معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۵

عضویت پاراگوئه در گافیلات: اقدام جهت مقابله با تروریسم

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه امریکا درباره تروریسم در امریکای لاتین"، اقدامات کشور پاراگوئه در ارتباط با مبارزه با تروریسم و پولشویی مورد بحث قرار گرفته و عضویت این کشور در گافیلات و همچنین عضویت واحد اطلاعات مالی پاراگوئه در گروه اگمونت به عنوان اقداماتی در راستای مبارزه با تروریسم ارزیابی و مطرح شده است،

 گروه اگمونت، دارای کارویژه ایجاد یک تالار اجتماعات برای واحدهای اطلاعات مالی کشورهای مختلف با هدف حمایت از برنامه­ های ملی مبارزه با پولشویی می‌باشد. گافیلات نیز یک نهاد درون دولتی در سطح منطقه ای است که متشکل از 17 کشور در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آمریکای شمالی و کارائیب است و هدف از آن پیشگیری و مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی تکثیر سلاح های کشتار جمعی است. این هدف از طریق تعهد به تداوم بهتر سیاست های ملی برای پیشگیری و مبارزه با موارد مذکور همچنین توسعه ساز و کارهای مختلف برای همکاری میان کشورهای عضو تحقق می یابد.

گافیلات به طور رسمی در سال 2006 و با امضاء یادداشت تفاهمی میان نه کشور آمریکای جنوبی (آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو و اروگوئه) و تحت عنوان گروه اقدام مالی آمریکای جنوبی (گافیسود) تشکیل گردید. متعاقباً کشورهای مکزیک (2006)، کاستاریکا (2010)، پاناما (2010)، کوبا (2012)، گواتمالا (2013)، هندوراس (2013)، نیکاراگوا (2013) و جمهوری دومنیکن (2016) به آن پیوستند. لذا با عنایت به پیوستن کشورهای واقع در آمریکای مرکزی و کارائیب، نام این گروه از گافیسود به گافیلات تغییر پیدا کرد. افزون بر اعضاء اصلی، گافیلات دارای اعضاء ناظر نیز است. این اعضاء را می‌توان به دو دسته سازمان‌ها و کشورها به شرح زیر تقسیم نمود:

  کشورها: آلمان، اسپانیا، فرانسه، کانادا، ایالات متحده و پرتغال؛

 نهادها: گروه اقدام مالی یا همان فاتف، صندوق بین المللی پول، گروه اقدام مالی کارائیب، بانک جهانی، بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی، بانک بین آمریکایی توسعه، کمیته ضد تروریسم شورای امنیت، کمیسیون اروپا، کمیسیون بین آمریکایی کنترل سوء مصرف مواد مخدر، کمیته بین آمریکایی مبارزه با تروریسم، دفتر ملل متحد برای مقابله با مواد مخدر و جرم، اینترپل، گروه اسیا-اقیانوسیه برای مقابله با پولشویی، گروه اگمونت و ائتلاف شمول مالی".

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما