معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۰۲

اخبار اقتصادی جنوب چین (نیمه اول خرداد 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی مربوط به حوزه جنوب چین به مرکزیت استان گوانگ دونگ که در نیمه اول خرداد ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل است:

افزایش صادرات داروهای گیاهی چینی از گمرک گوانجو

براساس آمار گمرک گوانجو، از ژانویه تا آوریل سال جاری، داروهای گیاهی چینی صادر شده از این گمرک بالغ بر 680 میلیون یوان بود که نسبت به سال قبل 78.3 درصد افزایش داشته و ارزش این داروها رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

داروهای گیاهی چینی عمدتاً به ایالات متحده، کانادا، انگلستان، هند، تایلند، ویتنام، مالزی، سنگاپور، اندونزی و فیلیپین و بسیاری از کشورها و مناطق دیگر صادر شده است.

 

کاهش مالیات و هزینه برای  شرکت های استان گواندونگ در سه ماهه اول 2020

در سه ماهه اول سال جاری، استان گواندونگ در مجموع 69.3 میلیارد یوان مالیات و سایر هزینه‌ها را برای شرکت های این استان کاهش داده است. این میزان شامل 27.9 میلیارد یوان حاصل از سیاست کاهش مالیات و هزینه جدید برای حمایت از توسعه اقتصادی در هنگام بیماری همه گیری در سال 2020، و 41.4 میلیارد یوان کاهش در سال 2019 و ادامه اجرا در سال 2020 می‌باشد.

از زمان شیوع ویروس کرونا، استان گواندونگ سیاست های مختلفی از قبیل کاهش و معافیت از پرداخت حق بیمه اجتماعی شرکت ها، معافیت از مالیات بر استفاده از زمین و کمک یارانه ای برای تثبیت اشتغال را اتخاذ کرده است که نه تنها باعث از سرگیری تولید و کار شرکت ها در دوران اپیدمی‌شد، بلکه به شرکت ها نیز کمک کرد تا سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را افزایش و تحولات صنعتی این استان را ارتقا دهند.

تخمین زده می‌شود که در سال 2020، استان گواندونگ مالیات و سایر هزینه‌های شرکت های این استان را بیش از 257.8 میلیارد یوان کاهش دهد.

برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا چین در شهر جوهای 

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا چین از 10 تا 15  نوامبر سال 2020 در مرکز نمایش هوایی بین المللی جوهای (Zhuhai) برگزار می‌شود. تاکنون بیش از 400 شرکت هوافضای مشهور چینی و خارجی از جمله از  کشورهای امارات، استرالیا، آلمان، روسیه،  فنلاند، سوئد و عربستان سعودی و سایر کشورها یا مناطق مشارکت خود را در این نمایشگاه هوایی اعلام کرده اند.

 

برنامه ساخت بندر تجارت آزاد هاینان

در تاریخ 1 ژوئن، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) و شورای دولتی چین "برنامه ساخت بندر تجارت آزاد هاینان" را اعلام کردند. براساس این برنامه اهداف توسعه بندر تجارت آزاد هاینان شامل موارد زیر است:

1) ایجاد سیستم سیاستگذاری برای بندر تجارت آزاد با تمرکز بر تسهیل تجارت آزاد و سرمایه گذاری  تا سال 2025؛

2) تبدیل بندر هاینان به منطقه اقتصاد آزاد جدید در چین تا سال 2035؛

3) تبدیل بندر هاینان به یک بندر تجارت آزاد بین المللی در سطح بالا تا اواسط این قرن.

به منظور دستیابی به این اهداف، در این برنامه پنج اقدام مهم از جمله تسهیل تجارت آزاد، تسهیل سرمایه گذاری، تسهیل جریان آزاد سرمایه بین مرزی، ورود و خروج آزاد پرسنل، مسافر و حمل و نقل و گردش اطلاعات ایمن و منظم ارائه شده است.

کارشناسان معتقدند که این یک نوآوری بی سابقه در چین است. این طرح همچنین مجموعه سیاستها و اقداماتی برای ایجاد سیستم صنعتی مدرن، نظام مالیاتی، حاکمیت اجتماعی، سیستم حاکمیت قانون و نظام پیشگیری و کنترل ریسک ارائه داده است.

کل جزیره‌هاینان در اکتبر سال 2018 به منطقه آزمایشی تجارت آزاد تبدیل شد. با این حال، کارشناسان معتقدند منطقه آزمایشی تجارت آزاد امکان اجرای سیاستهای نوآورانه را فراهم کرده که می‌تواند در مناطق دیگر تکرار شود و ارتقا یابد. اما بندر تجارت آزاد هاینان یک اقتصاد بسیار آزاد و دارای معافیت گمرکی بر کالاهای وارداتی است که در مناطق دیگر چین قابل تکرار نیست.

 

برگزاری نمایشگاه محصولات مبارزه با بیماری همه گیر در گوانجو

شهرداری گوانجو روز سه شنبه 2 ژوئن اعلام کرد که نمایشگاه محصولات مبارزه با بیماری همه گیر روزهای 10الی 11 ژوئن در سالن نمایشگاهی تجارت جهانی Pazhou برگزار می‌شود.

براساس اطلاعات منتشره از شعبه گوانجو شورای ارتقاء تجارت بین المللی چین (CCPIT)، در این نمایشگاه بیش از 400 شرکت، 65 سرکنسولگری و 30 گروه تجارت خارجی مستقر در گوانجو شرکت خواهند کرد.

تاکنون بیش از 5000 بازدید کننده که بیشتر آنها خریداران بالقوه هستند، برای این رویداد ثبت نام کرده اند. این اولین نمایشگاه غیراینترنتی است که از زمان آغاز بیماری COVID-19 در گوانجو برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه 850 غرفه در چهار سالن در مساحتی به وسعت 36000 متر مربع برپا خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما