شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد بریتانیا و خطوط حمل و نقل و صنعت هوایی انگلیس
در این گزارش تلاش میشود تا تاثیرات شیوع بیماری کووید 19 بر خطوط عمده حمل و نقل هوایی انگلیس و همچنین برخی مراکز و صنایع مربوطه، مورد بررسی قرار گیرند.
شرکت هوایی بریتیش ایرویز
شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز در تاریخ 12 فروردین ماه سالجاری اعلام کرد که تمام پروازهای خود در فرودگاه گتویک لندن را به دلیل محدودیت سفر در دنیا پس از شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآورده است. براین اساس، بریتیش ایرویز با توجه به محدودیتهای قابل توجه و فضای پر چالش بازار مسافرتهای هوایی، بطور موقت تمام پروازهای خود را از فرودگاه گتویک تعلیق کرد. سخنگو شرکت مذکور با اعلام این خبر افزود که پروازها در فرودگاه هیترو لندن به صورت محدود ادامه دارد.
گروه خطوط هوایی بین المللی (IAG) بعنوان شرکت هولدینگ هواپیمایی انگلیسی - اسپانیایی که پروازهای شرکت بریتیش ایرویز را انجام می دهد، نیز در تاریخ 9 اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد که بدلیل لاک داون (لاک داون یک پروتکل شرایط اضطراری است که به موجب آن، افراد از خارج شدن از محلی که در آن قرار دارند منع میشوند) و وضعیت ناشی از بیماری کرونا تعداد 12 هزار نفر از کارکنان خود را اخراج میکند. این شرکت اعلام نموده که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۳۵ میلیون یورو ضرر کرده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ میلیون یورو سود کرده بود. سهام این گروه در بورس، پس از آنکه جزئیاتی از برنامه تعدیل نیروی خود از جمله یک چهارم از خلبانان را اعلام کرد، 2.6 درصد کاهش یافت.
مقر اصلی گروه خطوط هوایی بینالمللی (IAG)، در شهر لندن قرار داشته و دفتر عملیاتی آن نیز در مادرید مستقر میباشد. این شرکت، در ژانویه ۲۰۱۱ از ادغام دو شرکت بریتیش ایرویز و هواپیمایی ایبریا، که خطوط هواپیمایی حامل پرچم بریتانیا و اسپانیا هستند، تشکیل شده است. گروه خطوط هوایی بین المللی درحال حاضر هفتمین شرکت هواپیمایی جهان و سومین شرکت هواپیمایی اروپا محسوب میشود. این گروه بعنوان شرکت مادر بریتیش ایرویز برای دریافت 900 میلیون پوند وام با حمایت دولت اسپانیا قراردادهایی امضا کرده است. هرچند اعلام شده است که این پول میتواند برای کمک به ایبریا مورد استفاده قرار بگیرد و گروه مزبور از دولت انگلیس درخواست وام نکرده است.
هفته قبل نیز اعلام گردید که شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز احتمال دارد فعالیت های خود در فرودگاه گتویک لندن را همچنان از سر نگیرد. آلکس کروز، رئیس و مدیرعامل بریتیش ایرویز در نامه ای به کارمندان خود نوشت: فعلا هیچگونه کمک مالی دولتی برای بریتیش ایرویز وجود ندارد.
شرکت هواپیمایی ویرجین
شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک بریتانیا، برای جبران زیانهای ناشی از بحران کرونا و اجتناب از ورشکستگی، در تاریخ 16 اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد که قصد دارد یک سوم از کارکنان خود را اخراج نماید. این شرکت بعنوان رقیب بریتیش ایرویز همچنین اعلام داشت که تصمیم گرفته است تا پروازهای خود را از فرودگاه گتویک، به بزرگترین فرودگاه لندن یعنی هیترو منتقل کند. بر این اساس، قرار است بالغ بر 3150 نفر از مجموع ۱۰ هزار خلبان، خدمه پرواز و پرسنل اداری شرکت ویرجین آتلانتیک خانه نشین شوند. اتحادیه صنف خلبانان انگلیس اعلام داشته که این تصمیم ضربه دیگری بر صنعت هوایی کشور است که دوران سختی را پشت سر میگذارد. ویرجین آتلانتیک امیدوار است تا پایان سالجاری ۶۰ درصد از پروازهای خود را از سر بگیرد. با این حال این شرکت تصمیم گرفته است تا دو سال دیگر ۱۰ فروند از هواپیماهای ناوگان خود را کاهش دهد. شرکت هواپیمایی ویرجین استرالیا نیز ماه قبل درخواست کرد که مورد حمایت قوانین ورشکستگی قرار گیرد.
شرکت هوایی ایزی جت
شرکت هواپیمایی ایزیجت در تاریخ ۱۱ فروردین ماه سالجاری اعلام کرد که تمامیپروازهای خود را به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت هواپیمایی ارزان قیمت، در بیانیه خود آورده که ۳۴۴ فروند هواپیمای خود را به حالت تعلیق و خدمه پرواز را برای جلوگیری از خسارت مالی، به مرخصی اجباری فرستاده است.
ایزی جت یک شرکت هواپیمایی بریتانیایی است که دفتر مرکزی آن در فرودگاه لوتن لندن مستقر میباشد. این شرکت بزرگترین شرکت هواپیمایی بریتانیا به لحاظ تعداد انتقال مسافر و تعداد پروازهای بینالمللی، با بیش از ۱۰۰۰ مسیر در ۵۰ کشور اروپایی و شمال آفریقا است. شرکت هوایی ایزیجت، در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و در طول سالهای آغاز فعالیت از طریق خریداری و ادغام خطوط هوایی کمهزینه، بهسرعت پیشرفت نموده و درحال حاضر با برخورداری از ناوگانی با بیش از ۳۰۰ هواپیما و عموما از نوع ایرباس، دارای ۲۳ آشیانه در سراسر اروپا است، که بزرگترین آنها نیز فرودگاه گتویک لندن میباشد. شرکت ایزیجت با انتقال بیش از 96 میلیون مسافر در سال گذشته، پس از رایانایر دارای دومین شبکه پروازی ارزانقیمت در اروپا است. سهام این شرکت در بازار بورس لندن معامله میشود.
شرکت هوایی فلای بی
شرکت هواپیمایی فلای بی انگلیس که به دلیل ابهامات اقتصادی ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) و مشکلات مالی، سال گذشته در مرز ورشکستگی قرار گرفته بود، در تاریخ 15 اسفند سال گذشته و به دنبال کاهش تقاضای مسافران بر اثر شیوع ویروس کرونا اعلام ورشکستگی کرد. این خط هوایی که مدت ها دچار مشکلات بود، اولین شرکت بزرگ قربانی شیوع ویروس کرونا در انگلیس محسوب میشود. ورشکستگی این خط هوایی که بریتانیا را به نقاط عمده اروپا متصل میکرد، حدود ۲۴۰۰ کارمند را در خطر بیکاری قرار داد. فلای بی، پس از انصراف دولت بریتانیا از ارائه بسته نجات مالی که در ماه ژانویه با آن موافقت کرده بود اعلام داشت: تمام هواپیماها از پرواز منع شده اند و کسب و کار این شرکت در بریتانیا به فوریت متوقف میشود. ابتدا دولت بریتانیا با نجات مالی این شرکت ۴۱ ساله موافقت کرده و گفته بود حفظ ارتباطات در سراسر کشور برای ۸ میلیون مسافر اهمیت دارد. ولیکن سپس اعلام کرد که کاری بیش از این نمیتواند انجام دهد. فلای بی، بعنوان بزرگترین خط هوایی مستقل در اروپا، با ۶۸ هواپیما بین ۸۱ فرودگاه فعالیت میکرد و متعلق به شرکت های ویرجین آتلانتیک، استوبارت گروپ و سایروس کپیتال بود. این شرکت ها اعلام کرده اند که طی ۱۴ ماه گذشته بیش از ۱۳۵ میلیون پوند و شامل حدود ۲۵ میلیون پوند فقط در ماه ژانویه به این شرکت تزریق کرده بودند. دولت بریتانیا در ماه ژانویه سالجاری با پرداخت کمک مالی دولتی، یک وام بالقوه، کاهش مالیات و بازبینی مقررات مالیات پروازهای داخلی موافقت کرده بود. درحالیکه، خطوط هوایی رقیب شکایت کردند که دولت نباید شرکت های ورشکسته را سرپا نگاه دارد و فعالان حفظ محیط زیست نیز اعلام کردند که هر اقدامیبرای کاهش هزینههای پرواز با اهداف دولت برای کاهش گازهای گلخانه ای تطابق ندارد. بهرحال شرکت های استوبارت گروپ و ویرجین آتلانتیک با ابراز تاسف عمیق اعلام کرده اند که تاثیرات کووید ۱۹ بر فلای بی، به این معنی است که این کنسرسیوم دیگر نمیتواند به حمایت مالی خود از شرکت هوایی فلای بی ادامه دهد.
لوگانایر
بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا همچنین موجب گردید تا پروازهای خطوط هوایی لوگان ایر، بغیر از دو خط پروازی لندن که از فرودگاههای شهر بلفاست و دری در ایرلند شمالی فعالیت میکنند، به حالت تعلیق درآید. لوگان ایر یک شرکت هواپیمایی بریتانیایی است که در سال ۱۹۶۲ تاسیس گردیده است و مقر آن در فرودگاه بینالمللی گلاسگو اسکاتلند قرار دارد.
دولت بریتانیا برای حفظ دو خط هوایی فوق الذکر این شرکت، یک بسته حمایتی 5.7 میلیون پوندی اعلام کرده است. این کمک مالی که تامین آن بصورت مشترک از سوی دولت انگلیس و مقامات اجرایی ایرلند شمالی تعهد گردیده، قرار است بطور مشترک به شرکت های هوایی لوگان ایر و ایرلینگاس (خط هوایی جمهوری ایرلند) اختصاص یابد.
گرانت شیپس وزیر حمل و نقل بریتانیا در این ارتباط اظهار داشت: ما باید این اطمینان را ایجاد کنیم که مسافران میتوانند به پرواز خود بر فراز دریای ایرلند ادامه دهند، لذا سرمایه گذاری در این زمینه حفظ این سرویس خدماتی را تضمین میکند. گفتنی است سالیانه بالغ بر 12 میلیون مسافر و همچنین 17 میلیون تن کالا، میان بریتانیا و ایرلند جابجا میشوند. براندون لوئیس وزیر ایرلند شمالی در کابینه دولت انگلیس نیز اظهار داشت: دولت بریتانیا قول داده است که برای شکست ویروس کرونا و حفاظت از مردم، مشاغل و معیشت در سراسر بریتانیا تلاش کند. وی افزود: ما با مقامات اجرایی ایرلند شمالی و همچنین وزارت اقتصاد انگلیس، برای تحویل این بسته حمایت از تداوم ارتباطات و مقابله با این بیماری، در هفتهها و ماههای آینده با آنها همکاری نزدیکی خواهیم کرد.
جاناتان هینکلز مدیر اجرایی لوگان ایر در این ارتباط اظهار داشت که این شرکت قصد دارد مسیر گلاسکو را مجددا راه اندازی نموده و خدمات لندن برای فرودگاه شهر دری در ایرلند شمالی، همزمان با اعلام استراتژی دولت انگلیس برای خروج از شرایط لاک داون که قرار است بزودی منتشر کند را برقرار نماید.
فرودگاه هیترو لندن
جان هلند-کای مدیرعامل فرودگاه هیترو لندن بعنوان بزرگترین فرودگاه بینالمللی انگلیس در تاریخ 17 اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد که درچارچوب برنامهریزیهای صورت گرفته برای عبور از شرایط لاک داون، حسگرهایی را در این فرودگاه نصب میکند تا مسافران مبتلا به علائم کرونا شناسایی شوند. وی در سخنانی در کمیته پارلمانی حمل و نقل مجلس عوام انگلیس مجموعهای از تدابیر صورت گرفته برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در فرودگاه هیترو را برای نمایندگان تشریح نموده و افزود: با استفاده از دوربینهای فوق پیشرفته شناسایی چهره و حسگرهای حرارتی، بیماران از راه دور شناسایی خواهند شد. این فناوری دو هفته دیگر به صورت آزمایشی در پایانه دوم فرودگاه راه اندازی و سپس در سایر پایانهها و سالنهای فرودگاه نصب خواهند گردید. مدیرعامل فرودگاه هیترو همچنین از دولت خواسته است تا با فرارسیدن فصل تابستان، پیرامون رسیدن به راه حل بینالمللی مشترک و قابل اجرا برای فعال کردن فرودگاهها متمرکز شود.
فرودگاه گتویک لندن
خطوط هواپیمایی بریتیش ایرویز در تاریخ 12 فروردین ماه سالجاری اعلام کرد که تمام پروازهای خود در فرودگاه گتویک لندن را به دلیل محدودیت سفر در دنیا متعاقب شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآورده است. براین اساس بریتیش ایرویز با توجه به محدودیتهای قابل توجه و فضای پر چالش بازار مسافرتهای هوایی، به طور موقت تمام پروازهای خود را از فرودگاه گتویک تعلیق کرده است.
شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک نیز که یکی از شرکای تجاری قدیمی فرودگاه گتویک به شمار میرود اعلام کرده که قصد دارد با کاهش ناوگان هوایی خود برای تعدیل خسارتهای مالی ناشی از کرونا، پروازهای این شرکت از این فرودگاه را متوقف کند. این ۲ شرکت هواپیمایی سال گذشته بیش از ۴۶ میلیون مسافر را از فرودگاه گتویک به اروپا و آمریکا جابهجا کرده اند.
هاو مریمن عضو کمیته پارلمانی حمل و نقل پارلمان انگلیس اظهار داشته است: امیدوارم فرودگاه گتویک از این بحران جان سالم به در برد، ولیکن اما وضع صنایع هوایی کشور بسیار بغرنج است. رئیس فرودگاه گتویک نیز ضمن اظهار خوش بینی نسبت به آینده فرودگاه برای عبور از نوسانات بحران کرونا، اذعان کرده است که شیوع این ویروس به صنایع هوایی کشور ضربه سنگینی وارد کرده و شدت آن احساس میشود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که فرودگاه گتویک باید راهبرد دراز مدت خود را تغییر داده و برای ادامه فعالیت روی خطوط هواپیمایی ارزان قیمت سرمایهگذاری کند. البته شیوع ویروس کرونا تازهترین بحران فرودگاه گتویک در چند سال گذشته بهشمار میرود. ۲ سال قبل نیز پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی حریم هوایی این فرودگاه، صدها هزار پوند زیان به آن وارد نمود. همچنین ورشکستگی شرکت هواپیمایی بریتانیایی مونارک ایرلاینز در سال 2017 و همچنین تعلیق پروازهای شرکت توماس کوک در سال 2019 ضربه سنگین دیگری را به وضعیت درآمدزایی این فرودگاه تحمیل کرده است. مقامات گتویک ماه گذشته هشدار دادند که این فرودگاه برای بازگشت به سطح ترافیک هوایی پیش از بحران شیوع کرونا، به چهار سال زمان نیاز دارد. براساس برخی گزارشها، تعداد پروازهای این فرودگاه درحال حاضر، ۹۸ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته کاهش یافته است. فرودگاه گتویگ، قبل از بحران کرونا دومین فرودگاه مهم و پر تردد لندن بوده است.
فرودگاه سیتی لندن
فرودگاه سیتی لندن در تاریخ 6 فروردین ماه سالجاری اعلام کرد که به دلیل شیوع بیماری کرونا، تا پایان آوریل سالجاری تعطیل خواهد شد، هرچند این تعطیلی در ماه جاری نیز همچنان پابرجاست. مقامات این فرودگاه اعلام کردند که تمامیپروازهای تجاری و خصوصی این فرودگاه بطور موقت متوقف گردیده، درعین حال کارمندان همچنان در استخدام خواهند بود و فرودگاه از برنامه دولت انگلیس برای مقابله ملی با کووید 19 حمایت میکند. برای توجیه این تعطیلی، در آن زمان اعلام گردید که بیش از یک سوم مرگ و میرهای انگلیس ناشی از بیماری کرونا، در لندن به ثبت رسیده است. فرودگاه لندن سیتی جایگاه دوازدهم در فرودگاههای بریتانیا را به خود اختصاص داده است و سال 2019 بالغ بر 5.1 میلیون مسافر از خدمات آن بهره مند شده اند. بدلیل موقعیت جغرافیایی فرودگاه که در منطقه شرق لندن و نزدیک به منطقه مالی- تجاری کناری وارف بعنوان دومین مرکز مالی- تجاری لندن (پس از منطقه سیتی) واقع شده است، این فرودگاه مورد علاقه تجار و مرتبطین با شرکت های بزرگ مالی و تجاری میباشد. گفتنی است پروازهای تجاری بریتیش ایرویز که به مقصد نیویورک میباشند، از این فرودگاه انجام میشود.
استوارد وینگیت مدیراجرایی این فرودگاه همزمان با اعلام این خبر اظهار داشت که نامبرده و تیم وی، مبلغ 20 درصد از حقوق خود را کاهش داده و در سال مالی فعلی، از دریافت هرگونه پاداش مالی خودداری خواهند نمود.
فرودگاه بلفاست ایرلند شمالی
برایان آمبروز مدیر اجرایی فرودگاه بلفاست در مرکز ایرلند شمالی، با قدردانی از مقامات عالی بریتانیا برای اختصاص یک بسته حمایتی 5.7 میلیون پوندی جهت برقراری مجدد و حفظ پروازهای بلفاست - لندن اظهار داشت که آنها با این اقدام، اهمیت استراتژیک منطقه برای باز نگاه داشتن ارتباطات بلفاست با لندن را به رسمیت شناخته اند. درعین حال، وی هشدار داد که آثار بهبودی ناشی از خروج از لاک داون در این فرودگاه، میتواند تا سال 2022 بطول بینجامد. این فرودگاه با کاهش حدود 100 پرواز در روز به یک پرواز روزانه و آن هم برای افراد فعال در زمینه بهداشت و درمان، شاهد کاهش چشمگیر ترافیک در هفتههای اخیر بوده است. آقای آمبروز سه مرحله از بازگشایی فرودگاه را اینگونه بیان کرد: سه ماه آینده لاک داون خواهد بود، فعالیت بسیار محدود بوده و برای راه اندازی مجدد فرودگاه آماده خواهیم شد. از ماه آگوست سالجاری تا بهار آینده، روند بهبود تدریجی خواهیم داشت و بجای انجام هفت پرواز در روز و به یک مقصد، ممکن است یک یا دو پرواز انجام خواهد شد. سپس از آوریل 2021 به سمت عادی شدن حرکت میکنیم ولیکن احتمالا تا سال 2022 طول خواهد کشید تا فعالیت های فرودگاه به سطح سال 2019 بازگردد. فرودگاه بین المللی بلفاست، شلوغ ترین فرودگاه ایرلند شمالی و دومین فرودگاه پرتردد در جزیره ایرلند پس از فرودگاه دوبلین میباشد. در سال 2018 بالغ بر 6.2 میلیون مسافر از طریق این فرودگاه جابجا شدند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن 7.4 درصد افزایش داشته است.
رولز رویس
شرکت مهندسی صنایع هوا فضای رولز رویس بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد برای کاهش زیانهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا، بالغ بر ۸ هزار نفر از 52 هزار کارکنان خود را اخراج کند. به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، این بزرگترین میزان تعدیل نیرو توسط رولز رویس در 30 سال گذشته بشمار میرود. خبرگزاری رویترز هفته گذشته خبر داد که با لغو سفارشات تولید هواپیما و زمینگیر شدن هواپیماهای خطوط هوایی مختلف به دلیل شیوع جهانی کرونا، شرکت بریتانیایی رولز رویس که علاوه بر تولید خودرو، تولیدکننده موتورهای هواپیماها ازجمله بوئینگ و ایرباس میباشد، در نظر دارد ۱۵ درصد از نیروی کار خود را اخراج کند. این تعدیل حتی بزرگتر از کاهش نیروهای انسانی این شرکت در زمان حادثه ۱۱ سپتامبر خواهد بود که که در آن هنگام، رولز رویس بالغ بر 5 هزار از نیروهای خود را کنار گذاشت. وارن ایست، مدیر اجرایی شرکت رولز رویس، اخیرا اظهار داشته است: رولز رویس به دنبال کاهش هزینههای شرکت است که این امر شامل کاهش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان شرکت در سراسر جهان میشود.
جمعبندی:
1) با زمینگیر شدن بسیاری از هواپیماهای خطوط هواپیمایی و محدودیت سفرهای هوایی در دنیا متعاقب شیوع بیماری کرونا، وضعیت اقتصادی شرکتهای هواپیمایی در انگلیس کساد گردیده و گفته میشود حدود ۲۰ هزار کارمند در این صنعت، تاکنون شغل خود را از دست دادهاند. انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی (یاتا) با عضویت 290 ایرلاین از 120 کشور، در گزارشی که اوایل فروردین ماه سالجاری منتشر گردید پیشبینی نمود که شرکتهای هواپیمایی انگلیس در سالجاری حدود ۱۸ میلیارد پوند متضرر خواهند شد. براساس برخی گزارشها، ترافیک هوایی در فرودگاههای انگلیس متعاقب شیوع کرونا به میزان ۹۰ درصد کاهش داشته است.
2) انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اخیرا پیشبینی کرده است که با ازسرگیری پروازها متعاقب برطرف شدن لاک داون شهرها و کشورها، هزینه سفرهای هوایی ابتدا کاهش و سپس حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد. این انجمن همچنین اعلام داشته که خطوط هوایی کشورها بسیار علاقمند هستند که به سرعت پروازها را از سر گیرند که این امر میتواند به افزایش تعداد صندلی خالی در پروازها منجر شود. لذا به اعتقاد برخی تحلیلگران، درحالی که انتظار می رود بخاطر شرایط اقتصادی ایجاد شده و همچنین نگرانی مردم از انتقال بیماری کرونا در سفرهای هوایی چندساعته، تقاضا برای سفرهای هوایی حداقل در ماههای آتی در سطح پائینی همچنان باقی بماند، احتمال دارد فشار بر خطوط هوایی برای کاهش بهای بلیط زیاد شود. ولیکن از سوی مقابل، چنانچه شرکت های هواپیمایی بخاطر رعایت قوانین مربوط به رعایت فاصله اجتماعی مجبور شوند صندلیهای وسط را خالی بگذارند، این امر در نهایت به افزایش قابل توجه بهای سفر هوایی منجر خواهد شد. مایکل اولیری رئیس شرکت رایان ایر در این ارتباط گفته است که خالی نگه داشتن صندلی وسط هواپیما احمقانه است. یاتا نیز برآورد کرده است که فقط چهار عدد از ۱۲۲ خط هوایی مورد بررسی این انجمن میتوانند تحت این شرایط میان دخل و خرج خود توازن برقرار کنند. لذا، مقام های یاتا براین اساس اظهار داشته اند که بالا بردن قیمت برای خطوط هوایی اجتناب ناپذیر خواهد بود. برایان پیرس اقتصاددان ارشد انجمن یاتا درارتباط با پیشنهاد فاصله گیری اجتماعی گفت: به راحتی نمیشود گفت چه تعداد خطوط هوایی قادر خواهند بود با حفظ سود به فعالیت خود ادامه دهند. صنعت هوایی خیلی کوچکتر خواهد شد. تیم او نیز استدلال میکند که فاصله گیری اجتماعی از طریق خالی گذاشتن صندلیهای وسط، تضمینی در برابر شیوع ویروس کرونا در هواپیما نیست. لذا، انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی در هفته جاری با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که استفاده از ماسک صورت توسط مسافران و خدمه پرواز، اهمیت قابل ملاحظه ای در جلوگیری از انتقال بیماری کرونا در حین پرواز خواهد داشت. انجمن مذکور ضمن حمایت از ایده مذکور اعلام داشت که از ایده ضرورت فاصله گذاری اجتماعی در داخل هواپیما که به نسبت پوشش ماسک خطر انتقال بیماری را کمتر کاهش داده و منجر به افزایش چشمگیر هزینه سفرهای هوایی بخاطر کاهش صندلیهای هواپیما میشود، حمایت نمیکند. بهرحال معضل اصلی اینجاست که بنظر می رسد، خطوط هوایی فقط زمانی میتوانند قیمت بلیط ها را افزایش دهند که تعداد مسافران به حالت عادی برگردد، درحالیکه طبق برآوردهای یاتا این امر زودتر از سال ۲۰۲۱ اتفاق نخواهد افتاد.
3) آنچه مسلم است میان شیوع بیماری کرونا و لاک داون ناشی از آن در بریتانیا، با رکود ایجاد شده در صنعت هوایی این کشور، رابطه مستقیم وجود دارد. بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا قصد دارد تا گامهای جدیتری را برای چرخش اقتصاد کشور برداشته و قرار است در روزهای آتی، برنامه دولت برای عبور از قرنطینه و آسان نمودن برخی مقررات مربوط به لاک داون کشور را تشریح کند. ولیکن شاید همه امور به دست نخست وزیر نباشد، بعنوان مثال نیکلا استروجن سروزیر اسکاتلند با توجه به آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در آن منطقه میگوید که فعلا برنامهای برای کاهش مقررات مربوط به لاک داون ندارد. او معتقد است که هرگونه کاهشی در این زمینه فاجعهبار خواهد بود و باید از موج دوم شیوع کرونا جلوگیری شود. مارک دریکفورد سروزیر منطقه ولز نیز در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه جاری، مقررات لاک داون را به مدت ۳ هفته دیگر تمدید نمود، ولی برخی محدودیتهای جزئی را نیز برطرف کرد.
4) بانک مرکزی انگلیس در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه جاری در گزارشی نسبت به بروز عمیقترین رکود اقتصادی تاریخ این کشور بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا هشدار داد. کمیته سیاستهای پولی بانک مرکزی انگلیس پیشبینی کرده است که با فرض تسهیل مقررات مربوط به لاک داون این کشور در ماه آینده، اقتصاد بریتانیا ۱۴ درصد از قدرت خود را تا پایان سال جاری از دست خواهد داد که این رقم بیشترین میزان در ۷۱ سال گذشته بهشمار میرود. طبق این گزارش، آمار بیکاری بهشدت افزایش خواهد یافت و مردم بخش عمدهای از درآمد خود را از دست خواهند داد. آندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس که دو ماه قبل به این سمت انتخاب شده است دراین ارتباط اظهار داشت: بانک مرکزی متناسب با تحولات دورنمای اقتصادی و بر اساس نیاز در راستای ثبات مالی و پولی که برای توسعه بلندمدت امری ضروری است، اقدام و نیازهای مردم این کشور را تامین خواهد کرد. وزارت خزانه داری بریتانیا پیش از این، در تلاش برای مقابله با تعطیلیهای ناشی از لاک داون، تصمیماتی فوری به ارزش ۱۰۰ میلیارد پوند در راستای افزایش هزینهها و تدابیر مالیاتی، اتخاذ کرده است. کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که نرخ بهره را در پائین ترین سطح یعنی یک دهم درصد نگاه داشته و با برنامه خرید اوراق قرضه که عمدتا بدهیهای دولت بریتانیا را شامل میشود، بر رقم ۶۴۵ میلیارد پوند هدف گذاری کرده است. ریشی سوناک وزیر خزانه داری بریتانیا نیز در مجلس عوام اظهار داشت که ۲۵ درصد شرکت های تجاری در انگلیس، فعالیتهای خود را متوقف کرده و ۵۰۰ هزار شرکت برای پرداخت حقوق کارکنان خود به کمک هزینههای دولت متوسل شدهاند. وزیر خزانه داری اوضاع اقتصادی کشور را بسیار وخیم توصیف کرد و هشدار داد که ممکن است وضع از آنچه هست، دشوارتر شود. وی افزود: هرچند مساعدت مالی دولت انگلیس تاکنون مشاغل و شرکتهایی را از مرز ورشکستگی نجات داده است ولیکن منابع دولت محدود بوده و قادر به نجات تمام کسب و کارهای کشور نمیباشد.