معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۰۶- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۸۶۶

آیا سوئد از استراتژی ایمنی گروهی نتیجه گرفت ؟

سوئد تنها کشور اروپایی بود که دست به هیچ گونه تدابیر سخت گیرانه برای مبارزه با شیوع کرونا نزد. برخلاف همه همسایگان خود، مهدکودک ها و دبستان‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و کلوب ها و بارها همه باز بودند. رفت و آمد در کشور آزاد بود و محدوده تجمع افراد را 50 نفر اعلام کردند. دولت هیچ دستور و جریمه ای برای بستن جایی صادر نکرده و صرفا به توصیه و مسئولیت پذیری شخصی اکتفا نمود.  ظاهرا سوئدی‌ها بدون این که رسما اعلام کنند، استراتژی رفتن به سوی ایمنی گروهی یا گله ای « herd immunity» را در پیش گرفتند. به طور شفاف اعلام نمی‌کردند ولی از موضع گیری‌های مقامات مشخص بود که نگران تبعات سنگین تدابیر سخت گیرانه بر اقتصاد هستند، لذا همه تلاش آن‌ها بر این بود که میان سیاست های بهداشتی و اقتصادی، توازن برقرار گردد.

          آخرین آمار شیوع و تلفات کرونا در سوئد به شرح زیر می‌باشد:

پایان هر هفته

آمار ابتلا

آمار مرگ و میر

جمعه 2/12/98

1 نفر

-

جمعه 9/12/98

11

-

جمعه 16/12/98

100

-

جمعه 24/12/98

800

1 نفر

جمعه 1/1/99

1600

20

جمعه 8/1/99

3000

100

جمعه 15/1/99

6100

330

جمعه 22/1/99

10000

880

جمعه 29/1/99

13500

1450

دوشنبه 1/2/99

14800

1580

 

استراتژی ایمنی گروهی؟

آقای آندرس تگنل Anders Tengell، رییس بخش اپیدمی سازمان بهداشت عمومی نقش محوری در اتخاذ این استراتژی داشت و این روزها، پرکار ترین مقام سوئدی است. همه مقامات عالی رتبه کشور گوش به فرمان او هستند و از او حمایت می‌کنند. وی استراتژی پر خطری را در پیش گرفت، در داخل و خارج از کشور، صداهای مخالف و حتی اعتراض ( از سوی کشورهای همسایه) زیادی شنیده شد، اشتباهاتی هم در برآوردهای اولیه او وجود داشت، آمار شیوع بیشتر از پیش بینی‌های اولیه او بود ولی با این حال مقامات عالی رتبه تا سطح نخست وزیر همچنان از او حمایت می‌کنند.آقای تگنل اعتماد به نفس و آرامش بالایی از خود نشان می دهد، هر روز ساعت 2 بعد از ظهر کنفرانس خبری دارد و آخرین آمارها و گزارش ها را ارائه می دهد.

نکته قابل توجه دیگر در استراتژی منحصر به فرد سوئدی، وجود حمایت گسترده مردمی از آن بوده است. بنابر نظر سنجی‌ها، میزان محبوبیت تگنل در ماه آوریل در مقایسه با ماه مارس 21 درصد افزایش یافت (از 50 به 71 درصد رسید) و میزان محبوبیت دولت سوسیالیست هم با 19 درصد افزایش از 34 به 53 درصد رسید.

امیدواری در عین نگرانی        

مقایسه آمار شیوع و تلفات سوئد با سه کشور همسایه خود در اسکاندیناوی (دانمارک، نروژ و فنلاند) نشان می دهد که آن‌ها در کنترل شیوع و کاهش تلفات موفق تر از سوئد بودند ولی با این تفاوت که آن‌ها حدود یک ماه کشور را تعطیل کردند و هزینه سنگینی متقبل شدند، در حالی که سوئدی‌ها زندگی تقریبا عادی داشتند و هم اکنون شیب نمودار آن‌ها شبیه به هم است.

آمار چند روز گذشته امیدوارکننده بود، نمودار تلفات و مبتلایان کرونا در سوئد همانند همسایگانش به سوی صاف شدن متمایل شده است. حتی آقای Forde forland، مدیر بخش کنترل بیماری‌های عفونی نروژ در این باره گفته است که احتمالا سوئد نخستین کشور منطقه خواهد بود که به ایمنی گروهی برسد. در صورتی که مقامات نروژی از روال عادی زندگی در سوئد ناراحت بودند و آن را خطری برای خود می دانستند. در نتیجه، تا این مرحله، سوئدی‌ها بدون این که کشور را قرنطینه کنند، به همان نتیجه کشورهای عامل به قرنطینه رسیده اند. البته بسیاری از کارشناسان با احتیاط بیشتری تحلیل می‌کنند و معتقدند که هنوز زود است در این باره قضاوت کنیم چون از موج های بعدی، پیش بینی دقیق نداریم. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما