معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۳۱- ۰۷:۲۰ - مشاهده: ۳۰۲

اهم پروژه‌های توسعه ای ژاپن در بخش حمل و نقل تانزانیا

آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا / JICA) یکی از بزرگترین شرکای همکاری‌های توسعه دو جانبه در جهان دارای 96 دفتر در سراسر کشورها است که 28 شعبه از آنها در منطقه زیر صحرای آفریقا واقع گردیده است. تانزانیا یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک های توسعه رسمی ژاپن (ODA) در بین کشورهای آفریقای زیر صحرا یعنی کنیا، غنا، سنگال و زامبیا می‌باشد. توسعه زیرساخت های حمل و نقل یکی از بخش های مهم همکاری جایکا است و حدود 27 درصد از کل همکاری‌های جایکا را با تانزانیا تشکیل می دهد. اهم اهداف توسعه زیرساخت های حمل و نقل در سایه گسترش اهداف توسعه پایدار (SDG) عبارتند از: ایجاد زیرساخت های انعطاف پذیر، ترویج صنعتی سازی فراگیر و پایدار، پرورش نوآوری، ایجاد شهرها و شهرکهای انسانی فراگیر و ایمن، توسعه و تقویت ابزارهای اجرایی و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار. اهم پروژه‌های اساسی دولت ژاپن در بخش حمل و نقل در تانزانیا که با کمک های توسعه ای این کشور در حال انجام است در پی خواهد آمد :
  1. توسعه بنیادی شبکه حمل و نقل شهری و توسعه فراگیر دارالسلام
  2. توسعه کریدورهای اقتصادی: جایکا ضمن همکاری فعالانه برای رفع تنگناهای شبکه‌های جاده ای ملی توسط پروژه‌های ساختمانی، حمایت خود را در تهیه برنامه جامع توسعه سیستم حمل و نقل و تجارت نیز در سال 2013 ارائه داد. این طرح جامع اهمیت اتصال منطقه ای بین کشورهای همسایه را در نظر گرفته تا بتواند تجارت و اقتصاد منطقه ای در تانزانیا را به سمت ایجاد یک قطب منطقه ای سوق دهد. علاوه بر این، جایکا در کنفرانس بین المللی توسعه آفریقا در ژوئن سال 2013 (تیکاد 5)، متعهد شد از توسعه کریدورهای اقتصادی قاره آفریقا حمایت کند. در این کنفرانس که در یوکوهاما برگزار شد ۴۱ رئیس دولت آفریقایی و دبیرکل وقت سازمان ملل و نمایندگان ۷۱ سازمان بین المللی از جمله رئیس بانک جهانی شرکت کرده بودند. در همین کنفرانس شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن ۳۵ میلیارد دلار نقدا برای توسعه آفریقا کمک کرد.  
  3. توسعه بزرگراه شماره 4 قاره آفریقا: از سال 2007 ، جایکا با همکاری بانک توسعه آفریقا ، پروژه توسعه جاده‌های اصلی تانزانیا را دنبال کرده است. تکمیل این پروژه‌ها یکی از به یاد ماندنی ترین رویدادها نه تنها برای تانزانیا، بلکه برای کل آفریقا به شمار می آید. از طریق این پروژه ، تمام بخش های بزرگراه شماره 4 به ترانس آفریقا متصل گردید. ایده 9 بزرگراه ترانس آفریقا در سال 1970 توسط کمسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در مورد آفریقا (UNECA) برای جابجایی فعال مردم و کالاها در سطح قاره مطرح گردید. بزرگراه شماره 4 ترانس آفریقا قاره را از آفریقای جنوبی به مصر متصل می‌کند و بیش از 10000 کیلومتر را پوشش می دهد. در این مدت طولانی و پس از گذشت نزدیک به نیم قرن ، آخرین حلقه مفقود بزرگراه توسط پروژه‌های فوق به یکدیگر متصل گردید.
  4. طرح گمرگ واحد مرزی (OSBP): به منظور تقویت تجارت منطقه ای و در راستای اهداف اقتصادی، گمرک پست مرزی  ( (One Stop Border Post ) راه اندازی شد. در OSBP ، کنترل های مرزی خروجی و ورودی دو کشور شریک در هر طرف مرز یکبار صورت می‌پذیرد. بنابراین کالاها فقط یک بار برای ورود/خروج از کشور مبدا به منظور کنترل گمرگی متوقف می‌شوند و در کشورهای عضو این طرح کالا بصورت ترانزیت پلمپ بوده و کنترل مرزی کشور مبدا برای بقیه کشورها معتبر خواهد بود. جایکا با همکاری سازمان گمرک جهانی (WCO) از جامعه آفریقای شرقی در ایجاد چارچوب حقوقی منطقه ای OSBP و جایکا حمایت کرد. همکاری فنی را برای ظرفیت سازی مسئولان درآمد آفریقای شرقی از جمله اداره درآمد تانزانیا (TRA) انجام داد. این اقدام در کنار تقویت توان عملیاتی و همکاری در زمینه توسعه زیرساخت ها، باعث افزایش کارآیی حمل و نقل در طول مسیرهای اقتصادی و به تبع آن افزایش قابل توجه تجارت بین کشورهای شرق آفریقا گردیده است.   
  5. همکاری در توسعه مستمر منابع انسانی آینده: برای توسعه و استفاده مؤثر از زیرساخت ها، جایکا برنامه‌هایی حرفه ای مبنی بر آموزش و توسعه منابع انسانی و نیروی کار حرفه ای نموده است. برنامه هم افزایی دانش جایکا KCCP از مردم تانزانیا برای حضور در ژاپن دعوت می نماید که از زمان آغاز این همکاری ، بیش از 21 هزار تانزانیایی برای آموزش به ژاپن سفر کرده اند.
  6. توسعه راهروهای اقتصادی و بهبود ایمنی حمل و نقل: پروژه‌هایی که در مرحله برنامه ریزی قرار دارند عبارتند از "پروژه احیای بندر کیگوما، پروژه بهسازی جاده آروشا_هولیلی. این پروژه‌ها علاوه بر بهبود کارایی حمل و نقل راهروهای اقتصادی ، نگرانی‌های ایمنی را نیز برطرف می‌کنند. بندر کیگوما یک قطب حمل و نقل از کریدور مرکزی است که تانزانیا ، بوروندی و جمهوری دموکراتیک کنگو را از طریق دریاچه تانگانیکا متصل می‌کند. جاده آروشا- هولیلی اصلی ترین مسیر حمل و نقل بین آروشا و کنیا است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما