معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۱۸- ۰۸:۱۵ - مشاهده: ۴۰۰

مهمترین تحولات مرتبط با کرونا در پاراگوئه طی هفته منتهی به 15 فروردین 1399

تا اول وقت روز جمعه 15 فروردین 1399، 119 نفر مبتلا به کرونا در پاراگوئه شناسایی شده اند که از این تعداد  3 نفر فوت کرده اند. در این گزارش مهمترین تحولات مرتبط با کرونا در پاراگوئه و تأثیر ویروس یاد شده بر حوزه‌های مختلف در بازه زمانی هفته منتهی به 15 فروردین 1399 تشریح خواهند شد.

بدنبال  شیوع بیماری کرونا در پاراگوئه و تدابیر این کشور برای مبارزه با ویروس یاد شده و  عواقب آن بر معیشت شهروندان، در گزارش پیش رو نگاهی به مهمترین تحولات مرتبط با بیماری مزبور در حوزه‌های اقتصادی، بهداشتی و ... طی بازه زمانی منتهی به 15 فروردین 1399 خواهیم انداخت.

بسته ماندن مرزهای پاراگوئه به روی اتباع این کشور و شهروندان خارجی تا اطلاع ثانوی:

مرکز هماهنگی بین سازمانی در حمایت از وزارت بهداشت عمومی‌که توسط شورای دفاع برای مواجهه با وضعیت کووید -19 ایجاد شده است، گزارشی درباره قرنطینه اتباع پاراگوئه ای که از برزیل وارد کشور شده اند ارائه کرد. سخنگوی این تیم (وزیر فدریکو گنزالس Federico González) مجدداً تأکید کرد که مرزهای کشور تا روز  12 آوریل بسته خواهد بود. به منظور حفظ سلامت مردم و رعایت توصیه‌های پزشکی متخصصان بیماری‌های همه گیر، شهروندان پاراگوئه و اتباع خارجی نمی‌توانند وارد کشور شوند.

فدریکو گنزالس گفت 42 شهروند که در شهر شرقی (Ciudad del Este) در قرنطینه بودند به دلیل داشتن سن بالای 60 سال و ابتلا به بیماری‌های دیگر، به یک هتل در همان شهر منتقل شده اند. وی همچنین اطلاع داد که 49 شهروند پاراگوئه ای که امروز وارد شهر Foz de Iguazu شده اند در ناحیه ای در کنار پل دوستی (Puente de la Amistad) در یک مهمانسرای موقت اسکان شدند. این افراد وارد خاک پاراگوئه نشده اند به استثنای چهار کودک به اتفاق مادرشان که در قرنطینه هستند.

اهدا بخشی از کمک هزینه نمایندگان به وزارت بهداشت:

رئیس مجلس نمایندگان پاراگوئه، پدرو آلیانا (Pedro Alliana)، از طریق حساب های خود در شبکه‌های اجتماعی اطلاع داد تعداد 80 نفر از قانونگذاران که مجلس نمایندگان را تشکیل می دهند تصمیم گرفتند 20 درصد از کمک هزینه غذایی خود را برای مبارزه با کووید 19 به وزارت بهداشت عمومی و رفاه اجتماعی اهدا کنند. به منظور تحقق این امر، مجلس نمایندگان به دولت و وزارت دارایی اختیار داد اقدامات مقتضی جهت کسر مبلغ مورد اشاره در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن سال جاری میلادی را بعمل آورند.

کاهش حقوق و دستمزدها:

طی یک کنفرانس مطبوعاتی، وزیر دارایی (بنینو لوپز Benigno López) و معاون رئیس جمهور (هوگو ولاسکز Hugo Velázquez) اعلام کردند که رئیس جمهور ماریو عبدو بنتز (Mario Abdo Benítez) سقف حقوق ماهیانه کارکنان شرکت های چند ملیتی ایتائپو (Itaipú) و جاسیرتا (Yacyretá) را 37 میلیون گوارانی (پول پاراگوئه) تعیین نموده است که برابر حقوق شخص رئیس جمهور نیز می‌باشد. رئیس جمهور همچنین مقرر کرده است که به میزان 10 و 20 درصد از حقوق کارکنان دولتی که ماهیانه بیش از 5 و 10 برابر حداقل دستمزد، دریافت می‌کنند کسر شود. با این اقدام، حدود 52 میلیون دلار در طی 3 ماه، صرفه جویی خواهد شد که به صندوق بهداشت عمومی‌برای مبارزه با کووید 19 تخصیص داده می‌شود.

 کمک های مجالس نمایندگان و سنا به نظام بهداشتی:

مجلس نمایندگان از طریق حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد که در چارچوب برنامه تلاش برای کاهش تأثیرات بحران ناشی از ویروس کرونا، تصمیم جهت کاهش هزینه‌های غیرضروری و اضافی اتخاذ شد. تقریباً 2 میلیارد و 500 میلیون گوارانی (هر یک دلار برابر 6617 گوارانی) از کمک هزینه خانواده، خدمات اساسی، مسافرت، کمک هزینه غذایی، هزینه‌های شخصی، بیمه پزشکی، پذیرایی، کاغذ و مقوا، چاپ، لوازم اداری، بنزین و روغن و همچنین 14 دستگاه خودرو متعلق به مجلس نمایندگان به وزارت بهداشت منتقل شد.

مجلس سنا نیز به نوبه خود مبلغی معادل 10 میلیارد و 454 میلیون گوارانی به وزارت بهداشت اختصاص داد. علاوه بر این، در این چهارچوب، دولت نیز مبلغ 530 میلیارد گوارانی به وزارت بهداشت کمک می‌کند تا تأثیر اقتصادی این بیماری را کاهش دهد.مبلغ اختصاص یافته در بودجه کل دولت در سال 2020 تقریباً بالغ بر 6 بیلیون گوارانی می‌باشد.  

تمدید قرنطینه عمومی در پاراگوئه تا پایان هفته توریسم:

سرانجام دولت پاراگوئه از تصمیم خود مبنی بر شروع تدریجی فعالیت های اقتصادی عقب نشینی کرد و تصمیم گرفت قرنطینه کامل تا پایان هفته عید پاک (یکشنبه 12 آوریل) ادامه یابد. اقدامات اولیه برای پایان دادن به قرنطینه کامل، با انتقادهای شدیدی از سوی شهروندان و نمایندگان اتحادیه‌های مختلف پزشکی مواجه شد. 

هرنان هوتمن (Hernán Huttemann)، مشاور حقوقی ریاست جمهوری، در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که محدودیت ها ادامه خواهد یافت، اما برخی از استثنائات برای تضمین زنجیره پرداخت ها، در نظر گرفته شده است. وی گفت:«روزهای دوشنبه 30 و یکشنبه 31 مارس (11 و 12 فروردین)، مقامات و کارکنان اداری می‌توانند برای پرداخت حقوق و دستمزدها و همچنین پرداخت به تأمین کنندگان، به ادارات خود بروند. علاوه بر این، به وزارت آموزش و پرورش نیز اختیار داده می‌شود کارکنان خود را برای توزیع غذای میان وعده مدرسه احضار کند».

شایان ذکر است که اقدامات دولت در اعلام قرنطینه کامل عمومی و ایجاد محدودیت ها، اثرات فراوانی بر بخش های مختلف اقتصادی کشور وارد آورده است بنحوی که پارلمان دریافت وام بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای مقابله با وضعیت و شرایط موجود اقتصادی را مجاز نمود.

سخت تر شدن قواعد مرتبط با قرنطینه:

 بنا به اعلام وزیر کشور، ائوکلیدس اسودو (Euclides Acevedo)، به منظور رعایت کامل قرنطینه اقدامات سختگیرانه تری توسط پلیس ملی و نیروهای مسلح اعمال خواهد شد. وی افزود فرمانی نیز برای حذف چندین مورد از استثنائات جهت تردد امضا خواهد شد. بر اساس این فرمان، رفت و آمد و تردد فقط برای خرید مواد غذایی و دارو می‌تواند انجام بگیرد، در غیر این صورت وسایل نقلیه توقیف می‌شود و جریمه‌های مربوطه اعمال می‌گردد.

دادستان کل کشور، خانم ساندرا کوئینز (Sandra Quiñónez) از طریق حساب توییتر خود اظهار داشت که تعداد 778 نفر در پاراگوئه متهم به نقض قرنطینه بهداشتی که یک تخلف قابل مجازات می‌باشد شده اند. وی در این پیام نوشت: « ما از همه می خواهیم که در خانه بمانند ، تنها در این صورت می‌توانیم کووید 19 را شکست دهیم. این مسئولیت همه افراد است».اکثر این افراد متخلف، ساکنان پایتخت (آسونسیون) هستند (112 نفر) و سپس استان مرکزی با 111 مورد قرار دارد. یادآوری می‌گردد که در چارچوب بیماری همه گیر ویروس کرونا، دولت پاراگوئه تصمیم گرفته است مدت قرنطینه با محدودیت کامل تردد را تا روز یکشنبه 24 فروردین تمدید کند. رفت و آمد به منظور تأمین مواد غذایی و یا اسفاده از خدمات بهداشتی و درمانی اضطراری از جمله استثنائات می‌باشد. وزارت دادگستری، پلیس ملی و نیروهای مسلح کنترل در معابر عمومی را بر عهده دارند.

این در حالی است که علیرغم آن که شستن دست یکی از توصیه‌های حیاتی وزارت بهداشت به منظور مقابله با شیوع و رواج ویروس کرونا در پاراگوئه ارائه است، بسیاری از ساکنان دربرخی از مناطق پایتخت و استان مرکزی قادر به رعایت این توصیه نمی‌باشند زیرا مدتی است که بدون سرویس آب آشامیدنی هستند.

کمک یک میلیون و سیصد هزار دلاری ایالات متحده:

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اطلاع داد که مبلغ یک میلیون و 300 هزار دلار به پاراگوئه برای حمایت از تلاش های انجام شده دولت پاراگوئه در مبارزه با ویروس کرونا - کووید 19 جهت پیشگیری و کنترل این بیماری همه گیر، تقویت آزمایشگاه‌ها و نظارت بر شیوع ویروس اهدا می‌کند.سفیر آمریکا در اسونسیون، لی مک کلنی (Lee McClenny) این اطلاعات را در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر تأیید کرد.

وزیر خارجه پاراگوئه، سفیر آنتونیو ریواس پالاسیوس (Antonio Rivas Palacios)، بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی از این رفتار آمریکا تشکر کرد و اظهار داشت: « ما از این حرکت و رفتار عالی ناشی از دوستی و همکاری دولت ایالات متحده نسبت به پاراگوئه بی نهایت قدردانی و سپاسگزاری می‌کنیم! ما در برابر کووید 19 متحد هستیم!».

بعد از ظهر روز جمعه 8 فروردین، از دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شد که دولت آمریکا در رأس تأمین کمکهای بهداشتی و بشردوستانه در جهان به بیماری همه گیر کووید 19 می‌باشد. در این اطلاعیه آمده است: « ما همه منابع لازم را برای پاسخ سریع در داخل و خارج از کشور بسیج می‌کنیم. به عنوان بخشی از این پاسخ جامع و سخاوتمندانه از سوی ایالات متحده آمریکا، وزارت امور خارجه و USAID، علاوه بر کمک های مالی که به سازمان‌های چندجانبه از جمله سازمان جهانی بهداشت و یونیسف کرده اند، حدود 274 میلیون دلار کمک های بشردوستانه و بهداشتی فوری نیز برای پشتیبانی از کشورهای نیازمند اختصاص داده اند».

کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی

 بنا به اطلاع رسانی سفیر پاراگوئه در وین - اتریش، خوان فرانسیسکو فاچتی (Juan Francisco Facetti) که ضمناً رئیس هیأت دائمی‌پاراگوئه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین می‌باشد، تجهیزات RT-PCR و اقلامی‌که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) جهت استفاده در مبارزه با گسترش بیماری همه گیر ویروس کرونا – کووید 19  اهدا کرده است، در هفته دوم ماه آوریل به پاراگوئه می رسد.

وزیر خارجه پاراگوئه، سفیر آنتونیو ریواس پالاسیوس (Antonio Rivas Palacios) بلافاصله از طریق حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی (Rafael Grossi) تشکر کرد و ضمناً به سفیر پاراگوئه در وین بخاطر تلاش و اقدامات وی تبریک گفت.

بنا به توضیحات سفیر پاراگوئه در وین، تجهیزات اهدا شده از تکنیک هسته ای و یا رادیوایزوتوپ ها استفاده نمی‌کنند. وی تصریح نمود که روش RT-PCR  از یک ماده رنگی فلورسنت بسیار حساس و دقیق استفاده می‌کند و به این ترتیب نتیجه آزمایشات نمونه گیری ازترشحات بینی و حلق برای تشخیص کووید 19 در مدت کمتر از 4 ساعت آماده می‌شود.

کمک مالی سه میلیون و دویست هزار دلاری تایوان به پاراگوئه

وزارت بهداشت عمومی و رفاه اجتماعی پاراگوئه (MSP y BS)، در چارچوب تفاهم نامه همکاری دو جانبه بدون بازپرداخت که بین دو کشور پاراگوئه و تایوان منعقد و با قانون شماره 2018/6275 تصویب شده است، امروز سند دریافت تجهیزات بهداشتی که توسط دولت جمهوری چین (تایوان) تأمین مالی می‌شود را امضا کرد.

لازم به ذکر است که مبلغ تحویل داده شده به وزارت بهداشت 3 میلیون و 200 هزار دلار است و برای رفع نیاز فوری به تقویت سیستم بهداشت و درمان کشور در مواجهه با گسترش ویروس کرونا - عامل بیماری همه گیر کووید 19 می‌باشد.

وام 20 میلیون دلاری بانک جهانی به پاراگوئه

روز پنجشنبه 14 فروردین، هیات مدیره بانک جهانی اعطای وام 20 میلیون دلاری جهت حمایت از پاراگوئه برای تقویت سیستم بهداشت و درمانی کشور در مواجهه با بیماری همه گیر ویروس کرونا را تصویب کرد.وزیر دارایی پاراگوئه، بنینو لوپز (Benigno López) در این رابطه گفت:« پشتیبانی بانک از اقتصاد کشورها در این شرایط بحرانی، بسیار مهم است. پاراگوئه اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از ساکنان کشور انجام می دهد و منابع بانک در تهیه و تحویل تجهیزات و لوازم بیشتر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با هدف رسیدگی و درمان مبتلایان به این ویروس کمک می‌کند». از این پول برای بهسازی تجهیزات آزمایشگاه‌ها جهت داشتن ابزار و لوازم تشخیص سریع و دستیابی بهتر به موقعیت مکانی و قابلیت ردیابی انتشار ویروس استفاده خواهد شد.

جردن شوارتز (Jordan Schwartz)، مدیر بانک جهانی برای منطقه جنوبی خاطرنشان کرد:« اگرچه این دوران بطور کلی برای جامعه، سخت و دشوار است، اما برای افرادی که از منابع اقتصادی محدودی برخوردار هستند ، خیلی سخت تر می‌باشد. باید برای کشورهایی مانند پاراگوئه که قبلاً درگیر شیوع سرسخت بیماری دنگه بوده است، اقدامات فوری انجام بگیرد تا بتوانند در مقابله، پیشگیری، کاهش شیوع و جان سپردن افراد بخصوص آنهایی که آسیب پذیرتر هستند موفق شوند». بودجه پروژه واکنش اضطراری کووید 19، قابل بازپرداخت در 31 سال است و 9 سال نیز دوره تنفس دارد. این نوع حمایت مالی، بخشی از کل کمک مالی بالغ بر 14 میلیارد دلاری از سوی بانک جهانی است که برای کشورهایی که باید با تأثیرات و عواقب بهداشتی و اقتصادی همه گیری Covid-19 مقابله نمایند، تخصیص یافته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما