معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۷۹

رونمایی از بسته حمایتی اقتصادی دولت مجارستان برای مقابله با ویروس کرونا

در راستای حمایت از بنگاه تولیدی و صنعتی کشور و جبران خسارت های ناشی از توقف و تعطیلی ناشی از کرونا ، دولت مجارستان بسته حمایت اقتصادی جدیدی را در 6 آوریل2020(19 فروردین ماه) به صاحبان مشاغل و صنایع کشور ارائه کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در راستای حمایت از بنگاه تولیدی و صنعتی کشور و جبران خسارت های ناشی از توقف و تعطیلی مراکز تولیدی و خدماتی که در طی هفته‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار آسیب و ضرر و زیان شده اند، بسته حمایت اقتصادی جدیدی را در 6 آوریل2020(19 فروردین ماه) به صاحبان مشاغل و صنایع کشور ارائه کرد . وی در اطلاعیه رسمی‌به مردم مجارستان زوایای و ابعاد مختلف این بسته حمایتی را تشریح کرده است که ذیلا بدان پرداخته خواهد شد.

آقای اوریان در مقدمه این اطلاعیه ضمن اشاره به دستاوردهای اقتصادی  مجارستان در طی یک دهه اخیر و آثار شیوع ویروس کرونا بر دو حوزه سلامت و اقتصاد کشور ، ضرورت اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم در جهت عبور از این دوران سخت و دشوار را مورد تاکید قرار داده و ( برنامه عمل )  در جهت حفظ دستاوردهای اقتصادی  و ایجاد شغل در طی سه مرحله را تشریح نمود. وی افزود: مرحله ی اول این گام برداشته شده است .

در گام نخست علاوه بر کمک به تامین امنیت اجتماعی ، کمک مالیاتی به بنگاه‌های تولیدی کوچک و تعلیق بازپرداخت وام های بانکی مدنظر قرار گرفت.

در مرحله دوم این طرح ، بین 18 تا 20 درصد از GDP به این امر اختصاص داده شده و این  روند با کمک بانک مرکزی مجارستان آغاز شده است. بعبارت دیگر باید در بودجه سال 2020 میلادی تغییراتی حاصل گردد. جبران کسری بودجه کشور از 1 درصد به 2.7 درصد افزایش می یابد.

لذا دولت 5 برنامه اصلی که هریک از برنامه‌ها خودش دارای ریز برنامه خواهد بود در محورهای ذیل تدوین گردیده است:

1- حفظ مشاغل (در چارچوب آن دولت بخشی از پرداخت دستمزدها ناشی از کاهش ساعات کاری را جبران خواهد نمود)

 2- تمرکز بر ایجاد مشاغل جدید ( در این فرایند دولت حدود 450 میلیارد فورینت معادل یک میلیارد و سیصد میلیون یورو) برای حمایت از طرح  های سرمایه گذاری پیشنهاد داده است.

3- حمایت از بخش های اولویت دار اقتصادی  (بخش های از اقتصاد ملی که فعالیت آنان باید از سرگرفته شود. مانند توریسم، صنعت درمان و بهداست، غذایی، کشاورزی، حمل ونقل، صنعت فیلم، ساختمان  و اقتصاد خلاق (مثل هنر، صنایع دستی، طراحی و مد و.... )

4- تامین منابع مالی برای تجارت و بازرگانی ( در این چارچوب دولت برای حمایت از تجار و بازرگانان بیش از 2000 میلیارد فورینت معادل حدود 5 میلیارد و 700 میلیون یورو ) بصورت پرداخت وام با در نظر گرفتن اعطای سوبسید بر روی بهره وام و دادن تضمین مالی در نظر گرفته است.

5-برنامه حمایت از خانواده‌ها و بازنشستگان ( پرداخت حقوق سیزدهم در طی 4 قسط . در فوریه 2021 میلادی نیز در مقایسه با ژانویه یک هفته حقوق مازاد پرداخت می‌گردد.این نحوه پرداخت  در سال های 2022 ، 2023 و 2024 ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه آقای لاسلو پالکوویچ وزیر نوآوری و فناوری مجارستان را به عنوان وزیر هماهنگ کننده برای اجرای کل طرح و وزیر دارائی و وزیر اموال و املاک ملی را نیز بعنوان وزرای معین در این طرح معرفی نموده است.

در پی اظهار نگرانی دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه کارگری اروپا ( لوسا ویسنتی ) از اقدامات اقتصادی مجارستان ناشی از ویروس کرونا ، آقای اوربان نخست وزیر مجارستان طی نامه ای به ایشان  اعلام کرد که دولت مشاغلی را که در طی ویروس از بین رفته اند را احیاء خواهد کرد و بر اهداف مشترک مجارستان و کنفدراسیون ETUC تاکید ورزید.

آقای لاسلو پالکویچ وزیر نوآوری و فناوری مجارستان در جریان مصاحبه رسانه ای در خصوص بسته حمایتی جدید دولت گفت:  دولت برای جبران مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و راه اندازی دوباره چرخه اقتصادی درسالجاری حدود 25 میلیارد یورو پیش بینی کرده و در این فرایند تمرکز دولت حمایت از اقتصاد کارگری است. دولت حدود 70 درصد از هزینه دستمزد کارگران شرکت های که با کاهش ساعت کاری مواجه شده اند را جبران می‌کند. همچنین محققین و مهندسین نیز حدود 40 درصد از حقوق را از دولت خواهند گرفت.  حدود 600 میلیارد فورینت (  حدود یک میلیارد و 800 میلیون یورو   ) به بخش گردشگری اختصاص می یابد. علاوه بر این کمک هزینه مالیاتی و کاهش پرداخت های موظفی در قبال خدمات اجرایی دولت ، وام بدون بهره و ..از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت خواهد بود.

بر اساس اعلام منابع غیر رسمی میزان GDP مجارستان در سال گذشته میلادی حدود 46.785 میلیارد فورینت معادل تقریبی ( 128.6میلیارد یورو ) بوده که حدود یک پنج آن ( حدود 25.72 میلیارد یورو ) برای اجرای بسته حمایتی منظور شده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده ، در طی هفته‌های اخیر بر اثر ویروس کرونا حدود 40 هزار نفر  شغل خود را ازدست داده و شرکت ها نیز روزانه 4 هزار نفر از کارکنان خود را به دلیل شرایط بد کاری تعدیل کرده اند.

برخی از نمایندگان احزاب مخالف سیاسی از جمله حزب یوبیک و رئیس حزب سوسیالیست از بسته حمایتی دولت به دلیل نبودن ضمانت و گارانتی انتقاد کرده و اظهار کرده اند به نفع مردم مجارستان است که این گونه طرح های حمایتی در پارلمان کشور تصویب گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما