معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۳۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۳۸۴

سیاست کاهش سود بانکی در ویتنام

بالا بودن نرخ بهره و نامتناسب بودن آن با بازدهی در اقتصاد از یک سو منجر به افزایش هزینه تامین مالی، فشار بر تولید و تحمیل تورم ناشی از فشار عرضه خواهد شد که نتیجه این امر افزایش شاخص قیمت ها و تولید و کاهش اشتغال است. از سوی دیگر انگیزه فعالان اقتصادی در بخش‌های مولد کاهش خواهد یافت زیرا فعالان اقتصادی ترجیح خواهند داد تا منابع خود را به جای سرمایه گذاری به سپرده‌های بانکی تبدیل کنند تا از درآمد پایدار، معاف از مالیات و بدون ریسک بهره مند شوند.    در این راستا بانک دولتی (مرکزی) ویتنام قصد دارد از 13 می 2020، همزمان همه‌ نرخ های سودهای بانکی از قبیل نرخ سود وام و نرخ سود سپرده‌ها در ویتنام را کاهش دهد.

در راستای سیاست های فوق، بانک مرکزی ویتنام نرخ سودهای بانکی را کاهش داد. همچنین این نهاد برای ایجاد رقابت و انگیزه میان بانک­های تجاری، برای نرخ سود سپرده­ های مدت­ دار بیش از 6 ماه، سقفی مشخص نکرده است.

دستور دولت ویتنام به کاهش سودهای بانکی

بنا به دستور دولت ویتنام و ابلاغ بانک مرکزی این کشور از روز «13 می» تمامی نرخ سود های بانکی به شرح ذیل کاهش می یابد:

نرخ سود برای تامین ریفاینانس (the refinance rate) از 5 درصد به 4.5 درصد

نرخ  سود تخفیف مجدد (rediscount rate) از 3.5 درصد سالانه به 3 درصد

 نرخ سود وام در پرداخت­ های الکترونیکی فرابانکی و نرخ سود وام برای جبران کمبود سرمایه در ترخیص بین بانک مرکزی و بانک­های داخلی از 6 درصد به 5.5 درصد

 نرخ سود در خرید اوراق با ارزش از طریق بازار آزاد از 3.5 درصد به 3 درصد

 

بر اساس تصمیم بانک مرکزی نرخ سود سپرده­ ها اینگونه کاهش خواهد یافت؛

نرخ سود سپرده­ های کمتر از یک ماه از 0.5 درصد به 0.2 درصد

 نرخ سود سپرده‌ها از 1 ماه تا 6 ماه از 4.75 درصد به 4.25 درصد

 نرخ سود سپرده ­ها از 1 تا 6 ماه در صندوق مردم و سازمان­های مالی کوچک از 5.25 به 4.75 درصد (حداکثر نرخ سود وام کوتاه مدت در مورد اخیر از 6.5 درصد به 6 درصد خواهد بود).

همچنین نرخ سود وام های کوتاه مدت سازمان‌های مالی به شرکت­های کوچک، متوسط و شرکت‌هایی که در زمینه کشاورزی و توسعه­ روستایی، صادرات، صنعت و فناوری فعالیت دارند، از 5.5 درصد به 5 درصد کم می‌شود.

هم اکنون نرخ سود«ویت کام بانک»، یکی از بانک­های تجاری ویتنام، برای مدت 9 ماه  4.9 درصد و برای 12 ماه 6.5 درصد و برای مدت 24 ماه 6.6 درصد است این موضوع در حالی است که، نرخ سود «ویت‌تین بانک» یکی دیگر از بانک های تجاری ویتنام برای مدت بیش از 6 ماه تا کمتر از 12 ماه 5.1 درصد و برای 12 ماه 6.8 درصد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما