبار مرتبط

- چین در حال احیای یک پروژه 20 میلیارد دلاری پتروشیمی در استان شاندونگ شرقی به عنوان بخشی از تلاش ها برای تأمین هزینه‌های زیرساخت در حمایت از بهبود اقتصادی است.

- سرپرست وزارت نفت عراق اعلام نمود کشورش برای کاهش بیشتر تولید با مشکلات فنی مواجه می‌باشد که بایستی برطرف گردد.

- وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد چهار شرکت حمل و نقل خارجی که نفت ونزوئلا را بین ماه‌های فوریه تا آوریل 2020 جابجا کرده اند، تحریم نموده است. این 4 شرکت عبارتند از: شرکت "افراناو" جزاریر مارشال، آدامانت، سانیبل، و "سیکامبر" یونان.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما