معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۳۸

اخبار اقتصادی مرو ترکمنستان (اردیبهشت 1399)

اخبار اقتصادی مرو ( ماری ) کشور ترکمنستان در اردیبهشت ماه 1399 که شامل تحولات عمده استان ماری و سایر استان‌های اطراف آن به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

فرآوری 135.5 هزار تن نفت در پالایشگاه نفت سیدی

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان:

پالایشگاه نفت سیدی استان لباب که در شمال شرقی ترکمنستان واقع شده است، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 135.5 هزار تن نفت را فراوری کرد. در سه ماه نخست سال 2020 میلادی، 68.3 هزار تن بنزین و 40 هزار تن سوخت دیزل در این پالایشگاه تولید شد. بخش عمده ای از فرآورده‌های نفتی صادر می‌شود. سطح بالای اتوماسیون تولید به پالایشگاه اجازه می دهد تا عمق پالایش نفتی را افزایش داده و راندمان استفاده از منابع هیدروکربوری در ترکمنستان را افزایش دهد.

در سال 2015 میلادی، یک کارخانه برای تولید قیر جاده با ظرفیت سالانه 37.2 هزار تن در ساختار کارخانه ساخته شد. در سال 2017 میلادی، واحد اصلاح کاتالیزوری با ظرفیت سالانه 500 هزار تن بنزین اکتان بالا نیز در پالایشگاه راه اندازی شد.

  خرید توربین‌های گازی از شرکت زیمنس آلمان با هدف نوسازی بخش نفت و گاز 

 روزنامه الکترونیک آلتین عصیر ترکمنستان:

اداره «لباب گاز چیکاریش» که استخراج و حمل هیدروکربن‌ها را از میادین گازی کوکورتلی، کرپیچلی و بالگویی شمالی فراهم می‌کند، به واحدهای کمپرسور سیار به منظور بهبود عرضه هیدروکربن‌های مجتمع فرآوری گاز در «میدان نایب» مجهز خواهد شد.

براساس نتایج مناقصه بین المللی برای خرید تجهیزات جدید فنی شرکت، تجهیزات مورد نیاز و توربین گازی خریداری می‌شود. توربین‌های گازی - SGT-300 و SGT-100 - تولید شده توسط شرکت زیمنس، در صنعت نفت و گاز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی بلوک آنها امکان ایجاد واحدهای کمپرسور سیار قابل اعتماد و اقتصادی را در خطوط لوله اصلی گاز، در سیستم تزریق گاز برای افزایش فشار در خط لوله و در سیستم های میدانی برای جمع آوری و فشرده سازی گاز قابل حمل فراهم می‌کند.

نوسازی پایگاه مادی و فنی بنگاه اقتصادی در چارچوب برنامه توسعه صنعت نفت و گاز کشور تا سال 2030 میلادی و در چارچوب اقدامات جامع برای افزایش تولید مواد اولیه هیدروکربن انجام می‌شود.

 از ابتدای سال جاری میلادی، اداره «لباب گاز چیکاریش» حدود 3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی یا 136.1 درصد از برنامه را در میادین کوکورتلی، مالایی، باگاجا، سقر، چارتاک، فاراب، تاجی بای تولید کرده است. اداره مذکور با افزایش قابل توجه تولید میعانات گازی، حدود 21 هزار تن هیدروکربن مایع استحصال کرده است که 131.8 درصد از برنامه پیش بینی شده (31.8 درصد بیشتر) است. 

 تولید قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی (پنبه کاری) بطور آزمایشی در ترکمن آباد 

خبرگزاری جیحون نیوز:

تولید قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی (پنبه کاری) بطور آزمایشی در کارخانه تعمیرات ترکمن آباد آغاز شد. پیش بینی شده است که این کارخانه تا آگوست سال جاری میلادی حدود 500 قطعه ماشین آلات کشاورزی تولید کند.

سالهاست که متخصصان این کارخانه مشغول تعمیر ماشین آلات کشاورزی و تولید قطعات یدکی برای کشاورزان هستند. آنها از تجربه غنی در این زمینه برخوردارند. این شرکت که سالهای متمادی قطعات یدکی کمباین، تراکتور از جمله چرخ دنده‌ها، مجموعه ای از نگهدارنده‌های بذرها، کمپرسورهای خاک، بوش های چدن، ریشه کن‌ها و تجهیزات دیگر را در اختیار کشاورزان قرار می داد در حال حاضر وارد فاز جدید تولید قطعات یدکی (ماشین آلات کشاورزی) شده است.

پرورش دهندگان کرم ابریشم لباب با تحویل 200 تن پیله، وظیفه خود را انجام دادند 

 خبرگزاری بیزنس ترکمنستان:

از ابتدای سال جاری (2020) پرورش دهندگان کرم ابریشم استان لباب حدود 200 تن پیله (110 درصد تولید) تولید کرده اند. امسال عمدتا کرم ابریشم از تخم هایی که در کارخانه اصلاح نژاد در استان پرورش می یابند، تحصیل می‌شود که متناسب با شرایط محلی و بهتر از آنچه انتظار می رفت می‌باشد. بنابراین، حجم تولید در سراسر استان، از 181 تن عبور کرده و پرورش دهندگان کرم های ابریشم پیله‌ها را فراتر از وظایف محوله خود تولید و تحویل داده اند.

 پرورش دهندگان کرم ابریشم مناطق دانو، دولتلی و کرکی جزو اولین کسانی بودند که وظیفه تولید پیله را نه تنها در استان، بلکه در سطح ملی نیز به انجام رسانده اند. پیله‌هایی که در اماکن پذیرش شهرستان جمع شده اند پس از خشک شدن برای پردازش به کارخانه فرستاده می‌شوند.

به وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان و ادارات استان‌ها دستور داده شده است که تولید 2100 تن پیله خام تا پایان سال 2020 را تضمین کند. 

 طرح موضوع تعمیرات و بازسازی کارخانه «ماری ازت» وابسته به «شرکت ترکمن شیمی»  در نشست کابینه

روزنامه الکترونیک آلتین عصیر ترکمنستان:

در جلسه هیات دولت، رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف طی یک نشست آنلاین در جریان آخرین اقدامات انجام شده برای نوسازی و بازسازی کارخانه تولیدی «ماری ازت» زیر نظر شرکت «ترکمن شیمی» قرار گرفت. در این جلسه معاون رئیس کابینه وزرا، «ش. دوردیلی یف» از کارهای انجام شده در زمینه تعمیرات اساسی و نوسازی امکانات تولیدی کارخانه مذکور با محوریت جذب سرمایه گذاری خارجی خبر داد. بر طبق گزارش وی: 

در نتیجه تلاش رئیس جمهور بردی‌محمدوف برای تبدیل کردن ترکمنستان به یکی از توسعه یافته ترین کشورها، کارخانه شیمیایی مجهز به فناوریهای نوین و پیشرفته در کشور ما ساخته می‌شوند و کارخانه‌های قدیمی‌بازسازی و به روز رسانی می‌شوند.

گزارش شده است که کارخانه «ماری آزوت» وابسته به شرکت دولتی «ترکمن شیمی» تاسیس شد تا سالانه 450 هزار تن نیترات آمونیوم تولید کند. این کارخانه از دو کارگاه تولید آمونیاک تشکیل شده است. با توجه به فرسوده شدن تجهیزات تکنولوژیکی، لازم است تعمیرات اساسی و نوسازی واحدهای اصلی آن انجام شود تا کارخانه وارد ظرفیت مورد نظر (450 هزار تن) شود.

انجام این مهم با هزینه شرکت های سرمایه گذاری فدراسیون روسیه و برطبق پروتکل یازدهمین جلسه کمیسیون همکاری‌های اقتصادی بین ترکمن و روسیه، که در ماه می 2019 میلادی در عشق آباد به امضا رسید، انجام خواهد شد.

پیشنهادات چندین شرکت سهامی فدراسیون روسیه به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفته است و با توجه به تجربه بسیار خوبی که روسیه در مدرن سازی تولید کودهای نیتروژن دارد، این پروژه مناسب تلقی شده است. نمایندگان این شرکت ها از واحد تولیدی «ماری آزوت» بازدید کردند، با شرایط امکانات تولید در محل آشنا شدند و برآورد اولیه را مبنی بر وجود فرصت برای ورود آنها به ظرفیت طراحی ارائه دادند.

طبق پیشنهادات شرکتهای روسی، کارگاه تولید مواد اولیه آمونیاک، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، تصفیه خانه‌های آب و سایر تجهیزات جانبی کارخانه با تضمین تجهیزات فنآوری و قطعات یدکی تعمیر اساسی و نوسازی می‌شود.

اجرای این کار نیاز به خرید نیترات آمونیوم از خارج کشور را برطرف می‌کند، و به کارخانه اجازه می دهد تا به ظرفیت ایده آل خود برسد و انواع جدیدی از کودهای معدنی آزوت را تولید کند.

 رئیس جمهور  ترکمنستان با استماع این گزارش، پیشنهادات فوق را تأیید کرد و دوباره بر ماهیت مثبت همکاری با فدراسیون روسیه توسط شرکتهایی که در اجرای پروژه‌های مهم توسعه اقتصادی و اجتماعی در ترکمنستان، شرکت داشته اند، تأکید ورزید.  

سخنرانی آنلاین استاد دانشگاه لندن درباره مرو باستان

 خبرگزاری ترکمنستان امروز:

همایش آنلاین با موضوع «یونسکو: جاده ابریشم و محل مرو باستان» در سالن کنفرانس انستیتوی روابط بین الملل (عشق آباد) برگزار شد.در این همایش «تیموتی ویلیامز»، استاد انستیتوی باستان شناسی در دانشگاه لندن و مشاور برجسته یونسکو در مسائل جاده ابریشم بزرگ، که بارها در کار کاوش های مشترک باستان شناسی در کشور ما (ترکمنستان) شرکت کرده است، همراه با اساتید و دانشجویان انستیتوی روابط بین الملل، دانشگاه بین المللی علوم انسانی و توسعه مشارکت داشتند.

سالها است که موضوع مرو باستان موضوع مورد علاقه علمی این دانشمند است، تحت هدایت وی پروژه ویژه ای در انستیتوی باستان شناسی دانشگاه لندن در حال اجرا است. شایان ذکر است انستیتوی مذکور در زمینه حفاظت و مطالعه آثار تاریخی همکاری نزدیکی با وزارت فرهنگ ترکمنستان دارد.این دانشمند انگلیسی با اشاره به اینکه کتاب رئیس جمهور قربانقلی بردی‌محمدوف «ترکمنستان قلب جاده ابریشم بزرگ» دارای تقاضای گسترده در بین همکاران و دانشجویانش است، از رئیس دولت بخاطر فعالیتهای گسترده خود در جهت محبوبیت میراث تاریخی و فرهنگی ترکمنها و فرصتهای لازم برای توسعه همکاریهای علمی‌بین المللی قدردانی کرد.

در این سخنرانی، مباحثی از جمله مناظر مرو باستان، سیستم های آبیاری آن، نقش رودخانه مرغاب و سایر موارد مورد بررسی قرار گرفت. این استاد بر اهمیت تحقیقات ژئومورفولوژی مدرن، دستاوردها در زمینه پالئوگرافی، نقشه برداری هوایی و فضایی تأکید کرد.

همانطور که ذکر شد، تحقیقات باستان شناسی این واقعیت را تأیید می‌کند که دو هزار سال قبل از تشکیل سیستم مسیر کاروانی بین اروپا و چین که مسیرهای آن از طریق قلمرو ترکمنستان مدرن می‌گذشته است، در اینجا شریانهای تجاری وجود داشته که مارگیانا را به تمدن‌های باستانی هند و بین النهرین وصل می‌کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما